Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Gerold László
AZ IDEGEN
Egy mai dráma, s ami körülötte van
1965. május 15.
AZ EREDMÉNY
Szétnyílik a függöny.[1] Berreg a telefon. Megjelenik a főszereplő házaspár. Soltész Tamás mérnök és neje. Hamarosan ezután megtudjuk, hogy Soltész sérült embert hagyott az országút mellett. Idegenkedett attól, hogy az ülés új vászonhuzatát esetleg ismeretlen ember vérével mocskolja be. Majd arról szerzünk tudomást, hogy idegenkedik segíteni egy fiatal munkatársán, akinek egyetemi felvétele éppen az ő egyetlen aláírásán múlik. (Nem kellene-e azokat is megvizsgálni, akik megengedik, hogy egyetlen aláírás határozza meg egy-egy ember jövőjét?) Ilyen és hasonló embertelen, valóban idegen dolgokat művel Soltész mérnök, anélkül, hogy tudnánk, miért teszi, miért ilyen, mióta ilyen. Mert nem elegendő és nem is nehéz felfedezni, hogy Soltész önző, magánakvaló, embertelen – idegen egy szoros, közösségi és emberi érdekekkel együvé tartozó közösségben. A dráma szempontjából azonban az a döntő kérdés, hogy miért, milyen előítélet vagy öröklődés alapján önző és idegen Soltész Tamás. Erre Illés Endre nern ad választ. Soltészt feketén, koromfeketén ismerjük meg, így találkozunk vele már az első pillanatban, s a fekete minden színárnyalatát végigjárva ilyen is marad. Sematikus hőse egy sablonos, előregyártott elméletre épített színműnek. Az írói (szívesebben mondanám: szerzői) szándék nyilván a következő volt: találni, adni egy negatív hőst, a lehető legszélsőségesebbet, és ezt elrémisztő példának hozni fel minden negatív ellen. Így született Soltész Tamás, fiatal, jól szituált értelmiségi, akiben egy csepp nem sok, annyi emberiség sincs, aki talán a rabszolgatartó, vagy a legsötétebb feudális vonások megtestesítője a XX. században. Illés Endre műve naiv csinálmány, laboratóriumi mesterkedés eredménye. Iránydráma, s abból is a legszerencsétlenebb fajta. Sablonjait nem nehéz eleinte nyomon követni, hogy később, az első felvonás után, már előtte járjunk. Szinte merészen diktálva a tempót, állítgatva az akadályokat és kajánul kéjelegve abban, hogy mi Soltész mérnöknél is jobban tudjuk, mi fog vele történni. Nekünk ezt módszerével maga Illés Endre árulta el. Ez esetben nem is a nézőt megdöbbentő váratlan momentumokat hiányoljuk, hanem a hősökben – drámai! – munkálkodó vulkanikus mozgás váratlan, kiszámíthatatlan, emberi kitöréseit. Soltész Tamás nem ura a helyzetnek s önmagának. Ő marionett-figura az író elméletek alapján mozduló kezében. Az iránydráma elvei szerint helyes az, hogy aki idegen, azt leckéztetni, büntetni kell. Ez igazolható lenne, ha... S ebben a feltételes ha-ban sok minden rejlik. Egy mondatban: nemcsak egyetlen színmű sikertelensége, hanem ezen túl egy drámaírói iskoláé, elméleté is. Kritikusai már leszögezték, hogy a párbeszédek gyökerei, indítékai nem a hősökben vannak, hanem az író előtt fekvő famentes papirosban, imaginárius csinálta gyökerek ezek. A főhős minden becsületes írói szándék ellenére is megmarad laboratóriumi zabigyereknek. A bosszantó persze az, hogy Soltészhez hasonló idegenek vannak, csak valószínűleg nem annyira sötétek, s ezekről kideríthető magatartásuk oka. Soltész mérnökről nem. Nem elég azt tudni, hogy ő anyagilag biztosított, hogy korszerű álomlakása, áramvonalas kocsija, helyes felesége és nagyszerű állása van. Mindez nem lehet döntő, jellemformáló, amelyre talán még drámát is lehet építeni. Mindezért nem szükséges, hogy idegen legyen, noha talán ezek a motívumok is hozzájárulnak, hogy valaki mások iránt közömbössé váljon. Vagy Illés Endre a jóléttel együttjáró fölényes, önző magatartásra akar figyelmeztetni? Nézzük a folytatást! Megtudjuk, hogy Soltész mérnök ellen a vállalatban fegyelmi vizsgálat indul egy kötélpálya leszakadása miatt. Rábizonyítani nem tudnak, a felelősségtelen munka vádja egyedül néhány ember gyanújára szorítkozik. Működésében ugyan újból felfüggesztik, de amennyire sablonos és mesterkélt a lefolytatott vizsgálat, minden lelki indítékaival együtt, éppannyira kevésbé meggyőző a feleség elhatározása, hogy férjét, a kíméletlent és az önzőt magára hagyja akkor, mikor ennek a legnagyobb szüksége lenne rá. Bármennyire várt és szükséges Soltész magára maradása, a sablonokkal operáló szerző képtelen ezt meggyőzően megmutatni, elhitetni velünk.
