EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302470. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 122-123. szám

Vajda Gábor

Az irodalom-szociologiától a vers világáig

Végel László: a vers kihívása, Symposion könyvek 44, Forum, Újvidék, 1975

1975. június 2.

Hat közismert, többségében fiatal, esetenként vita­tott, de szemléletében egyként modern költőnkről írt hat »esszé«-jét gyűjti egybe Végei László legújabb kötete, A vers kihívása. Szerzőnk eddig megjelente­tett kritikái és egyéb elméleti írásai nyilván többszö­rösét teszik ki a közreadott 125 oldalnak, ami igényes­ségre, a fiatal kritikusnak önmagával szembeni szi­gorúságára figyelmeztet bennünket. De nagyot akará­sára is, mert a cím a kritikus általánosabb — inter­pretáló, elemző, kommentáló — álláspontjával szem­ben a bírálva-teremtő részvételét, harcosságát hirdeti meg »kihívásá«-ban. Nem akar élveteg olvasó, hűvös regisztráló, irodalmi kataszter-készítő maradni; ehe­lyett álszerénység nélkül egyénisége teljességét hirdet­ve és keresve, eddigi élettapasztalatának és művészet- -eszményének kérdéseire költészetek elemzésével egy- időben kíván választ találni. De más oka is van arra, hogy esszét írjon. Tulajdonképpen azoknak vállalko­zott a kritikai ismertetésére, akik, Gál Lászlótól elte­kintve, ha nem is indultak Végellel egyidőben, mint Tolnai, Fehér és Domonkos, mégis vele párhuzamo­san, az ő esztétikai szemléletétől is termékenyedve lettek olyanokká, amilyennek e könyvét méltatja őket (Pap József, Koncz István). Nemzedéktársak pillanat­nyi megállója tehát e könyv; másmilyen hasonlattal: olyan családi kép, melyen az alkotó saját arcvonásai is felismerhetők, mert azonosnak érezve magát sze­retteivel, róluk szólva minden egyes szava saját ma­gát is jellemzi. E tény pedig némileg módosítja Végei László esszékötete címének jelentését. Ő ugyanis nem hívja ki e verseket — miért is vívna a vele azonos fronton levőkkel? Önellentmondás enne mégis a cím? Korántsem. Valami (ez esetben a vers) vagy valaki azonos táborba a közös ellenség ellen is kihívható, jóllehet a »meg« igekötős alak közkeletűbb. De ne kicsinyeskedjünk, hadd igazolja a Symposion szelle­misége, amihez Végei László esztétikailag mindmáig hű maradt, a »kihívás« ilyen értelmezését. Ez azon­ban újabb kérdést vet fel: ki a közös ellenség? Ha erre válaszolunk, Végei esztétikai szemléletének esz­tétikán kívüli alapját határoztuk meg. Ebben a luká­csi esztétika siet a segítségünkre, amelyet Végei nap­jaink emberi és esztétikai (így, szigorúan együtt) je­lenségeinek megítélésében, tudatosan és rugalmasan, alapvető mértékként alkalmaz: ami segíti az emberi lény gazdagságának kibontakozását — jó, ami gátolja — rossz. Mindkettőnek, mint a hasznos, egészséges növénynek és a kártékony, beteges gombának, bizonyos feltételei vannak. Az előbbié az evilágiság, a gondola­tok és érzelmek harmóniája, a lényeg és jelenség dialektikája, a szellem immanenciája és hite; az utóbbié a világon-kívüliség (akár a vallás, akár a ni­hilista tagadás formájában) vagy a környezetünkben levő tárgyak vonzásának vagy tasztításának kizáróla­gossága, amit Lukács »hatalom-védte bensőség«-nek illetve »rossz végtelenség«-nek nevez. Végei tehát a változó és változtatni akaró emberre esküszik, kriti­kusi érzékenysége azonban nem engedi meg, hogy ezt kötelező normaként állítsa a költők elé. Tisztában van azzal, hogy a valóság ellentmondásos jellegét a költők élik át a legmélyebben, miközben önmaguk lehúzó belső szörnyeivel is meg kell küzdeniük. A köl­tészet lehet elvont is, csak ne a magánügyeiben, a saját egyéni végtelenjében, önkényesen teremtett jel­rendszerében merüljön el, hanem a társadalmi ember eszményének és valóságának drámai elemekben is bővelkedő konfliktusában, a »másokért egyedül« ál­lapotában, melynek eredeti nyelve a manipulált köz­helynyelvet és az elidegenedést dokumentáló halan­dzsát egyaránt tagadja.

