Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Kovács Teréz
A vajdasági magyar fiatalok életmódjának szociológiai felmérése 1.
Bevezetés
1975. október 1.
A kutatási probléma jelentősége és célja
»Az 1967. évi montreali világkiállítás ifjúsági pavilonjának bejárata előtt tábla függött. A látogatók ezen a következőket olvashatták: »A ma élő hárommilliárd ember 50 százaléka 15 és 30 év közötti fiatal. Holnapra számuk már a 60 százalékot is meghaladja.« Az UNESCO egyik statisztikájának adatai szerint földünk lakóinak fele 25 évnél fiatalabb.
E számok önmagukban is elegendők ahhoz, hogy választ adjanak arra a kérdésre: miért beszélünk manapság oly sokat az ifjúságról?... Az ifjúság megítélésében végül is az emberről és a társadalom jövőjéről formált nézetek öltenek testet, hiszen az ifjúság nem öntörvényű világ. Még akkor sem, ha életmódjában egyre több sajátos — csak rá jellemző — színárnyalat és törekvés bukkan fel. «[1]
Az ifjúságkutatás ma már önálló tudományos kutatási iránnyá válik. A fiatalokra vonatkozó felmérések két irányba fordulnak: vagy a ma, vagy a jövő felé. Az előbbi esetben a kérdésfeltevéseknek és az adatok értelmezésének a célja a mai valóság feltárása, míg az utóbbi esetben a kutatók a kutatási tárggyal kapcsolatos célokat, elvárásokat, reményeket próbálják meghatározni. Mivel meggyőződésünk, hogy terveinknek, céljainknak, jövőbe vetett elvárásainknak eredményessége valóságunk megismerésének tökéletességétől függ, ezért kutatásunkat is ebben az irányban végezzük.
Kutatásunk jelentőségét több tényező magyarázza: megfelelő szakember hiányában és a meglevő káderek más irányú személyi preferenciájával lehet talán magyarázni azt a tényt, hogy eddig még nem született egy oly szociológiai elemzés sem, amely felölelte volna a vajdasági magyar fiatalság minden rétegét. Ez a tanulmány e mulasztást próbálja pótolni. Továbbá: a tartományban mélyreható társadalmi, gazdasági és politikai változások játszódnak le. Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy milyen kihatással vannak ezek a változások a fiatalok életére? S végül az említett ifjúság csak egyik összetevő része soknemzetiségű Vajdaságunk szocialista ifjúságának. Az itt feltárt ismeretek a vajdasági fiatalokkal kapcsolatos ismereteknek egy részét képezik.
Kutatásunknak gyakorlati és elméleti célja van. E tanulmánnyal hozzájárulhatunk a mai vajdasági magyar nemzetiségű ifjúság valóságával kapcsolatos ismereteink gyarapításához, s ezáltal nemzetiségi társadalomtudományunk gazdagításához. Ugyanakkor e tanulmány a vajdasági Szocialista Ifjúsági Szövetség fontos forrásműve lehet tagsága e része életmódjának részleges megismerésében. A felmérés azzal a tudományos szándékkal indult, hogy az adott területen rávilágítson az életmódkutatás vizsgálható elemeire, ezeknek az elemeknek az összefüggéseire és hogy az elméleti hipotéziseket a valósággal szembesítve megerősítse vagy elvesse.
Célunk, hogy tanulmányunkban feltárjuk az ifjúság egyes csoportjainak jellegzetes életmódját, az e csoportokon belüli szóródásokat, rámutassunk az ifjúság egyes csoportjainak életmódja közötti különbségekre, illetve közös vonásokra, hogy mérlegeljük a különbségek és aközös vonások arányát, vagyis hogy megállapíthassuk, hogy beszélhetünk-e egy egységes ifjúsági szubkultúráról vagy sem?
A kutatás tárgya
A kutatás tárgyát a vajdasági magyar fiatalok életmódja képezi. A mindennapi életben az »életmód« kifejezésen azt értjük, hogyan él, milyen az életstílusa valamely kisebb-nagyobb társadalmi csoportnak illetve valamely egyénnek. Így beszélhetünk »a falusi osalád«, a »parasztság«, »külföldön dolgozó munkásaink« életmódjáról.
