EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 8. | Koppány, Benedikta napjaAKTUÁLIS SZÁM:1303670. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

1. évfolyam 5. szám

Végel László

ADALÉKOK A SZELLEM MAI HELYZETÉHEZ

Živojin Pavlović

1965. május 15.

A hétköznapok mechnikus egymásutániságát megállítja egy napló és egy utazás. Mindkettő kiváló alka­lom arra, hogy felvillantsa az ün­nepet, tudatosítsa az emberekkel abszurd helyzetüket. Ezek a szituá­ciók a korszerű irodalomban nem újak, és nem hiszem, hogy ma ele­gendő pusztán az abszurdum miatt regényt írni. Živojin Pavlović regé­nyében[1] ez csak az egyik jelentős tényező, a szubjektív pont, amelyből ezt az emberi szituációt szemlélik, a másik. A helyzetfelismeréssel jár az akció. Az egzisztencialista regények, Camus regényeinek egyik jellemző vonása a helyzetfelismerés, mint ahogyan a modern dráma is tökéletes és nyers fontossággal teszi ezt. Általában ezekben a regényekben sok drámai elemnek kell lennie. A szereplők egzisztenciális problémákkal küzdenek. Az első lépés után rájöttek abszurd helyzetükre, de elmennek újra megkeresni a követ. Tehát az akarat megmarad, és csak úgy nyilvánulhat meg teljes egészében, ha maga lesz a küzdelem. (Innen a drámai elem.)

Ugyanakkor egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert azok a regények, amelyek elvetik a fenti alternatívákat; az író vagy elkerüli az ember tragikus mivoltának megközelítését, vagy pe­dig doktrínaszerűen megpróbálja elkerülni magát az embert. (Igaz, mindkét próbálkozás lehet érdekes bumeráng.)

Számunkra most csak az a fontos, hogy Živojin Pavlović olyan áramkörbe kapcsolódik, amelynek megvan a maga nagy tradíciója, s éppen akkor, amikor kialakult ennek a tradíciónak a fenti antitézise. Paradox módon azonban ez a lemaradás hely­zetelőny is. Ha a hagyományban egységes rendszert látunk, amelynek megvan a maga belső vibrálása, akkor ez azt is je­lenti, hogy a lemaradás totálisabb bekapcsolódásra kényszerít­het, lehetőséget teremthet egy szélesebb interakcióra. Azt hiszem, fontos definiálni ezt a helyzetet, mert az elméletben gyakran itt dől el a műalkotás epigon volta. Ha a fenti tézisünkhöz tart­juk magunkat, akkor a továbbiakban természetes az is, hogy az epigonok elsősorban csak az óvatosak lehetnek, akik csak „félig vannak nyitva”. Vagyis azok, akik csak egy áramkörbe kapcsolódnak, mindig előbb lehetnek epigonok, mint akik többe, ter­mészetesen, ha ezek az utóbiak képesek a többirányú és egyen­rangú interakcióra. Az epigon mindig csak egy irányzatnak hó­dol. Érdekes azonban az, hogy az epigonokat leginkább azok kö­zött keresik, akik a nagyvilággal tartanak fenn kapcsolatokat, és akiknek az irodalmi alkotásaikban meg-megvillan egy szokat­lan, ismeretlen hang. Hogy a példáért ne menjünk messzire, ez a helyzet a jugoszláviai magyar nyelvterületen is, holott ennek az ellenkezőjét nemcsak a fenti elméleti tézisünk bizonyítja, hanem az irodalomtörténet (a gyakorlat) is: egy-egy nyelvterüle­ten a hazai példa sokkal jobban termeli ki az epigonok népes seregét, mint az idegen követése. Tehát Vajdaság legnagyobb epigonizmusa a vajdasági epigonizmus.

Ez a kis digresszió fontos volt, hogy plasztikusabb legyen a pavlovići módszer.

