Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Szűcs Imre
AZ ELVTÁRSAK HŐSEI – KÖZELBEN
„Csak az a művészet él, amelynek legbenső szentélyében az emberi szív dobog”
(Max Reinhardt)
1965. július 15.
Az igazi filmalak a kép közegében születik. Az viszont, hogy valamelyik film egy-egy hőse ízig-vérig filmalakká válik-e vagy sem, rendszerint attól függ, hogy az úgynevezett nagy gesztusok, az alapvető emberi-jellembeli megnyilvánulások mellé mennyire zárkóznak fel az apróságokból felépített hangulategységek, a sokszor jelentéktelen külsőségeknek tűnő tört mozdulatok, félszavak, a hanghatások, a tárgyak és így tovább. Ezeknek képbe foglalása ugyanis mintegy a külső világ közvetítésével segít belülről megközelíteni egy-egy sorsot, jellemet; hisz a filmalak lényegében mindig több, mint a képen jelenlevő hős. És az egyik fiatal filmesztétát aposztrofálva, több pedig azért, „mert a film több dimenzióból építi fel, eszközeinek bonyolult viszonyrendszeréből, a láthatóból a láthatatlant is elővarázsló szerkezeteivel teremti meg a néző reakcióiban a teljes alakot”.
Az persze magától értetődő – legalábbis annak kellene lennie –, hogy ezt a többletet ki-ki már az első pillanatban megérzi; mihelyt egy kifejező arc, egy életáramot sugárzó momentum feltűnik a vásznon. Tetten érni ezt a többletet nagy gyönyörűség – bár aránylag ritkán adatik meg. Az utóbbi időben talán csak Mario Monicelli Elvtársak című munkásmozgalmi filmjében volt benne részünk. Igaz, ez a film elsősorban a tömegeket, s azok tudatosodását, erejére ébredését ábrázolja – de azzal a számottevő erénnyel, hogy az egyéni hősök a tömeg gravitációs erejének hatására sem szürkülnek személytelenné, hanem megmaradnak vagy inkább lépésről lépésre igazi filmalakká válnak: a kép közegében, „az eszközök bonyolult viszonyrendszerében..., a néző reakcióiban.”
Az Elvtársakban a születést, a várható kiteljesedést már a főcím alatt kimerevített képek sejtetik, de még inkább az első, majd az ezt követő jelenetek – hogy aztán a főhősök ízig-vérig filmalakká válásáról teljesen meggyőződjünk.
Valamennyiüket persze egyetlen nekifutásban aligha vehetnénk számba. Raoul (Renato Salvatori), Sinigalia tanár (Marcello Mastroianni), Pautasso (Folco Lulli) és a szicíliai alakja azonban annyira izgató telitalálat, hogy írásban is közelbe vagy nagyközelbe hozni őket mindegyre nyugtalanít. Nyugtalanít az alakok életközelsége, pszichológiai árnyaltsága és feszültsége miatt is, de főként azért, mert őszinték, emberileg és művészetileg hitelesek.
...Raoult először a textilgyár hatalmas munkacsarnokában, aztán ebédszünetben ragadja meg a kamera. És mit látunk? A munkacsarnokban a mellette levő kisfiúval perel, incseleg; az ebédszünetben mohón eszik, s közben a vele szemben ülő lány szoknyája alá leskelődik; otthon meg az egyik fiatalasszonyt csábítaná szobájába. Rövid, látszólag alacsonyrendű életszférát rögzítő jelenetek ezek, de Raoul, az erőtől duzzadó – kezdetben nem túlságosan kíméletes és eszközét sem igen válogató – fiatal munkás jelleméből sokmindent már láthatatlanul is kiérzünk. Akár ennyiből elvonatkoztatva és következtetve is biztosra vesszük, többek között, hogy ez a legényember mindenre kapható, lelkileg-fizikailag robbanékony, nem ismeri a képmutatást, még kevésbé a félelmet. Ugyanakkor az idősebb munkások iránta tanúsított respektálása implicite olyan feltevést is megenged, hogy a félig gyerek, félig felnőtt Raoulból akár munkásvezér is lehet (ami be is igazolódik).
Raoul fejlődésrajzának az a villanásnyi jelenet is fontos tartozéka, amikor lakását és fekhelyét szinte kényszerűségből osztja meg a hozzárendelt Sinigalia tanárral. E jelenet nyitóképében ugyanis heves indulatoskodását látjuk; később meg azt, hogy lefekvéskor miként rángatja le duzzogva a megtűrt idegenről minduntalan a takarót. Ez a dacoskodása, érezzük, talán hajnalig is eltartana, de akkor, midőn egy pár odavetett szóból megtudja, hogy a fázva összekuporodó tanárnak lázító eszméi miatt voltaképpen se otthona, se hazája: szíven üti az együttérzés meleg árama, s következésképp – ellentmondásos érzelmi közvetítéssel bár – a Sinigaliához való értelmi viszonyulása is gyökeresen megváltozik, immár végérvényesen.
...Sinigalia elhanyagolt külsejű, rebbenékeny, szemüveges, első pillanatra szinte félszeg figura; deheroizált hős. Lopakodó, puha járása, bozontos haja, szakálla, szétfeslett kesztyűje, lyukas harisnyája is erre vall. Mindez azonban kivetettségének is ékes bizonyítéka, csakúgy, mint az, hogy örökösen éhes, örökösen fázik. Az éhség, a vacogás egész sorsára ránehezedik, olyannyira, hogy nemegyszer valósággal megmosolyogtató helyzetekbe kerül. Gondoljunk csak az iskolai, a kávéházi vagy az utcalány, Niobe lakásán játszódó jelenetre. Az egyikben alig várja, hogy lecsapjon az asztalon felejtett lekváros kenyérre: a másikban számító neveletlenségből beletüsszent a gőzölgő teába; a harmadikban pedig – az egyébként egyszer már megfedett lánynak talán csak szokásos udvariasságból elejtett szavára, hogy alapos fürdőzés után esetleg mellébújhat, mint a nyúl, úgy felpattan hevenyészett fekhelyéről.