A »hogyan él« kétféle képsort idézhet fel bennünk: gondolhatunk az életvitel külső kereteire, objektív feltételeire, az anyagi feltételekre, a munkakörülményekre, a lakás- és a települési viszonyokra, az öltözködésre stb. Más szóval az életszínvonalra. De gondolhatunk a cselekvésmódokra és a tevékenységrendszerek összességére is. A kettő között általában összefüggés van. Valószínű, hogy egy jól szituált városi értelmiségi körből származó egyén gyakrabban látogatja a színházat vagy a hangversenyeket, mint egy rosszabb anyagi körülmények között élő munkás. De az anyagi jómód és az egyetemi oklevél még nem jelenti, hogy az illető rendszeres színház- és hangversenylátogató lesz. Mint ahogy az sem szabály, hogy egy közepes vagy esetleg az átlagosnál kisebb fizetéssel rendelkező munkásból ne váljék rendszeres színház- vagy hangversenylátogató.
A szociológiai irodalomban az életmódot általában a tevékenységek rendszerével definiálják. Az életmód meghatározó eleme tehát a tevékenység. Kutatáskor a tevékenységet vizsgálható részekre kell bontani. A tevékenységet általában két szempontból oszthatjuk fel: egyfelől időbeli (meddig tart egy vizsgálat tevékenység) másfelől tartalmi (melyik tevékenységről van szó) szempontból. Az ember életét lényeges és lényegtelen konkrét tevékenységek alkotják. Ezek a tevékenységek összefüggésben vannak egymással és egy rendszert alkotnak. Ezek a rendszerek kisebb és nagyobb időegységekben figyelhetők meg. Egy nap alatt, egy hét alatt, egy év alatt, vagy hosszabb idő alatt. Talán egyetlen embernek sincs két tökéletesen egyforma napja. Mégis, kisebb időegységeken belül észrevehetjük, hogy az emberek mindennapjai az elvégzett tevékenységek szempontjából lényegesen nem különböznek egymástól. A tevékenységeknek egy meghatározott időn belüli rendszeres megfigyelése alapján elmondhatjuk, hogy milyen életmód jellemzi az illető egyént, társadalmi csoportot, réteget.
A tevékenységek folyamata nagyon bonyolult és nehezen áttekinthető. A mindennapi élet a tevékenységek tartalma szempontjából heterogén és hierarchikus. Az egyének különböző szituációkban különféle lehetőségekkel találják magukat szemben. Ezek a lehetőségek arra késztetik őket, hogy válasszanak, döntsenek a különféle alternatívák között. A választás és a döntés már önmagában hierarchizálja a tevékenységeket. Az egyén egyes tevékenységeket előnyben részesít más tevékenységekkel szemben. Elméletileg lehetséges, hogy minden egyén saját egyéniségének megfelelő hierarchiát alakítson ki. Az, hogy az egyén hogyan dönt, függ az objektív, szociológiai tényezőtől, az egyénnek a társadalmi munkamegosztásban kijelölt helyétől, a társadalmi csoporttól, ahová tartozik, a műveltségi szinttől; ezek nyújtják az értékelések mintáját.
De mint már említettük, az egyetemi oklevéllel rendelkező egyén lehet »szakbarbár«, de széles érdeklődésű értelmiségi is, így állíthatjuk, hogy a társadalmi makrostruktúra a tevékenységek kiválasztásához csak a keretet adja meg, a konkrét döntés az egyéntől függ.
A cselekvés közvetlen indítékai a személyiség beállítottságától, akarati és jellemtulajdonságaitól, értékorientációjától függenek. Minél fejlettebb a személyiség önállóságának és szelektivitásának a szintje, annál tökéletesebben realizálódnak törekvései az adott lehetőség keretei között. (Például egy meghatározott időtartamú szabad időt azonos körülmények között is különféleképpen lehet kihasználni.)