Nem ismerjük, akár explicite, akár implicite a miértet, s ezért tehet Soltész bármit, számunkra nem azért lesz idegen, mert önző és embertelen, hanem azért, mert mozgatják és nem mozog, mert elméletekkel bélelt fűrészporbábu, és nem sikeres megvalósításokból és kudarcokból álló idegember.
AZ ELMÉLET
Illés Endre művét a sematizmus öli meg. Ahogyan Az idegent voltunk kénytelenek elmarasztalni, éppúgy egy másik író, Illés Jenő dramaturgiai tételeivel is ezt kell tennünk.
Illés Jenő a Mai dráma – mai dramaturgia[2] című tanulmánykötetében, igaz, egymással homlokegyenest ellenkező tételek is vannak, e kettősség ellenére a sablonosság követelményeit mégis dominánsnak látom.
Illés Jenő így ír: „Egy dráma, amely eleve úgy teremti meg a szituáció alaprajzát, úgy jelöli ki az ellenfeleket, hogy ezzel minden titok tudójává tett bennünket – semmi emóciót nem válthat ki a nézőből. A konfliktust lealkudni a dráma halálával egyenlő. Óvatos méricskéléssel eszméink, hőseink, világunk igazát sem lehet képviselni – csak a konfliktus megkövetelte hévvel, szenvedéllyel, indulattal.”
S ezzel akár Az idegen találó bírálatát is adhatná. Másutt viszont éppen e bírált sematizmus védőszárnya alatt tünteti el az embert a színpadról, ideológiák fegyverévé, szócsövévé teszi, megfeledkezve arról, hogy a fekete-fehér hősök nem hősök, csak árnyképek. „A drámai cselekmény aktivitása és aktualitása összhangzást követel – a dráma hősei, amikor színpadra lépnek, mindig határozott embercsoport nevében szólnak –, akár morális vagy politikai mondanivalókat görget is a szavuk.” A dráma elsősorban indulat, akár a líra; a szócső indulata pedig bármennyire is hisz a tételek igazságában, nem meggyőző, mert elvész egyéni ereje. Hiába vallja Illés Jenő: „ehhez az is kell, hogy a hős és a konfliktusa fedje egymást, mert ha az író a drámától független gondolatait akarja a hősökre ruházni, anélkül, hogy a konfliktusokból erre lehetőséget teremtene”, ha nyolc sornál lejjebb már ezt olvassuk: „Sarkadi Imre remek alkotása (Elveszett paradicsom) azért hagy némi hiányérzetet bennünk, mert a dráma orvosa és annak konfliktusa csak bizonyos mértékig fedi a mű nagy morális konfliktusát.” Merő ellentmondás: egyfelől létezik a hősök konfliktusa, másfelől van a „mű nagy morális konfliktusa”. Miért van szükség hősökre, ha rajtuk kívül munkál a mű nagy morális összeütközése? Milyen vívódást hordanak, rejtenek magukban ezek a hősök? Vagy jelentékteleneket, vagy kívülről rájuk kényszerítetteket. Mindkét esetben: hamisakat. S mit eredményez az ilyen elmélettel fölfegyverzett íróember alkotása? Ha kritikus, akkor vértelen, elnéző, az elmélet kedvéért örömest megalkuvó bírálatot: „Lelkiismeret-ébresztő szándék szülte ezt a művet, ezért oly túlfűtöttek a párbeszédei, agitál ez a darab, minden szimbolikát mellőz, egyértelműen, közérthetően fogalmazza meg drámai mondanivalóját. Ez a túlfűtöttség néha már zavar is bennünket, mert minden szereplő nyelvében egyaránt jelen van, ez a túlzott hév gyengíti a darab konfliktusának erejét is, a jellemrajz mélységét is aláássa olykor. A történelmi kép hiteles, tökéletesen összegezi a társadalmi erővonalakat, problémái is felsőfokokban fogalmazódnak meg. Bár az ábrázolás minősége alatta marad a hatásnak, a megjelenítés lendülete forró hangulatot teremt, magával ragad bennünket.” Ha pedig színműíró, akkor Az idegenhez hasonló alkotást.
