Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Bányai János
Az elemzés irányítása
1966. február 1.
Első pillantásra úgy tűnik, hogy részletprobléma a negatív hős helyének kijelölése a mű felépítésében, továbbá a negatív hős paradox hatása az olvasóra, azonban, követve Milosevic fejtegetéseit, általánosabb következtetésekre is juthatunk a művészi alkotásnak néhány lényeges pontját fűzve össze. Természetesen a negatív hős problémája összetettebb a legújabb irodalomban, különösen a népszerű amerikai regényben, mint ahogyan azt Milošević klasszikus példákon kimutatta. De könyvének értékei ezzel nem vesztenek sokat, hiszen kiindulópontnak is tekinthetők. Abban a pillanatban, amikor a negatív hős lényegét egészében az életstílus egy megnyilvánulásának tekintjük, ahogyan a népszerű amerikai regény valóban feltételezi, már más területre lépünk; Milošević analízise azonban arra kényszerít bennünket, hogy maradjunk gondolataink világában.
Milošević módszere a nem introvertált analízis. Nem a mű felé fordul, nem a mű belsšő jelentését tanulmányozza, nem a mű felépítésének képletéből indít a hatás, az olvasóra való hatás és a műben való élvezés felé. Szembekerül a mű hermetizmusát tudatosan önmagára öltő analízissel, a kritikának is azzal a változatával, mely lényegesebbnek tartja a mű belső mozgását, a jelentések megfogalmazását, aláfuttatásainak értelmezését a mű emotív hatásánál. Járhatóbb ugyan az az út, melyet Milošević választott a magáénak, járhatóbb, mert a kritérium, melyre épít közvetlenebb, általánosabb, annyira általános, hogy sokszor értelmetlen is: élvezetet mindenkor nyújt a mű, hatása mindenkor emotív is. De lényege nem ebben van. A mű belső sajátosságai felé tartó analízis ingoványos talajon jár; az eltévelyedés mindig küszöbön áll. Az emotív hatás ellenben szinte mechanikusan is mérhető.
A negatív hős éppen ebben az emotív viszonyban alakul ki. Előítéleteink szerint a gyilkos kötelezően negatív hős; az áldozat mindig közelebb áll a meg szokottságot megerősítő morális normákhoz. A humanizmus szempontjából is legtöbbször ilyen helyzet áll elő. A negatív hős tehát pusztán pozitív előítéleteink szerint nyeri el sajátos körvonalait. A műben — mert a perspektíva váltakozik, illetve a probléma keresésének és megoldásának szempontja lényegesen elüt a pozitív előítéletekből fakadó morális igazságszolgáltatástól — a negatív hős az, aki leginkább kiváltja rokonszenvünket; a negatív hős nagyobb és mélyebb emotív hatást tesz az olvasóra, mint az áldozata, vagy éppen egy feltételezhető pozitív hős. Ennek a lényegében mégiscsak érzelmi szintű problémának megoldását, a forrásvidék mélypontjait keresi Milošević új könyvében. A paradoxonra épít; a negatív hős, feltételezzük, gyilkos, tettével, az áldozattal szembeni viszonyával eleve megbotránkoztat, ahogy a bűnügyi krónikák is, ellenben a művészi alkotásban, ugyanez a gyilkos az olvasó rokonszenvére talál, az olvasó rendszerint vele azonosítja magát, nem az áldozattal. Az erkölcsi normák, melyekhez hozzászoktunk, melyeknek letiprása leginkább ellenszenvet szül, egy bizonyos fokon, a művészi alkotásban éppen a fordított viszonyt váltja ki: rokonszenvet a nem-morális hőssel. Természetesen, több irányból is meg lehet közelíteni ezt a paradoxont; a megoldások azonban, ahogyan azt Milošević is kimutatta, leginkább csak részletigazságok lesznek, nem adnak választ a döntőbb, általánosabb kérdésekre.
Létezik-e a művészi alkotásnak olyan negatív hőse, aki éppen azzal váltja ki rokonszenvünket, hogy a negatív előjelet viseli magán? Ezt a kérdést csak közvetve teszi fel Milošević, és véleményünk szerint éppen ezzel a kérdéssel lehetne leginkább megközelíteni a problémát. De ez, természetesen, egy egészein más. irányú analízlist követelne meg, mint Miloševićé. Nem a partikulárist, hanem az introvertáltat. Kétségtelen, hogy az a feszültség, mely a negatív hős sorsának lényege és a lehetséges morális pozitívum között állandósult, nemcsak, s talán nem is elsősorban a negatív hőst affirmálja, ugyanakkor legkevésbé sem a lehetséges pozitív morális kategóriákat, hanem mindenekelőtt magát a művészi alkotást, megszabva ennek szerepét és hatását is. Tehát, ugyanakkor, ha a negatív hőssel rokonszenvezünk, egy magasabb szinten inkább a művel való rokonszenvet kellene emlegetni, azt a hatást tulajdonképpen, amelyet a mű vált ki bennünk, és csak ehhez mérten a mű hőse, az esetleges negatív hős. Erre nem figyelmeztet Milošević, és ezért tartjuk elemzését partikulárisnak.
Irodalmi példatára is ezt bizonyítja: Shakespeare, Dosztojevszkij, Sartre és Faulkner műve éppen közvetlen, könyörtelen általános művészi hatásával eredményezi a részleges hatást, azt, amit az esetleges negatív hős tud kiváltani bennünk.
Hogy egyáltalán felmerülhet a negatív hőssel való rokonszenv, a paradoxon kérdése, azt Milošević a negatív hős helyének, a mű felépítésében elfoglalt helyének tulajdonítja. A regény vagy a dráma, az epikus forma, összetett felépítési problematikáján belül az író tudatosan jelöli ki a negatív hős helyét, olyképpen, hogy a körülmények belejátszása, az események lehetséges logikája, a részletek felduzzasztása és ennek révén más részletek elsorvasztása, tehát az író tudatos, játékos kedve, olyan irányba tereli figyelmünket, melyben a hős következésképpen előtérbe kerül, negatív jelzője nem a logikus ellenállást, hanem az emotív rokonszenvet váltja ki. Ilyen lényeges szerepet ad a probléma megoldásában Milošević éppen a mű struktúrájának. S amikor valóban érvényes argumentumokkal bizonyítja véleményének szilárdságát, akkor már elhagyhatná a partikuláris analízist, azzal, hogy a mű szerepére támaszkodna, de másként tesz, újra csak a negatív hős helyének fókuszpontjából vizsgálja a mű felépítését, tehát ismét a partikuláris szintjén mozog. A probléma felvetésének módjából ered ez.
Milošević nyílt, ragyogó gondolatmenete az analitikus kedv legszebb példájaként csak egy irányba halad: a strukturális elem felismerése felé, a tapasztalatnak egy olyan megfogalmazása felé, mely változatlanul, klasszikus példákon okulva, meghaladja a puszta tény közlést, az izgalomnak, a lelkesedésnek egy olyan változatát idézve fel, mely elválaszthatatlan az esszéisztikus tanulmány jelentésközlésétől. Kétségtelen, hogy fontos elméleti munkával kerültünk szembe.
(Nikola Milošević: Negatívan junak, Vuk Karadžić kiadása, Beograd, 1965)