Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Tolnai Ottó
ADALÉKOK BENES JÓZSEF FESTÉSZETÉHEZ
„Nagi je pejzaž ljudskoj mjeri nešto oduvijek..."
Igor Zidić
„A ja ga pokušavam graditi njemu usprkos
nastavljajući u praznom
to svjetlosno
vodozemlje podržavano jedino
zakonom svog
nestajanja."
Zvonimir Mrkonjić
1965. július 15.
Írásunk célja Benes[*] középső fázisának, pontosabban Tisza-part ciklusainak leírása.
Már a kezdetben érdekli a paysage. Alaptermészete tehát kvietista. (Érdekes lenne a többi területeken is végigkísérni, leellenőrizni ezt.) A kifelé fordulás csak egy még következetesebb befelé forduláshoz szükséges. A konkrét, mondhatnám, topográfiai motívum segítségével sokkal jobban megteheti ezt, mint pl. a mindenféleképpen bizonyos tempót követelő absztrakt festészettel. Főleg a dombok, partok vonala foglalkoztatja. A dombvonal melódiája, annak lassúsága, levegőtlensége. De mégis egy nyugtalanabb, feketébb sorozat ez. (Topolyán készülnek.) A sötét festék (abban az időben „béka-hátnak” neveztem) csomósodni kezd, rezgése, lefojtott színskálája a bartóki muzsikával rokon. Ezek a képek tendenciózusan mutatnak az égbolt kiszorítására. Később érdekesen oldja meg a paysage-festők, főleg egyik típusuk legnagyobb problémáját. Itt még egyszerűen kiszorítani készül az égboltot. Ez még romantikus gesztus. Az éj felé közelít. A halál problematikája dominál.
Erre az időre esik az imformellal való találkozás.
De már itt, a kezdet kezdetén, közvetlenül a pácos, korhadt füzek után, Benesnél egy olyan leegyszerűsödés játszódik le, ami távol tud tartani ezután magától minden literális vonatkozást. Már itt kialakul a benesi nyelv, megtalálja központi problémáit. Persze, ez nem jelenti azt, hogy gyorsan eredményeket is kell felmutatnia. Ezt főleg most mondhatjuk, amikor a középső fázis után megismerkedhetünk legújabb képeivel. Úgy látszik, egy igen hosszúnak ígérkező folyamatról van szó, és az igazi eredményeket talán csak 5–10 év múlva várhatjuk.
Könnyebb megközelítés végett Petlevszki nevét említem meg. Petlevszkinél jelentkezik hasonlóan a macedón motívum.
„Svijet crnog koje izrasta iz samog pejzaža, iz organičke materije.” (Horvatić)
De Petlevszki sötét egzotikája mélyebb, rafináltabb, intellektuálisabb. És azt hiszem, érdekes lenne Konjović festészetével is szembe vagy párhuzamba állítani. Veszélyes, komoly vállalkozás, ahogy Benes utánarajzolja, leellenőrzi, kielemzi, átvilágítja Konjović motívumait, „helyeit”.
Legtöbbször a Konjović-kép negatívját készíti.
Rövid időn belül újabb leegyszerűsödés.
Megállapodás: a Tisza-partnál.
Két színe marad: a sárga és a szürke. Perspektívája finomul. Egy új elemre volt, úgy látszik, szüksége, hogy ez a végső (akkor még úgy látszott, végső) metamorfózis lejátszódhasson.
Ez az új elem a víz.
A domb és az égbolt játéka inkább rivalitás volt. Egyensúlyra nem is kerülhetett sor. Megbénult volna.
De a víz megjelenésével egyelőre sikerül minden felesleges potenciát levezetni, megszabadulni a salaktól. A romantikusnak kigyógyulnia.
Érdekes, éppen a statikumhoz kell a víz. Benes a folyónál a statikumot keresi. Ezt a választást igen összetettnek, mondhatnám, csodálatosnak tartom. És talán nem tévednénk, ha mégis egyszerűen filozofikus festőnek neveznénk, ellentétben éppen azokkal a festőkkel, akik éppen ezt, vásznon vagy papíron, deklarálják.
Az Idegen, Sziszüphosz és a Nyár szerzőjének egyszerűségét juttatják eszünkbe Benes tájai.