Néhány érdekes recenzió, portré, néhány szép oldalt tartalmaz Illés Jenő könyve, amelynek talán látszólag kevés köze lenne Illés Endre drámájához, ha nem láttam és nem olvastam volna a két munkát gyors egymásutánban, nem csapott volna meg mindkét műből a mindennél veszélyesebb sematizmus lehe. Illés Jenő könyve a mai dráma – mai dramaturgia címén olykor közhelyeket süt el, kivált az általános részekben. Illés Endre drámája korszerű problémák hordozóiként sematikus, kívülről irányított papírhősöket visz színpadra. Mindkettő egy káros elmélet eredménye. Ahogy Az idegen szerzője megszabja a hősök cselekvési tervét, ugyanúgy Illés Jenő is kész elméletekkel igyekszik konkrét alkotásokhoz közeledni, szánt szándékkal felfedezni bennük és alkalmazni rájuk a SZABÁLYT. Ez a sematizmus a közös, ezért lehet egy drámáról és egy tanulmánykötetről egyszerre, egy helyen szólni. Illés Jenő írja egy helyütt: „vállalnunk kell a világirodalom kihívását”, azt hiszem, nagyszerűbb lenne inkább kihívni a világirodalmat. Persze sematizmussal akár az egyiket, akár a másikat már régen nem lehet.
RENDEZŐ, SZÍNÉSZEK
Azt szinte mondani is felesleges, hogy a sablonokat a rendező vagy a színészek sem tüntethetik el. Esetleg a rendelkezésükre álló technikai vagy belső megjelenítő eszközökkel mérsékelhetik a gyengét, szorgalmazhatják a jót.
Ekképpen tett Tatár Eszter is, a budapesti Nemzeti Színház rendezője, amikor fényhatásokkal, elsötétített részekkel és körszelet-világítással igyekezett a múlt és jelen váltakozásán át biztosítani az előadás dinamikáját. Sokkal nehezebb dolga volt Gelley Kornélnak, Soltész mérnök alakítójának. Ő valóban csak esetlen és természetellenes lehetett egy olyan hős szerepében, akiről azt ugyan tudja, hogy mit tesz, de azt, hogy miért, már nem. Soltész mérnök anakronisztikus figurájáért elsősorban nem Gelley a hibás. Timár Éva a feleség szerepében már sokkal jelentősebb kreációt valósíthatott meg. Úgy látszik, a szigorúan Soltész Tamásra ügyelő író éber tekintete elől olyankor el-eltűnt a feleség alakja, s ez ennek köszönheti emberibb, teljesebb jegyeit. Benne Tamás csúnya feketesége tarka kockákra töredezik, több benne a fény, s ezért sikeresebb Timár Éva Évája Gelley Kornél Soltész Tamásánál.
Az elfogadható, hogy a színháznak fórumnak kell lennie, de éppen ezért nem kell elfelejteni, hogy minden dráma, fusson ez akár a korszerűség, a maiság címkéje alatt, elsősorban történelmi alkotás is. Ezt és erről a sematizmus formanyelvével írni pedig csak tiszavirág-életű eredményeket szülhet. Dokumentálásként Illés Jenőtől kölcsönzöm az alábbi Illyés Gyula-idézetet: „A történelmi tragédiák a színpadon nem a történelem küzdelmeitől lesznek tragédiák. A lélekétől.”
Tegyük még hozzá: nemcsak a történelmi tragédiákra áll mindez, hanem minden drámai alkotásra, s ezért a mű igazához a lélek küzdelme fontosabb az ideológiák harcánál.
[1] Illés Endre: Az idegen, a budapesti Nemzeti Színház műsorán szerepel. Rendező: Tatár Eszter, Soltész Tamás: Gelley Kornél, Soltész Éva: Timár Éva.
[2] Illés Jenő: Mai dráma – mai dramaturgia, tanulmányok, Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1964.