Az egyén életmódját tehát sajátos módon determinálják a társadalom makrostruktúráinak elemei és az egyén pszichológiai tulajdonságai. Ennek a pszichikus szférának viszonylagosan autonóm szerepe van. E két tényező jelenlétének és kölcsönhatásának tanulmányozása lesz kutatásunk egyik lényeges feladata.
De a tevékenységet determináló objektív társadalmi és szubjektív pszichikai tényezők mellett mindig jelen van egy bizonyos spontaneitás — amely (még vagy már) csak közvetve feltételezi a társadalmi és a pszichikai tényezőket, és a cselekvés véghezvitelének megszokott, berögződött, beütemezett tényezője. Ez eltérő egy-egy tevékenységnél, de egyugyanazon tevékenységnél is, amennyiben az másik szituációban történik. A spontaneitás kihat a tevékenységek hierarchizálódására, kimutatása azonban végtelenül bonyolult.
Vizsgálatunk alkalmával nem az egyénekről, hanem bizonyos társadalmi csoportok, rétegek életmódjáról lesz szó. De szem előtt kell tartanunk, hogy az életmód alanya és hordozója az egyén és az említésre kerülő társadalmi csoportok, rétegek életmódja is csak az egyéni életvitelek halmozódása révén jött létre.
Tanulmányunk nem szorítkozott a tevékenységek puszta leírására. Még a szubjektív és az objektív feltételek tökéletes ismerete révén sem juthatunk el az életmód lényegének megértéséhez, mert előre nem látott kudarcok, kényszerek, vagy éppen sikerek az egyén tevékenységét olyan irányba terelik, amelyet nem látunk és nem is irányozhatunk elő. Ezért az életmódnak nem a felszíni jelenségeire figyelünk, hanem a mélyebb összefüggéséig kívánunk hatolni.
Ahhoz, hogy az életmódot mint tevékenységrendszert ismerjük meg, csoportosítani kell a tevékenységeket.
A tevékenység tartalma szerint a következő csoportosítás a legcélszerűbb:
1. személyi és élettani szükségletek;
2. munka és az ezzel kapcsolatos elfoglaltságok;
3. szabadidő-tevékenységek.
E tevékenységcsoportra fordított idő szempontjából legcélszerűbb lenne a három nyolcas elvének megvalósítása. Vagyis, hogy az egyén naponta nyolc órát szenteljen a személyi és élettani szükségleteinek kielégítésére, nyolc órát dolgozzon és napi nyolc órája maradjon a szabadon választott tevékenységekre. A gyakorlatban nálunk ez sajnos még egy társadalmi rétegben sem valósult meg. A két domináló tevékenység, a termelő-tevékenység és a szabadidő-tevékenység között krónikus egyensúlyhiány tapasztalható a munka javára. Közöttük az egyensúly elméletileg is csak a távoli jövőben jöhet létre.
Bizonyos tevékenységek, amelyek az ember biológiai létének fenntartását szolgálják (például alvás, evés, tisztálkodás) nélkülözhetetlen társadalmi szükségletként jelentkeznek.
A munka gazdasági szükségszerűség. De míg egyeseknél a munka kényszer (egzistenciális), addig másoknál társadalmi (norma és elvárás) és gazdasági kényszer (»családom tekintélye miatt is«). Ugyanakkor egyre nő azoknak a száma, akiknél a munka az egyéni adottságnak a kiteljesedését és önmegvalósításának a mozzanatát szolgálja.
Hogy az egyénnek a munkája iránti viszonyulásában melyik elem milyen mértékben van jelen, az a tevékenység fajtájától és az egyéntől függ.
