Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Gerold László
A szabadkai és az újvidéki magyar színházról
Prológus
1975. augusztus 1.
Georgij Tovsztonogov napjaink világhírű szovjet rendezőjének A színház hivatása című írásában olvashatjuk: »...minden új színdarab, minden új évad, minden új néző olyan számunkra, mint az üres vászon, mint a tiszta papírlap...«, amelyen a színház nyilván legjobb igyekezete, tehetsége szerint igyekszik otthagyni saját művészi névjegyét. De mivel a színház legkevésbé sem tekinthető csupán önmagának való művészetnek, szükséges a másik oldalról, a néző szemével is megvizsgálni, mit jelent egy-egy színpadra került mű, egy-egy befejezett évad. Az estéről estére megújuló színház-közönség kapcsolatot mutatja a nézők vonzódása vagy érdektelensége az iránt, amit a színház produkál, s ezt jelzi a színház és a néző között álló ítéletmondó-közvetítő-véleményformáló feladatot végző kritika, melynek az előadások születését követő gyorsan reagáló jellege mellett létezik egy efféle szezonvégi műsoráttekintő, összefoglaló változata is, melyet talán szintetikus kritikának nevezhetnénk. Ennek nemcsak egyetlen bemutató erényeit és hibáit kell felfedni, hanem egy idény teljes képét, komplett összefüggéseit kell megmutatni, az évadok műsorkonstrukciójának, kollektív és egyéni teljesítményeinek pókhálójában kell megkeresni az egyes előadások helyét és értékét. Az efféle összefoglalókban szükségszerűen következik be, hogy bizonyos produkciók jelentősebbekké, mások viszont lényegesen jelentéktelenebbekké válnak, mint ahogy a bemutató pillanatában láttuk. Itt mutatkozik meg igazán, hogy melyik produkció miért volt izgalmas vagy unalmas, melyik hozott újdonságot, felfrissülést, stagnálást. Arra is fény derül, hogy színjátszásunk az adott pillanatban hol áll, merre tart, irányvétel szempontjából mi benne a helyes, s mi nem.
Számunkra, a jugoszláviai magyar színjátszás barátai, közönsége, kritikusai és természetesen a színházbeliek számára e jelenlegi összefoglaló azért különösképpen is jelentős, mert most adódik először alkalom arra, hogy két színház — a harminc éves szabadkai és a másfél esztendős újvidéki magyar társulat — teljes színházi évadját együtt szemléljük, elemezzük.
A szabadkai Népszínház magyar társulatának 8 és az Újvidéki Színház 3 bemutatója, valamint 3-3 felújításuk látogatottsága:
Népszínház
Újvidéki színház
előadás nézőszám nézőátlag
a székhelyen |
109 |
34 111 |
313 |
vidéken |
159 |
46 460 |
292 |
összesen |
268 |
80 571 |
300 |
a székhelyen |
57 |
7 391 |
130 |
vidéken |
9 |
3 497 |
388 |
összesen |
66 |
10 888 |
165 |
Szabadkai szezon
Ha az elmúlt három évtizedet korszakokra próbáljuk bontani, először is el kell választani az első öt, esetleg hét évet, ekkor a szigorúan realista, már-már szocrealista színjátszás volt divatban. Az ötvenes évek műsorát és színjátszását az operett szálán, s később az ún. zenés vígjátékokkal a mindennél inkább és kifejezettebb szórakoztatás szándéka jellemezte. A hatvanas évek legelejétől bizonyos modem beütések ismerhetők fel, s a rossz hagyománynak és a megkésett, bár nem túlságosan, de mégis késett korszerűségnek, pontosabban a modernizmusnak sajátos keveredése figyelhető meg, volt jellemző színjátszásunkra mintegy tíz évig, majd mivel a világ drámairodalmában a divatos nyugati áramlatok lanyhulásával — bár ezeknek a legjobb művei, legjelentősebb darabjai közül csak alig néhány kapott helyet a jugoszláviai magyar színpadon, a modernizmus is bizonyos fokig átalakult, változott, pontosabban a színház az új lehetőségek keresésének fázisába jutott, színházunk is rátért az útkeresés ösvényére, és jelenleg is itt tart, nem alakítva ki még sajátos jelleget, arculatot. Mivel ez a keresés sem túl lázas, sem pedig kimondottan céltudatos, színházunk és színjátszásunk inkább jellegtelennek, eklektikusnak mondható. (Aminek az sem lehet mentsége, hogy pillanatnyilag Európa vagy legalábbis Közép-Európa szerte többnyire ez a közállapot, többé-kevésbé általános szituáció.) Ezért izgalmas minden egyes újabb befejezett színházi évad tüzetes, áttekintő vizsgálata; esetleg felfedezhetjük az útkeresés meglelt irányát, azt jelezheti, hogy változik a színházi status quo, megbomlanak a fennálló, semmiképpen sem üdvös arányok, megszűnik ez a kényelmes, de nem túl vonzó senkiföldje-állapot.
Az 1974/1975. évi idényben a szabadkai színház magyar tagozata nyolc bemutatót tartott: Bogdánfi Sándor: Bűnösök, Szigligeti Ede: Liliomfi, Gobby Fehér Gyula: A szabadság pillanata, Jovan Sterija Popović: füllentő és hazug, Euripidész-Sartre-Illyés: Trójai nők, Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör, Robert Thomas: Papagáj és zsaru, Valentyin Katajev: Bolond vasárnap. Az előző évadokból áthozott felújítások: Moliére: Scapin furfangjai, Leonard Gersche: A pillangók szabadok és Milan Grgić—Alfi Kabiljo: Jalta, Jalta.
Darabvizsgálat
Irodalmi igényesség szempontjából az évad szabadkai műsorából mindenekelőtt az Euripidész-Sartre-Illyés nevével fémjelzett Trójai nők és Brecht Kaukázusi krétaköre a figyelemre méltó, jelenti a kívánatos felső szintet. Mindkét mű esetében a színvonalat az írók reputációja szavatolja. Ez a két drámai alkotás — G. Fehér Gyula A szabadság pillanata című színművével együtt — alkotja az idény műsorának ún. komoly felét, amelyet évek óta nemigen érhet kifogás, mert a válogatás valóban igényes és nívós, amit Hány és Sartre, Vörösmarty és Tamási, Shakespeare és Dürrenmatt, Moliére és Bulgakov, Csehov és Németh László neve és műsorra került drámái bizonyítanak visszamenőleg. Kifogásunk azonban mégis lehet a repertoár rangosabb részét illetően is. Mégpedig általánosabb, elvi vonatkozású, hogy egy-egy évadon belül kevés az ebbe a kategóriába sorolható mű a szabadkai társulat műsorán. Konkrét vonatkozásban viszont az, hogy az igényes választás ellenére is nehéz legyőzni magunkban az esetlegesség érzetét, más szóval: nem érezzük a választás okát, azt, hogy a repertoárba iktatott dráma általános mondanivalóján túl milyen konkrét ide, ránk vonatkozó mondanivalót lát a rendező az illető műben, miben kell keresni és becsülni a társulat sajátos közlését, elmét tudatosító itt és most érvényű mondandóját. Erről sem a bemutatókat megelőző rendezői, színészi nyilatkozatokból nem tudunk meg szinte semmit sem, s — ami még nagyobb baj — ez az előadásokból sem derül ki. Nem a drámák erőszakos, mindenároni átértelmezését kérjük számon, hanem egyszerűen csak az értelmezést, amelyet mindenképpen meg kell határoznia annak, hogy kik, hol, mikor és kiknek viszik színre a választott művet. Arra az alkotói többletre gondolunk, amely révén a rendező és munkatársai felülemelkednek a a tolmácsolás csöppet sem könnyű és felelősség nélküli, de csak interpretáló, közvetítő szerepkörén és kreatív alkotókká válnak. De ez már a megjelenítés, a színház- s nem az irodalomcentrikus vizsgálódás körébe tartozik.
