Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Danyi Magdolna
„Az egyenes beszéd meredeke" felé
Pap József: Rendhagyó halászás. Forum, Újvidék, 1974.
1975. április 1.
Ha Pap József költészetének alakulási ívét figyeljük, úgy elsőként a világlátásában, versépítkezésében, nyelvi tudatában megmutatkozó eltérések egymást gyűrűzve érintő, súroló egymásmellettiségét érzékeljük, majd, már a figyelmesebb olvasás során, az eltérések, különbözőségek egymásrautaltságát, az együvé tartozást. A viszonylag keveset író költő költészetében a kritika joggal »fedezhetett fel« több verskorszakot, elemző módon közelítve meg költészetét különböző verstípusokat figyelhetett meg és írhatott körül. E különbözőségek új verseinek távlatából szemlélve jól mutatják az alkotói út elveszített és meglelt bizonyosságait, ám sajátos módon az alkotó természet állandóságáról, változatlanságáról és a korán magáénak tudott költői feladatvállalás következetességéről is tanúskodnak. A verskeresés útelágazásai az élményi költőt értelmezik, a létélmény teljességére való »rálátás« lehetőségeinek a keresését mutatják fel. A felszíni létbenyomások s a megverselhető élményiség ellenében vívja meg a maga mindennapi harcát ez a költészet, a léttapasztalatok szellemivé emeléséért. Nem metaforikus általánosságban, hanem konkrét jellemzésként fedi ezért Pap József verseit a »sűrített élet« kifejezés. A versírás a megélt valóságvilág intenzív »újraélését« jelenti, miközben a világ értelmezhetővé válik, s az ebben az értelmezhetővé vált világban körvonalazódó költői én megszabadul zárt, fojtogató individualitásától, az emberi, közösségi lét kapilláris törvényszerűségeit metafizikus-költői gondolatisággal átsugározva a maga léthelyezetében közösségi jegyeket fedez fel. A költői értelem az egyén léthelyzeteit, állapotait, létélményét társadalmi körvonalazottságában ragadja meg; az egyéni létezés legszemélyesebb tartalmai mint az egyéni látószög által sarkított, belülről megélt közösségi lét kérdései vetődnek fel, jutnak jelentéshez, — a korai versekben éppúgy, mint a legújabbakban.
Pap József költészetének elkötelezettsége az embert szolgálja; versei a szüntelenül alakuló, »ránk bízott« jelen valóságát értelmezik, — az egyetlen emberi élet élményi megéltségének látószögéből, de sohasem az egyéni létezés »ablaktalan sötétkamrájába« bezárkózva, mindig egész arccal, nyitott szemmel fordulva a külvilág felé. A Rés kötetének egyik legteljesebb értékű versében, a Hívások, 2-ben, melyet az új kötetbe is áthozott El nem taposható csillagok címen, az ellentétező képek, a »külső« és belső« erővonalak egymást feszítő szorításán felülemelkedve jut el e költői magatartás etikus követelményének megfogalmazásáig; — belőle költészetének gondolati tartópillérei is kiolvashatók:
Ne is menekülj szemhéjad sövénye mögé
Itt forgunk lengünk
Kiszögezve is
Önkényesen
El nem taposható csillagok
Az érzések nyílt vallomástevésének költői realizmusa és a »szemhéja sövénye mögé menekülő« költői képzelet szemlélődő bensősége jelzi azt a két szélső határvonalat, amely között Pap József költészete alakul. E költői magatartás gondolati, etikai távlatiságát az egyéni lét élményi meghatározóin túllátó, feladatvállaló költői értelem humanizmusában, ember- s életszeretetében találhatjuk meg: a gondolattal megszűrt, fegyelmezett élményiség és az aktív humanizmus, az önkifejezés és feladatbetöltés kettősségének hitt egységében. A »föld törékeny értékeit« féltő illyési elkötelezettséggel rokon az ő »legalább egyetlen virág« igazát, szükségét meghirdető humanizmusa. (Állásfoglalás)
Ez a korán tudatosodott, kezdettől fogva vállalt etikus magatartás azonban, mely szellemiségében és megvalósulásaiban korszerű költészetünk egyik előőrsét is jelenti, nem mentesíthette Pap József költészetét a sajátos látószög keresésének, a sajátos nyelv kialakítási kísérleteinek bizonytalanságaitól, a világlátásában és versnyelvi tudatában megmutatkozó különbözőségektől. E különbözőségek az új kötetben is fellelhetők, bár sokkal jellemzőbbek a Rés anyagára, és anélkül, hogy erőszakosan egymáshoz akarnánk közelíteni őket, két élesen kirajzolódó versépítkezési irányról szólhatunk. A versépítkezés egyik (hagyományosabb) módját a jelképes erejűvé növesztett élményi tartalmak felmondását vállaló versmagatartásban ismerjük fel. Az Otthonról írják, az Osztályfőnöki órán típusú versekben tapasztaljuk ezt az egyszerűsítő világlátást; az elmondás beszédszerű közvetlenségében itt az érintetlenül, formálatlanul hagyott élményanyagot érjük tetten. E versek naiv szimbolikája mögött felsejlik ugyan a keresetlenül vissza-visszatérő emlékek önmagukon túlható értelme, költői többértelműsége, ám a láttatás egysíkúsága nem tud ezzel a költői többértelműséggel meg küzdeni, az elmondott emlék nem képes a vers jelenében való alakuló/alakító szembesülésre. Mégis meg kell jegyeznünk e verseket Pap József költészetének egészében elfoglalt helyzetük miatt. Az itt tapasztalható nyelvi egyszerűség, beszédszerűség, lényegesen átalakulva ugyan, jelentős kitérők után és mellett, szerkesztetten és összetett világlátást feltételezve, Pap József legjobb verseiben tér majd vissza.