Ha elfogadjuk Dumazedier meghatározását a szabad idő fogalmáról (melyszerint a szabadidő-tevékenységen azokat a tevékenységeket értjük, amelyeknek az egyén kedve szerint és önkéntesen átadja magát, akár pihenés, akár szórakozás, akár továbbképzés végett, és ez a tevékenység mentesül minden hivatásbeli, családi vagy társadalmi kötelezettségtől), láthatjuk, hogy ebben a tevékenységcsoportban érvényesül leginkább azönkéntesség és a szabad választás, noha e tevékenységkomplexum sem mentes teljesmértékben akényszertől és a kötelességszerűségtől.
Hiszen a könyv és újságolvasás vagy a televíziónézés jelenthet bizonyos mértékben presztizskényszert is.
A szabad idő eltöltése is lehet: aktív (társas élet, sport, kirándulás) vagy passzív (tétlenség, semmittevés). A túl nagy és a túl kis erő- és időbefektetést igénylő termelő tevékenység növeli a passzív pihenésre szánt idő iránti igényt.
A tevékenységeket formáik szerint kétféleképpen csoportosíthatjuk. Először is aszerint, milyen társas közegben folynak. Vannak egyedül folytatott és vannak együttes tevékenységek. Az utóbbiaknál szükséges a kooperatív együttműködés. Az együttes tevékenységeknél érvényesül az (akár egyéni, akár csoportos) egymásra hatás. Ez a (külső) hatás természetesen az egyedül végzett tevékenységnél is megjelenhet (előzetes tudás révén).
De a tevékenységeket nemcsak aszerint lehet csoportosítani, hogy egyedül vagy társaságban végeztük-e, hanem aszerint is, hogy egyszerre egy vagy több tevékenységet végezünk. Ez a felosztás a tevékenység társulása alapján történik. Egyes tevékenységek kapcsolódnak, sőt kiegészítik egymást. (Főként a szabadidő-tevékenységek, például a barkácsolás és a rádióhallgatás.) Míg egyes tevékenységek, főként a vezető tevékenységek intenzitása és fárasztó volta általában kizárja egy másik tevékenység egyidejű folytatását. A vezető tevékenységek csak rövid ideig tartó és felületesen végezhető párhuzamos tevékenységeket engedélyeznek.
A tevékenységek társulásának szerencsés kombinálása nagy időnyereséget jelenthet az egyén számára. Ennek a túlzásba vitele felületességhez vezet. A tevékenységek társításának következetes mellőzése pedig olykor fölösleges időveszteséget jelenthet.
Az életmód tartalmát tehát a tevékenységstruktúrák alkotják. Ezek a tevékenységstruktúrák egy egységes rendszert képeznek, amely magát a személyiséget jellemzi. A személyiség tevékenységstruktúrája alapján következtetést vonhatunk le az egyén szemléletéről és érdeklődéséről. Ennek alapján személyiségtípusokat konstruálhatunk. Tanulmányunkban már előre, tehát a felmérés előtt kijelölt csoportok léteztek. Ezek a csoportosítások a fiatalok vezető tevékenysége, azaz a társadalmi munkamegosztásban elfoglalt helyük alapján történtek. Tanulmányunkban beszélni fogunk az egyetemi hallgatókról, a munkás, a tanuló, a földműves és a munkanélküli fiatalokról. E kategóriákon belül még külön típusokat állíthatunk fel. Itt a kiindulópontot a két fő tevékenységkomplexum, a termelő és a szabadidő-tevékenységeknek kell alkotniuk.
Miivel a fiatalok életmódjáról lesz szó, az életmód meghatározása után rátérünk ennek a kategóriának a meghatározására.