Mindezek után és mindezek ellenére, hogy Sinigalia mégis hős, azt szükségtelen bizonygatni. Hisz robosztus lelki és szellemi dimenziói, politikai éleslátása, a forradalom, a szocializmus – vagy ahogy egyszerűen csak a munkások nevezik –, az igazság lelkes, kitartó hirdetése semmit sem törpül, értéktelenedik azzal, hogy Sinigalia egyszerű kisember voltát is megismertük, ellenkezőleg: újabb, gazdagabb kicsengést kap.
...Behemót termeténél fogva Pautasso szinte született, akár szobornak is megmintázható hősfigura. Az Elvtársakban azonban mégsem a féktelen erő, a durvaság megtestesítője, hanem a már-már emberfeletti emberség példája. A romantikus elnagyítástól őt is a jelentéktelennek tűnő jelentős apróságok tartják távol. Mert Pautasso, ha eszik: levesét harsányan hörpöli, a bodagra hasonlító keletlen kenyeret két kézre fogva falja; emellett böfög; lobbanékony; hirtelen ellágyuló; bátor, de ugyanakkor félénk is. Ez utóbbi többnyire akkor tűnik ki, ha váratlanul feletteseivel találja magát szembe. Persze ilyenkor sem a voltaképpeni félelem fegyverzi le, hanem az, hogy igazáért (a munkások igazáért) – talán mert a betűvetés művészetét sohasem ismerhette meg – a szavak fegyverével nemigen tud harcolni, esetleg fizikai erővel.
...A szicíliai, becenevén Musztafa, apró, bajuszos, keskenyvállú emberke. Egyszerű, de hatásos rendezői beállításban ő is a kép közegében születik. Legelőször háttal a falnak támaszkodva, felhúzott vállal, zsebre tett kézzel a rövid ebédidőben kapkodva faló munkások között a gyárudvarban látjuk – neki nincs mit ennie –, aztán a munkacsarnokban, majd a gyárépületben, ahol a dolgok iránti látszólagos közömbössége ellenére is minden érdekli, jóllehet a felelethez vezető ajtók folyton becsukódnak az orra előtt, így jár-kel társai között is, szótlanul, félszegen, mindvégig magányosan, ki nyomorékká lett társának gyűjtéskor nem ád, ha sztrájkról kell dönteni, nem szavaz, s amikor először megszólal, uram bocsá’, akkor is arra kér engedélyt, hogy ő a sztrájk alatt is: dolgozhasson. Igen, hogy dolgozhasson, mert a textilgyár valamennyi munkása között az ő családja a legnépesebb – és a legszegényebb. Az engedélyt persze a bizottság megtagadja, s ha kell, Musztafát erőnek erejével is visszatartaná a sztrájktöréstől – csakhogy, amikor Pautasso és társai a szó szoros értelmében ajtóstól rontanak be nyomortanyájára, és megpillantják a félig pucér gyerekeket, a legkisebb éppen bilin ül, akkor egyszeriben rájönnek a szicíliai nagy titkára, helyesebben a nekik mindeddig érthetetlen magános farkas voltának okára. Musztafa így hát ellenvetés nélkül megkapja az engedélyt. És másnap, akárcsak eddig, zsebretett kézzel, fölhúzott vállal, ellépked a gyárba. Ott azonban kidobják. Látszólag azért, mert szerencsétlenségére, a bizottság engedélyére hivatkozik. Voltaképpen azonban azért, mert egyedül ő, mit sem ér. Keserű indulatában ekkor bicskát nyitna az igazgatóra... de az ártatlan gyilok annyira berozsdásodott, hogy pengéje csak néhányszori rúgásra kattantható ki. Mire kínos igyekezettel ez is meglesz, addigra már megérkeznek a rendőrök, és bilincsbe verik. Musztafa elvonul a rendőrökkel, s érezzük, csak azért nem vágja megint zsebre a kezét, mert nem bírja. A bicskanyitási jelenet groteszk humorával együtt parányi, mégis központi mozzanat fejlődésrajzában. Megmutatja, hogy ez az ágrólszakadt, szelíd, de büszke ember lázadni is képes. Hogy mikor, miért, s szinte alapvető magatartásával ellenkezve, azt rozsdamarta „békanyúzója” beszédesen sejteti.
Monicellinél, mint látjuk, az itt felsoroltak látszólag apró, mellékes mozdulatok, megfigyelések a hősök életében, sőt úgy is mondhatnánk, „naturális közvetlenségek”. De hogy mindez mégis több lesz, mint földhözragadt naturalizmus, alacsonyrendű életszféra, az annak köszönhető, hogy mind ő, mind pedig a hősöket megjelenítő színészek a maguk külön, művészi világának megteremtése során – az alapvető, sorsdöntő okozati szálak mellett – e „mellékes” mozzanatokra is úgy támaszkodnak, hogy révükön az ismert összefüggéseket új oldalukról világítsák meg, az emberi sorsokat és jellemeket pedig minél összetettebben, igazabban állítsák elénk.
De hisz mindez csak őszinteség – vethetné valaki ellen –, az őszinteség pedig magában még semmit sem jelent a művészetben. Nos, egyetértünk vele. Csakhogy ugyanakkor mindjárt meg is toldanánk azzal, hogy bár egymagában az őszinteség valóban nem sokat jelent a művésztben, az igazi művészet enélkül: elképzelhetetlen.
Így, az igazi filmalak is.