EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. december 12. | Gabriella, Johanna, Franc napjaAKTUÁLIS SZÁM:1338861. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 124. szám

Tolnai Ottó

A XI. ljubljanai grafikai biennálé

1975. augusztus 1.

Már Ljubljana felé közeledve, a felhők felett is tud­tam: grafikai kiállításra ajánlatos repülőgépen érkez­ni, a modern grafika megközelítéséhez a repülőgép a legmegfelelőbb közlekedési eszköz: a röptér tiszta síkjai a fehér repülőkkel és a diplomaták fekete Mercedeseivel, a felhők hattyúháta, valamint a perforált felhőkön fel-feltűnő, szépen, nemesen megmunkált, szabályosan és mégis szabálytalanul kiparcellázott föld, a felhők feletti és a felhők alatti nap a legjobb előjáték, a legjobb bevezető... De arra mégsem gon­doltam, hogy hazafelé repülve, azaz csúszva a hólya­gos felhőmezőkön, majd azt kell mondanom, hogy a 70-es évek grafikája még tán e 7.000 méter magassá­gú világnál is tisztább, nagyobb, mélyebb dimenziók­kal teljes látvány...

Igen, a XI. nemzetközi biennálé (amelyen az idén Akira Matsumoto, Andrej Jemec és Ron Kitaj kaptak díjakat) a grafika világméretű reneszánszáról nyújt teljes képet. Csak most látni, milyen keveset tudunk e reneszánszról, e reneszánsz emberéről, művészeté­ről, művészetének nyelvéről...

A háború utáni művészetek pokoli gyorsasággal aktu­alizáltak minden lehetséges avantgarde hagyományt és úgy tűnt, ugyanilyen pokoli gyorsasággal ürítik is ki, teszik semmissé őket. Ám most, Ljubljanában egy­értelműen bebizonyíttatott, hogy — legalábbis a grafi­kában — nem így van. A modern grafika rövid idő alatt tamponként szippantotta fel, nivellálta Dürert és Picassót, Leonardót és Marx Ernstet, Chiricót és Eschert, Kleet és Vasarelyt, hogy a pop és op arton, a fotórealizmuson és a konceptualizmuson keresztül a hetvenes években eljusson önmagához és új, auto­nóm művészetként teljesedjen ki. Az absztrakt és mimetikus-figurális kutatások, kalandok végre egybeol­vadtak, egybeszakadtak. Csak most látni, mennyire lényegtelen volt az elmúlt 20-30 év absztrakt-nem-absztrakt vitája, hiszen ez az absztrakt világ figurális, tárgyi is, és fordítva.

Itt van például: Maurer Dóra Áthelyezések című lap­ja (a kiválóan szereplő magyar csoport többi tagjai: Baranyai, Fájó, Halász, Kondor Lajos, Radóczy és Sziráki): a körök tiszta, szabályos körök, mégis a te­niszlabda tárgyiságát is hordják, sőt a művésznő elő­ző korszakainak összetett, zsúfolt szerves világára is utalnak...

Miért jutott éppen a grafikának ilyen nagy szerep? Talán azért, mert a grafika tudta a legtöbb technikát nemesíteni, eltüntetni... Felszippantotta a luminodinamikus modern szobrászatot, a formatervezést, a plakátot, filmet, televíziót, komputert, konkrét költé­szetet, sztrippet, és az egészet vissza tudta vezetni a fehér papírosra, a hattyúlapra, jóllehet ez a hattyúlap már nem az a hattyúlap...

Külön kellene szólni a papír történetének erről a legújabb fejezetéről, hiszen már egy teljesen új mé­diumról van szó.

És természetesen külön kellene szólni a festékről, a grafikai színről is.

A modern grafikusok az alkimisták igazi örökösei! E grafikai lapok előtt a dolgok mélyét, középpontját mutató TINKTÚRÁRÓL kellene beszélnünk...

Elég lenne csak a fekete és a barna elemzését elvé­gezni.

Kamiya Shin köve például valóban: »Nigrum nigrius nigro«.

Tíz éve kísérem egyik legjobb grafikusunk, Bernik barnájának sűrűsödését-sötétedését-erősödését — azt hittem, tovább már nem lehet: megtaláltatott az ab­szolút sötét-barna. És akkor íme Adrianna Maraž, aki lényegesen fokozni tudta Bernik barnáját és már egy egész opust is realizált vele. Maraž művészete (izgal­mas tárgyiságától ez alkalommal eltekintünk) azt mondja: barna. Barnája pedig azt: grafika.

A nagyszerűen szereplő jugoszláv csoportból Berniken és Maražon kívül említsük meg még Jemecet, Debenjakot, Šutejt, Kraguljt, Richtert, Veličkovičot is.

Világméretű reneszánszot említettem. Igen, hiszen az amerikai post-pop post-fotorealista grafika párhuza­mos a post-szocrealista új szovjet grafikával. (A 43-ban született Vladimir Makarenkóról és a 48-ban szü­letett Aleksandar Muravljevről még biztosan hallani fogunk.) De párhuzamos a magyar és a jugoszláv, a svéd és a lengyel, a brazil és a japán grafika is: egy homogén grafikai világot teremtettek.

Ez az első biennálé, amelyen nem valamelyik izmus slágere, vagy csillaga dominál (Vasarely nem szerepel, Rauschenberget pedig észre sem veszi az ember, ha­bár a kritikusok válogatásában is szerepel).

A XI. biennálé főszereplője: a grafika.

Ha több időnk lenne és külön-külön szólhatnánk Knapton Cynthia, Drake James, Kitaj Rom, Matsutami Takesada, Richter, Troschke, Heske Marianne, Dunikowski-Duniko Wincenty, Sobocki, Böckmann és Kragulj munkáiról, akkor grafikai röntgenről, grafi­kai gyűrődésről, grafikai bőrről, grafikai toronyház­ról, grafikai utcáról, grafikai krumpliról és grafikai csipkeverésről beszélnénk...

Befejezésül még csak azt említeném meg, milyen kár, hogy e legnagyobb művészeti rendezvényünkre csak olyan kevesen juthatunk el — milyen szép lenne lát­ni, ahogy az egész ország repül Ljubljana felé.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.