Fiatalok, ifjúság, ifjú generáció, ezek azok a fogalmak, amelyekkel leginkább jelölni szokták azt a korosztályt, amelyről tanulmányunk is szól. Nálunk az ifjúság korosztályához a 14-27 éves fiatalok tartoznak. Ezeknek a fiataloknak a társadalompolitikai szervezete tartományunkban a Vajdasági Szocialista Ifjúsági Szövetség. Az 1971-es népszámlálás alkalmával VSZAT-nak 1 952 533 lakosa volt, ebből 459 823 lakos az említett korosztályhoz tartozott. Százalékban kifejezve a lakosság 23,6 százalékát képezték. Ez a köztársasági átlag alatt van, ahol a fiatalok a lakosság 24,2 százalékát képezik (említésre méltó még, hogy a Szerb Szocialista Köztársaság mindkét másik területén, azaz szűkebb Szerbiában és Kosovón a fiatalok száma az összlakossághoz viszonyítva 24,3 illetve 24,7, tehát a köztársasági átlag felett van). A Szerb Köztársaság keretein belül tehát Vajdaság lakossága »a legkevésbé fiatal«. Biztató talán az a tény, hogy az előző népszámláláshoz viszonyítva (1961-ben a fiatalok tartományunkban a lakosság 23,3 százalékát képezték) »fiatalodás» tapasztalható.
Egyes községekben az ifjúság száma a tartományi átlag alatt van: Törökkanizsán például 20,6, Pecinain 21,0, Szenttamáson és Opovón 21,1, Magyarcsernyén 21,2, Törökbecsén 21,3 Begaszentgyörgyön, Kanizsán és Bácstopolyán 21,6 százalék.
A fiatalok legnagyobb részaránya a következő községekben tapasztalható: Pancsova 25,9, Verbász 25,4, Hódság 25,3, Apatin és Bácspalánka 24,7, míg Újvidék és Stara Pazova 24,6 százalék.
Tartományainkban 1971-ben 423 866-an vallották magukat magyar nemzetiségűnek, közülük 94 294 fiatal volt, azaz a népesség 22,2 százaléka, ők a tartomány ifjúságának 20,5 százalékát képezik, míg a magyarság az összlakosság 21,1 százalékát.
Az ifjúsághoz kapcsolódó statisztikai kimutatások csak a demográfiai követelményeknek tesznek eleget. Az ifjúság viszont elsősorban társadalmi csoport, mely jellegzetes pszichikai, szociális és politikai tulajdonságokkal rendelkezik.
Pszichikai szempontból az ifjúság fiatalabbik része, a serdülők intenzív személyiségfejlődésnek vannak kitéve. A személyiségvonások, érdeklődés- és viszonyulásformák kialakulásáról csak e kor lezárulásával beszélhetünk. A serdülőkor felső határa személyenként változik. De nem tévedés, ha azt állítjuk, hogy a középiskola utolsó osztályáig elhúzódik. Ez az egyik oka annak, hogy a középiskolásokat nem kapcsoltuk be felmérésünkbe. A másik pedig, hogy a 15-18 éves középiskolás fiúk és lányok nagy része még nem végzi későbbi hivatását, sőt egy részük erről még konkrétan nem is döntött. Tanulmányunk viszont az (ifjúság csoportosítását a munka — tehát a marxi értelemben vett: a termelésben elfoglalt hely — figyelembevétele alapján végzi. Végül, de nem utolsósorban e csoport (a középiskolások) olyan heterogén elemekből áll, hogy külön tanulmányt érdemel és társadalmi, politikai és kulturális szempontból nehéz lenne egyenrangúként összehasonlítani a többi fiatalokkal. E korosztály kizárása magával vonta a többi csoporthoz tartozó 19 éven aluli, nem középiskolás fiataloknak is a mintaegységből való kizárását.
Így felmérésünkben nem az egész vajdasági magyar ifjúság, hanem annak csak egy része, a 19-27 éves korig terjedő, tehát a klasszikus értelemben vett ifjúság szerepel. Rájuk vonatkozó statisztikai adatokkal nem rendelkezünk. De valószínű, hogy a fent említett százalékos adatok többé-kevésbé rájuk is érvényesek.
Kutatásunkat négy nagyobb csoport fiatalon végeztük. Ezek az egyetemi hallgatók, a munkás, a földműves és a munkanélküli fiatalok. A későbbiek során külön-külön foglalkozunk minden egyes csoporttal. Most megjegyzésként csak annyit, hogy külön lehetett volna még a külföldön ideiglenesen munkát vállalt és a tényleges katonaidejüket szolgáló, valamint a magániparosoknál dolgozó fiatalok életmódjával foglalkozni. Az anyagi és a technikai eszközök hiánya ezt nem tette számunkra lehetővé.
