Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Mihailo Marković
A SZOCIALIZMUS ÉS AZ ÖNIGAZGATÁS
Az önigazgatás mai rendszerének ellentmondásai hazánkban
1965. március 15.
A felsorolt feltételek közül sok még nem vált valóra hazánkban. Ezért még csak a társadalmi önigazgatás rendszerének megvalósításában megtett első, kezdeti lépésekről beszélhetünk. Igaz ugyan, hébe-korba hallani olyasmiről is, hogy az önigazgatást túlságosan szorgalmazzák nálunk, és némiképpen korlátozni kellene. Ez azonban a legjobb esetben félreértés vagy az önigazgatás lényegének meg nem értése. Az önigazgatás intézményesített formáinak túlzott szorgalmazásáról ugyan ejthetünk szót: ez csakugyan káros, de ezt a jelenséget nem azonosíthatjuk az önigazgatás igazi fejlődésével. Másfelől viszont az önigazgatást sokan összetévesztik a decentralizálással. A decentralizálás egyoldalú szorgalmazásának tendenciái csakugyan a társadalom egészének dezintegrálódásához vezetnek. Viszont az önigazgatás továbbfejlődése a központosítás és decentralizálás ellentétének dialektikus túlhaladását jelenti, mégpedig központi önigazgató szervek megalakítása formájában. Tehát azokat a nehézségeket, amelyek a decentralizálás következtében jelentkeznek, éppenséggel az önigazgatás fejletlenségével magyarázhatjuk.
E fejletlenség alaposabb elemzése a következő ellentmondásokat fedi fel:
1. Az önigazgatás és az állam ellentmondása. – Mostani társadalmi rendszerünket az az igyekezet jellemzi, hogy megleljük az ideiglenes egyensúlyt két összeférhetetlen elem: az állam, a kapitalista társadalomtól örökölt politikai alakzat és az önigazgatás, az új szocialista társadalom politikai alakzata között. Az állam még mindig igen erős nálunk, és igen keményen tartja a kezében az összes jelentősebb gazdasági funkciókat: az adó- és a kölcsönrendszert, a beruházási politikát, a tervezést, a gazdasági alaprendszabályok megállapítását. Ugyancsak ő rendelkezik a tárgyiasult munka oroszlánrészével. Az állam létezése általában, kivált az ilyen erős államé, önkéntelenül bürokratikus tendenciák jelentkezéséhez vezet, amelyek a dolog természete szerint a társadalmi önigazgatás továbbfejlesztésével szembeni ellenállásnak, a társadalmi önigazgatás mai, kezdeti és korlátozott alakzatainak konzerválására irányulnak. A bürokrácia az állam és a helyi jellegű önigazgatás közötti sajátságos egyensúlyban látja továbbélésének lehetőségét: az állam továbbra is megtartaná a globális társadalom alapeszközeiről és arányairól való döntés jogát, viszont azokban a keretekben, amelyeket ő állapít meg, bizonyos területet hagynának a közvetlen termelők közösségeinek kezdeményezésére. Közben a kompromisszum, amelyet a bürokrácia szolgálatkészen felkínál, pusztán anyagi engedményeket ölel fel: kissé nagyobb lehetőségeket az elosztásban. Ez természetesen igen jelentős dolog, de ettől még sokkal lényegesebbről eshet szó: arról, hogy az állami szervek már most kezdjenek folyamatosan önigazgatási szervekké átalakulni. Ez pedig a politikai funkciók további deprofesszionalizálását, a dolgozók minden képviselőjének igazi választhatóságát és leválthatóságát jelenti, valamint a végrehajtó hatalmi apparátus illetékességének fokozatos elapadását, az összes anyagi privilégiumok megszüntetését, és a politikai funkciók végzésének éppoly jutalmazását tételezi fel, mint amilyen az a többiek magasan szakképzett és alkotó esetében is.
Tehát az állam és az önigazgatás ellentmondása nálunk az állam fokozatos túlhaladásával, az önigazgatás szerveivel való helyettesítésével oldódik fel.
2. Az önigazgatás és az irányítás. – Ha az önigazgatást kizárólag a helyi jellegű szervek szintjére korlátozzák, az irányítást pedig szigorúan bürokratikus központi tervezésként fogják fel, a szocialista társadalom e két lényeges elve, így értelmezve, kibékíthetetlen ellentmondásként kerül egymással szembe. A tekintély és a fegyelem, amelyet a terv kényszerít ki, úgy látszik, kizárja az egyének és közösség kezdeményezését és szabadságát. A önigazgatás helyi jellegű szerveinek önálló döntései, úgy tetszik, bizonyos ösztönszerűséggel járnak, s ez nem fér össze a tervezéssel.
Ez az ellentmondás mégis fokozatosan kiküszöbölődik, méghozzá oly mértékben, amilyenben az önigazgatás a társadalom központi szerveire is kiterjed, és amilyen mértékben a központosított tervezés megszabadul a bürokratizmustól, és összhangba kerül a decentralizált tervezéssel. Ennek az egybehangolásnak két lehetséges objektív alakja van. Olyan optimális megoldáshoz juthatunk el, amely egyaránt kielégítené az egyes közösségek és a társadalom egészének érdekeit is, először, a reális társadalmi helyzetről szóló egységes tudományos eredményeknek és a további mozgás törvényszerű tendenciáinak ismeretében, másodszor azon egységes célok és értékek alapján, amelyeket a társadalom mint egész és minden egyes közösség egyaránt igyekszik valóra váltani. Világos, hogy ez az egybehangolás feltételezi részint a társadalomtudományok magas fejlettségi fokát és alkalmazását a tervezés folyamatában, részint a közösségek és az egyes termelők magasfokú műveltségét és szocialista öntudatát.
