Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Fehér Kálmán
A SZEMÉLY MÉLTÓSÁGA ÉS VERESÉGE
Az önigazgatás egy időszerű problémája
1965. július 15.
Sohasem elég konstatálni az ellentéteket, ha azok később fojtogatókká válnak, hanem rajtuk keresztül fel kell kutatni viszonyaik okát és bizonyos, meghatározott módon, orvosolni.
Az önigazgatás fejlődésében a pozitívumok és forradalmi újítások mellett sok negatív jelenséggel találkozunk, olyan ellentmondó jelenségekkel és ellentétekkel, amelyek létezése egyenesen tagadja azt a célt, amelynek az érdekében létrejöttek, mint a közvetlen demokrácia egyik formája.
Az alábbiakban az önigazgatást mint az új erkölcs, a szocialista erkölcs melegágyát vizsgáljuk, bizonyos emberi erkölcsi magatartások tükrében. Mindezt azért tartjuk fontosnak, mert az utóbbi időben a demokratizmus elve és az önigazgatás leple alatt olyan visszaélések történtek, amelyek nem csak lokális jellegűek, hanem kihatással vannak egész társadalmunkra. Nem a probléma túlméretezéséről van szó, hanem gyakori jelentkezéséről. Természetesen nem hagytuk figyelmen kívül azt a tényt sem, hogy a fejlődés ellentétekkel van tele, és hogy az ellentétek harcának eredménye a haladás. Ebben az esetben azonban inkább deviációról van szó és kevésbé ellentétekről, mert míg az ellentét általában nyílt (csak ekkor beszélhetünk ellentétről), addig a deviáció álcázott formája az ellentétnek, és csak akkor szerzünk róla tudomást, amikor már határozott megnyilvánulási formájában jelentkezik, amikor már nem a haladást szolgálja, hanem fékezi azt, amikor már nem vele, hanem ellene kell harcolni.
Természetes, hogy a szocialista társadalmi rendszer fejlődése közben sokszor egészen kirívó, szembetűnő eltéréseket látunk az erkölcsi normák és a konkrét cselekvés között. Sokszor nem volna ez olyan nagy baj és a következménye is elenyésző lenne, ha ezeket a tetteket nem a szocialista elvekkel hoznánk kapcsolatba, és magyaráznánk, ha nem a közvetlen demokrácia mechanizmusát állítanánk a szolgálatába, ha nem a demokratikussággal lepleznénk, ha nem a közvetlen demokrácia tartalmát akarnák kijátszani. Éppen ebből a szempontból tartjuk fontosnak az alábbiakat, hogy azoknak a visszaéléseknek hallgatásunkkal ne adjuk beleegyezésünket és elnézőek sem legyünk irántuk. Nem a bürokratikus deviációkról van szó, hanem inkább a bürokratizmus ellenszeréről, az önigazgatásról és az önigazgató szervekben jelentkező deviációról.
Sokan az önigazgatás formáját és az önigazgatással kínálkozó szervezési lehetőségeket használják ki, hogy egoista vágyaiknak, kiélésüknek eleget tegyenek, hogy azután (vagy még előtte) ezeknek a tetteknek általános, többség-jelleget adjanak, minden személyes felelősség nélkül. Tehát, személyes érdekek, visszaélések – személyes felelősség nélkül. Igaz, az e fajta deviáció nem olyan veszélyes, mint a Sztálin-féle bürokratizmus, de mert nem olyan látszólagos, és mert az önigazgatás leple alatt, és arra hivatkozva fejlődik, sokszor veszélyes mértéket ölt és veszélyezteti magát az önigazgatás forradalmi eredményeit, tekintélyét, további fejlődését, nemcsak szervezési alapon, hanem tartalmi szempontból is. És, hogy sokan elvesztették hitüket (vagy meginogtak benne) az önigazgatás adta lehetőségek elérésében, azt sokszor az ilyen álcázott, de létező, „nem demokratikus” klímának köszönhető, amilyen némely önigazgató szerveinkben létezik.
