Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Utasi Csaba
A szintézis felé
1975. június 2.
Végel László több mint tíz éve van jelen irodalmunkban, s bár a szélesebb olvasóközönség figyelmét elsősorban szépíróként hívta föl magára, kritikusi tevékenysége korántsem volt esetleges, sőt, lényegre törő gondolkodása, elmélet iránti érdeklődése, polemizáló hajlama, mondhatnánk, eleve arra predesztinálta őt, hogy huzamosan, állhatatosan kitartson a mindenkor kockázatos kritikusi feladatvállalás mellett. Éppen ezért türelmetlenül vártuk már első összegező kritikakötetét, amely nemcsak arra lett volna hivatott, hogy számot adjon fejlődéséről, érdeklődésének főbb tartományairól, irodalomszemléletének rendszeréről, hanem arra is, hogy a maga módján dokumentálja az elmúlt évtizedet. Végel László azonban nem kis meglepetésünkre átlépett a forró korszakon, s a gyűjteményes kötetek buktatóit megkerülve, egyetlen témakörben mozgó és jobbára egy időben írt esszéket vett föl kötetébe. Kritikusi hadviselésének emlékezetes eredményei, melyek kétségkívül jelentősen befolyásolták irodalmi »köztudatunk« formálódását, sajnos, homályban maradtak ilyképpen, a »nagy lépés« azonban jórészt semlegesíti hiányérzetünket.
Az esszék a jugoszláviai magyar irodalom életének egy újabb fordulópontján, a hetvenes évek elején keletkeztek, illetve nyerték el végső formájukat, amikor nyilvánvalóan megmutatkozott, hogy költészetünket illetően a szintézisteremtésnek nem pusztán szükségességét, de lehetőségét is fölismerte már kritikánk. Míg a hatvanas évek második feléig ismételten arra kényszerült, hogy a megjelenő művekre azonnal reagáljon, a túlközelségből adódó kisebb vagy nagyobb fokú színvakságot is vállalva, addig a hatvanas évek végétől kezdődően fokozatosan átstrukturálódtak az erővonalak. Az időközben publikált művek egyfelől olyan pályaszakaszokba rendeződtek, amelyeknek visszafelé megnyíló távlatai már lehetővé tették, mi több, megkívánták a komplexebb vizsgálódást, másfelől pedig a »mindennapos« harcok kényszerétől megszabadult s önnön létének kérdésein mind többször elgondolkodó kritika sem elégedhetett már meg az egyértelmű affirmálással vagy tagadással, hanem kutatni kezdte az adott pillanaton túlmutató összefüggéseket. Az új és értékes, az új és modern fogalompároknak korábban szinonim jelentése problematikussá vált, s kritikánknak, ha egyelőre csak jelzésszerűen is, meg kellett neveznie a valódi és álmodernség alapvető ismérveit. E törekvésében természetesen nem annak óhaja vezérelte, hogy megbékéljen a maradi, visszahúzó, provinciális eszményekkel, hanem hogy árnyaltan, minél teljesebb érvénnyel szóljon újabb költészetünk értékeiről, amelyeket sem a megbotránkozás, sem az agyonhallatás, de még magának a kritikának a melléfogásai, elnagyolt ítéletei sem vonhattak kétségbe immár.
A feltáró munkában Végel László jutott legtovább, hiszen egységes szemléletű esszéiben érdeklődése kiterjed mai költészetünk minden igazán fontos vonulatára. Amit kritikusaink »munkamegosztásban« végeztek az elmúlt évek során, arra Végei egyedül vállalkozott, s éppen e mozzanat növeli meg kötetének súlyát. Ügy véljük azonban, hogy ez a súly nagyobb is lehetett volna, ha kutatásának tapasztalatait nem az esszé műfajában összegezi a szerző. Az esszé, a költészetünk közelmúltját felmérő esszé ugyanis kétélű fegyvernek látszik a jelen pillanatban: egyrészt teljes alkotói függetlenséget biztosít, másrészt azonban a már elkészült résztanulmányok szempontjainak mellőzésével kérdésessé is teszi e függetlenséget. Ezzel persze nem a lapalji jegyzetek tömkelegének »tu- dományos« effektusára, szerepére kívánjuk terelni a figyelmet, hanem arra, hogy a csaknem teljes elzárkózás (Végei mindössze egy vajdasági szerzőtől idéz) szükségképpen rövidzárlatokat okoz. S hadd tegyük hozzá, hogy e jelenség tünetértékű a jugoszláviai magyar kritikában, tanulmányírásban. Nem tudni, kritikusi hiúság vagy egyszerű nembánomság lappang-e mögötte, mindenesetre tény, hogy itt a nézetek nem feszülnek egymásnak, nem egészítik ki egymást, hanem külön világokat alkotva fékezik egy dinamikusabb kritikai élet kialakulását.