3. A viszonylag elmaradott környezetben, a gazdasági szűkölködés körülményeiben, különösen azokban a közösségekben, amelyek politikailag és kulturálisan sem eléggé fejlettek, nyilvánvalóak az önigazgatás és a helyi jellegű bürokratikus tendenciák közötti ellentmondások. Bürokratikus klikkek alakulnak a technikai vezetőknek és politikai intézmények és szervezetek (Kommunista Szövetség, szakszervezet, hatóság) funkcionáriusainak soraiból, s néha felölelik a munkástanácsok vezető aktivistáit is: kisajátítanak maguknak minden hatalmat a vállalatban és a községben. Ezen klikkek tagjai visszaélnek funkciójukkal és befolyásosságukkal, s teljesen ellenőrzésük alá vonják a döntéshozatalt, hogy – nem is olyan ritkán – meghatározott anyagi privilégiumot vívjanak ki maguknak és barátaiknak. Ez pedig a tömeg további passzivitásához és lefegyverzéséhez, néha még a közösség mély demoralizálódásához is vezet. Természetesen, ilyen helyzetben szigorú megtorlás szükségeltetik e mértéktelenül hatalomvágyó és ragadozó kis bürokraták ellen, akik különben kegyetlenül megbosszulnak minden ellenállást és kritikát közösségükben. Viszont ebben az ügyben semmiféle külső beavatkozás önmagánál fogva nem válthat ki döntő hatást. Arra van szükség, hogy a munkásosztály kellőképpen felemelkedjék szakmailag, politikailag, és kulturálisan, arra van szükség, hogy kifejlődjön társadalmi szerepéről és a bürokratizmus minden formája ellen vívandó küzdelmének szükségességéről való tudata. Ez pedig azt jelenti, hogy mindent meg kell tennünk – sokkal többet, mint eddig – a munkásosztály iskoláztatásáért és sokoldalú művelődéséért meg azért, hogy a társadalmi igazgatás szerveiben a kezdeményezésre minden lehető módon serkentést leljen. Ez egyebek mellett a szabad, nyilvános kritika légkörének fejlesztését és minden egyes ember, kivált pedig vezető, erkölcsi és jogi felelősségének szigorúbb megkövetelését tételezi fel.
4. Végül pedig társadalmunkban az önigazgatás bevezetésének kezdetei egybeesnek az anyagi serkentés fokozottabb megkövetelésével, a piacnak a termelés szabályozójaként való szerepének, a gazdasági törvények szabadabb hatásának nagyobb fokú méltányolásával. Ezzel kapcsolatban felmerül a kérdés: hogyan hangoljuk egybe az önigazgatást az áruviszonyokkal, amelyeket bizonyos módosítással a tőkés társadalomtól vettünk át. Ez valóban objektív ellentmondás. Az önigazgatás alapjaiba a szabad ember princípiuma van beágyazva, a szubjektum kezdeményezésének elve, amely végeredményben bizonyos humánus értékek valóra váltásához vezet. Az árutermelés gazdaságának alapjaiban a gazdasági szükségszerűség, a minél nagyobb jövedelemért való tevékenység elve lelhető meg.
Igaz, a munkásönigazgatás kezdeti formái nem válthatók valóra a munkás anyagi érdekeltsége nélkül, ezt pedig nem lehet fejleszteni, ha nincs piaci versengés a vállalatok között és a termelésnek nincs piaci szabályozója. De másfelől, ha az áruviszonyok tartósan fennmaradnának, fokozatosan bekövetkezhetne az önigazgatásnak valamiféle tőkés szövetkezetesdivé korcsosodása. Ha egy vállallat értékét tartósan csupán a jövedelem megvalósításának sikerével mérnénk, és ha teljesen meghonosodna, hogy a munkás alapérdeke a minél nagyobb kereset megszerzése, ennek súlyos következményei lennének a munkás és minden dolgozó mentalitására és erkölcsére. Annak az embernek a típusa, akit ez a társadalom hozna létre, nem különbözne lényegesen attól az embertípustól, akit a kapitalizmus teremt. Olyan emberek lennének ezek, akiknek minden tevékenységét az anyagi javak megszerzésének és birtoklásának motívuma irányítaná. Olyan emberek lennének, akik arra törekednének, hogy minél többjük legyen, nem pedig minél többek legyenek. Ily módon fennmaradna ugyanaz a szellemi pauperizmus, amely a kapitalista társadalom sajátossága, és amelynek megszüntetése Marx szerint a kommunizmus egyik célja volt.
Az önigazgatás és az árutermelés gazdasági viszonyai közötti ellentmondás feloldása a keresetnek és a birtoklásnak, mint az emberi tevékenység általános motívumának a túlhaladásával következik majd be. Ez pedig oly mértékben lehetséges, amilyen mértékben a társadalom megszabadul az anyagi ínségtől, amilyen mértékben a társadalom magasabbrendű szükségleteket fejleszt az emberekben: az alkotótevékenység, a politikai elkötelezettség, a kultúra, a művészet, a megismerés, az emberek közötti meghitt és humánus viszony szüksége. Ilyen körülmények között az anyagi ösztönzők elveszítik elsődleges fontosságukat. Azonkívül a szocialista társadalomnak meg kell lelnie a munka értékének hatékonyabb mérésmódszerét, mint amilyen a termék piacon megvalósított ára. Ez ugyan bizonyos mértékben a termelő eleven munkamennyiségének a jelzője, de egyúttal egész sor más összetevő is feltételezi, melyeket lehetetlen elkülöníteni. Ugyanúgy a szocialista társadalom mindenképpen kiépíti majd a társadalmi szükséglet megítélésének jobb módszerét, mint amilyen a piaci kereslet alapján születő következtetés.
(Ford. Major Nándor)