E versekkel párhuzamosan íródnak meg azok a versek, melyek nyelvi tudatát a költői képek eluralkodása jellemzi, s ahol a modern költőnek a szavakkal vívott küzdelmét érzékeljük a csak versben megragadható sajátos élményi tartalmak kivetítéséért. E versekből teljességgel hiányzik a beszédszerű közvetlenség formai-szerkezeti lazasága, esetlegessége; a vers nyelvében és szerkezetében »feszessé« lesz, nem vállalja már az »elmondást«, sőt, mintha végérvényesen lemondott volna az elmondható, magukért beszélő dolgokról. A Fa sziklák közt, a Megváltott típusú versekre gondolunk, ahol a szóképek, a »súlyos szavak« montázsszerű kötődéséből, az egymás mellé egy belső értelem által került szóképek láncolatából bontakozik ki a versek világa. Itt minden szókép a maga holdudvarán belül teljes jelentésében aktivizált, fokozhatatlan; kötődései révén kell átértékelődnie, konkrét jelentéshez a vers egésze által teremtődő költői értelem összetevő elemeként jutva. A vers nemcsak hogy kimozdul itt az »elmondás« egysíkúságából, passzivitásából, hanem ezzel összefüggően a »kész« élményekkel való építkezés lehetőségeitől is elzárja magát. »Alábukik« az élmények, benyomások, hangulatok, megtörténések egymásnak ellentmondó, felszínt kavaró zajlása alá, s amit felhoz, az eredendően új, egyszeriségében megragadott és felmutatva általánosított tudattartalom; a »felmerülés« költői-nyelvi viszonylataiban kikristályosult, alakot nyert a létezés egy vetületét, árnyulatát átsugárzó, költői képek rácshálózatába sűrített értelem.
Hankiss Elemér a modern költőnek ezt a törekvését így jellemzi: »...verseikben azzal küszködnek, vagy játszanak, ki-ki természete szerint, hogy a szavak, a mondatok újra és újra értelmetlenné, semmitmondóvá üresednek, képtelenek már megtartani vagy megragadni a megszokott, hajdani jelentésüket, s újra és újra kísérletet tesznek arra, hogy valami új tartalmakat találjanak«. A vers azonban néha ellenáll a szándéknak; a képi jelentések rácsszerkezete olykor nem bírja el a jelentésbeli megterhelést, az egymás mellé helyezett szóképek »szó-kristályokká« merevednek és mozdulatlan súlyosságuk, tömbszerűségük szétfeszíti a verset. Olykor pedig, például a Kezdet címűben tapasztalhatjuk ezt, a szóképek rácsszerkezete rejtvény-képpé lesz, mely jelentésbeli megoldását önmagán kívül hordozza (néha a vers címében), és nem, vagy csak nehezen nyílik meg a befogadás előtt.
Pap József legjobb verseiben mintha e két élesen elkülöníthető versépítkezési útirány tapasztalatai összegeződnének egy magasabb szinten. Kitérőnkre eddig azért is szükségünk volt, hogy e szintetikus látásmódra és versépítkezésre, a meglelt s már el nem veszíthető sajátos hangra, mellyel ilyen tiszta alakban először a Rendhagyó halászás c. kötetben találkozhattunk, rámutathassunk. Versnyelve egyszerűsödik, bátran merít a valóság köznapi szókincséből, anélkül, hogy a »kész« élmény felmondásának passzív szerepét, a jelképes beszéd kitérőit vállalná. A szóképek, a »súlyos szavak« montázsszerkezete helyett a megszerkesztett mondategyüttesek lesznek a versnyelv elemi összetevői. Az »egyenes beszéd meredekét« közelíti meg ezekben a versekben, — gondoljunk a Visszavágott eperfák, a Záradék, az Élő táj, az M. virágai, az Akár a szólni képtelen, a Végezetül, a Rendhagyó halászás, az Útmenti üszkös fákra címűekre, egész költészetünk antologikus értékű darabjaira —, bennük a modern ember életszemléletére; a költőnek tájhoz, a maga közösségi, történelmi létéhez, a költészethez való viszonya itt klasszikus tömörségű, fegyelmezetten pontos versmondatokban fogalmazódik meg. Az érett bölcsesség kiegyensúlyozottsága üzen ezekből a küzdve kiismert-megértett életről a hivő és hitét őrző ember hangján számot adó versekből.
