EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302459. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 127–128. szám

Fenyvesi Ottó

Bogdan Bogdanović emlékműkomplexumairól

1975. november 3.

Bogdan Bogdanović belgrádi műépítész emlékműve­it a történelmi világszenvedés szimbólumainak szán­ta. Építményei méretüknél, jellegüknél és rendelteté­süknél fogva a természetben vannak elhelyezve.

A természetben végrehajtandó intervencióin lelkiál­lapotokat, emberi törekvéseket, viszonyokat, szitu­ációkat fejez ki. Bogdanović ívei, oszlopai, síkjai, ki­nyíló vagy magukba zárt terei, hajlatai, tömbjei mö­gött a néző a történelmit találja, a műépítész imaginációja, tapasztalatai, emlékcsírákból fakadt élmé­nyei jelentčshálózatának metszéspontjaiban. Terein a klasszikus mitológia, az ennek megfelelő képzőművé­szeti formák, valamint az iszlám és a bizánci hagyományok hatása is érződik. Ezoterikus alakzatainak, jelképeinek és figuráinak is releváns funkciót tulaj­donít Bogdanović. E »mesélő« stilizálása még az ősi kultúrák vésett, festett mágikus totem-figuráira is emlékeztet bennünket. Ezek a bevésések Bogdanović felületein is totemisztikusak. Erre a kísérőszövegben, az úgynevezett filozofémában (találhatunk utalást: »Az élet erősebb a halálnál«. Bogdanović emléktereit szemlélve az etnológiai szimbolika és a ruralitás formajegyei is kimutathatók, pl. a knjaževaci és a Bela Crkva-i térszerkezetek esetében: a szemlélő, nemcsak a laikus, első látásra azt hiszi, hogy valami szerbiai, »krajputašinak« nevezett síremlékekről van szó. E két emlékterének ősi szláv evokációjából fél­reérthetetlenül sugárzik a »krajputaš« jelleg megigéző ereje. Bogdanović kövei leginkább egy központi forma felé vagy köré csoportosulnak (legjellegzete­sebb a leszkováci nekropolisz). Bogdanović tereinek szertkezeti és formai elrendeződését és monumentali­tását tudatos, szándékos mítosz-helyzet hatja át, egyet­len jelzésre, témakörre vezeti vissza élményeit, me­lyeket a halál, a túlélés jelentés körében variál. Változatoknak, lehetőségeknek teremt légkört és kör­nyezetet, mint a flóra és fauna számára az éghajlati zónák klímája, előhíván a teremtés/alkotás értelmét, szépségét, hitét és értékjegyeit. Bogdan Bogdanović alkotásai az emberi, a földi életnek belső, magában értelmes szubsztanciáját hirdetik. Megformált motí­vumaiban a transzcendenciát észrevétlenül a földi im­manenciájává teszi, melyet átélhetünk, mint sorso­kat, áldozatokat, szenvedélyeket, emóciókat. Himnikus emléktereivel az emberi és a természeti egysé­get célozza, de nemcsak biológiai, hanem filozófiai, dialektikus kapcsolatukban is.

Bogdan Bogdanović egyike a keveseknek, aki elméle­teiket próbál a mű köré szőni, tudományos hozzáállás­sal és alapossággal, megállapításaival állást is fog­lal napjaink hatalmas alkotás-áradatában és kavar­gásában. Ilyen alkotói viszonyulásának köszönhető­en jön létre a tér időbeli idioszinkratikus flexibilitá­sa és valósul meg az a vizuális és építészeti elv és élmény-mechanizmus, melyet a közvetett kommuni­káció megvalósulásának lehetőségeként kell értékel­nünk, azon az értékskálán és abban a rendszerben, mely az emberi szellem energiakészletét frissíti.

Bogdanović alkotásaiból ítélve, főleg azoknak foko­zott himnikusságát tartva szem előtt, Bogdanović »tradicionális« művészi érzékenységét emelhetnénk ki. Az inger, a gesztus determinálja döntően, amikor tervez vagy a kivitelezést irányítja, minden bölcselkedő hajlama és akarata ellenére, mert nála legfon­tosabb a lelki élet általános differenciálódásának be­folyása a nálánál stabilabb és kevésbé változatos szférákban, az általános processzusból fennmaradt esemény/emlék(ekre) és kifejezési formákra.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.