Az évadok műsorának nagyobb hányadát az ún. szórakoztató művek, más szóval a könnyű műfajba tartozó darabok alkotják. Így volt ez az 1974/1975. évi szezonban is. A műsornak ebbe a részébe a Liliomfi, a Füllentő és hazug, a Bolond vasárnap és A papagáj és a zsaru tartozik, azzal a kiegészítéssel, hogy ezek között is ki kell emelni az első kettőt, mégpedig részint drámatörténeti szerepük miatt, részint pedig mert a maguk nemében a szórakoztatás igényesebb, talán tökéletesebb változatát jelentik. Főleg a Liliomfi. A Bolond vasárnap és zenésített és a bűnügyi vígjátékok közé tartozó A papagáj és a zsaru már inkább a szórakoztatás kommersz változata. Ahogy az évadonkénti megfelelő komoly dózis nem hiányzik a szabadkai műsorstruktúrából, ugyanúgy az évadonkénti igénytelenség-adagnak is több éves hagyománya van. Szerencsére ebből a porcióból ezúttal kevesebb volt, mint általában lenni szokott, s ami szintén örvendetes, hogy a két legkönnyebb mű megjelenítését jóleső frisseség jellemezte.
A szezon műsorának igen jelentős mozzanata a két jugoszláviai magyar ősbemutató, még akkor is, ha sem A szabadság pillanata, sem pedig a Bűnösök nem rendkívüli irodalmi fegyvertény. A két vajdasági dráma közül minden, tehát irodalmi vonatkozásban is A szabadság pillanata a jelentősebb. Gobby Fehér drámájának témáját a magyar középkorból merítette — két király, III. Vencel és I. Károly, valamint az egyház hódító törekvései között szorongó kereskedő-város, Buda történetének egy válságos, de igen jelentős epizódjáról, pillanatáról —, de csak külsőségeiben történelmi jellegű mű A szabadság pillanata. A múlt megidézése mellett, sokkal fontosabb az az élethelyzet, amelybe a mű hősei, a budaiak kerülnek, az a választás, amely egész további sorsuk meghatározója lehetne, s ami dramaturgiai szempontból önmagában a feszültséggel teli drámaiság forrása, szűken vett irodalmi vonatkozásokon túl pedig a mai ember számára is evidens, állandó erkölcsi és létkérdést jelent, a szabadság — lett lényeg szellemi, fizikai, jogi vagy bármilyen más — örök és mindig jelenlevő aktuális lényegére és árára is figyelmeztet. Mind drámai és történelmi, mind pedig általános és időszerű emberi problematika szempontjából jó szemű választást példáz Gobby Fehér drámája. Kár, hogy írói, irodalmi megmunkálása nincs ezzel mindig összhangban. Szerzőnk prózájára jellemző stiláris felszínesség, kidolgozatlanság itt is akadálya az igényességnek, a magasabb irodalmi színvonalnak. Nem kellően kiérlelt, nyelv és jellemzés szempontjából inkább ötletszerű, mint elmélyült, az első megfogalmazás szentségét és sérthetetlenségét valló, nem pedig lassú érlelés folyamatát vállaló alkotói munka — kevésbé folyamat — terméke ez a dráma. Minta eleve szándékosan lemondott volna az alkotói aprómunka talán fáradtságosabb, de mindenképpen komolyabb eredményeket hozó, vagy legalábbis igérő szenvedő-teremtő munkáról, s ennek következménye, hogy a drámában több a parolaszerű közhely, a lélektani fedezet nélküli kinyilatkoztatás, a jellegzetesen drámai megoldások helyett az epikusság — bár az sem kizárt, helyenként egészen evidens is, hogy az epikus vonások írói szándékosság eredményei —, másrészt pedig a dráma alakjai lettek ezáltal kidolgozatlanok, egysíkúak, jellemrajzukat tekintve nem teljes értékűek. Persze tézisdrámáról lévén szó, mert A szabadság pillanata legegyértelműbben mégis a tételesség irányába mutat, ennek ismérveit viseli magán, ez a felszínesség kevésbé bántó, inkább azért zavaró, mert mind a drámai alapszituáció, mind pedig a történet szereplői, a dráma alakjai inkább a lélektani mélyábrázolás szükségét hordozzák magukban, kívánják életrehívójuktól. A dráma főhőse, Márton mester is, aki a tételesség bizonyítási szándéka folytán inkább passzív, mint drámai erővel cselekvő alakja a történetnek, s akik vele szembe vagy mellette harcolnak azok is erőteljesebben közvetítenék a rájuk osztott eszmei mondanivalót, ha emberi-pszichológiai felvértezettséggel több dimenziósak lennének. Lehet, hogy az ibseni, csehovi alakábrázolás ma már idejét múlt, korszerűtlen, de teljesség, hitelesség szempontjából még mindig vetélytárs nélkül áll. Érdekes megfigyelni, hogy a drámának a kisebb jelentőségű, az ún. Epizódfigurái — Károly király, Kolostori küldött, Szemétgróf — az életesebbek, s minden valószínűség szerint nem azért, mert ügyesebb színészek keltik őket életre, hanem színpadi megfogalmazásukban azért komplettebbek, mert íróilag jobban megrajzoltak. A mű kulcsalakjai viszont kevesebb emberi, drámai önállósággal rendelkeznek, mint tartalmi és dramaturgiai funkciójuk ezt megkívánná.