Tulajdonképpen a „csoportosulások”-ról, vagy pontosabban „klikkek”-ről van szó. Olyan csoportosulások, olyan klikkek ezek, hogy belső fölépítésükben szinte kis centralista szervezeteket képeznek, amelyekben szigorú hierarchia uralkodik. Felelőtlen és erkölcstelen működésük személyes jellege az, ami a szocialista erkölcs deviációjához vezet, az önigazgatás egy sajátos problémájához, ahol a közvetlen demokratikus formát nem a szocialista erkölcs kialakulásának szentelik, hanem a személyek „erkölcsének”. Éppen ezért tartjuk szükségesnek, hogy a puszta verbális viszonyuláson kívül, rámutassunk és állandóan felhívjuk a figyelmet azokra a ferdeségekre, amelyek az önigazgatást „bitorolják”.
Mivel a szocialista erkölcs további forradalmasítását csak a közvetlen demokrácia fejlődésével érhetjük el, viszont az önigazgatás további fejlődését a szocialista erkölcs nélkül el sem lehet képzelni – ezek érdekében is cselekedni kell. Itt tulajdonképpen két problémáról van szó, két összetett, egymástól függő problémáról: a szocialista erkölcs egy deviációjáról, amely az önigazgatás demokratikus elve alatt jelentkezik. Tehát a szocialista erkölcs deviációjának és az önigazgatásnak az ellentmondásáról van szó, ahol a deviáció kihatással van az önigazgatás továbbfejlődésére, a demokratikus tartalom kibontakozására. Ezt a két tényezőt nem lehet elválasztani: szocialista erkölcs nélkül nincs igazi, tartalmas demokratikus önigazgatás, viszont (ami talán elsődleges fontosságú ebben a viszonyban) közvetlen demokrácia, azaz önigazgatás nélkül elképzelhetetlen a szocialista erkölcs kialakulása és továbbfejlődése!
Fontosnak tartjuk még hangsúlyozni, mielőtt a probléma elemzésébe bocsátkoznánk, hogy nem beszélhetünk a priori az erkölcsről (ahogy azt sokan állítják, ha felvetődik az erkölcs problémája), akkor, amikor az erkölcs is a felépítményhez tartozik, és a felépítmény függősége nem éppen jelentéktelen az alaptól, még akkor sem, ha a felépítmény ebben az esetben olyan természetű, hogy saját, belső törvényei és fejlődése van, függetlenül az alaptól. Mindennek ellenére azok a tényezők és azok a formák – amelyekben az erkölcs megnyilvánul – a szocialista társadalomra jellemzők, a burzsoá erkölcstől különbözőek (ami tulajdonképpen a leglényegesebb a terminus meghatározásánál), és éppen ezért tartjuk fontosnak, hogy szocialista erkölcsnek nevezzük, és ne csupán erkölcsnek. Más elveken nyugszik, mint a burzsoá erkölcs; több olyan jellemző komplexus képezi, ami a szocialista társadalmi rendszerből fakad: a munka, a társadalmi érdek és az ember kultusza. Ezek volnának azok a tényezők, amelyek kizárólag a szocialista erkölcs tulajdonságai és jellemzői. A szocialista társadalmi rendszer által léteznek és a szocializmus eszméjének a komponensei. Nem ismernek el semmilyen metafizikai autoritást, ami a társadalmon kívüli, ami a morális normák forrását jelentené. Az embert és a társadalmat tekintik egyedüli forrásuknak, és éppen ezért a szocialista erkölcs normái és szankciói magában a társadalomban kell hogy megvalósuljanak. Mindent nyíltan és a nyilvánosság előtt kell megvitatni. Sajnos, még mindig nagyon sokan és sokszor a „kulisszákban” hisznek. Nagyon sok dolgot egyszerűen