Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Végel László
Bátortalan kirándulás
1966. február 1.
Varga Zoltán első kötete (Kötéltáncos) megjelenésékor alkalmunk volt felhívni a figyelmet kötete negatívumaira, pozitívumaira, minőségi ingadozásaira, amelyet az idézett elő, hogy szerzőnk nem tudta megoldani azokat a dilemmákat, amelyek elé egyrészt a vajdasági próza akkori helyzete, másrészt saját tehetsége állították. Első kötetében két novellát találtunk, amely az átlagos színvonal fölött volt, és amelyekkel Varga Zoltán igazolta tehetségét, míg a többi elbeszélésekből hiányoltuk az alkotói erőt, lendületet stb. Úgy találtuk, fiatal prózaírónk e dilemmáját majd csak a második kötetben oldja meg.
Sajnos kételyeinkre választ ezúttal sem kaptunk. Igaz, a második kötet igazolhatja, hogy Varga az írás nem egy részletkérdését sikeresen oldotta meg. Stílusának higgadtsága, szárazsága, szürkesége következetesebb, írástechnikája kiegyensúlyozottabb. Kompozícióérzéke, vonalvezetése fejlődött. Ezt főleg abban látjuk, hogy elkerülte a külső és mesterséges intervenciókat ‒ a poénokat, ahogyan akkor mondtuk ‒ elbeszéléseinek belső logikája homogénabb lett, vagy legalábbis egy nagyobb homogenitás felé törekszik.
Az írás mesterségbeli problémáit, fogásait nézve szerzőnk tehát minden kétséget kizárólag fejlődésről tett bizonyságot.
S most nézzük, mi is lett ennek az ára. Világa szűkült és színtelenebb lett. Igaz, stílusában következetesebb, de ez a következetesség merevséget idézett elő. Nem csak arról van szó, hogy ebből a stílusból hiányzik a prozódia láza, hogy a mondatok ritmusa, fölépítése rutinos lett, s hogy egyformán „csúszik el” minden mondat, hanem arról is, hogy ez a száraz és hideg logikájú stílus Varga kezében bizonyos alkalmakkor tud eredményt felmutatni, főleg akkor, amikor a színtelen és a sztereotip lelki szituációkat, konvencionális deskripciókat írja le, ám a belső dialógusokat megmerevíti, kongóvá teszi, ha pedig az egyén gondolati megnyilvánulásait akarja elénk vetíteni, akkor egyenesen banális lesz. Stílusa tehát keretekbe, sablonokba szorította Varga imaginációját, intellektusát.
Szerintem innen vezethető le a tartalmi sematikusság is. Minden elbeszélésének hőse a kisember,inferiorikus tudattal. Ez a tudat pusztán önnön inferiorikus mibenlétét látja és tapasztalja, legfeljebb egy-két ember felé való viszonyulásban. Értelmiségi akar lenni, de sohasem lehet az, mert képtelen a világot átélni és egyéni perspektívából nézni, és még képtelenebb saját korával vagy legalábbis annak részletkérdéseivel szembenézni. Dilemmája mindig elvont és banális, Varga minden dilemmát a puszta pszichológiára alapoz, a szereplők egyhangúan boncolgatják az egyes emberek felé való viszonyukat. Megdöbbenve tapasztaljuk, hogy Varga minduntalan csak erre a tézisre épít, mintha egyetlenegy jó, de befejezetlen elbeszélést írna újra, de egyre rosszabbul. Ennek ábrázolásaként mondjuk el azt, hogy Varga az első három elbeszélésben még tartja magát az egységes látásmódhoz, míg az utolsó két novellájának derekán hirtelen átfordul a naiv és egzaltált fantasztikumba. A sztereotip módszert bizonyítja még a központi figurák jellemzése is. Ezek az emberek az önelemzés, a visszaemlékezés kedvelt módszereivel definiálják magukat, ám tragikumuk, konfliktusok nem önmagukból, vagy énjük és koruk, idejük összeütközéséből származik, hanem egy-két eléggé banális pszichológiai viszonyból. Ilyen konfliktus azonban csak akkor fogadható el, ha mindkét fél ismert; erejük egyforma, vagy pedig óriási a különbség közöttük. Varga azonban nem eléggé fegyelmezett, ha személyt kell ábrázolnia. A rokonszenvet a fő alakokra irányítja (érezhetően maga is szurkol), az „ellenfélre” legfeljebb pamfletisztikus, gúnyos sorokat „pazarol”. A Kirándulás-ban Feriben csak afféle tornatanárt lát az Első Személy, aki intellektuálisan, sőt emberileg teljesen szegény, önmagában pedig az értelmiségit, a perspektivikus tudóst látja, ezért viszonyuk metamorfózisa csakis a konstrukció terméke lehet. A Nem halt meg senki-ben Magda ugyanígy nem tudta definiálni Gyuri személyét, ezért viszonyuk meglehetősen értelmetlen és lényegtelen, ám Varga, szokásához híven, újra erre a viszonyra építi a fantasztikumra törő, egzaltált befejezést, ami ebben az esetben szintén mesterséges fogásnak tűnik. Hogy Varga mennyire nem számít a központi alakok önös létére, mennyire nem bízik azok nagyságában, illetve