Pap József költészetének feladatvállaló humanizmusa is e versek világképében teljesedik ki. Az emberi létezés ellentmondásoktól terhes tartalmait átminősítő, megvédendő értékként felmutató gondolatiság, Pap József egész költői világképére jellemzően, a természet és az ember, pontosabban, a természeti lét és az emberi létezés bonyolult viszonylatainak átgondolásával jut a legközvetlenebbül kifejezésre. Nem a táj hagyományos költői motívumáról van itt szó, nem a tájról, amihez ragaszkodni lehet, vagy vele szembehelyezkedni, a választott költői szereptől függően, hanem a saját törvényeit élő, azokban veszélyeztetett, az embert kiteljesítő, körülvevő táj / természet és az ember szövevényes összetartozásáról, mondanánk, a közöttük felismert érdekszövetségről, cinkosságról. E szövevényes kötődések átgondolásával Pap József költészete az emberi létezés legárnyaltabb tartalmait tudja megnevezni.
Az értelemmel vágyott, a teljes, az önmagát ismételten újrateremteni tudó életre a természet, a Tisza, egy fa, egy virág öntudatlan élnitudásában ismer rá. Így lesz a Tisza című vers az áradóan gazdagnak, elpusztíthatatlannak, öntudatlanságában is bölcsen szervezettnek látott természeti lét himnikus dicséretévé, a diadalmasan megújuló, termékeny létöröm forrásává, — szemben a meddő, álmodozó emberi passzivitással. A természetet még egészen közelről látó és ösztönösen érző költői szem alkothatta csak meg e barokkos telítettségű a természeti mikrovilágot láttató, magával sodró dinamikájú versképet:
Ismeretlen jelekre bukkanunk,
Rejtelmes rajzások nyomaira —
Ahogy a halak némán elsurrannak, Ahogy
a kagylók gyáván becsukódnak,
A tiszaviráglárvák mélyedbe fúródnak,
S érik mindegyik makacsul magában,
Hogy kinyíljon a tűző napsugárban, Hogy
elpusztuljon egyetlenegy nászban. Hát így
vagyunk, folyom,
Így vagy te szemérmetes:
Tavaszelőn is a vad áradásban
Feszülő öledben rajzó bujaság van.
A természeti lét itt feltárt jellemzői, létmozzanatai mint veszélybe került, megvédendő értékek, s egyúttal mint az emberi, közösségi lét éléséhez, az emberiesült világrend eléréséhez, kialakításához irányt mutató tartalmak tudatosulnak e költészet világképében. A természeti lét tartalmainak metafizikus-gondolati áthasonításával jut humanisztikus jelentéshez a »fecske formájú vers« játékos naivitása is, éppúgy, mint az »egyetlen virág« vissza-visszatérő metaforája. Az én időm lírai hőse, ki léte »Torlaszaiban titkol egy virágot«, miközben: »Szögletek közé horpad a lét / / Gömbölyűsége lassan elszivárog«, a Tisza című versben megcsodált, áradóan gazdag létteljesség képzetét idézi meg, menti át, világa létmelegét, a maga létbiztonságát őrizve meg általa. S a vers, Pap József verse, mindig e létmelegség megőrzésének a szolgálatában áll, értelmét, küldetését, el nem veszíthető hitét leli meg e szolgálatban. Másfelől a »letarolt, agyonhajszolt táj« intelme vezeti el a költőt a Piszkozat című vers kihívóan költőietlen, »prózai« gesztusának megfogalmazásához, a meghirdetett cselekvésvállaláshoz; a verset, mely szövegkörnyezetében jut teljes jelentéshez, költői magatartásának legkiélezettebb s egyben legjellemzőbb megváltásaként, dokumentumaként tarthatjuk számon.
Pap József költészete, bár tudja, érzékeli, átéli a mindennapi lét tragédiáit, a »nélkül« egzisztenciális léthelyzetének dermesztő kopárságait, sivatagait, szellemében felül tud emelkedni azon, mindig meg tud térni »bizakodása fénygyökereihez«. S ha szembe is kerül az életélmény kifejezhetetlenségének a »sívó a szó« alkotói/gondolati dilemmájával, sohasem jut el a költészet mint szolgálat értelmet tükröző szerepének megkérdőjelezéséig, önmagába maró kételyéig.