A Bűnösök nemcsak alakrajzában, irodalmi színvonal tekintetében gyengébb mű, hanem írói szándék szempontjából is erősen vitatható, pontosabban kialakulatlan, meghatározatlan, sokfelé kapkodó, de egyetlen irányban sem kiteljesedő keverék-dráma, amit az írói nagyotakarás éppúgy jellemez, mint a drámai közhelyek és sablonmegoldások vagy a műfaji heterogénség. Elemzésünket kezdjük az utóbbival. A műfaji sokrétűség önmagában még nem elítélendő, de ha írói bizonytalankodás eredménye, akkor már elgondolkoztató. S a Bűnösök esetében éppen erről van szó. Nem az zavar, hogy társadalmi drámától krimiig, komédiától sorstragédiáig fut a műfaji ívelés, hanem, hogy ez a »változatosság« láthatóan az író szándéka, hogy időszerű társadalmi mondanivalót hordozó, visszás jelenségeket leleplező drámát írjon, és alkotói tehetetlensége, felszínességbe fulladó, sokat akaró, de keveset markoló írói-emberi bátortalansága közötti diszharmónia következménye. Bogdánfi társadalmi drámát akart írni, de csak a közhelyszerű igazgató-froclizásig jutott el, mégpedig olyan ügyetlenül, hogy igazgató főhőse az írói szándék ellenére a darab szinte egyetlen pozitív figurájává vált, kisiklott írói felügyelete alól, csak a ruháját simogatta-tisztogatta, a külsőjére ügyelt, azt már nem vizsgálta meg, ki is Petrik igazgató, a darabbeli kisváros »nagymenője«, az egykori forradalmár, a szinte örökös igazgatói funkcióval rendelkező káder. Beindít egy sokat igérő konfliktust Petrik és titkárja, a feltörő karrierista fiatalember között, de mielőtt ez a konfliktus kibontakozna, sor kerülhetne arra a nyíltszíni összeesküvésre, melyben főhősét gondolatainak, szándékainak, tetteinek teljességében kellene megmutatni, gyorsan eltűnteti az ellenfelet, a titkárt megölik, s váratlanul krimibe fordul a társadalminak indult dráma. De ezt a műfajt sem folytatja, a krimire is gyorsan ráun, illetve mielőtt megjelenítené a titkárgyilkosság ügyében történő vizsgálatot, módot talál — de okot már nem! — a Petrik család belső viszonyainak a boncolgatására, azt már mondani is szinte felesleges, hogy ez a családdráma sem a mélyben zajlik, felszínes relációkat jelez, a simára koptatott, tehát lényegében jelentéktelen, sablonellentétek szintjén. Résztvevői egydimenziós alakjai a drámának. Petrikné csak a külföldi utazgatásokba-vásárlásokba belebódult igazgatófeleséget, lánya csupán a jómódú, újgazdag semmitevését, fia pedig az apa dicsőségének árnyékában szenvedő fiatalembert példázza, minden egyéni szín, emberi tartalom nélkül. Majd a felületes, drámai erő és drámai alakok nélküli családi perpatvar után következik a titkár meggyilkolásával igért titokzatos krimi, amiből szintén hiányzik a műfajt annyira jellemző feszültség, s inkább ellenpropagandája a bűnügyi vizsgálatnak, mint valamelyest is hiteles mása, pedig a tét igen komoly: ki és főleg miért ölte meg az ügyeskedő vállalati titkárt. A meglepetés elmarad: a négy gyanúsított Petrik közül senki sem gyilkos. A tettes Csorna bácsi, a szánalmas kishivatalnok, aki egyszer, amikor idegen férfival találta az ágyban hites feleségét, már gyilkolt, s most csak megismétli a műveletet, mert úgy látta, hogy a titkár az ő jótevőjének, Petrik igazgatónak az ellensége, helyére tör. Ezzel a különös happy enddel megoldódik a rejtély, az igazgató és a családja kap ugyan egy kis leckét, elgondolkozhat a történteken, esetleg magába szállhat, de sértetlennek maradtak. Erről még a felügyelő szájából hallunk záróakkordként egy látszólag mélyértelmű, de lényegében üres erkölcsi példázatot az épen maradt porcelánbabákról, s vége ennek a műfaj kollázsnak, amely ilyen felemásra mindenekelőtt írója határozatlansága, felületessége miatt sikeredett. A téves írói alapállást mindennél jobban bizonyítja a befejezés, hiszen a porcelánbabákat ma ga az író óvja meg attól, hogy összetörjönek, ő vigyáz rájuk, féltve őrzi őket, mintha csak önmagáról lenne szó.
Olyan ez a Bogdánfi-dráma — groteszk-játéknak semmiképpen sem mondanám, nincs ebben semmi groteszk—, mint egy több helyen megkezdett hímzés, amit idegesen-bizonytalankodva néhányszor félbehagytak, majd újra kezdtek, de mindig másutt és másutt, és sajnos, vagy csak fekete, vagy csak fehér cérnával, sohasem égő pirossal, haragoszölddel, bánatos barnával vagy irigy sárgával, olyan alakok a Bűnösök szereplői, akiknek csak a körvonalait rajzolták meg, akikből az embert jellemző szenvedélyeket, mélyről jövő örömet és mélybe vesző bánatot, a hiteles emberi érzéseket kifelejtette a gondatlan teremtő.
Minden fogyatékossága ellenére tévedés lenne azt állítani, hogy a Bűnösöknek nem volt helye a szabadkai színpadon. Jó, hogy játszották, hiszen sok importdarab, amelyeket fenntartás nélkül bemutatnak, ennél is gyengébb, vitathatóbb. Csak ügyelni kellene a körítésre, a mértékre, és sem az író, sem pedig a színház részéről nem kell eltúlozni az önreklámot. Nem taglal olyan komoly erkölcsi-társadalmi kérdéseket, ahogy ezt a színlap propagálta, s dramaturgiai, drámatörténeti jelentősége is messze elmarad attól, amit a bemutatót megelőző nyilatkozataiban a szerző tulajdonított művének, méghozzá nem egyszer attól sem riadva vissza, hogy kioktasson mindenkit, színházat, kritikusokat, s jelentőségben maga mögé utasítsa a közelmúltban drámát is író társait. Mert a Bűnösök — amint ez elemzésünkből is kitűnik — nem több eseménytelen polgári drámakoktélnál, amit apróbb dramaturgiai sikerpoének, egy-egy életesebb epizódalak, az időnként jól pergetett párbeszédek, kivált pedig a megírás vagy inkább a megjelenítés pillanatában a levegőben levő futóaktualitások konjunktúra-lovag módjára történő meglovagolása nem léptethet elő korszakos jelentőségű remekművé. Ha így vizsgáljuk, örülni kell, hogy játszották, mert a színház nem csak végsőkig kidolgozott, hibátlan művek színreállítását kell hogy vállalja, hanem a színpadot, a közönséggel való szembenézés lehetőségét műhelyként is íróink rendelkezésére kell bocsátania, csak próba, mélyvízi félelem szülhet drámaírót és drámát.
Előadásvizsgálat
Az előadások nagy hányadában az alkotói újrafogalmazásnak nem sok példájával találkozhatunk. Legtöbbször a műben rejlő általános mondandóra hárul, hogy emberi tartalmával felkeltse a néző érdeklődését, vélemény és állásfoglalás kialakítására kényszerítsen. Ezért nagyon is kockázatos kritikusi vállalkozás egy-egy előadás kapcsán a rendezés vagy esetleg a társulat alkotó erejű, időszerűséget hordozó megjelenítéséről írni, amikor a mély emberi tartalmakat elsősorban az irodalmi szövegben, s lényegesen kevésbé a színpadi interpretálásban kell keresni. Azt persze igazságtalanság lenne elvitatni a rendezőktől és munkatársaiktól, hogy mesterségbeli rátermettséggel, ügyességgel, jó színpadi érzékkel sikerült megtalálniok a dráma valóban legfontosabb, központi csomópontjait és ezeket szakmai hozzáértéssel hangsúlyozták, jó megoldásokkal aláhúzni, tudatosítani igyekeztek, más szóval, hogy segítettek a nézőnek helyesen értelmezni a drámai szöveget, segítségére voltak a teljesebb színházi élmény kialakításában. Természetesen tudjuk, hogy amit számon kérünk a rendezőktől, Szabadkán vagy bárhol másutt, az csak a kivételes, saját és sajátos egyéniséggel rendelkező színházi rendezők jellemzője, s ilyen kivételes egyéniségekből nagyon kevés van. Ennek ellenére a mérce csak ez az alkotó, drámát átformáló, közönséget viszont átformálni akaró egyéniségek igazi színházi remeklése lehet.
