Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Beretka Ferenc
A végletek zsákutcája
dr. Mezei — dr. Šuvakov — dr. Raič: Osnovi političke ekonomije (II. kiadás). Savremena administracija, Beograd, 1975.
1975. november 3.
Gondolkodásra késztető tankönyvet kaptak a kezükbe az Újvidéki Egyetem nem közgazdasági karainak hallgatói. A pár évvel ezelőtt végrehajtott felsőoktatási reform értelmében ugyanis, a marxista képzés teljesebbé tétele érdekében néhány új tantárgyat vezettek be, köztük a politikai gazdaságtan alapjait is. Mivel azonban e karok főtevékenysége nem a közgazdasági-politikai jellegű oktatás, a marxista tantárgyak tanulmányozása — indokoltam — csak négy szemeszternyi időtartamra korlátozódott. Ebből a politikai közgazdaságtan alapismeretei csak egy félévet kaptak. Tekintve, hogy a politikai közgazdaságtan a kapitalista termelésmód sajátságainak tanulmányozása és a tapasztalatoknak a szocializmusra való átvetítése, s nem konkrétan a szocialista termelési viszonyok vizsgálata, mint például az önigazgatású szocializmus tantárgya esetében, e rövidített kurzus is elegendő ahhoz, hogy a hallgatók e tudománynak a tantárgy nevében is hangsúlyozott ALAPISMERETEIT elsajátítsák. Sajnos, a tanterv és a tankönyv szerzői megfeledkeztek erről, s megfeledkeztek arról is, hogy a tantárgy az ún. »mumus«-tárgyak közé tartozik és sok bosszúságra ad és adott okot a hallgatók körében. Nézzük azonban, mennyi köze van ehhez írásunk tárgyának, a tankönyvnek.
A szerzők igyekeztek a szó szoros értelmében vett alapismereteket kibővíteni, valamivel többet adni a legszükségesebbeknél. Ez a törekvés mindaddig helyes és méltányolható, amíg a realitások keretei között marad. Sajnos, tankönyvünk esetében nem ez a helyzet, gyakran irrealitásokba keveredik, vagy az adat- és ismerethalmozás igénytelenségébe merül. E két véglet között ingadozva a könyv alapján készülő egyetemista nehezen tud eligazodni a tananyagban. A tömérdek fölösleges szószaporítás folytán 352 oldalnyira »hízott« tankönyvet olvasva joggal bosszankodhatnak olyan naiv magyarázatokra találva, mint amilyen az alábbi nem egyedülálló példa:
»Az a munka, mely egy áru előállításához szükséges, először is az árutermelő konkrét, meghatározott tevékenysége. E tevékenység különleges tudás, ügyesség alkalmazására utal, mellyel minden árutermelőnek rendelkeznie kell. A cipész a lábbelikészítés specialistája, a földműves a búzatermelésé stb. Ebben az értelemben munkájuk KONKRÉT munka. A cipész, ezt a maga módján végzi, az asztalos másképp, a kőműves ismét másképp. A cipész konkrét munkájának eredménye a cipő, a kőművesének a ház, az asztalosénak az asztal stb.« (46—47. old.; a fordítás tőlem)
Vajon nem lehetett volna ezt tömörebben megfogalmazni?
De joggal bosszankodhatnak akikor is, ha olyan részleteikkel találkoznak, melyek a bonyolult megfogalmazás és a sajtóhibák folytán egyszerűen ÉRTHETETLENEK vagy csak hosszas töprengés, találgatás után foghatók fel, mint a 284. old. első bekezdése, melyet helyszűke miatt nem idézünk (s azért sem, mert szövegkörnyezetéből kiszakítva esetleg félreértésekre adhatna okot). E részlet egyébként a bonyolítás és a banalizálás párhuzamának is példája lehet.
A másik véglet, a túlzottan magas röptű fogalmazás legkirívóbb példájaként a Gazdasági modellek c. fejezetet említhetnénk, melynek szerzője oldalakon át operál különböző matematikai műveletekkel, képleteket helyettesít be és fejez ki, csupáncsak arról feledkezik meg, hogy meghatározza, mit is jelöl egy-egy szimbólum a képletekben (pl. az s vagy a k), s ha meg is nevezi, annyira belebonyolódik az absztrakt, s talán csak a szakértők számára ALAPISMERET-nek tartható fejtegetésekbe, hogy a laikus olvasó (márpedig egy orvostanhallgató vagy bölcsész, akárhogy vesszük, csak laikus közgazdász lehet!) egyszerűen elveszik benne.
Egyetemi tankönyvről lévén szó, lehetne erre orvosság: előadásokon tisztázni lehetne egy-egy vitás kérdést, erre azonban az anyag túlméretezettsége folytán nagyon korlátozott lehetőségek vannak.
Az egyetemista tehát tulajdonképpen csak erre a tankönyvre alapozhat, melynek használatát (már utaltunk is rá) a rengeteg sajtóhiba is nehezíti. A szövegben előforduló helyesírási hibákat, nyilvánvaló elírásokat meg az idegen nevek átírásában megnyilvánuló óriási következetlenségeket (pl. R. Frisch, de Karl Marks!) még el is nézhetnénk, megbocsáthatatlanok viszont az értelemzavaró hibák, mint az alábbi is:
505 550 ------------------------- = 25% helyesen = 25% (295. old.)
2200 2200
I 4000 c + 1000 v + 1000 m = ,3000
II 1500 c + 75 v+ 750 m = 3000
5500 c + 1750 v + 1750 m = 9000 (291. old).
vagy:
a a
a’ =---------------- : 100 helyesen a’ =---- x 100
D. P. D. P. (322. old.)
Az a vitathatatlanul dicséretes tény, hogy a tankönyv úgymond rekordidőre elkészült, nem menti sem a kiadót, sem a nyomdát, mint ahogy a nem szerb anyanyelvűek számára is érezhető pongyola stílust, lapos fogalmazást sem igazolja, legyen akár a lektor a ludas bennük, akár a szerzők.
Végezetül és összefoglalva az elmondottakat, leszögezhetjük, hogy három rangos közgazdász-professzorunk munkája közel sem felel meg voltaképpeni céljának, s mint ilyen néhány jogos kérdés feltevését sugallja a tanári, a kiadói, és — az oktatáspolitikai felelősséggel kapcsolatban.