Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Raffai Ferenc
Baráth Ferenc
1966. február 1.
Fiatal művészeti életünk legádázabb „struggle for life"-ját alighanem a képzőművészet vívja, és ezen belül is a tusrajz és a grafika.
Olajjal való festésről egyelőre szó sincs, s hogy miért, azt hiszem, nem is érdemes részleteznünk.
Fiatal képzőművészeink száma nem nagy, alig vannak néhányan, talán éppen ez az okozója késhegyre menő harcunknak. Nem egymás egzisztenciájára törnek, más művészeti ágat sem bántanak; katonás agresszivitásuk látszólag isten háta mögötti régiókban követeli a magáét, egy formai ethoszban, amely aztán a „nagy” princípium eszményében teljesedne ki. Nagyjából ez a modern művészet pszichológiája, ami egyúttal autonóm szellemet tételez föl, azaz a képletet úgynevezett gyenge lelkek nietzscheánus vágyálmai töltik be.
E lázasan termelő kis csoport galériájából Baráth Ferenc művészetét szeretném kiragadni. A többiekéhez viszonyítva ő beatnikebb. Például Mauritsnál. Baráth ősi élményt hoz magával, vallásosat s egész művészetének ez szabja rendjét. Felületeinek harmóniája kedves és naiv. Az ősiség e megnyilatkozására azonban kétféle módon reagálhatunk. Míg egyfelől visszasietés a túl szubjektívvá váló világképből a naiv szépség felé ‒ tehát mintegy ellenszereként a művészi devalvációnak ‒, addig másfelől normális főmotívum: nem disszonanciákból következő. Nem a forma fogalma lesz fontos, hanem a kép. A kép keresi a neki megfelelő érzékenységet is. Baráth eddigi vállalkozása főképp az esztétikai princípiumok meghódításában merült ki, újra csinálta a művészetek történetét — csak lekicsinyítve. Így aztán megvan nála a bizonyos fajta vitalizmus, s főképp ennek az antitézise kidolgozott, a geometrizáció. Baráth azt sugallja, hogy e két elv szintézise nem történt úgy, ahogy kellett volna, s innen származtathatók a későbbi anomáliák a művészetben. (Gondoljunk csak a japán metszeteket gyűjtő Gauguinre, aki elhibázottnak tartja az európai művészet fejlődését, pont a görögöktől kezdve, és egy ilyen koncepció jegyében dolgozik, vagy Nietzschére, aki a görög géniusz interpretálásakor nem fogja föl önálló esztétikai princípiumként a vitalizmus és a szép fogalmát.
E művészet, a „kisbaráthé”, még nem hozott nagy eredményeket, lehet, hogy kísérlete rámegy az új érzékenység megkeresésének igényére. De ugyanakkor hiba is lenne számon kérni tőle beethoveni vagy cézanne-i harmóniák teremtését.
Az esztétikai szenzibilitás kutatásának láza, ami Baráth képeiből kisugárzik, nagyon rokon az őskeresztény indulatokkal. A szintézis, azaz valamilyen humanizmus megvan, de Baráth-nál a harmonikus érzések uralkodnak, a dekoratív összetevő túlsúlyával.
Misztikus panteizmusa sokban hasonlít Tolnai költeményeire. (Ez esetben nem célom eldönteni, képzőművészet vagy költészet járt-e előbb!)
Röviden csak ennyit szerettem volna elmondani a gyorsan fejlődő képzőművészről, akiből még szobrász is lehet.