Évek vagy még inkább több mint egy évtized óta megszoktuk, hogy a szabadkai színpadon évadonként legalább egyszer Virág Mihály, viszonyainkhoz képest, kiváló rendezéssel rukkol ki. Így történt ezúttal is. Most Brecht nagyon is emberi, mindenki számára közeli, szívbemarkolón szép művét A kaukázusi krétakört állította nagyon hatásos, színvonalas előadásban színpadra. Az egyszerű drámai műhöz megtalálta a legkifejezőbb kifejezési formát, optimálisan célratörő következetességgel húzta alá Gruse megrázóan szép történetének, a törékeny cselédlány férfias emberségének legjellemzőbb pillanatait, drámai életének csúcsokba ugró izgalmas, válságos epizódjait. Ezzel, a megfelelő mértékkel, a jó rendezői alapállással — ami mellé nem szabad nem odaképzelni a kiváló színészi teljesítményeket, s ez esetben Petrik Pál néhány vonalból is hatásos játékkeretté alakuló díszletmegoldásait és Székely Piroska előadásba simuló, egyszerűségükben is festői jelmezeit —, az egész előadás összetevőinek, alkotó elemeinek a lehető legteljesebb harmóniába rendezésével vált A kaukázusi krétakör az évad legjelentősebb szabadkai produkciójává. Hogy ez nem holmi igényeskedő, Brecht-imádó kritikusi nagyítás, azt A kaukázusi krétakör egyetlen — de feltehetőleg nem utolsó — falusi előadásának osztatlan, nagy sikere is bizonyíthatja. Moravica közönsége nagyszerűen fogadta azt a szerzőt, aki eddig errefelé értelmiségi ínyencek csemegéjének számított, a színház időnkénti kötelező áldozatvállalásaként tudták a nagybetűs modern művészet oltárán. Tanulságos és nagyon hasznos lenne A kaukázusi krétakört lehetőleg minél több, lakosságának összetételét tekintve egymástól eltérő, a színházzal eddig elvétve vagy csak a szórakoztató művek útján találkozó helységben közönség elé vinni. Példát láthatnának arra, milyen az igazi színház, az igazi dráma, színházi kultúrájukat emelné.
Nagyon érdekes megfigyelni, hogy a legjobb színházi produkciókat mindenekelőtt az jellemzi és emeli a többiek fölé, hogy a drámai szöveg műfajának megfelelő leginkább színpadi formanyelvi eszközökkel készültek, hogy a rendező és munkatársai a lehető legnagyobb mértékben arra törekedtek, hogy a műfaj keretein belül maradjonak és itt találják meg a legsokoldalúbb, és legadekvátabb formai megoldásokat. Ez jellemezte a Liliomfi és a Bolond vasárnap szabadkai megjelenítését. Mindkét előadás a szórakoztató művek kategóriájában, vígjátéknak illetve bohózatnak kiváló, a Liliomfi esetében egyenrangú Szigligeti művével, a Bolond vasárnap esetében pedig túl is nő az írott alapanyagon. Ugyanakkor mindkettőben — akárcsak A kaukázusi krétakörben — fellelhetők azon mozzanatok, amelyek a modern hangvétel lehetőségét hordozzák.
Nem lehet afféle színházi aranyszabály, hogy maradj a körön belül s ott lény maximalista, és akkor a siker biztosított. Feltétlenül szükség van merész vállalkozásokra, kalandokra, amelyek esetleg teljes kudarccal is járhatnak, de amelyek nélkül nincs igazán izgalmas színház, s általában nincs művészet, nincs változás. Művészi halálugrásokra nagyon is szükség van, mégha felemás eredményekkel járnak is. De a kiteljesedő — nem langyos középszerűségben totyogó — bizonyosság nélkül sincs művészet, nincs jó színház, sikeres évad sem.
De hogy valóban mennyire fontos a dráma műfaji határain belül megtalálni a legkifejezőbb eszközöket, azt a sikeres előadásoknál talán még érzékletesebben bizonyítják a bukások és a félig sikerült, kiegyensúlyozatlan produkciók. A bukás, sajnos az irodalmi szempontból egyik legjelentősebb műsordarabot kísérte, a Trójai nőket. Ez annál is inkább sajnálatos, mert a tragédia igen ritka vendég nálunk, Szabadkán is, másutt is. Az igaz emberi érzelmek tekintetében a Brecht-drámával vetekedő Trójai nők sikertelensége mindenekelőtt Vera Crvenčanin rendező lelkén szárad. A nagy témák, mint amilyen ez is, igazi nagysága nem univerzális voltukban, általánosságukban mutatkozik meg, hanem akkor, ha emberközelbe kerülnek. Nem azzal lesznek naggyá, hogy az egész emberiségről szólnak, hanem azzal, hogy a konkrét ember bánatát-örömét mutatják fel — teljes intenzitással. A Trójai nők sem azért megrázó, mert a háború borzalmairól, embertelenségeiről szól, hanem mert a trójai asszonyok, Hekabé, Kasszandra, Andromaché és a többiek iszonyatos gyászát, tömény reménytelenségét, keserű kiszolgáltatottságát mutatja meg. A konkrét sorsok láttán fojtogatja az ember torkát az a bizonyos lenyelhetetlen gombóc. Ezektől az asszonyoktól mindent elvettek a civilizáltabb görögök, s nyomorúságuk láttán mi is kellemetlenül érezzük magunkat, szégyelljük, hogy emberek vagyunk, szégyelljük, hogy ilyet tehet ember az emberrel, s Hekabé meg a többiek fájdalma ezáltal még közelibb, emberibb, érthetőbb lesz. Az előadás is akkor igazán jó, ha a tragédia, a pokol bugyrait látjuk, érezzük, ha ez a hideglelősen szép szöveg fogva tart, belénk ivódik. Vera Crvenčanin rendező jól érezte, hogy a rengeteg nagy fájdalom kifejezésére rendikívüli színpadi erőre, hatásokra van szükség. De végzetesen tévedett, amikor a fájdalmat megtervezett színpadi koreográfiával akarta érzékeltetni. A nagy érzések, de közülük is főleg a fájdalom nem tűr meg semmilyen mesterkéltséget, a legapróbb részletekig megtervezett, betanult színészi mozgás- és gesztuskoreográfia pedig pontosan ilyen — mesterkélt, béklyó, amely megakadályozza az érzelmek spontaneitását. Látszott, hogy a színészek mennyire szenvednek a rájuk kényszerített természet-, főleg érzelemellenes gesztusoktól, mozdulatoktól, amelyeket be kellett tartani, mégha az érzelmi szituáció nem is úgy kívánta. A műfaj lényegétől idegen eszközökkel dolgozott a rendező és az áhított harmóniának csak ritkán akadtunk a nyomára, volt ugyan néhány nagy jelenete ennek az előadásnak is, de általánosságban a mű lehetőségei alatt maradt.