A vers kihívásának egyetlen klasszikus költője van,

Gál László, ezért Végel vele kapcsolatban és az ő köl­tészete által is befolyásolva fejti ki irodalomszemlé­lete alapjait. Eszerint a vers, mely csak közvetve s ezért leginkább irreleváns módon hozható összefüg­gésbe a költő mögött álló társadalmi valósággal, ön­álló struktúrát, mikrokozmoszt alkot, ami azonban »nincs kitéve a valóságos lét, illetve a létet kifejező kommunikációs modell felé mutató mechanikus ana­lógiának. Értelme és értéke csupán a »van«-ban léte­zik.,« Végel nem erőlteti a párhuzamot, miként meste­re, Lukács György teszi oly gyakran. Inkább zárójel­ben hagyja. Ha ennek a kutatására fektetné a hang­súlyt, akkor szociologizálna, mint néhány évvel ko­rábban a Tolnai Ottó költészetéről írt esszé első vál­tozatában. E szélsőség szélsősége a korral való át­tétel nélküli, közvetlen kapcsolat számonkérése lenne, az egyértelmű kommunikációé, ami a mai versolvasó számára csak »komunikációs zörej«. Végei és nemze­déke nem eshetett ebbe a hibába, hiszen éppen ennek a tagadásával indokolta meg létjogosultságát, és bi­zonyította be életképességét. Az ellenkező véglet, mi­ként jeleztük is már, a vers »motívumrendszerének« világ-idegensége, elmosódottsága, a betegességében ön­teremtő, s csak önmaga egyediségében dekódolható fantázia torzszüleménye. Az eszmény a Goethe-i, lu­kácsi dialektikus egyensúly: »A Vers és a Világ, a Költészet és a Valóság között egy intenzív kommuni­kációs mező keletkezik így, s ez döntő módon befo­lyásolja Gál László költészetét, elsősorban a költemé­nyek kompozíciós modelljének alakulását.« Joggal hi­hetnek, hogy Végei a történeti-genetikus módszert választja Gál költészetének megközelítésében, mivel közismert, hogy az a történelmi helyzetektől megha­tározottan fejlődött. Nem ezt teszi, mert nem a ver­sek horizontális, történelemből is kibontható össze­függései érdeklik elsősorban, hanem az ennek a be­folyására is létrejövő, »strukturálódó« vertikális ösz- szefüggések, az emberi csodákat rejtegető mélyréte­gek. Innen pedig azzal a tapasztalattal merül fel, hogy »Gál László költészetének alapvető ismertető jegye a központi motívumok variálódása és tömbö- sítése. Ez azt jelenti, hogy motívumrendszerének bel­ső kombinációja homogén, pontosan körülhatárolható és többé-kevésbé állandó. Költői világa a létet sokkal inkább a maga intenzivitásában fejezi ki, mint extenzivitásában. Igazi nagy költői témái: az élet, halál, hit, hitetlenség, remény, reménytelenség...« Végel az e költészet által kínált fogódzókat fogadja el kiindu­lópontként, s elemzésében úgy folyamodik a nevezett ellentétpárokhoz, mint a vegyész az elektrolízis elek­tródjaihoz. A kiválasztott anyagot nem emelheti ki az oldatból, hiszen úgy a hit, a remény, a vitalitás pólusának termékei eleve értékesebbekké lennének, s a feszültség-teremtő erő, a Gál László-i vívódás el­veszítené közegét, versteremtő szerepét, emberi hite­lét a tiszta ész, a társadalmi haladás racionális ér­dekének száraz levegőjében. Egyszóval: Végei a vers világában hagyja a Gál László-i binárisan szemben­álló hit-hitetlenséggel előszikráztatott árnyalatokat. Láthatjuk: nem »kihív«, hanem »leír«, vagy ha min­denképpen ragaszkodunk a »hív« igéhez, akkor in­kább »előhív«, láthatóvá tesz, mint a fényképészek. Hívóoldatként itt az »örök emberi« ismérveivel talál­kozunk: az emlékezéssel, a groteszkkel, az ironikussal és az abszurditással. Ehhez annyit fűznénk, hogy Vé­gei szempontjai következetes érvényesítésével lényeg­látón ismerteti Gál László költészetét. Csupán az ab­szurditással kapcsolatban van kifogásunk: szerin­tünk e filozofikus kifejezés, melynek dadaista, eg­zisztencialista (Camus) vagy éppen nyárspolgári (Dür- renmatt) esetleg nihilista (Beckett) értelmezése egy­formán eszünkbe villanhat, túlságosan erős az in­kább fáradt melankóliára, révedező nosztalgiára, tét­len meditációra, elcsukló spleenre hajló, az öregkori hangulat hullámvölgyében fogadó Gál-vers — Hetven fölött — leírására.