Végeinél, s ez az eddigiek alapján logikus is, akkor válnak szembeszökővé e rövidzárlatok, amikor előz- ményeket fürkészve visszafelé halad az időben. Tolnai Ottó költészetéről írt esszéjét pl. a Homorú versek körüli viták felidézésével kezdi, s meggyőzőn bizonygatja, hogy az induló költő verseinek »újszerűségét és robbantó erejét« nem abban kell keresni, amiben a kritikusok keresték, ti. az »érthetetlenségben«, a »hermetikusságban«, az »absztrakt« jellegben, hiszen a kötet költeményeinek egy része »rendkívül kommunikatív« nyelven íródott, s még a bonyolultabb szerkezetű versek nyelvi fordulatai is »racionális viszonyban« vanak egymással. A továbbiakban rámutat, hogy a »formabontás«, a »kísérletezés« vádjával is hasonló a helyzet, e téren ugyanis Tolnait megelőzte Pap József és részben Ács Károly, maid leszögezi, hogy a »vajdasági«, a »bácskai« élet költői ábrázolásának számonkérése mögött is más okok rei- lettek, minthogy »a helyi színek sokat vitatott ügyében már Pap és Ács költészetével kapcsolatban megtörténtek az alapvető megoszlások«. Végel tehát fokról fokra haladva fölcsigázza érdeklődésünket, hogy végül közölje »felfedezését« is: »Mai (1973-beli — U. CS.) vizsgálódásunk szempontjából úgy tűnik, hogy válójában alapvető jellemvonásuk, az antipoétikus beállítottság volt az ellenvetések ki nem mondott és fel nem ismert oka.« Mindez mélyen, cáfolhatatlanul igaz, de van egy kis szépséghibája. A »mai vizsgálódásunk« eredménye ugyanis korántsem mai. Szeli István már 1968-ban megállapította: »A poézis új alkotmányának meghozatalát sürgette, s egy versellenes magatartást, sőt versgyűlöletet hirdetett, ami természetesen nem csekély ellenállást váltott ki írókból és olvasókból, sőt nem-olvasókból is, érzésem szerint ez utóbbiakból a leghevesebbet.«
Hasonló hibát ejt Gál-esszéjében is. Mivel a Gál László költészetével foglalkozó tanulmányok és irodalom- történeti dolgozatok jórészt a csábító történeti perspektívára alapoznak, nemegyszer háttérbe szorítva költőnk versvilágának szerkezeti és nyelvi sajátságait, Végei radikálisan elveti a »történeti-genetikus módszert«, s a gáli motívumok, kompozíció-modellek, verstípusok felkutatására vállalkozik. Mondanunk sem kell talán, hogy nem magát a módszerválasztást látjuk vitathatónak. Nem hiszünk abban a babonában, hogy a módszer eleve meghatározza valamely munka értékét, s éppen ezért örülünk minden olyan »leltá- rozó«, »strukturalista«, »neoimpresszionista«, »etikai« stb. erőfeszítésnek, amely hozzájárul egy-egy költői világ rejtélyeinek megfejtéséhez, annál inkább, mert hiszen csakis a különféle koncepciók együttese nyújthat kellő alapot ahhoz, hogy a jövőben viszonylag teljes értékű portrék készüljenek költőinkről. Még egyszer hangsúlyozzuk tehát, hogy nem Végei választását marasztaljuk el, hanem hogy a strukturális elemzést nem kis mértékben a más módszerekkel írt Gál-dolgozatok ellenében alkalmazza, ami aztán visz- sza is üt a szerzőre. Bármilyen határozottan rekeszti ki ugyanis a történeti-genetikus módszert, nem kerülheti meg Gál László korszakainak kérdését, s történeti támpontok nélkül épp itt, a költő ún. »szocrea- lista korszakának« jellemzésekor fut zsákutcába. »Ha alaposabban