Živojin Pavlović megteremtett a regényben egy közismert, ma már eléggé sematikus szituációt: az abszurdot. Sőt ezen a té­ren bizonyos kettősséget és párhuzamot is felmutatott. Az egyik az „első személy” abszurd szituációja, a másik a naplóíró hely­zete, akinek betegsége idején vezetett naplóját az első személy fedezi fel. A helyzet világos, amint mondtuk, többé-kevésbé se­matikus. Ám ha a helyzetfelismerés a Pavlović-féle regénynek fontos jellemzője, akkor a reakció erre az egyik fontos kritériu­ma. Camus például a reakció tekintetében nem volt egyöntetű. A pestisben felbukkant a homo revolté, a lázadó ember, A kö­zönyben a totális nihilizmus. Az eredmény: A közöny sokkal jobb, mint A pestis.

Ha Pavlović reakciójára vagyunk kíváncsiak, akkor meg kell jegyezni, hogy itt tulajdonképpen kettős abszurdumról van szó, ezért mindkettőt felül kell vizsgálni, valamint megállapítani e kettő belső viszonyát. A napló írója rövid betegség után visszatér a hétköznapokba, ahol szenvedélyévé válik elhitetni az emberekkel, hogy újra egészséges. Ezt a „metafizikai küzdelmet” egy újabb betegség akadályozza meg és így szanatóriumba kerül. Számára a szanatórium negatív világ. Annyiban hős, hogy eb­ben tudatos. Ám megdöbbentő, hogy ott, abban a világban em­beri kapcsolatai teljesebbek lesznek. Számára a pozitív világ az a kilendítő erő, amely által meglátja az ember és a világ tragi­kus kettősségét. Betegsége a pozitív világ kritikája és a negatív világban ismeri csak meg a „sziszüphoszi harmóniát”. Feltehető a kérdés, hogy miért. Pavlović erre csak a befejező részekben mutat rá. Amikor a naplóíró elárulja (sajnos eléggé metaforiku­san, ami különben megbontja a regény egységét), hogy úgy érzi, elérkezett az ISMERETLENBE, ahol már érzi az emberek kö­zelségét. Az ismeretlen itt természetesen nem lehet teljesen misztikus hely, az érzelmek, az elvágyakozás utópikus vára. Annyiban definiált, hogy az emberek gyakorlatából leginkább a konvencionalitás struktúrája hiányzik, az élet inkább alkotás (legalábbis, ha interperszonális viszonyokról van szó) lehet, te­hát szinte a keleti bölcselet részleges megvalósítása jelentkezik: amikor az ember az öntudatlanság állapotába kerül, őt a „föld és az ég” irányítja. Ez lehetne az ismeretlennek a megközelít­hető definíciója. Pavlović korai novelláiban már fel-felbukkant egy ilyen törekvés, ám csak most bontakozott ki teljesebben, ott csak főként a stílusát sejtette. Pavlovićnál először volt a stílus.

A második szereplő az „első személy” pillanatnyi kilendülését, a közte és a való világ közti distanciát a régi ismerős táj, az utazás és a napló teszi lehetővé. Reagálása ellentétes. Sokkal felszínesebb. Megelégszik csak a dolog, az érzelem regisztrálásá­val – tovább nem mer és nem akar menni. Abszurd állapotát érzi, helyzete tudatosodik benne és krédója: „fájdalmakat érezve a vesémben arra gondoltam, hogyan bírom ki a vizsgát (az „első személy” ugyanis tanár), és mindaz, amit eddig a pillanatig átél­tem, megszűnt létezni számomra.” (Kiemelés tőlem.) Megkerülte tehát az öntudatlansági állapotot, az ISMERETLENT, és ezért önmaga egyik emberi kvalitását akarta ismeretlenné tenni.