azzal vesznek le a napirendről, hogy „erről jobb hallgatni”, vagy hogy „ezt nem kell mindenkinek tudni” stb. Legtöbben minderre úgy reagálnak, hogy nagyokat hallgatnak, behúzódzkodnak „kis szobácskáikba”, „kis szabadságukba”, „kis állásaikba”. Igyekeznek észrevétlenek maradni, és bár tudomásul veszik a JKSZ VIII. Kongresszusát, az Új Alkotmányt, a közvetlen demokrácia adta jogokat és lehetőségeket – nem élnek velük. Számukra olyanok ezek, mint szép, becses tárgyak, amelyeket büszkén mutogatnak vendégeiknek, amelyekre büszkék, amelyeket, ha kell, a magukénak is vallanak, de a használatukkal nehézségeik vannak, illetve inkább önmagukkal, mert akik használják, akik kihasználják, azokra is passzivitással „reagálnak”. Ennek a passzivitásnak köszönhető, hogy a csoportosulások, a klikkek könnyűszerrel ki tudják sajátítani az önigazgató szerveket, magát az önigazgatást, a saját céljaiknak megfelelően. Tehát, nem az önigazgatás adta lehetőségeknek „következetlen” vagy a „nem teljes” kihasználásáról van szó, mert a csoportosulás, a klikkek visszaélései nem csak ott fordulnak elő, ahol a „tudat alacsonyabb színvonalon” van, hanem ott is (sőt még sűrűbben), ahol az emberek tudományos, nevelő, vagy kultúrmunkával foglalkoznak. Ezek a kollektívák szinte melegágyai a csoportosulásnak, a klikkeknek. Az alábbiakban azonban maradjunk csak a kultúra területén.
A csoportosulás, a klikkek létezése annál is könnyebb az ilyen kollektívákban, mert már maga a „munka” is olyan, hogy az embereket eleve csoportosítja. Konkrétan pl. az irodalom területén: az esztétikai törvényeken alapuló csoportok egy-egy adott esetben (amikor egy külön önálló önigazgató szervezetbe kerülnek – pl. folyóirat) nagyon gyorsan (különösen ha még a tetejében egy új, tapasztalatlan önigazgató szervről van is szó) átváltoznak pozitív irodalmi „csoportosulásból” olyanná, amelyet már puszta személyes érdekek kötnek egybe, saját, egoista célok elérésére, kielégítésére és megtartására. Ekkor már nem sok közük van az irodalmi és esztétikai csoportosuláshoz, és ha hangoztatják is, az már csak külső máz, mert minden „esztétikai kritériumot” a személyes egoista érdekek tükrén át szemlélnek. (Félreértések elkerülése végett, fontosnak tartom megjegyezni, hogy a felvetett probléma általános jellegű. Hogy csupán a kultúra, az irodalom területére korlátozódtam, az tisztán a személyes élmény és tapasztalat következménye.)
Ezek a csoportosulások nem léteznek mint meghatározott és látható szervezetek, de ez nem jelenti azt, hogy közöttük nincs erős összetartás. Egy-két „ügyes ember”, „rátermettebb”, „értékesebb” képezi a csoportok lelkét. Ők irányítanak, és a csoport többi tagja, a „gyengébbek”, az „értéktelenebbek”, akik csupán „kísérők”, akik a csoporthoz inkább félelemből, véleményük és világnézetük határozatlanságából vagy éppen hiányából kapcsolódnak – vakon követik mindazt, amit a „hierarchia polcán levő” kijelent, cselekszik. Sokszor a csoport ilyen felemás tagjainak köszönhető, hogy az adott pillanatban olyan határozatokat is meghoznak, amelyek ellenkeznek az önigazgatás demokratikus elveivel, amelyek csupán személyes érdekeket képviselnek, bár formálisan „demokratikus többséggel” szavazták meg.