Sajátos, a fentitől különböző belső diszharmónia jellemezte az évad további négy megjelenítését is. A Thomas krimivígjáték színre állítói kerültek legközelebb a műfajon belüli harmóniához, ami érthető is, feladatuk is a legkönnyebb volt, el kellett játszani a krimit és ennek paródiáját. Sok ötletre, jókedvű játékra volt szükség, s ez többnyire meg is volt, igaz, némileg kisebb dózisban, mint a Bolond vasárnapban. Hasonlóan jó úton járt a Füllentő és hazug rendezője, ifj. Szabó István is, amikor a bohózatjátszás mai követelményeinek megfelelően igyekezett mozgalmassá tenni az előadást. Ennek érdekében jó ötletnek bizonyult a némafilmek gegjeit, szaggatottságát idéző mulatságos keretjáték, kár azonban, hogy ez a megoldás nem szövi át dúsabban, gyakrabban a színészek játékát, hogy csak keret a némafilm és stíluseszközei az előadásból, a színészek játékából hiányzanak. A két vajdasági szerző művének színpadi realizációja közül a Gobby-dráma a sikeresebb, ezzé teszik a jó érzékkel komponált tablójelenetek, egy-egy konfliktus ügyes kihegyezése. Ugyanakkor vitára ingerlő, hogy Virág rendező túlságosan is a nagy szabású, pompás látványt nyújtó történelmi drámák külsőségeinek maximumára törekedett, külsőleg shakespeare-esítette az inkább brechtien epikus szöveget, ezzel látványosság tekintetében nyert az előadás, de időszerűségét némileg elvesztette. Annak ellenére, hogy a romániai Harag György rendezését néhány fölösleges ötlet zavarta, mégis elsősorban a rendező érdeme, hogy a Bűnösök elkerülte a nagyobb művészi bukást. Sajnos, bármennyire is törekedett kiegyensúlyozottságra, stiláris harmóniára, az írói műfajváltások okozta »műszaki« hibákat nem tudta elrejteni, a darabbeli buktatókat nem sikerült elkerülnie. így is a szöveg fölött van a színpadi megjelenítés, nem utolsósorban, mert a színészekből a maximumot sikerült előcsalnia a rendezőnek.
Ennyit az évad előadásainak színpadi megvalósításairól, s talán még csak azt kell fejezetzáróként kiemelni, amit már az eddigiek során is jeleztünk: mi értékesebb színpadi tett: egy felemás Trójai nők vagy egy remek Bolond vasárnap? Ezen a ponton kerül a kritika faramuci helyzetbe. A műfajon belüli lehetőségek kihasználásáért maradéktalanul dicsérni kell a Katajev-vígjátékot, s éppen ezért kell elmarasztalni a Trójai nőket, de az utóbbi, minden hiányossága ellenére is jelentősebb rapertoárpolitikai lépés, mint a Bolond vasárnap műsorra tűzése. Ám ez már műsorpolitikai s nem előadásesztétikai kérdés. Tehát kétféle szemléletről, viszonyulásról van szó, amelyeket azonban nehéz mereven elválasztani egymástól, s ezért kerül látszólag ellentmondásba a Trójai nőket elmarasztaló, a Bolond vasárnapot viszont dicsérő kritika. Az előbbiben a tartalmi, irodalmi, emberi kvalitásokat dicséri, de kifogásai vannak a színpadi megjelenítést illetően, az utóbbiban a tartalmi vonatkozásokat elhanyagolhatónak, teljesen jelentéktelennek tartja, megjelenítését viszont csak dicsérheti.
Egyéni teljesítmények
Hogy kimondott színházi — művészi — bukásról egyetlen előadás kapcsán sem beszélhetünk — a Trójai nők rendezésével van csak vitánk —, azt mindenekelőtt a nagy számú átlagos, jó egyéni teljesítmény is bizonyítja, de az is figyelemreméltó, hogy az utóbbi néhány évadra visszamenőleg soha ilyen kevés kimondottan gyenge és szép számú valóban kiváló egyéni teljesítmény nem volt Szabadkán, mint ezúttal.
A legjobb rendezői teljesítmények Virág Mihály, Seregi László és Balogh Géza nevéhez fűződnek, A kaukázusi krétakör, a Liliomfi, illetve a Bolond vasárnap színpadra állításáért. Virág letisztult — egy-két mozzanat kivételével —, minden feleslegestől, sallangtól mentesített rendezése a darab népmesei egyszerűségét jutatta kifejezésre oly módon, hogy szerves egységbe fogta össze az előadás minden elemét a zenétől a színészi játékig, a díszlettől a ruhákig. Nem véletlen, hogy az évad produkciói közül A kaukázusi krétakörben láthattuk a legtöbb kiváló színészi teljesítményt. Seregi is, Balogh is vígjáték színre vitelében jeleskedett. Seregi Pest után itt is nagyon sok ötlettel, ügyes játékosággal, szakmailag kifogástalanul csinált egy valóban jókedvű előadást, amelyet a színészek és a közönség egyformán élvez, szeret. Ezt igazolja a Liliomfi nagy szériája, hetvenháromszor játszották egyetlen évadban, s biztos sikere lesz a következő szezonban is. Hasonló szép sorozat elé tekinthet az idény utolsó bemutatója, a Bolond vasárnap is, amelyet Seregihez hasonló mesterségbeli felkészültséggel, a könnyű műfajhoz szokatlan komoly, alapos, lelkiismeretes hozzáállással a kecskeméti Balogh Géza rendezett a bohózat kínálta lehetőségek maximális kihasználásával. Mindkét rendezés érdeme, hogy nem akart többnek látszani, nagyobbat csinálni, mint amire a szöveg alkalmat nyújtott, tisztelte a műfaj követelményeit, de optimálisan ki is használta.
Ami számunkra elgondolkoztató, s nyilván a színház számára is az kell hogy legyen, hogy ifj. Szabó István egész évadban csak egyetlen egy előadást rendezett a magyar társulatnál, ez feltehetőleg nem válhat a későbbiek során gyakorlattá, hogy a tehetséges rendező kiforrjon, nyilván többször kell szezononként végigküzdenie a rendezés izgalmát, minden munkafázisát. A másik elgondolkoztató mozzanat, hogy a szabadkaiakon kívül egyetlen vajdasági magyar rendező sem kapott megbízatást — persze ennek fonákja is van, a szabadkaiak sem rendeztek még az Újvidéki Színházban —, s ez mind szabadkai, mind pedig újvidéki viszonylatban csak káros, különösképpen érthetetlen.