Horizontális lélek. A Tiszapart-ciklust a romantikus gyógyulásának, terápiájának nevezzük, és különválasztjuk, elhatároljuk legújabb misztikus sorozatától, de ez nem jelenti azt, hogy Benes lényegében itt is nem misztikus. A középkori misztikusok horizontálisa (sivatagja) ez. Néha ezeken a képeken is vertikálisan alásüllyed. Sikerül megközelítenie Eckhart mester áhított grunt-ját, ez az alap, talaj ugyanis egyszerű, magában nyugvó csönd. Minket a Tiszapart-ciklusnak azok a képei érdekelnek, amelyeken a víz, a part és az égbolt már-már három csíkot alkotnak, a perspektíva alig észrevehető rafinációjával. (Persze legtöbbször ez a rafináció, „csücsök” adja meg a kép különlegességét, de minden különösebb pretenzió nélkül, ugyanis Benes jól tudja Readdel, hogy a perspektíva semmilyen betekintést nem ad a valóságba.) Hogy grunt-jához érjen, nem volt elég a föld, amint már említettük. Szüksége volt a levegőre és a vízre is.
Hasonlóan írja Heidegger: „Mondván földet, a másik hármat is velegondoljuk a Négy egyszerűségéből.” Igen, Benesnél is mégiscsak négy elem szerepel. Nála is folytathatnánk: „Mondván, halandók, a másik hármat is vele gondoljuk a Négy egyszerűségéből.” De Benes Tiszája nem a „nagy szürke isten” (Eiiot). Talán inkább Mrkonjić egyik verséből kellene idéznünk:
„Velike rijeke neba, ne odnosite li nam odlazeći sve ono strašno naše što sami još nikada nismo bili?
Otišli bismo s vama, nastajali u svakom vašem gubitku. Ali sanjati nam je nadasve o vašim izvorima. Utapajmo se u tim
nikakvim nastancima, najzad ničiji.”
Csak azért volt szüksége erre a két új elemre, hogy kiegyenlítse, megsemmisítse őket.
Képzeljünk el három már-már ilyen csíkos képet.
Az első képen a part sárga, az égbolt sötétszürke, a víz szürke.
A másodikon a part szürke, az égbolt sárga, a víz sötétszürke.
A harmadikon a part sötétszürke, az égbolt szürke, a víz sárga. Ez a körforgás a különös, ahogy mondtuk, rafinált perspektíva miatt már egy képen is megindul. És a sorrend is néha már a néző behelyettesítésétől függ.
Tehát az első kör, a szín-kör, bezárult.
A második körhöz egy kisebb tárlatra való képhez van szükségünk. Itt már lehet egy-két komplikáltabb szegély is.
Jean Juve madara látogatja meg tárlatunkat (a sólyom különben is jelen volt az első paysage születésénél).
„Mit lát a madár?”, kérdezi Juve.
Egy váratlan, különös mozgás, forgás indul meg. Egy teljes új, bonyolult világ, és Juve madara máris egy labirintusban találta magát. Labirintusba esett. Centripetális erő hat. Érdekes, a legegyszerűbb művésznek, „a tér és az idő klasszikus mértékét tartja művésznek”, is megvan a labirintusa.
Egy nagy deltát látna a madár, egy önmagába torkolló deltát. Egy forgó deltát.
Kétszeresen forgó deltának nevezném a Tiszapart-ciklust.
Persze, minket nem ez a mozgás, forgás érdekel. Nem ezt tartjuk lényegesnek.
Pontosan az ellenkezőjét. Ezzel a kurta, „szellemes” elemzéssel éppen a mozgást, forgást akartuk lezárni, befejezettnek tekinteni. Benes, másik két rokonát a dalmát karszt két festőjében, Glihában és Šumanovićban látjuk. Gliha vonala jóval „idegesebb”, ritmusa gyors. Inkább Šumanović melódiája. De mégis inkább csak a konkrét paysage és a lineáris nyelv miatt rokonok. Az ő hálóikat is (Benesnél itt még csak olló szerepel), akár Benes képeit később, nagyon kevés választja el a misztikustól. Zidić vitraux-oknak is nevezi Šumanović képeit: „naški vitrauxi sa staklom od zemlje”. Benes „adekvát paysage”-ában megtalálni Cezanne objektivitásra való törekvését, vagy pl. még Arp Konfigurációját is, de azt hiszem, ami lényeges nála, egyelőre függetlenül az értéktől, függetlenül a redukciótól, az absztrahálás felé való hajlástól is, az az egyszerűség, amivel már-már a naiv festőkre emlékeztetve, megmaradt éppen és pontosan, ha akarjuk, topográfiailag is a Tisza-partnál. Akármilyen irányban mozdulna, új problémákat találna, és nem lenne olyan sürgős megoldania ezt az egyet.