A fiatalok ilyenfajta felosztásakor — az eddigiek során — csoportokról beszéltünk. A szociológiában azt a kisebb, vagy nagyobb számú egyént, akik egy vagy több (fő- és mellék-) tevékenységet végeznek, társadalmi csoportoknak nevezzük. A hasonló tevékenység végzése általában hasonló szerephez juttatja a csoport tagjait.
De ezek a fiatalok nemcsak vezető tevékenységük, azaz a társadalomban betöltött szerepük, hanem megvalósított jövedelmük szerint is különböznek egymástól. Az ilyen különbség társadalmi rétegeződéshez vezethet. A különböző társadalmi rétegekhez tartozó egyének különböző társadalmi befolyással és tekintéllyel rendelkeznek. Az egy-egy társadalmi réteghez tartozókat sajátos érdekek és jellegzetes életkörülmények kötik össze. Vajon e fiatalok társadalmi rétegeiről vagy csak a termelésben elfoglalt különböző szerepükről van-e szó? — ezt majd csak az adatok elemzése alapján dönthetjük el.
Hipotézisek
1. A fiatalok vezető tevékenységük (munkájuk végzése) révén különböző helyet foglalnak el a társadalomban. Ennek alapján az ifjúságot különböző csoportokba (rétegekbe) sorolhatjuk. E körökön belül az életmód-felfogás középpontjában álló munka és szabadidő-aktivitás és a rájuk fordított időmennyiségek között lényeges különbség van. Feltételezzük, hogy a legtöbb szabad idejük az egyetemi hallgatóknak van, mert kötetlen munkaidővel rendelkeznek. Ugyanakkor a legnagyobb szóródás is e csoport keretein belül található. Tanulmányunkban be kell bizonyítani, hogy vajon helyes-e ez az állítás.
2. De a munkaidő tartama a szabad idő tartamának csak egyik meghatározója, megfelelő időgazdálkodással sokban hozzájárulhatunk a szabad idő növeléséhez. E képesség bizonyos találékonyságot, a dolgokban való jártasságot, rátermettséget és bizonyos műveltségi szintet igényel. A legtöbb ilyen képességgel rendelkező egyén feltehetőleg az egyetemi hallgatók köréből kerül ki. Tehát, az átlagot tekintve ők állnak az első helyen. De, szép számmal vannak ezen a csoporton kívül is iilyen képességgel rendelkező fiatalok. Ezek a fiatalók a politikai és kulturális téren angazsáltak köréből kerülnek ki, s ezek e képességükkel jóval túlszárnyalják az egyetemi hallgatók átlagát.
3. Az egyén fejlődésében óriási és nagyon sokrétű (pszichoszociális, szakmai, erkölcsi, politikai, sőt biológiai) szerepe van a szabad időnek. Ha a szabad időről beszélünk, elsősorban nem az eltöltött órákról kell szólni (a szabad időt passzívan is el lehet tölteni, s ennek az értéke összehasonlíthatatlanul kisebb a szabad idő aktív eltöltésénél), hanem a tartalomról, hogyan töltik el a szabad időt. Ezen a téren előnyben vannak a városi fiatalok, a nagyobb műveltséggel rendelkezők és általában azok az egyének, akiknek környezetében teremtettek bizonyos lehetőségeket szabad idejük aktív és tartalmas kihasználására.
A kutatás módszere
A társadalomvizsgálat megtervezése szervezési és technikai jellegű döntések együttese. A vizsgálat egyik vagy másik pillanatában a legkülönbözőbb módszertani kérdésekre kell feleletet adni. Mivel a társadalomvizsgálatok általában nem az összlakosságra, hanem a mintaegységekre alapozódnak, ezért az első lépés mindig a minta nagyságának a meghatározása.
