Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Brunner Emília
Avantgarde és kritikusság
A Delóról
1975. augusztus 1.
A belgrádi Delo egyike a legrangosabb jugoszláv irodalmi folyóiratoknak; különösen marxista irodalomkritikája teszi figyelemreméltóvá. Amikor azonban marxista kritikáról beszélünk, olyan tág meghatározását kell szem előtt tartani, mint amilyet Muharem Pervić hirdet: »...Ma annyi esztétika van, amely a marxi jelzőre tart igényt, ahány típusa van a forradalmi vagy magát forradalminak, felforgatónak vélő valóságnak.« (M. Pervić a Magyar Szónak adott interjúban). A Delo már indulásakor (huszonegy évvel ezelőtt) azokat az írókat gyűjtötte maga köré, akik az esztétikai különbözőség jogát hirdették. A folyóirat időközben határozottan körvonalazta programelveit, melyek dinamikus koncepciót tükröznek.
Sok friss vita emlékeztet arra, hogy a kritika helyzete és funkciói nincsenek kellő mértékben tisztázva. Muharem Pervić még az avantgardot is úgy határozza meg, mint azt az irodalmi elméletet és gyakorlatot, »amelyben a kritikai funkció elsődleges szerepet kap«.
Szerinte: »Az a kritikai tevékenység hiányzik, amely kifejti az alkotást, lebontja a régi értékrendszert, és kialakítja az újat, szelektál és példákat állít.« Másrészt viszont: »...nemcsak arról a kritikáról van szó, amit egyesek gyakorolnak, hanem arról is, amit a társadalmi erők és rétegek képviselnek.« Mélyebb megértésre, átfogóbb vizsgálódásra van tehát szükség. Pervić figyelmeztet: »Annak a körülménynek, hogy vannak, miként egyesek mondják elgondolkodtató esetek, amelyeket a kritika nem regisztrál, nem kellene még a kritika szerepének lekicsinyítését jelentenie és a renddel meg a kapcsolatokkal törődő ügyeletes tiszt rangjára redukálnia.« Tanúi voltunk e témák ismertetésének és megvitatásának a nemrég lezajlott VIII. írókongresszuson is.
Ha a Delóban mostanában megjelenő irodalmi kritikák közös nevezőjét keressük, akkor éppen sokféleségük, helyesebben sokoldalúságuk ötlik szembe. Egyrészt az impresszionista kritika örökösével találkozunk, mely a legmélyebb átéltséggel való játék, másrészt (az ilyen kritikák vannak többségben) az egzakt megközelítéssel, mely különböző rendszerezést kínáló szempontokat rögzít (műfaj, író stb.)
Amikor a marxista kritika tág értelmezhetőségét a marxista esztétikák sokféleségével bizonyítottuk, nem vontuk kétségbe annak a tételnek igazságát, hogy a modern irodalomkritika nemcsak az esztétikai, hanem a közgadaságtani, a filozófiai és egyéb fogalmak ismeretét is feltételezi. Adrej Stavar azonban A kritikáról c. írásában figyelmeztet, hogy más egy elméletet alkalmazni és más csak fogalmaira hivatkozni. Stavar ezt egy lengyel irodalomkritikusra vonatkoztatja, de kétségtelen, hogy a divatos fogalmak burjánzása általánosabb érvényű. Az elméleti írások többsége a Delóban igen magas gondolati szintet ér el, és legmesszebbmenő összefüggések, rendszerezések felállítására törekszik. Ez a két mozzanat implikálja a művekben jelentkező filozofikus vonatkozást. Másrészt pedig a kritika marxista volta igényli a közgazdaságtani terminológiát. A Delo áprilisi és júliusi számában különösen érdekes ebből a szempontból Lucien Goldmann elméletének eltolódása a társadalmi-gazdasági kategóriák irányába az osztálytagolódás determináló erejéről vallott felfogás rovására. Így Goldmann elmélete Lukácséhoz viszonyítva hajlékonyabbá, fejlődőképessebbé válik.
Különösen izgalmas A kritika az elmélet és a gyakorlat között című szám. Az elmélet és gyakorlat kérdéseivel részletesen foglalkozik Muharem Pervić az Argumenti c. sorozat 3. könyvében: »A marxizmus nem maradhat meg mint élő bölcsészettudomány a modern világ ellentétein kívül és fölött, mert így bezárkózik a múlt század kereteibe, vagy más szóval, logikáját feláldozza történelméért.« A marxista kritika esetében is szem előtt kell tartani azt a tételt, melyet Lukács óta annyian hangoztattak — hogy a marxizmusban legértékesebb, legmaradandóbb a módszer. Pervić szerint: »...a befejezettséget nem éri el az a bölcsészettudomány, amely valóban az, vagy amely még az... A marxizmus forradalmisága elválaszthatatlan az alkotástól...« Sajnos a valóságban a kapcsolat elmélet és gyakorlat között néha nem is kapcsolat, hanem szakadék. Milan Đurčinov és Andrej Stavar írásai egész konkrétan is foglalkoznak a kritika és kritikus helyzetével, úgy az írók (illetve művek), mint az olvasók viszonylatában. Az elmélet és gyakorlat sikeres kapcsolata elsősorban a fejlődést biztosítja. Ezért válik ez a kérdés a marxista kritika számára is sorsdöntővé. Pável Nyikolájevics Medvegyev tanulmányában úgy nyilatkozik, hogy csak a marxizmus képes kapcsolatot teremteni elmélet és gyakorlat között: az idealizmus elválik a valóságtól, a pozitivizmus értelmetlen, a naturalizmus pedig képtelen szintézis felállítására. »Régebben arra törekedtek, hogy elvekből és öncélú módszerekből rendszert állítsanak fel, ma viszont arra, hogy egy összefüggő értelemmel kapcsolják össze megismételhetetlenségükben és egyediségükben a konkrét dolgok világát és az élő történeti eseményeket.« P. Ny. Medvegyev írása még egy szempontból érdekes. A könyv, amelyikből a lefordított részlet való, 1928-ban jelent meg, az OPOJAZ körül folytatott heves viták idején. Különösen jelentős tehát felfigyelni arra, hogyan bírálja Medvegyev az orosz formalizmust azért, mert nem ismerte fel, hogy tévhit a műalkotást az individuális fogyasztás tárgyának tekinteni. A vita túlmutat önmagán.