Érdekes, hogy az emberek milyen különös módon járják meg Sziszüphosz útját és milyen furcsán szeretnének azok lenni. Pav­lović originálisan variál, nem veszi át a camus-i lázadó embert vagy nihilista sémáit, sem más sémákat, hanem egyéni alterna­tívákat szuggerál: a negatív világ, a nihil dicsőítését, illetve az emberi kvalitás (emlékezés) megszüntetését. Tehát két út van előtte.

Miért éppen ezt a kettőt választotta – ez a kérdés szükséges a további analízishez is. Valószínűleg nem a fabula miatt, hisz Pavlović mindenben kimért és pontos.

Az „első személy” irányítja magát, s önmaga egyik kvalitásá­tól való elidegenülés tudatos. A naplóíró nem ezt teszi, hanem a negatív világba menekül. Ha a szellem mai állapotát nézzük, akkor ez a két magatartás, ez a két embertípus, és az a leglé­nyegesebb Pavlovićnál, hogy látni és osztályozni tud. A látás­nál és az osztályozásnál dől el a valóság funkcionális szerepe a regényben.

Más tekintetben erről a regényről, amely a Telegram kis­regény-pályázatán második díjat nyert, nem lehetünk teljesen po­zitív véleménnyel, bár Pavlović helye mindenképpen ott van a fiatal jugoszláv prózaírók élvonalában. Ebben a részleges íté­letben én szellemi, de főként szociológiai problémát látok. A re­génynek leginkább akkor van joga a valósághoz, amikor meg kell ütköznie vele, ám ehhez ez a mű nem tartalékol elég erőt. Állítjuk, hogy mindez a stílusa miatt van, melyet mindenki fon­tosnak lát kiemelni. Pavlović stílusa nyers, sokban hasonlít a modern amerikai prózából ismerthez, és kevésbé az általa mű­velt regénysémákéhoz. (Itt jól látható azután a „több áramkör” szerepe.) Mondatai szárazak, kimértek. Ez mind pozitívum. De sajnos jobban vonatkozik az elbeszéléskötetére,[2] mint a kisregényre. Ez arra enged következtetni bennünket, hogy amint az író totálisabb világgal találja magát szembe, stílusa valami miatt lágyabb, enyhébb lesz. Mintha a szavak megriadnának attól, amit jellemezniük kell. Említettük már azt a mozzanatot, amikor Pavlović az ismeretlen­hez, egyik központi kategóriához érve metaforát igyekszik alkal­mazni. Hasonló eset van még több a regényben. Sokan úgy vélik, az, hogy ki mit mond, nem annyira individuális princípium, mint a stílus. A stílus, vélik egyesek, magánügy. Magánügynek tartjuk mi is, de csak annyiban, hogy az írók oda szeretnek legin­kább elmenekülni. Živojin Pavlovićot bírálhatjuk ilyen szem­pontból, mert ezzel nagyra csökkentette regényének értékét, és ezzel a stílusbeli visszalépéssel egy kicsit hasonlít arra a görög futárra, aki a maratoni ütközet hírét víve céljához érve nem tu­dott szóhoz jutni, mert amit látott és tudott, az olyan hatalmas volt, hogy lehetetlen kimondani. Természetesen itt fennáll az a különbség, hogy Živojin Pavlović mégiscsak szól, bár az ütközet hírét, látványát stílusával próbálta enyhíteni.

Ez a stílussal való enyhítési kísérlet szintén a mai szellem prob­lémája, ugyanúgy, mint ahogy a pavlovići típusok reakciói. Külön naplót lehetne vezetni az enyhítési kísérletekről. Naplónk mot­tójául az ifjú Lukács egyik idézetét választhatnánk. „Az igazán szociális a művészetben azonban: a forma.” Hisz sokszor a forma többet mond egy társadalomról, mint a tartalom.

 


[1] Živojin Pavlović: Dnevnik nepoznatog, Otokar Keršovani, Rijeka, 1965

[2] Živojin Pavlović: Krivudava reka, Nolit, Beograd, 1963


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.