Az egyéni teljesítmények közül a legkiegyensúlyozottabb munka a díszlettervezés terén folyt. Egyetlen kimondottan gyenge színpadképet sem láttunk. A nyolc előadás hét díszletét a színház állandó tagjai Petrik Pál és Hupkó István tervezte, a nyolcadikat pedig Jovan Soldatović szobrászművész. A két legjobb díszletet A kaukázusi krétakörben és a Liliomfiban láttuk, az első Petrik, a második Hupkó munkája. De jól sikerült színpadkép volt a Füllentő és hazug, A papagáj és a zsaru és a Bűnösök (mind Petrik), valamint A szabadság pillanata és a Bolond vasárnap (mindkettő Hupkó) című előadásokban. Külön kell szólni Soldatovićnak a színpad közepére helyezett hatalmas ülő szobráról a Trójai nőkben. Ez nem tekinthető hagyományos díszletnek, inkább művészi eszközökkel ábrázolta a mű központi mondanivalóját, mint a játékhoz nyújtott segítséget, s nem mondható el róla az sem, hogy szervesen épült be az előadásba. Ennek ellenére jelentős kezdeményezésnek tekinthető, mert a színházon kívüli művészemberek bevonásának lehetőségét példázza, olyan együttműködést előlegez, amelyből a színháznak csak haszna származhat.
Anna Atanaeković alkalmazásával állandó jelmeztervezőt kapott a magyar tagozat, s ezzel igen jelentős káderkérdés oldódott meg. A fiatal, de igen tehetséges tervezőnő a nyolc előadásból hatnak volt a munkatársa. A szabadság pillanatához és a Bolond vasárnaphoz valóban kiváló jelmezeket tervezett, az előbbiben a történelmi patinát keverte a látványos, modern színekkel, az utóbbiban pedig színekkel és szabással segítette a komikumot. Átlagos jó teljesítményei voltak A papagáj és a zsaruban, a Füllentő és hazugban meg a Bűnösökben. Egyetlen kevésbé sikerült jelmeztervét a Trójai nőkben láttuk, mert a mű alaphangulatával ellenkező túl díszes ruhákat kreált, négy nő fejére koronát is illesztett, sem a szép ruhák, sem a koronák nem illettek a pusztulásba, rabszolgasorba induló kisemmizettekre. Két előadásnak vendég tervezője volt, Székely Piroska és Kemenes Fanny, mindketten kiváló munkát végeztek, s A kaukázusi krétakör meg a Liliomfi ruhái valóban szerves részei voltak a két nagyszerű előadásnak.
Az évad legkiválóbb színészi alakításai Jónás Gabriella, Pataki László, Árok Ferenc, Korica Miklós, Nagy István, Szabó István és Karna Margit nevéhez fűződnek. Jónás Gabriella bemutatkozása több volt, mint pompás, Gruseja a Brecht-drámában, és Andromachéja a Trójai nőkben ritkán látható színészi remeklés. Gruset végtelenül meggyőzően, emberi hitelességgel állítja elénk, a gyermeki naivitástól az anyai gesztusokig terjed ez a hitelesség, kellően tud lírai — de nem érzelgős — vagy drámai, meggyőző és természetes lenni, aki a tiszta, mély emberi fájdalmat — Andromacheként — és a gyermeki örömet is ki tudja fejezni, s emellett — ami szintén nem mellékes — szépen beszél. Pataki is a Brecht-drámában jeleskedik, Azdakként, a különös logikájú, de igazságosan ítélkező igazi népi bíróként. Árok Ferenc már néhány évad óta a legjobb szabadkai komikus, Liliomfiként és a A papagáj és a zsaru kisrendőreként most is kiváló volt, ehhez még hozzá kell sorolni A syabadság pillanatának Szemétgrófját, mert egy nyúlfarknyi szerepből komplett alakot formált. A komikus szerepekben tűnt ki Nagy István is remek Szelleműjével a Szigligeti-vígjátékban és félelmet meg humort vegyítő Bujkalovként a Bolond vasárnapban. Korica Miklós nevéhez is több igen sikeres alakítás fűződik. Elsősorban Károly királya maradt emlékezetes A szabadság pillanatából, de jelentős produkciója A kaukázusi krétakör énekes-narrátora és Gyuri pincér szerepe a Liliomfiban. Szabó István a Bűnösök kishivatalnokaként, Karna Margit viszont A papagáj és a zsaru vénkisasszony amatőrnyomozójaként nyújtott jelentősei. Közvetlenül ezek után kell kiemelni a Brecht-drámából Medve Sándor Simon Csacsaváját, Czehe Gusztáv rendőrjét, Szabó István részeges papját, Versegi József kövér hercegét, Sánta Puszta Lajos Laurentiját, Albert Mária kormányzónéját, a Liliomfiból Karna Margitot, Balázs Piri Zoltánt, Sánta Puszta Lajost, Bada Irént, Süveges Etát, A szabadság pillanatából Medve Sóárusát, Sebestyén Tibor Pápai követét, Szél Péter Márkus Hermarmját, Versegi Wernerét, a Bűnösökből Szél Pétert, Pataki Lászlót, A papagáj és zsaruból Süveges Etát, Patakit, Jónást. Érdekes, hogy például a Füllentő és hazug egyetlen kiváló, de egyetlen gyenge alakítás nélküli produkció volt.
Sokkal nehezebb a bukásokról írni. Salamon Sándor A szabadság pillanatának Márton mestereként szereposztási tévedés áldozata, ő líraibb alkat, nem kimondott drámai hős, mint amilyen ez a szerep. Albert Mária a Trójai nők Helénájaként a rendezői elképzelés áldozata volt, ebből a Helénából hiányzott minden asszonyi ügyeskedés, ravaszság, inkább egy keleti táncosnő volt, mint a fatális szép Heléna. Részint a rendezés áldozata volt Szabó Cseh Mária Hekabé szerepében, részint saját modorossága miatt vesztette el a kapcsolatot ezzel a nagyszerű drámai szereppel. A gyengébb teljesítmények közé tartozik még Remete Károly Pettermann bírója A szabadság pillanatában és Czehe Gusztáv Szilvai professzora a Liliomfiban.
Nem hagyható említés nélkül Rozalija Dobrovoljac koreográfiája a Bolond vasárnapban, mert az ún. betétszámok ritkán észlelhető előadásbeli folyamatosságát valósította meg, stiláris szempontból is szervesen illeszkedtek ezek a táncok az előadásba és frissességükkel, szellemességükkel hathatósan segítették a produkció komikumát.
Néhány észrevétel
Ez az évad is erősen közepes volt, de minden bizonnyal sikeresebb, mint az előbbi, már azért is, mert volt két vajdasági magyar mű a repertoárban, s mert kevesebb volt a kimondottan gyenge, igénytelen darab a műsorban, mint az előző idényben. De nem utolsósorban azért is, mert több volt a jó, sőt kiváló színészi alakítás, s mert ezek között a fiatalok — Jónás, Korica, Árok, Medve — igen előkelő helyet foglalnak el. Lassan sikerül átvenniük a repertoárt, s ez a társulat jövőjét illetően igen biztató, főleg, ha tudjuk, hogy a következő szezonban három jelentős produkció — Romeo és Júlia, My fair Lady és Néma levente — főbb szerepeit ezek és a főiskoláról érkező fiatalok játsszák majd.