S a történetiség? Nem zárják-e ki a fenomenológiai indítások? Nem, mert Végei az időben és térben el­helyezett, külső feltételektől befolyásolt meg a költő egyéniségétől meghatározott időtlen, általános met­szőpontját keresi. Nem ellentmondás, hogy az utób­biból indul ki, mert célja a társadalmi ember vers- -végtelenjének fogalmi meghódítása. A történeti szem­pont itt csak segédeszköz lehet, lehetne, ha a költé­szet hosszanti kiterjedése is érdekelné. Ekkor talán azt a — dogmatizmusellenességében merevségre hajló — tézisét is árnyalná, mely szerint a történe­lem változásai nem befolyásolták lényegesebben a Gál-verseknek a fenti ellentétpárokkal leírt belvilágát.

Végel László verseszménye klasszicisztikus; a natura- lisztikus konkréttól és a romantikus vagy szentimen­tális általánostól egyaránt viszolyog. Az intuíció nála arra jó, hogy a vers befogadásában megteremthesse az értelem és az érzés egyensúlyát, melyben az érte­lem, ha nem is fontosabb, de elsődleges. Ez ad ma­gyarázatot arra is, hogy minek alapján bírálja Pap József egyik kísérletét, melynek — szerinte — »abban van a legveszélyesebb buktatója, hogy a meghatároz- hatatlant a meghat ár ózhat atlannal akarja kifejeznie Ennek ellenére felismeri, hogy »Pap nem a játékos­mágikus, hanem a tragikus-mágikus költők közé so­rolható, ő a szavak párosításával nem új ingert akar kelteni, hanem a régit, az elfelejtettet akarja megszó­laltatnia« Az is meggyőző, ahogyan Pap József és Koncz István egy-egy találóan választott versét össze­vetve tipologizálja a költői alkatokat. Kár, hogy nem folytatja eljárását, s a továbbiakban megelégszik Pap és Fehér Kálmán egy-egy versének idézésével, ahelyett, hogy tüzetesebben megvizsgálná őket. Egyéb­ként hitelt érdemlő, amit Pap József verseinek belső fejlődéséről, képeinek redukciójáról, az egyes szavak töltésének tudatos meghatározásáról megállapít.