megvizsgáljuk ennek az időszaknak a verstermését — írja —, meggyőződhetünk arról is, hogy nem a közvetlen angazsáltságra való törekvés, nem az egeket ostromló optimizmus hirdetése okozta Gál költői megtorpanását, hanem az a dichotómia, amely egyrészről a hit, a vállalás, másrészről az adott költői nyelvrendszer között jelentkezett. (...) Gál felfedezte a forradalom vízióját, az emberiség felszabadulásának lehetőségét, de nem. találta meg azt a jelrendszert, amely adekvát módon hordozhatta volna ezt a gondolati struktúrát.« Megítélésünk szerint e tézis teljességgel tarthatatlan. Elsősorban azért, mert Gál László véletlenül sem 1944-ben fedezte fel a forradalom vízióját, az emberiség felszabadulásának lehetőségét, hanem kora ifjúságában, másodsorban pedig azért, mert a háború utáni években nemhogy nem találta meg, nem is keres(het)te az adekvát jelrendszert. Ez nagyon fontos, enélkül nem kerülhetünk közelebb a probléma lényegéhez. Gálnak a fel- szabadulás, a győztes forradalom visszaadta ifjúkori hitét, melyet alaposan kikezdtek az időközben elszenvedett borzalmak. S mivel a harmincas évek, maid később a háború növekvő hullámokban ostromolták maradék reményeit, a végül mégis győző forradalom után hite hirtelen abszolutizálódott, s mint ilyen a pillanatközpontúság dimenzióit nyerte el. Emberileg nagyon is érthető ez a hit, maradandó költői struktúrák kihordására azonban nem alkalmas, akár egyetlen más abszolutizálódó gondolati-érzelmi »tartalom« sem. Gál »költői megtorpanásának oka ily módon csakugyan nem az »egeket ostromló optimizmus hir- detésében« keresendő, de nem is a Végei emlegette dichotómiában, hiszen ezeknek az »okoknak« mindegyike következmény jellegű, a dichotómia pedig ráadásul konstruált is. Ha egyetértünk azzal a lotmani tétellel, miszerint a »mű« eszmei tartalma: a struktúráit, akkor a »versek intellektuális, gondolati struktúrája* és »szintagmatikai rendszere« között tátongó »valóságos szakadék« képtelenségnek minősül. Mert nem arról volt szó, hogy Gál »víziója a végtelenség felé tört, jelrendszere pedig kicsinyes, konvencionális és banális maradt«, mint Végei állítja, hanem arról, hogy költőnk a pillanatot »vizionálta« végtelenné, s a pillanatban egzisztált akkor is, midőn képzeletben a vágyottig rohant előre.
Mellékesen mondva, Végei több más esszében is félreérthető módon tárgyalja a forma és a tartalom viszonyát. Fehér Kálmánról azt állítja, hogy »auten- tikus versnyelvét előbb fedezte föl, mint versvilágát«, a »lokális« avantgardizmus egyik alapvető ismertető jegyét abban látja, hogy »kacérkodik a formával, bizonyos formai újítások alkalmazásával, de eközben minden forradalmi tartalmat elhagy«, a gazdag versnyelvről pedig úgy vélekedik, hogy mögötte »gondo- lati szegénység, kiégés rejtőzhet«. Meggyőződésünk, hogy az autentikus versnyelv autentikus versvilágot is revelál, hogy a formai újítás nem újítás, ha nincs intenzív tartalmi kisugárzása, s a gazdag versnyelv sem gazdag, ellenkezőleg, sajnálnivalóan szegény (mert esztétikailag irreleváns), ha »mögötte« kiégés lappang. Nyilván Végei is hasonlóan gondolkodik e kérdésről, paradox módon azonban meg-megszalad a tolla, s esetenként a téves kérdésfeltevésig is elviszi őt.