Alapsokaságunk nagyságának és területi megoszlásának elemeiről (névsor, teljes körű összeírás, központi nyilvántartás) csak kevés és hiányos kimutatás áll rendelkezésünkre. A szociológiai felméréskor az egyszerű véletlen kiválasztás a legobjektívabb, mert az alapsokaság elemeinek egyenlő esélyt biztosít a mintába való bekerüléshez. Mi a rétegezett kiválasztás alapján állítottuk össze mintánkat. A minta megfelelő összetételének biztosítása érdekében a csoportosítást a már említett ismérvek alapján végeztük. Ezután a legcélszerűbb lett volna, hogy az egyes csoportokon (rétegeken) belül egyszerű véletlen-kiválasztást alkalmazunk, mégpedig oly módon, hogy a mintasokaság összetétele megfelelően tükrözze az alapsokaság rétegek szerinti összetételét. Ezt az úgynevezett arányos rétegezést a már említett adatok hiányában nem tudtuk megvalósítani. A minta rétegenkénti nagyságát részben annak a módszertani elvnek a tiszteletben tartásával valósítottuk meg, hogy nagyobb összlakosságnál kisebb minta is elegendő és fordítva. Másrészt viszont ügyeltünk arra, hogy a mintának a csoportokon belüli elosztása, ha százalékban nem is, de legalább globálisan megfeleljen az alapsokaságnak. A hatszáz személyből álló mintánkba 300munkás, 150egyetemi haíllgató, 100 földművesés 50munkanélküli fiatal került.
A csoportokon belül a minta kiválasztásakor igyekeztünk mindazokat a kritériumokat figyelembe venni (regionális, földrajzi elosztódás, szakmai szempontok), amelyek befolyásolhatják tanulmányunk objektivitását.
A társadalomtudományok terén nem tudunk matematikai pontosságú kimutatásokat biztosítani, de elérhetjük a valószerű pontosságot, amelyet »megbízhatóságnak« nevezünk. Mivel esetünkben az alapsokaságra vonatkozó statisztikai ismereteink hiányosak, így a mintaegység alapján történő kimutatásaink, melyeknek egy magas fokú valószerűséggel kellene a népességet jellemző valódi értékeket tükrözni, itt csak hiányosak lehetnek. Az alapsokaság egészére vonatkozó bármiféle következtetés részben becslés, részben ténymegállapítás lesz. Tanulmányunk e valószínűleg legnagyobb fogyatékossága ellenére is vállaltuk a kutatást, mert fontosnak tartottuk a kitűzött elméleti és gyakorlati célokat, a vajdasági magyar fiatalok életmódja helyzetének feltárását, a hipotézisek bebizonyítását vagy elvetését, kutatási tárgyunk mélyebb megismerését. E téren új problémákat kell feltárnunk, melyek a kutatás továbbfolytatását eredményeznék.
A kutatás technikai részét egy kérdőív alapján végzett csoportos vagy személyes interjú és egy időmérleg képezi.
A kérdőív, első részét kivéve, amely általános vonatkozású kérdéseket tartalmaz, egységes mind a négy csoport számára. Az általános kérdésekre adott feleletek egyik része az egyén személyi adatait, másik része az egyén foglalkozásával, vezető tevékenységével (tanulás, termelőmunka) kapcsolatos információkat tartalmazza. Az első kérdéskomplexumban különösen fontosak a szülők foglalkozására vonatkozó kérdések. A szülőkkel egy háztartásban élő fiataloknál ugyanis kétféle rétegeződésről beszélhetünk: a szülők és saját maguk társadalmi munkamegosztásban elfoglalt helye alapján. Habár az előbbi csak közvetve hat ki a fiatalok társadalmi csoportosulására (rétegeződésére), mégis e kettő összefüggése világosan rámutat a társadalom nemzedékeinek mobilitására.
A kérdőív második kérdéscsoportja a társadalmi és a társas életre, a harmadik pedig a művelődési életre és a szabad időre vonatkozik. Ez utóbbi kérdéskomplexum a legterjedelmesebb és magában foglalja a fiatalok olvasottságát, művelődési rendezvények látogatásának, a tömegkommunikációs eszközök »fogyasztásának« szintjét és az e téren jelentkező igényeket.