Legteljesebb esszéje, ami tanulmánynak is nevezhető, Koncz István költészetét elemzi. Elszigeteltségében a nyitottságát, egyéni vívódásában a távlat keresőjét tiszteli, aki költészetünkben az egymással szemben­álló nemzedékek között a folytonosságot képviseli, s a Symposionnal induló költői törekvéseket készíti elő. Végei elsősorban az értelmiségit értékeli költőjében, akinek »költészetében az entellektüel visszavonta a költő megbízatását.« Koncz költői világában vers és világ, szellem és mű, képzelet és gondolat súrlódva, egymást tagadva vannak jelen. Koncz azonban József Attila-i költő, aki nem képzelheti el létezését az érte­lem, a törvény, a harmónia és a rend eszményének keresése nélkül. Nem nyugodhat bele a rendezhetet- lenbe, egy-egy verse kísérlet, hogy fölülmúlja önma­gát és helyzetét. Így aztán elvontsága konkrétsággal ellenpontozódik, a konkrét mögött ugyanakkor az általános távlata nyílik meg, mert »nem a szív, ha­nem az értelem romantikája ez.« Végei megállapítá­sai megfontoltak és pontosak, ritkán ragadtatja el magát olymódon, hogy verselemzés helyett bizonyí­tásán általánosságot mond, mint pl. ott, ahol a puri­tánul tömör mondatokat író Koncznál »barokkos gaz­dagságú nyelvet« említ, vagy amikor úgy véli, hogy »Koncz képei lángoló nagy freskók.«

Az új költészet fellépését Végei Tolnai Ottó Homorú versek című kötetének megjelenésétől számítja. Jog­gal fűzi Tolnai nevéhez az ironikus, verset tagadó vers divatjának születését, a már időszerűtlen verses képmutatás tagadását, a paradoxon szerepét, a mo­dern donquijotteria vállalását, az aktivitás vágyát, a Che Guevara-romantikát, az apró tárgyak kultuszát, a filmszerűséget, a montázsolást. Konkrét elemzést azonban nem végez. Módszere: egy-egy jellegzetesnek vélt sajátsághoz egy-egy idézetben keres illusztrációt. Ennek az eljárásnak az a hátránya, hogy mivel a fontosabb versek árnyalt elemzése elmarad, nem hoz­za közelünkbe a Tolnai-verset, aminek következté­ben annak információ-értéke meghatározatlan marad. Egyértelműbben: ha egy verset a filmszerűség demonst­rálása végett idézünk, még nem jelenti azt, hogy a vers jó is, hogy jelentése gombolyagjának vége nem veszett el valahol a költő tudatalattijának végtelen­jében, az ihlet végtelenjében. Lehet, hogy az »Ablak- nyitás a nehéz / oszlopba« kezdetű strófa filmszerű, de nem biztos, hogy kommunikatív is. Végei e tanul­mányaiban egészen közel jutott a versesztétikához, a döntő szembesülést azonban gyakran kerüli. Ezért mulasztja el az utóbbi néhány év legfontosabb Tol­nai-verseinek, a Gerilladaloknak, a Balatonnak, a Le­gyek karfiolnak és az Agyonvert csipke darabjainak elemzését. Amit ebben az — 1968-ban írt, néhány év­vel később átdolgozott — esszéjében ír, nem feles­leges, de csupán egy — Tolnairól írandó — tanulmány bevezetőjének fogható fel.

Annál otthonosabban tájékoztat Fehér Kálmán költői fejlődéséről, a tárgytalan és a tárgyát meglelő indu­lat szakaszairól, Fehér verskompozíciójának sajátos­ságáról, az én és a közösségi tudat költői azonossá­gáról, e kapcsolat gyakori diszharmóniájáról, jelrend­szerek közötti ingadozásáról, az indulat esztétikai közvetítés nélküli áradásának veszélyéről, a táj és történelem sajátos víziójáról. Eredeti Gál László és Fehér Kálmán társadalom-élményének tipológiai egy­bevetése is, végül pedig az »angazsáltság«, a nemze­déki élmény és a társadalmi utópia azonosságának felismerése. Ha azonban a vers kilép a mű és való­ság, a költői én és a társadalom a kritikus számára csemegét jelentő vonzásköréből, s önmaga belterü- tein marad, a kritikus megtorpan. Nem utasítja el a kísérletezést, de nem is tud vele mit kezdeni. Ugyan­abba a hibába esik, amelyikről már szóltunk: idézi a verset, ahelyett, hogy elemezné. Nem tudjuk meg ugyanis, hogy a Falvédő című vers esetében mit je­lent »Petőfi versnyelvének kísérleti átkomponálása, amellyel a Petőfi-dilemmákat és problémákat is si­került aktualizálnia.« (Emlékszünk: mely nyelv mer­ne versenyezni véled — invokálja Petőfi, a nagy naiv költő a természetet. Fehér Falvédője szerint valóban egyik nyelv sem: az »e« betűk tengerében megjelen­nek a nyelvünket kissé egyhangúvá tevő »e« magán- hangzós szavak.)