E kis kitérő után a kötet legjobb esszéiről szólunk. Minden jel arra vall, hogy Végei az esetben tudja legszerencsésebben dinamizálni kritikusi-esszéírói adottságait és erudícióját, ha a választott témáról már közzétett nézetekkel úgyszólván semmilyen vonatkozásban nem kell számolnia, amire a Koncz-esszé a legszebb bizonyság. Nem állítjuk, hogy Végei fedezte fel Koncz Istvánt, hiszen már Bori Imre antológiájában, a Vajdasági ég alattban is szerepelt, azt azonban bátran elmondhatjuk, hogy versvilágának jelentőségére ő hívta föl a figyelmet először, ő írta róla az első esszét, ő az első koncepciózus tanulmányt, s elévülhetetlen érdemei vannak abban is, hogy az »elsüllyedt nemzedékhez« tartozó költő verseskönyve megjelent. Koncz költészete olyan szegmentuma tehát irodalmunknak, amelyben Végei otthonosan mozog, szuverénül tájékozódik, s amelyet joggal a »saját« birodalmának tekint egy kicsit. Nem véletlen éppen ezért, hogy itt éri el a belső teljességnek azt a fokát, amely munka közben célként a szeme előtt lebeghetett.
A Koncz költészetéről megjelent kritikák, rövidebb lélegzetű tanulmányok mindegyike magán viseli az alkalomszerűség jegyeit, s néhány fontosnak tetsző tézisen kívül alig-alig járul hozzá »intellektuális költőnk« versvilágának alaposabb megismeréséhez. Lehet, hogy részben ezért is látjuk példamutatónak Végei esszéjét. Ő ugyanis nemcsak Koncz versmagatartásának eredőit, versalkotásának nyelvi, stilisztikai, grammatikai eszközeit tárja föl, hanem együtthatásuknak bonyolult összefüggéseit is. Abból indul ki, hogy már az első Koncz-versekben »jelen van a világgal való szembenézésnek, a később meghirdetett, átértékelésnek’ az igénye«, a továbbiakban azonban elhagyja a verseknek ezt a felszíni rétegét, s ahelyett hogy »tartalmi« fragmentumok segítségével kísérelné meg definiálni az »átértékelés« mibenlétét, a versszervező erők működésére összpontosít. Mindaz, amit a költő vízióinak »romantikus« jellegéről s ezzel összefüggésben »barokkos gazdagságú« nyelvéről, az analitikus groteszkről, az eszme élménnyé model- lálásáról, a táj újraértelmezéséről, a vers feláldozásáról, az absztrakciótól mentes konczi gondolatiságról elmond, a felfedezés örömével ajándékozza meg az olvasót. Az esszé, amellett hogy új területet hódít meg irodalomtörténetírásunknak, kétségkívül jelentős mértékben hozzá fog járulni Koncz István költészetének szélesebb körű befogadásához is.
A pontos észrevételekben, gondolati telitalálatokban bővelkedő Domonkos-esszé, noha ismertebb és részben már feltárt térségeket kalandoz be, méltó párja az előbbinek. A szerző itt, elfogadva Domonkos költészetének kihívásait, fejlődésrajzot ad, amelynek fejezetei emelkedő tendenciával sietnek a »bele nem egyezés eposza« felé. A Kormányeltörésben című versről, az absztrakciótól mentes konczi gondolatiságról »strukturalista« és »impresszionista« dolgozat, ezek azonban meg sem közelítik Végei esszéjét, amely nem elégszik meg sem a puszta benyomások rögzítésével, sem pedig a vers szerkezetének elszigetelt vizsgálatával, hanem a nagy »negatív« szimfónia nyelvét elemezve, egyszersmind megvilágítja annak tudatbeli, társadalmi mögöttesét is.
A kötet többi esszéjének eredményei kevésbé megnyugtatók, s nem annyira abból kifolyólag, amit Végei elmond, hanem amit elhallgat. Alapvetően fontosnak tartjuk pl., amit Tolnai Ottó formairóniájáról, képalkotásának ismérveiről, költészetének paradox és tragikus vonásairól elmond, de sajnáljuk, hogy a tanulmány a kétszeri »nekifutás« ellenére is csonka maradt, hiszen csak a Sirálymellcsontig kíséri nyomon költőnk fejlődését. Ugyanezt figyelhetjük meg a Fehér Kálmán-dolgozatban is, ahol teljesen elmellőzi a Fürjvadászatot, ugyanakkor azonban, ha csak futólag is, érinti a Petőfi-variációkat és a Demokrácia című ciklust, mintegy így adva tudtunkra, hogy számára Fehér legutóbbi kötete kevéssé jelentős. Ezzel természetesen nem érthetünk egyet, annál kevésbé, mert éppen a Fürjvadászat verseinek tükrében mutatkozik meg, hogy a Száz panasz »nyilvánvaló optimizmusa«, »értelmes hite« korántsem volt annyira egyértelmű, mint Végei tételezi. A Pap József költészetét méltató esszé, mely az előbbiekkel ellentétben az akkor még sem jelent Rendhagyó halászással is foglalkozik, indításában meglehetősen esetleges, sőt talán erőltetett is. Azt a hiedelmet veszi célba itt Végei, persze anélkül, hogy forrásait megnevezné, mely szerint Pap József »kívülálló«, »magános költő«, kinek öntörvényű világa ellenállt a »nagy kihívásoknak«. Ez a hiedelem, akárki terjesztette is, szóra sem érdemes, hiszen a kontinuitást tagadva, a »semmiből« indulás és a »független«, »izolált« kibontakozás lehetőségének mítoszát teremti meg dialektikátlanul. Végei azonban mégis elidőz ennél az álproblémánál, mégpedig megítélésünk szerint azért, hogy párhuzamot vonhasson a Gál Lászlónak ajánlott Pap- és Koncz- -vers között. Ezzel az egyébként csábító összevetéssel azonban semmi olyant ne mutathatott ki, amit előzőleg ne tudtunk volna.