kicsiségében (jelentéktelenségében), azt legjobban a kötet utolsó elbeszélése Az életmentő bizonyítja. Az Első Személy elszenvedte élete „első vereségét” azzal, hogy hegedűművész apja öccsét, Mikit, tehetséges, sőt zseniális művésznek tartja, míg őt csak egyszerűen középszerűnek. A középszerűség sors és mánia lett, mint annyi más műben. Varga itt nem tud specifikus lenni. Általánosan és informatívan, mondjuk így, felületesen regisztrálja ezt a szituációt. Később, mintha maga is érezné a helyzet sterilitását, általánosságát, egy hamis egyensúly miatt a bizarrság megnyugtató ölében keresi a választ. Itt pedig már nincs motiváció, nincs indíték semmire. A főhős autót lop, majd öngyilkosságra gondol, eközben egy sebesültre bukkan. Egy belső szükségszerűség (ami újra nincs motiválva) arra kényszeríti, hogy megmentse annak életét, kocsikat állít le, akiknek vezetői nem látják a sebesültet, vagyis az Első Személy képzelődik. Végül ebben a nagy képzelődésben öccsével, Miklóssal is találkozik (az összes pszihoanalitikus kellék itt van tehát), aki szintén nem látja a sebesültet, ám küzdeni kezdenek egymással, s az Első Személy az intézetben, ahol mindezekre visszaemlékszik, a többire már nem tud emlékezni. Érteni értjük az egészet: a testvérkomplexus, a középszerűség-komplexus, látjuk a sok kelléket is, az öngyilkossági szándékot, a haldoklót, a sebesültet stb., de az az érzésünk, hogy Varga nem, adott hozzá semmi jelentőset ehhez az ezerszer hallott szituációhoz.
Nem, vagyunk hívei a mindenáron való újatmondásnak, vagyis a mű értékét nem abban látjuk, hogy a mű struktúrájában az experimentum mennyire autonóm és explicite, de hisszük, hogy minden mű elengedhetetlenül kell hogy tartalmazza a kísérletező kedvet, az alkotó szemének örök szűziességét, Varga lemondott az alkotói, kutatói szenvedélyről. Helyette tetszetős novellákat ír, biztos utakon halad a biztos cél, a középszerűség felé.
Második megjegyzésünk szintén lényeges, és hisszük, hogy szoros kapcsolatban van az elsővel. Ha elolvassuk a kötet mind az öt novelláját, akkor úgy kvalifikálhatjuk, mint a kisembereik jelentéktelen krónikáit, amelyet az író a pszichológia eszközeivel igyekszik nagyobbá duzzasztani. Miért igyekszik Varga állandóan kisemberekről szólni? Ha megfigyeljük hőseinek világérzési megnyilvánulásait, ha elemezzük azokat a viszonyaikat, amelyekkel koruk, idejük felé irányulnak, akkori megállapíthatjuk, hogy hősei kisemberek annyiban, hogy képtelenek még arra a próbálkozásra is, hogy világukat definiálják, hogy állást foglaljanak a mai ember problémáival szemben. Kisemberek annyiban, amennyiben senkit sem zavarnak, senkit sem provokálnak, senkinek sem okoznak gondot, Hordanak magukban egy kis boldogtalanságot, egy kis szerencsétlenséget, egy kis fantáziát, egy kis világfájdalmat, de sohasem annyit, hogy ez potenciális erőt is sugalljon. Egyszóval mondhatjuk azt is, hogy túlságosan óvatos próza ez, amelyben a szereplők sohasem jutnak el odáig, hogy képviseljenek valami ellenállást vagy igenlést. Nem menekülnek semmitől, nem is tartanak semmi felé, személyiségük, mondanivalójuk túl általános, végső esetben semmi felé sem irányul, legfőbb tulajdonságuk az, hogy néha egy kicsit szerelmesek, kicsit boldogtalanok, de sohasem azért, mert szembe találták magukat objektívebb és konkrétabb törvényszerűségekkel. A meghódításra váró csúcsok nem voltak magasak tehát, és az író ilyen keretekben könnyen ér el a tetszetősség kategóriájáig, de lemond arról az elementáris kötelességéről, hogy léte és ideje esszenciális problémáiról szóljon. Túl gyönge ahhoz is, hogy megbotránkoztasson, és ahhoz is, hogy megnyugtasson bennünket.
Varga tehát lemondott arról az elementáris alkotói feladatról, hogy „lényegesnek érezze magát a világgal szemben” (Sartre), arról, hogy a mai ember korszerű morális, társadalmi, intellektuális problémáiról szóljon, és problémájának rendkívüli nagy fogyatékossága ez. Talán emiatt van elsősorban az az érzésünk, hogy Varga képtelen affirmálni a tehetséget, amely benne rejlik.
Igazságtalanok lennénk a szerzővel szemben, ha végezetül nem jegyeznénk meg azt, hogy a jugoszláviai magyar próza helyzetét vizsgálva Varga írói eredményei nem lebecsülendőek. Nem volt benne annyi erő, hogy az általános szituációt megtagadja, de volt benne elég tehetség, hogy némileg felülemelkedjen rajta. Ám a kritikus nem nyugodhat bele, hogy a tehetség csak ennyit vállaljon.