Ezeken a képeken, amelyeket mi vizsgáltunk, a festék vékonyan, tisztán van elkenve. Elemeinek sem együtt, sem külön nincs semmilyen szimbolikus jelentésük. Érdekes, legújabb fázisában meg éppen ellenkezőleg történik. Totemok szakadnak fel a horizontálisból. Ismét meg kell küzdenie az égbolt problémájával. Pl. valamilyen fényes lemezt ragaszt rá. Az egyik első paysage-festőt juttatja eszünkbe, aki egy ezüstlapot erősített az égbolt helyére, hogy ne zavarja számításaiban.
Tehát ezek a legegyszerűbb partok sem hűltek ki teljesen, nem telítettség nélküliek. A redukció mégis szenvedélyes, mondhatnánk, könyörtelen.
Egy kis kitérőben Benes egyetlen kritikusától idéznénk (érdekes, lassan festővé, tényleg művésszé vált, úgy, hogy tulajdonképpen még semmit sem írtak róla).
Azt hiszem, Ács magyarázata megsemmisíti Benes tájképeinek lényegét. „A Tiszahát évszázados süppedése tele van diluviális hallucinációkkal. Az iszapos lerakódású sárga parton a mérhetetlen időt érezzük, mert nem történik semmi. A növényzet nélküli, kopár tájak „kikerülik az évszakokat”, egy „levetkőztetett gonoszság” terül el előttünk, és a szürke ég, táj cinikus tekintete élvezi hatalmát. Örökkévaló egyhangúság, mely az idő mérhetetlen messzeségébe vész – ez a lehetséges katasztrófa víziója.” (kiem. tőlem).
Ács tökéletesen látja a képet, de saját víziói ebben megzavarják, ahogy a kiemelt rész mutatja. Benest, úgy érzem, egyszerűbb, szimplább problémák foglalkoztatják, mint a lehetséges katasztrófa.
Ha Ácsnak van igaza, akkor úgy érzem, máris a giccs határát súrolják. Kiábrándulnék Benes festészetéből. Semmit sem mondana nekem. (Igaz, figurális képei Ácsot igazolják).
A fent említett egyszerűség, erre a szegélyre való ítéltetettség az, ami lényeges. És minket nemcsak ezek a partok, csücskök, szegélyek, nemcsak Benes fúgája, nemcsak ez az illúziómentes szürkeség érdekel. Érdekel bennünket az az ember is, aki már egy évtizede provinciánk egyik provinciájában aszkétikusan dolgozik, keresi szubsztanciáját.
És néha már-már annyira szomorú ez a föld, ahogy Machado mondaná, hogy már lelke van.
Négy eleme, a negyedik minden bizonnyal a halál – idő kiegyenlítésével, megsemmisítésével egy-egy képen sikerül is megtalálnia azt a legegyszerűbb valamit, amit annyira keres, amire annyira szüksége van, hogy mindentől érintetlenül, függetlenül egzisztálhasson, megtalálhassa saját grunt-ját: a semmit.
EGY METAFORA
Benes egyik legújabb horizontálisa fölé régi óraszámlapot ragasztott. Festőnknél láttam egy különös török zsebórát. Egy mutatója van. Könyörtelenébbül mutat. A két mutató megfelezi az ember figyelmét. Öt-hat ezüsttokban van. Ha szerkezetéhez akarunk jutni, mind le kell szedni. A tokok díszesek. De a számlapot már az első után látni.
Így kell szedni, sorakoztatni tájváltozatait is, hogy eljussunk a benesi időhöz. Amikor a körök bezárulnak, mutató nincsen, a delta önmagába torkollik, ollójába fogja: a semmit.
*
Ami a végső értékelést illeti, már említettük, bizonyos kételyeink vannak. De ez nem véletlen az ilyen minimálisra redukált festészetnél, mert az mindig az igazi művészettel és a nem művészettel is határos.
[*] 1930-ban született. Az akadémia elvégzése óta a zentai gimnázium tanára.