A csoport, a klikkek törekvései és ambíciói nem az elfogadott társadalmi normák érdekében, hanem általuk történnek, olyképpen, hogy a társadalmi normákat és előírásokat csak formálisan tartják be, hogy a maguk teremtette előírások és normák szerint intézkedjenek, ahogy azt már a csoportérdek vagy egyesek egoista érdeke megkívánja. Ezáltal a személyes érdekeket általánosaknak tüntetik fel és magyarázzák. Ebben az esetben is tulajdonképpen a szocializmus, a szocialista valóságunk lényegének a kihasználásáról, félremagyarázásáról van szó: „az ember személyes boldogsága”, amit szocialista valóságunk tűzött ki célul, sokan egoisztikusan személyes-nek fogják fel, illetve akarják felfogni. Természetes, hogy a totalitarizmus nem lehet a szocializmus pozíciója, de ugyanakkor az individualizmus sem, mert az utóbbi tulajdonképpen a társadalmi érdek negációja, az első pedig a személyi érdek és magának a személynek a negációja. Egyik nélkül sem lehet elképzelni a szocializmus fejlődését. A szocialista valóságunk éppen ezért azon az állásponton van, hogy ez a két tényező nem kibékíthetetlen, hanem igenis a szocialista demokráciánkban, a közvetlen demokrácia formáiban valósítható meg. Azonban épp amikor a bürokratizmus ellen harcolunk (aminek ebben az esetben az a lényege, hogy az általános érdeket helyezze midenek fölé), jelentkezik az a másik, az egoisztikus, amelyik kihasználva a demokrácia adta lehetőségeket, csoportosulva (sógor, koma, jó barát, ivótárs, szerető stb.) önző, személyes céljaikat elégítik ki, nem riadva vissza semmitől sem. Kijátszva a demokrácia, az önigazgatás adta lehetőségeket és jogokat, megfeledkezve a szocialista morál alapvető tényezőiről – összefogva képesek akármilyen törvényellenes machinációra.
A tulajdonképpeni kijátszott eszmékből akarnak megélni, meggazdagodni. Különösen ott könnyű a dolguk, ahol nincs, vagy ahol már a klikkeknek köszönve megszűnt a nyilvános kritika. Amikor minderről beszélünk, nem csupán a szocialista morálra apellálunk, hanem eddigi szocialista valóságunkra, eredményeinkre, mert „a tartós személyi érdek tartós és mindennapi harcot követel az általános, a közös érdekek megvédéséért”. Sokan az utóbbiról megfeledkeznek és csak a tartós személyi érdeket tartják szem előtt.
A csoport arra törekszik, hogy kulcs-pozíciókra saját, „rátermett”, „megfelelő” tagjait tegye, és hogy ezt elérjék, nem válogatnak sem az eszközökben, sem a módszerben. Ha valaki valamilyen módon keresztezi számításaikat, vagy bírálni merészeli őket – vagy valamiért szálka a szemükben – (különösen érzékenyek az anyagi érdekeikre), akkor nem riadnak vissza a kitartó ócsárlástól, rágalmazástól, a különböző buktatóktól, „befeketítéstől” sem. Mindennek az a célja, hogy azt a bizonyost elűzzék a munkából, vagy ha módukban van, elbocsássák.
Mindezekkel a problémákkal kapcsolatban vetődik fel a személy nagyobb felelősségének a kérdése. Azoknak a felelőssége, akik a demokráciát felelősség nélkül szeretnék, és akik az általános jogokból csupán személyes jogokat formálnak.
A csoportnak az az érdeke, hogy minél jobban „összezavarja” az előírásokat és határozatokat, holmi „személy-tisztelettel”, „személy-értékkel”, amit a csoport belső hierarchikus elrendezéséből következtet. Mindennek az a lényege, hogy az egyfajta, az egyféle esetrekre nem azonos mércét használ. Ez különösen akkor mutatkozik meg, amikor egyforma esetről van szó, csak az egyiket a csoport, a klikk tagja követte el, a másikat pedig nem.
