EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302331. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 126. szám

Bettina Knapp

Az utolsó beszélgetés Gombrowiczcsal

(Az interjút Bettina Knapp, a Hunter College (USA) francia szakos tanára készítette 1969 júliusában az Azúr-parton - ahol Gombrowicz meg is halt -, s a The Drama Review 1969. 1. számában jelent meg először.)

1975. október 1.

— Mely írók hatottak önre?

G. — A lengyel költők közül Mickiewicz és Pasek; a franciák közül Montaigne, Rabelais, A. Jarry és a szürrealisták (nem közvetlenül, hanem, mint valami, ami a levegőben van); az angolok közül Shakespeare, a Pickwick klub és Chesterton; az oroszok közül Dosztojevszkij; a né­metek közül Goethe és Thomas Mann.

Van még néhány klasszikus, így például Cer­vantes, aztán filozófusok, mint Schopenhauer és Nietzsche, akik inkább írói nézetemre, sem­mint a stílusomra voltak hatással.

Önmagam formáltam magam — mégpedig ked­velt íróim stílusa ellenében.

K. — Hatott-e Önre a festészet?

G. — A festészet? Én ellensége vagyok a festészet­nek — küzdök ellene, akárcsak a dohányzás ellen. Az életben léteznek jogos értékek és jogtalanok. Ha kenyérre van szüksége, ez jogos, ám ahhoz, hogy szeresse a festészetet, rom­lottnak kell lennie. Mi ez a romlottság? A ha­talmas műkereskedői piac, a mesterséges kul­túra, az egyéni versengésen alapuló eltorzult szenzibilitás, a ránktukmált értékhierarchia és így tovább. A Cahier de V Herneben jelenik meg Dubuffettel e kérdésekről folytatott polé­miám.

K. — Hogyan keletkezett első drámája, az Ivona, a burgundi hercegnő?

G. — Műveim többsége, valóban, tőlem függetlenül formálódik.

K. — Részt vesz-e a próbákon?

Beszélget-e a rendezővel és a színészekkel mi­előtt elkezdődnének a próbák?

G. — Soha.

K. — Fejlődött-e az Ön színháza az idők folyamán?

G. — Színházam sajátosutat jár meg, önmagát ala­kítja, miként minden művem. Amikor hozzákezdek egy darabhoz, soha nem tudom, hol fo­gok kilyukadni. Ez minden művemről elmond­ható. Cinikus vagyok. Keresem a hatást, a költőiséget, és, különösen, a színpadi értéket. Há­rom darabomat minden színházi hatástól füg­getlenül gondoltam el és írtam meg, mivel gyakorlatilag soha nem járok színházba, külö­nösen hogy, mióta Argentínából elköltöztem, kívül kerültem minden színházi és irodalmi környezeten. Ilyen körülmények között a ma­gam sajátos útját kellett járnom. Amikor 1964-ben két darabomat bemutatták, a kriti­kusok az abszurd színház képviselőihez sorol­tak, Ionescoval és Beckettel együtt. Holott el­ső darabomat 1935-ben, a másodikat meg épp 1946-ban írtam! Vagyis jóval Beckett és Ionesco műveinek a megjelenése előtt. Mi több, az én színházam nem abszurd színház, s én alap­jában véve ellene vagyok az abszurddal való megszállottságnak, és általában ellenzem mind­azt, ami a mai irodalomban uralkodó. Ez kezd unalmassá válni.

K. — Az Ön darabjainak hősei hús-vér emberek-e, vagy valaminek a jelképei?

G. — Nem. Nem szimbólumok. Nem vagyok XIX. századi regényíró.

K. — Milyen környezetben szereti viszontlátni darab­jait?

G. — Jó színházban: legyen elég nagy és jó akuszti­kájú.

K. — Fontos szerepet tulajdonít-e színházában a dísz­letnek, a hang- és fényhatásoknak?

G. — Igen, ezeket fontosnak tartom. Bár gyűlölöm az örökké egyforma á’ la modestílust. Őszintén szólva, egyszerűen nem avatkozom bele ezekbe a dolgokba. Szabad kezet adok a ren­dezőmnek. Általában véve, lustaságom miatt ezekben a dolgokban én igazi hivő vagyok és hiszek a Mindenhatóban.

K. — További tervei?

G. — A sír.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.