A Domonkos István költészetéről írt esszé majdnem olyan átfogó, mint a Koncz Istvánét méltató. A költői tudat és vele párhuzamosan a költői nyelv eszmélke- dési útjának megrajzolására vállalkozik »a metafizi­kától a bele nem egyezés eposzáig«, a naivan roman­tikus rajongástól a csömörön és a cinizmuson keresz­tül a helytállásáig az »úgyis téves csatatéren«. Do­monkos újabb költészete »életszagú«, primér indula­tokban bővelkedő, ezért méltó tolmácsolójára talált A szenvedélyek tanfolyama írójában.

Végei László azok közé a kritikusak közé tartozik, akik — eltekintve a verselemzés előtti alkalmi meg­torpanásától, a költői kísérlettel szembeni állásfog­lalás esetenkénti hiányától, a költői tekintélynek a dogmatizmustól való félelme miatti fetisizálásától, a kedvenc költőjével (Koncz-cal) szembeni kritikátlan­ságtól, a nemzedéki öntömjénezés beütéseitől — nem lapos filológus bölcsességgel olvassák a verset, s nem is gyömöszölik az áltudományok mások által készí­tett skatulyáiba, nem lubickolnak kényelmesen a divatos esztétikai árhullám felszínén, hanem egyéni világnézetet, s ennek megfelelő irodalomszemléletet igyekeznek kiépíteni maguknak. Ennek persze nem a műveletlen, monomániás önismétlés a módja, ha­nem a széleskörű terepszemle, s ennek eredménye­ként a nekünk megfelelő elsajátítása, szemléletünk­be olvasztása. Végei régen meghaladta már a vers társadalmi fogantatásának mindenhatóságába vetett lukácsi hitét. Most sem tagadja meg korábbi tapasz­talatát, de mint kiindulópontot elveti, s csak a költői intenciók és a vers belső igénye szerint érvényesíti. Tárgya kívánja meg, hogy fogalomhasználatában ek­lektikus legyen, s hogy leírásaiban gátlástalanul me­rítsen akár a fenomenológia, akár a strukturalizmus vagy a szemiotika kifejezéstárából. Az eszköz lehet kölcsönzött is, — az a fontos, amit általa felszínre hoz. Problémája talán az is, hogy e kölcsönzésekben, s ilymódon a versek megközelítésében nem ment elég messze. Mintha attól tartana, hogy ez messze sodor­ná embereszményétől. Nyelve, szóhasználata és mon­datszerkesztése is olykor megoldatlan és nehézkes. Szemlélete rugalmasabb nyelvteremtő képességénél, amely nehezen vetkőzi le az ilyenfajta tudálékos fo­galmazást: »...Gál László egyéni-érzelmi-intellektu- ális szemlélete a társadalmi objektivációkban szinte- tizálódik.« Ennek ellenére Végei könyvét az év egyik legjobb magyar nyelvű tanulmánykötetének tartjuk. Kezdeményező bátorsága, szintézisteremtő igénye, többször felvillanó elemzőkészsége, a filozófia és a költészet iránti nyitottsága kötelez erre bennünket.

Vajda Gábor


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.