Mindeddig félközelből szemléltük Végel László könyvét, melynek domborzatán így a völgyek és csúcsok mellett a kisebb törések, repedések is láthatóvá váltak, éppen ezért a kép egésze érdekében idejét érezzük az eltávolodásnak. Említettük már, hogy az esz- szék szemlélete egységes, amit Végei jól megalapozott költészeteszménye szavatol. Leegyszerűsítve azt mondhatnánk, hogy érdeklődése homlokterében a korkérdések, a közösségi és történelmi mozzanatok iránt is fogékony, távlatokban gondolkodó poézis áll, amely »megteremtette s tovább tökéletesíti modern élet- szemléletet közvetíteni tudó nyelvét«. Csöppet sem véletlen tehát, hogy Gál László, Pap József, Koncz István, Tolnai Ottó, Fehér Kálmán és Domonkos István műveivel foglalkozik. Véleménye szerint, s ebben messzemenően osztozunk, az ő versviláguk képezi mai költészetünk fő vonulatait, s éppen ezért, ha az utószóban kimondja, hogy »esszéi nem a teljesség igényével íródtak«, akkor ezt csakis a hat költőre vonatkoztatva tarthatjuk érvényesnek, hiszen a könyv nem a szokásos módon készült, nem innen- -onnan összeválogatott esszék gyűjteménye, ahonnan egész sor ugyanannyira fontos alkotó kimaradt, hanem tiszteletet parancsoló kritikussággal létrehozott szintéziskísérlet, amelyre az a feladat hárul, hogy megerősítse költészetünk néhány éve kialakult s jószerével már elfogadott új értékrendjét.
S A vers kihívása, úgy véljük, eleget tud tenni e feladatnak. Kivételes erényei akkor válnak igazán szembeszökővé, ha meggondoljuk, hogy nem pusztán esszéírásunkat gazdagítja, hanem maga a szerző is előrébb lépett vele. Korábbi tanulmányaiban nemegyszer tételre tételt halmozott mohón és csapongón, vagy pedig legfrissebb olvasmányai bűvöletében anorganikus kitérőket tett, miközben a bizonyító elemzéssel adósunk maradt. Űjabban szinte maradéktalanul kiküszöbölte ezeket a fogyatékosságokat. Gondolatait fegyelmezetten, céltudatosan veti papírra, a szó szoros értelmében építi esszéit, aminek szükségképpeni velejárója a nyelvi letisztulás és mint említettük már: a belső teljesség. Az esszék egyik-másik fejezete, igaz, kisiklatja örömös figyelmünket, de már a következő fejezetben ismét helyreáll az egyensúly. A kizárólagosságot gondosan kerülve, Végei minden elméleti, poétikai, filozófiai tudását és ismeretét mozgósítja a választott téma érdekében, s így jöhetnek létre teljesen »átvilágított«, komplex »tablók«, amelyeknek hitelességét valamely megalapozott másfajta ízlés nevében meg lehet kérdőjelezni ugyan, de amelyeknek a nálunk, sajnos, még mindig divatban levő s újabban már költőink halálával is visszaélő huszáros oldalvágások semmit sem árthatnak. Semmit, mert Végei László könyve nemcsak a verset hívja ki, hanem a jugoszláviai magyar költészetre figyelő esz- széírás jövőjét is.