Arra törekednek, hogy az előírásokat a csoportok megfelelően „magyarázzák”. Ez arra irányul, hogy zavart keltsen, hogy az ellenőrzést megnehezítse vagy egyszerűen elhárítsa. Arra törekednek, hogy a felelősséget mindenáron vagy az „objektív körülményekre”, vagy valaki másra (természetesen nem a csoport tagjára) hárítsák. Ez pedig szökés a felelősség elől, aminek ugyan a tudatában van és mégsem vállalja. Ha sikerül másra ruházni, vagy elfogadtatni egy olyan „objektív” okot, ami felmenti a felelősség alól (márpedig ez nem nehéz, ha a csoportosulásról van szó, amelyik ugyanazt a visszaélést támogatta és szavazta meg, amelyikért most valamilyen módon felelni kell), akkor „tiszta marad” és legfeljebb a következményeket a kollektíva, illetve maga a társadalom viseli. Annak ellenére, hogy a felelősség tudatában van, mégsem hajlandó vállalni. A csoport-, a klikktag sem „csupán egyszerű, az objektív körülmények eredménye és végrehajtója”, ahogy azt szeretnék beállítani, csakhogy mindenfajta felelősségnek útját vegyék. Minden ember függetlenül az „objektív társadalmi, gazdasági viszonyoktól és körülményektől”, egy ható erő is, amelyik képes bizonyos mértékig függetlenül hatni mind pozitív, mind negatív irányba. Éppen ezért tartjuk fontosnak bizonyos esetekben a személyi felelősségnek fokozott kihangsúlyozását és számonkérését. Mert sok esetben a csoport mechanizmusa felmenti, és a következmény, ha azt az „objektív” körülményre is hárítja, a társadalmat érinti.
Természetesen ez csak a személy formális felmentése, mert a személy vereségét jelenti. A morális tudat jelen van, mert maga az a tény, hogy valamire vagy valakire fogták a felelősséget, azt jelenti, hogy lehetett volna másként is, és azért csap át agresszióba, mert igazolni akarja saját magát, önmaga és nem kevésbé mások előtt. Mindez újabb kalandokba hajtja, hogy másokon rehabilitálja vereségét – és természetesen minderre a társadalom fizet rá legjobban, és azok a személyek, akik ki vannak szolgáltatva az ilyen csoportok, klikkek kénye-kedvének. Mert a csoport mechanizmusa készenlétben van, működésbe lép az önigazgatás demokratikus elveinek a leple alatt, és „szavazataikkal” megerősítik azokat a tetteket és határozatokat, amelyeket egyesek önkénye diktál.
Mindez a személy méltóságának a vereségéhez vezet, és mert egymagának terhes, nem tudja elviselni, állandóan újabb embereket igyekszik a csoportnak megnyerni, természetesen nem válogat az eszközökben, meg „ígéretekben” sem szűkkeblű.
Tulajdonképpen sokat kellene még beszélni a csoport kohéziójáról és a csoport „főembereinek” a szerepéről, akik annak köszönve, hogy gyönge vagy gyáva személyekkel vannak körülvéve, olyan „tekintélyre” tesznek szert, hogy minden szavuk szinte „törvény”, „igazság” és „jó”. Mivel állandó kétségek között vannak, szükségét érzik a mindennapos konzultációnak mind „horizontális”,mind „vertikális” „vonalon”. Ez is éppen az egyik oka annak, hogy a magános akciók és bírálatok legtöbbször visszafelé sülnek el: az húzza a rövidebbet, aki bírálni merészel. ,,A bírálat elhallgattatása ellen pedig az a leghatásosabb módszer, hogy következetesen fejlesszük az önigazgatást”. Mert csak a nyílt bírálat és a személyi felelősség nagyobb megkövetelésével védekezhetünk e bizonyos erkölcsi deviációtól, amely az önigazgatás demokratikus formájának kibontakozását fékezi.
Mindezt azért tartottuk fontosnak elmondani, mert „Általános anyagi és társadalmi fejlődésünk már olyan fokot ért el, hogy okvetlenül új erőfeszítéseket kell tennünk az önigazgatás és a közvetlen demokrácia továbbfejlesztésére és elmélyítésére, hogy gyorsabban és sikeresebben haladhassunk előre”. (Tito). Ehhez azt a viszonyulást tartjuk legjobbnak, amelynek a lényege a nyílt, leplezetlen bírálat, olyan bírálat és olyan embereknek a bírálata, akik saját munkájukkal igazolják és indokolják ezt, akik tevékenyen részt is vesznek annak a megoldásában.