A kérdőív nyílt és zárt kérdéseket tartalmaz. A kikérdezéseit egyéneknek az objektív tényállásai és a szubjektív véleménynyilvánítással kell feleletet adniuk.
A kérdőív végleges összeállítása előtt próbafelmérést készítettünk a kérdések végleges céljából. A kapott feleletek egyes kérdések módosítását vonták maguk után.
Az időmérleg hét lapból áll. Egy-egy űrlap egy-egy napi tevékenység feljegyzésére szolgál, így a hét lap egy heti tevékenységről nyújt képet. Az időmérleg űrlapján baloldalt a tevékenységek vannak feltüntetve. A felsorolt tevékenységek nagy része egységes mind a négy csoport fiatal számára, de természetszerűen különböznek a foglalkozással kapcsolatos kérdések. A tevékenységek sorát ki lehet bővíteni olyan tevékenységekkel, amelyeknek az illető idejének egy hányadát szenteli. Az időmérleg űrlapja víszintes irányban a tevékenység időtartamának jelölésére szolgál (0-tól 24 óráig). Egy-egy tevékenység hasábja két részre van osztva. A felső rubrikába az órabeosztás víszintes tengelyéhez igazodva az egyes tevékenységek időtartamát kell bejegyezni (egyenes vonallal). Az alsó rubrika a tevékenység helyének jelölésére szolgál. A tevékenység időbeni kezdetét és végét pontosan kell bejelölni. A negyed óránál rövidebb, de el nem hanyagolható tevékenységeket ponttal jelöljük. Amenyiben a fő tevékenységet melléktevékenységként más tevékenység is kíséri, akkor annak időtartamát ás be kell jelölni (szaggatott vonallal). Ha ugyanaz a tevékenység a nap folyamán töbször is ismétlődik, de más-más változatban, az ismét lődést is jellemezni kell. A lapok hátoldala a (fő- és mellék-) tevékenységekben résztvevő vagy jelenlevő társaság közelebbi jellemzésére meghatározására szolgál.
A kérdőív és az időmérleg a felmérés szempontjából azonos jelentőséggel bírnak, s míg a kérdőív a kutatáshoz elsősorban minőségi, addig az időmérleg elsősorban mennyiségi adatokat szolgáltat. Tekintve az időmérleg kitöltésének bonyolultságát és a vele járó kicsit sem lebecsülendő, egy heti időbefektetést, ennek alkalmazása mellőzhető olyan csoportoknál, melyeknél a kitöltés kivitelezése eredménytelennek bizonyul. De ilyen esetekben az adatok összegyűjtése nem szorítkozhat csupán a kérdőívre, hanem kiegészítésként más technikai megoldást is kell alkalmaznunk.
Egy-egy csoportnál úgy az adatgyűjtés, mint a feldolgozás folyamán a körülményeknek megfelelő módosítások alkalmazhatók. Ügyszintén lehetséges, sőt kívánatos alhipotézisek, altípusok felállítása, a különböző csoportokon belül.
Az adatok felvételét néhány kérdezőbiztos segítsége mellet e sorok írója végzi. Az adatok gyűjtésére és feldolgozására maximum két évet szántunk. Az adatgyűjtés első szakasza 1974 decemberében kezdődött. A kutatás jelenleg az egyetemi hallgatókra vonatkozó adatok feldolgozásának és a földműves fiatalokra vonatkozó adatok felvételének stádiumában van. A kutatás statisztikai, matematikai értékelése eddig kizárólag kézi feldolgozás útján történt.
E bevezető után a vajdasági magyar fiatalok életmódjánák a bemutatása a következő sorrendben következik: egyetemi hallgatók, földműves, munkanélküli, munkásfiatalok, s végül átfogó képet nyújtunk az említett fiatalok életmódjának jellegzetes vonásairól.
[1] Diákéletmód Budapesten. Gondolat, Budapest, 1971. 5. oldal.