Érdekes vállakozás a belgrádi Ifjúsági Otthonban a Vjekoslav Mikecin könyve (Történelem és kritikusság) kapcsán tartott vitaest rögzítése. Többek között szó volt az elmélet és gyakorlat, az értelmiségi és a forradalom kapcsolatáról — olyan kérdésekről, melyekről már sokat beszéltek, de még mindig értelmezésre szorulnak. A marxizmus rosszul értett vagy félig értett tételei is megmutatkoznak az ilyen vitaesteken. Ez alkalommal különösen sok félreértésre adott okot az értelmiségnek humanista értelmiségként való értelmezése. Ez a félreértés elkerülhető, ha az értelmiséghez tartozás mércéjéül a kritikus, rákérdezni merő magatartást vesszük (tekintet nélkül az illető személy foglalkozására). Ennek a kérdésnek helyes megértése nélkülözhetetlen az ideológia keletkezésének (»gyártásának«) magyarázatához.
Dimitrij Rupel tanulmányát nem azzal a szándékkal írta, hogy végleg lezárjon egy kérdést (a Delóban megjelent írások többsége nem tekinti magát se elsőnek, se utolsónak az egy meghatározott kérdéskörről írt művek sorában). Megismerésünk határait fogalomalkotásunk elégtelenségében is látja.
Borisz I. Arvatov, Galvano della Volpe és Jean-Pierre Fay írásaikban elsősorban nyelvi problémákat érintenek. Arvatov műve, melyből a fordítás való 1928-ban jelent meg, akárcsak Medvegyevé. Ez az elmélyült kutatások kora vagy a formális szociológia vagy a morfológia irányában. Medvegyev inkább az előbbit, Arvatov pedig az utóbbit illusztrálja. Arvatov főleg Slovszkijjal foglalkozik mint az OPOJAZ lingvisztikai érdekeltségű ágazatának képviselőjével. Kritikusan kezeli azokat a problémákat is, melyekhez még egyes mai irodalomelméleti munkák sem mernek nyúlni (különösen fontos az automatizálódás kérdése). Galvano della Volpe írásának fő tézise — nincs olyan költői szimbólum, mely ne lenne egyszersmind szemantéma, vagyis jelentéselem —, mellyel az esztétikai miszticizmus érveit cáfolja, a strukturalista nyelvészet és a filozófiai jeltan eredményeire támaszkodik. Jean-Pierre Fay a narratív funkciót vizsgálja a kifejezés törvényeinek tükrében. Ő is egyike azoknak, akik a fogalomalkotás tisztaságának szükségességét hangsúlyozzák.
Pierre Marcheille írása azt bizonyítja, hogy a kritikát a megismerés általános törvényei szempontjából újszerűen lehet megközelíteni. Vizsgálódása a kritika kutatási területének, tárgyának és módszerének háromszögében játszódik le. Elsősorban a kérdések érdeklik — nem a felelet. Akárcsak az új kriticizmus képviselői, a kritika figyelmébe nem a kész műalkotást, hanem létrejöttének folyamatát ajánlja.
Milan Đurčinov a jugoszláv kritika helyzetéről szólva összegezi, hogy kritikánkban nem a teremtő ihlet hiányzik, hanem a szilárd elméleti alap. Véleményünk szerint is elmélet akad elég, csak ezek nem elég szilárdak — több összehasonlító kritikaelméleti munkára volna szükség. Đurčinov találóan határozza meg a marxista kritika fogalmát: »...az új marxista kritikán azt a kritikát értjük, amely önmagát hozza létre és határozza meg állandó és közvetlen kapcsolatban magával az alkotómunkával.«
Amit már Muharem Perović több alkalommal is hangsúlyozott — hogy a kritikai módszer igen gazdag, és »ma már illuzórikus lenne olyan univerzális és tekintélyes kritikusi személyiséget találni, aki az irodalmat minden szempontból vizsgálni tudja...«, Miloslav Šutić a kritika határterületi irányultságaként tárgyalja. Šutić különösen fontosnak tartja, hogy a más tudományterületekről való átvételek alkotóak és ne eklektikusak legyenek.
Megemlíthetnénk néhány túlnyomóan technikai kérdést is a folyóirattal kapcsolatban. A Delóban megjelent fordítások legtöbbjénél rövid összefoglalót találunk az íróról és arról, hogy melyik műből való a fordítás, ami jó útmutatóul szolgálhat. Ezt következetesebben kellene véghezvinni (pl. Galvano della Volpénál még az sincs feltüntetve, hogy a közölt tanulmány Az ízlés kritikája c. könyvéből való). Másrészt igen hasznosak lehetnek az összekötő szövegek és a fordító megjegyzései — ezt is gyakoribbá kellene tenni.