Anélkül, hogy a társulat évtizedek óta lelkesen és lelkiismeretesen dolgozó tagjaitól el kívánnám vitatni részüket a színház sikereiben, állítom, hogy az egyetemi fokon képzett színészek alkalmazásával várhatóan — szeretném remélni szükségszerűen — módosul majd a szabadkai magyar tagozat műsorstruktúrája, könnyebben jutnak közönség elé a modernebb hangvételű szövegek, a legújabb drámairodalom legjobb darabjai, és a világirodalom klasszikus értékű művei közül is több kerül újszerű értelmezésben színre. Talán a fiatalok hozta lendület majd hathatósan közrejátszik abban, hogy megszülessen végre a stúdiószínpad, a kísérletezések végre polgárjogot nyerjenek, a munka és a műsor természetes részévé váljonak.
A szabadkai magyar társulat műsorát vizsgálva nem nehéz észrevenni, hogy évek óta nagyjából kialakult repertoárképlettel állunk szemben. Egy-egy idény műsorában többnyire azonos arányok figyelhetők meg. A műsor gerincét az ún. középfajsúlyú művek és a vígjátékok képezik, az évadonkénti program csak árnyalati eltéréseket mutat, s nem kell nagy ügyesség, hogy valaki behelyettesítési módszerrel élve összeállítsa egy vagy több évad repertoárját. Ez a vitathatatlanul stabil műsorképlet erény, de ugyanakkor hátrány is. Erény, mert Vajdaságban egyetlen színház sem tudja előre olyan biztosan, hogy mit fog bemutatni az idényben, mint a szabadkai magyar társulat, de ugyanakkor el is kényelmesednek a műsor összeállítói, lasúbbá válnak, nehezebben reagálnak a színházi divatra, több időre van szükségük, amíg az újdonságoknak helyet adnak. Például az európai színpadokon jelenleg Ibsen-reneszánsz van, a szabadkaiak két évad óta erről nem vesznek tudomást, talán még néhány évnek kell elmúlnia, hogy Ibsen drámái itt is újból színpadra kerüljenek. Addigra azonban a ma még izgalmas, időszerű ibseni témák, sorsok, konfliktusok már kevésbé lesznek érdekesek, aktualitásuk elhalványul. A színház esetleg mégis játssza majd őket, de nem csak a néhány évvel ezelőtti színházi divat után fog kullogni — a divat sohasem születik öncélúan, mindig nagyon evidens társadalmi, emberi körülmények hívják életre, határozzák meg —, hanem az eleven valósággal is csak laza kapcsolatban lesz, utánjátszó, későn reagáló, ne mondjam: divatja múlt színház lesz.
Ha nem csupán színésznek, hanem értelmiséginek is lenni akaró képzett fiatalok jövetelétől remélek jelentősebb változást, akkor ezt ilyen vonatkozásban is értem: a fiatalok éber érdeklődése az új színházi és dramaturgiai áramlatokra is érzékenyebben reagál. Szellemiségében talán frissebb lesz a társulat, szellemi, színházi reflexei lesznek gyorsabbak. Jó lenne, ha a két rendező megérezné a változás, a frissülés ritkán adódó, de most vitathatatlanul kínálkozó lehetőségét, s megpróbálna önzetlen, lelkes irányítója, kezdeményezője lenni egy mozgékonyabb színházi szellemi életnek. Ezzel nyilván nemcsak színjátszásunk nyerne, hanem a jugoszláviai magyar dramaturgia is nagy lendületet kaphatna. Egy rugalmasabb, szellemiségében töményebb színházi légkör a drámaírásnak — és természetesen a színjátszásnak is — komoly eredményeket szülő műhelye lehetne. Talán kialakulhatna az a bizonyos nemlétező népszínházi stílus is, ami nemcsak Szabadkán nincs, hanem másutt is ismeretlen. Illetve, ha Szabadkán létezik, akkor elsősorban a vígjátékok, a zenés vígjátékok és ritkábban a bohózatok megjelenítésére jellemző. Sajnos, több esetben ezekben a bejáródott műfajokban sem nyomja le padlóig a gázpedált a társulat, megreked az ún. szórakoztató színház szintjén, hiányzik az együttes, s ezen belül minden egyes színész egyéni viszonyulása az illető darabhoz. Ez még az évad legjobb vígjátéki előadásaiban sincs meg töretlenül, inkább véletlen, mint tudatos hozzáállás eredménye. Tény, hogy a szabadkaiak többnyire valóban színvonalasan tudnak vígjátékot játszani, de ugyanakkor ez elgondolkoztató is, mert arra figyelmeztet, hogy a vígjátékkal azért tudnak könnyebben kapcsolatot teremteni, mert ebben rutinjuk van, tehát gyakran sablonmegoldásokkal dolgoznak (ez még a legjobbaknál, például Ároknál is megfigyelhető), néhány találó, de a figura mélyrétegeibe nem hatoló mozdulattal hozzák a rájuk osztott szerepeket, jellemzik, de nem teljességében, jelzik, de nem bontják ki, csak megmutatják, de sokrétűségét, összetettségét nem érzékeltetik. Hogy ez így van, azt nem is a vígjátékok, hanem a drámák, tragédiák színrevitele árulja el. Ebben a műfajcsoportban kevésbé otthonos a társulat, nincsenek olyan jó bejáródott, kialakult sablonjaik, nem szokták meg s ezért képtelenek a mű és az alakok mélyebb értelmezésére, ábrázolására. Így történik meg, hogy a drámai szerepek között van a legtöbb félig sikerült, derékbatört alakítás. Ezt több szezonra visszamenő tapasztalat bizonyíthatja. Amikor lélekrajzi, történelmi, társadalmi, bölcseleti elemzésre van szükség egy-egy mű, egy-egy szerep megértéséhez és ábrázolásához, akkor elbizonytalanodnak színészeink. Nem azon múlik a színész vagy az előadás sikere, ki hol, a színpad melyik oldalán jön be, hanem hogy ha bejön, akkor érezzük jelenlétét, önmagát hozza, egy világot vagy legalábbis egy jellemet hozzon a színpadra, kapcsoljon be a játék menetébe. Ezt kell megtanulni, s ezt tudjuk a legkevésbé.
Hogy lehet ezen a nyilvánvaló fogyatékosságon segíteni? Új szellemi és mesterségbeli ismeretekkel. Ehhez viszont egy serkentő, értelmiségi töltetű munkalégkört kell kialakítani, s ha valamiben számíthatnak az idősebbek a fiatalok segítségére, akkor ebben föltétlenül, s ezért nem kell szégyenkezniük, ellenkezőleg hálásnak kell lenniük. Itt merül fel ismét a néhány évvel ezelőtt egyszer már emlegetett javaslat: alakítsanak egy belső, társulati dijat — ezt talán Ferenczy Ibiről kellene és illene elnevezni —, amelyet minden évad végén titkos szavazással a legsikeresebb alakítást nyújtó színésznek vagy színésznőnek ítélnének oda. A díj a kollégák, tehát a legszűkebben vett szakma elismerése lenne.
