Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Thomka Beáta
Cselekményvilág/értékvilág
Bonyhai Gábor: Az értékek rendszere Thomas Mann »A kiválasztott« című regényében. Modern Filológiai Füzetek 21., Akadémiai, Budapest, 1974.
1975. március 1.
A verselemzésekhez, szövegvizsgálatokhoz, szerkezeti/nyelvi analízisekhez képest regényinterpretációkkal ritkábban találkozunk: az új elemzőmódszerek, irányzatok szívesebben kísérleteznek a vers vagy a novella anyagán. Bonyhai Gábor regényelemzése többek között ilyen okokból is eseménynek számít, amelynek jelentősége megítélésünk szerint túlnő a magyar irodalomtudomány keretein.
Bonyhai abból az észrevételből indul ki, mely szerint Thomas Mann regényeinek felszíni rétegei mögött egy »közös háttér«, »eszmerendszer« található, ami nem más, mint »egy rendkívül szisztematikus, gazdag, csaknem teljesnek mondható értékrendszer.« (Aláhúzás: Th. B.) Hogy a Mann-i regényre legáltalánosabban jellemző eszmei/filozófiai jellegzetességeket felkutathassa, Bonyhai a legutolsó Thomas Mann regényt tette meg elemzése tárgyául, A kiválasztottat, »amely összefoglalja egész művészi és filozófiai problematikáját«. Az interpretáció lényegét a következőkben summázza: »A hátteret képző értékrendszert a műelemzés során szigorúan esztétikai tényezőnek tekintjük, azt igyekszünk megmutatni, hogyan jelenik meg a jellemek és a cselekmény rétegében, hogyan szervezi a mű egészét, tehát hogyan tölti be a formateremtő tartalom funkcióját. Ily módon az is kiderül, hogy az értékrendszer síkja és a cselekmény síkja között milyen összefüggéstípusok vannak.
Bonyhai tanulmányának talán legtanulságosabb mozzanata éppen az, hogy következetesen esztétikai tényezőként kezeli az eszmerendszert, illetve az a mód, ahogyan az elvont tartalmakat, szellemi értékeket — amelyeket egyébként az ábrázolt tárgyiasságok a legkonkrétabban jelenítenek meg — a regény immanens részeiként mutatja be. Olyan tartalmak, mint pl. a rend, hatalom, folytonosság, kényelem, gazdagság, bűn, szépség, szellem stb. szituációk, jellemek, leírások, felsorolások mozaikjából válnak ki és illeszkednek be az elemzés által az értékek, szimbólumok tablójába. Ahhoz, hogy a regény eszmerendszer hordozójává válhasson, »fel kell építenie egy olyan világot, amelyet közvetlenül a jelentések alkotnak meg, vázolnak fel, egy szemléletes cselekményvilágot.« (Aláhúzás: Th. B.)
A regény másik szférája ezek szerint a cselekményvilág, amely közvetítő funkcióval rendelkezik az anyagi és szellemi valóság között, tekintve, hogy általánosságokat jelenít meg. Az anyagi és szellemi világ ellentéte egyben A kiválasztott alapellentéte is, s a cselekménysíknak éppen abból kifolyólag, hogy »középszféra«-ként helyezkedik el, általában különös jelentősége van. Thomas Mann-nál nem a cselekménysíkon bekövetkező fordulatok a legfontosabb értékhordozók, hanem a »rejtettebb, előkészítés jellegű elemek.«
A regény organizmusának határozott és következetesen végigvitt felosztása érték- illetve cselekményvilágra olyan lényeges belső erővonalak kitapintását tette lehetővé Bonyhai számára, amelyek a klasszikus módszerek nyomán rejtve maradtak. Bonyhai a két sík állandó szembesítésével, egyiknek a másikra vonatkoztatásával, bonyolult kapcsolódásaik fokozatos felderítésével térképezi fel a művet. Az a metszet, amelyet így kapunk, valójában a regény axiológiai szintre való kivetítése, amelyben pl. az elemzés során a hősök így jelennek meg: »Roger a mennyiségileg rendkívüli élet, Feirefitz úr a teljesen dekadenssé vált élet, Grigorsz pedig a rendkívüli bűn és konfúzió ellentétes értékeként megjelenő rendkívüli szellem képrendszere.« Vagy: »Grigorsz egy dialektikus szabadságfogalom képeként funkcionál«. Vagy: »Grimáld halálakor (...) az általa realizált legmagasabb érték, a tradíció és a rend is végsőkig fejlődik és átmegy saját negatív párjába, a konvencionálisba, a a sablonosba, a megmerevedésbe.«
Ahhoz, hogy az elemzés által minél pontosabban definiálhatók és azonosíthatóak lehessenek az értékhordozó funkcióval ellátott elemek, nyomon követhetőek az értéksorok, értékkörök, tehát maga az értékfejlődés-folyamat, előmotívumok, motívumok egész sorát kellett megvizsgálni. A regénystruktúrát Bonyhai motívumok, tablók, részképek, képrendszerek stb. alapján analizálja. A motivikus elemek (amelyek »tér-, idő- és kauzalitás-meghatározta ábrázolt tárgyiasságok, történések, szituációk«-nak felelnek meg) előfordulásában Bonyhai Thomas Mann egyik jellemző regénytechnikai eljárását nevezte meg.
A fentiek alapján talán sematikusnak tűnik Bonyhai eljárása, és leegyszerűsítőnek az az elképzelés, hogy a regény összetett organizmusa leírható az említett szintek viszonylataiként. Hangsúlyoznunk kell azonban, hogy Bonyhai a regény legrejtettebb és legnehezebben felfejthető minőségének vizsgálatára vállalkozott, s hogy maximális egzaktsággal s ugyanakkor maximális rugalmassággal követte és rögzítette a gondolati, filozófiai tartalmak hajszálfinom összefüggéseit.