De ehhez is, akárcsak sok máshoz, például az október végén megünnepelendő jubileumhoz, arra lenne szükség, hogy belül, a színházi gépezetben, a színház kollektívájában legyen meg, munkáljon a többet akarás nagyobb igénye, hogy mozduljon valami. A jubileum említésekor nem hagyhatom szó nélkül, hogy néhányan több konkrét ajánlatot tettünk a színház illetékeseinek a portokoll jellegű ünnepségen kívüli, a társulat komoly eredményekkel dicsekedhető három évtizedének a tartalmas, maradandó emlékű megünneplésére. Ajánlottuk többek között, hogy elkészítjük a társulat színészlexikonát, gondoltunk a tagozat múltjával, periódusaival, sajátságaival foglalkozó tudományos tanácskozásra, a legjelesebbek színész- portréjának a megírására. Sajnos, a színház részéről semmilyen támogatást, biztatást erre vonatkozóan nem kaptunk, természetes, hogy az ünnepségnek ez a maradandó értéket nyújtó, tartalmas része elmarad, pedig színházi életünkkel úgyis kevés kiadvány foglalkozik. Nem szeretnék mindebből messzemenő következtetéseket levonni, de számomra ez a példa is arra figyelmeztet, hogy a színházi apparátus és a társulat nem eléggé rugalmas, inkább vállalja a kockázatnélküli biztonságot, mint a merészebb, több energiát kívánó érdekes, új megoldásokat. S ez elsősorban azt jelenti, hogy a színház nem becsüli eléggé önmagát, nem elég igényes saját magával szemben.
Újvidéki szezon
Másfél évad után már ismerik az egész országban, lévén, hogy az 1974. és az 1975. szarajevói kis- és kísérleti színpadok fesztiválján mindkét ízben két kiváló előadással emlékezetessé tette vendégjátékát. Ha a két szarajevói díj — tavaly Romhányi Ibi, az idén pedig Fejes György részesült ebben a jelentős elismerésben — és az országos hírnév alapján ítéljük meg az Újvidéki Színház valóban rövid idejű működését, akkor azt kell mondani, hogy máris sikerült felzárkóznia a jó nevű, rangos társulatok közé. De más az országos fesztiválon való szereplés, s más az egész évi otthoni munka, a saját színpadról történő szembenézés a tulajdon közönséggel. Hazai relációiban már nem ennyire parádés az Újvidéki Színház most véget ért szezonja. Voltak igen szép, művészi tekintetben jelentős állomásai ennek az évadnak is, gondolok elsősorban a Weiss-dráma, a Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása színpadi megjelenítésére és néhány valóban remek színészi teljesítményre, de a színház működését illetően a fontos kérdésekre még nem adta meg a megnyugtató feleletet az 1974/1975. évi színházi idény.
Egy új színház kapcsán felmerülő legizgalmasabb kérdések lényegében három góc köré csoportosíthatók: 1. művészi profil; 2. közönség; 3. színházszervezés. Ebben a három vonatkozásban próbálom vizsgálni az Újvidéki Színház most befejezett évadját.
Afféle tyúk és tojás függőségi viszonyban van a színház és a közönség. Egyesek a színház, mások viszont a közönség elsőbbségi jogát hirdetik. Vitathatatlanul nagyon nehéz elválasztani a kettőt, nemhogy nehéz, lényegében lehetetlen és teljesen értelmetlen is, egyik sincs, lehet a másik nélkül. Ebben a szoros viszonyban mégis a színházra hárul a nehezebb és a fontosabb feladat. A színháznak kell ügyesebbnek, sőt okosabbnak lennie, a színháznak kell az ízlést diktálni, megszabnia az igényeket, lévén, hogy a közönség ízlése meglehetősen szétágazó, definiálatlan, s valljuk be — ismerve a ponyva és a szórakoztató médiumoknak kinevezett giccs iránti hajlamát — nem is mindig a legmegbízhatóbb. Tény, hogy a közönség jelenti azt a kihívást, amely nélkül az előadás üres játék, de a provokációnak mindig a színház részéről kell érkeznie, az első lépést mindig a művészetnek kell megtennie ahhoz, hogy a közönség reagáljon rá. Ezért fontos a színház ún. profiljának a kérdése, főleg, ha fiatal színházról van szó.
A profil különösen az utóbbi időben sokat hangoztatott szükséges valami a színházban, amit azonban végtelenül nehéz megvalósítani. Az Újvidéki Színháznak az idő, működésének rövidsége miatt természetesen még nincs saját jellegzetes profilja, de a múlt évadban útnak indított Play Strindberg és a mostani Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása című produkcióival már körvonalazta a művészi profilját, olyan alapot teremtett, amelyre — bár uniformizálni nem kell és nem szabad — nyugodtan lehet építeni. Mi jellemzi ezt a színházi profilt? Eszközeiben igyekszik korszerű lenni, ami egyrészt azt jelenti, hogy nem ijed meg a színházi világdivat kihívásától, megoldásaiban tud és mer korszerű lenni, hiszen — ahogy Peter Brook napjaink jeles rendezője állítja — »az élő színház elfonnyad, ha úgy gondolkozik, hogy képes távol tartani magát olyan triviális dolgoktól, mint a divat«, másrészt viszont okosan, jó érzékkel tartózkodik a divat szélsőséges hajtásaitól, megnyilvánulásaitól. Eddigi előadásai, még a kevésbé sikerültek is, ennek a felfogásnak a jegyében születtek. A játékstílus azonban nem választható el a darabválasztástól. Ilyen szempontból is kezd kialakulni az a bizonyos arcél. Egyfelől szinte kivétel nélkül új műveket játszik az Újvidéki Színház, s már ez is szavatolja némileg, hogy emberi problematika szempontjából időszerű műveket láthat a közönség, másfelől viszont a szinte kivétel nélkül groteszk, tehát a manapság annyira közkeletű alaphangú művek az előadások stílusát is bizonyos mértékig meghatározzák, legalábbis azt az alaptónust, amely egy társulat, egy színház vagy egy korszak jellegzetessége lehet. Minden eddigi előadás a groteszknek más és más árnyalatát variálta. A Macskajátékot gunyoros nosztalgia, melankólia, a Play Strindberget kegyetlen, penge élességű irónia, a Sosem lehet tudni-t szellemes csipkelődés, a Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatásá-t rusztikus vásári szatíra, a Mesél a Bécsi Erdő-t leleplező, gyilkos, de igen raffinált fölényes cinizmus, a Jaj, Apu...-t pedig az irodalmi paródiák iróniája jellemezte. Természetesen, nem szabad elfelejteni azt, hogy a mű, illetve az előadás alaptónusa még nem maga az előadás, szükség van még azokra a tartalmi vonatkozásokra, amelyek ennek a mindenképpen korszerűen közeli alaphangnak a segítségével, közvetítésével a néző értelmi és érzelmi ingereit kiváltják, amelyek kiváltják a produkció iránti érzékenységét, figyelmét. Ha ezt is felismerjük a színház előadásaiban, akkor mondhatjuk, hogy a színháznak mind esziközeit, mind pedig mondandóját tekintve határozott profilja van. A profil nem azt jelenti, hogy az illető színházban mindig ugyanúgy és mindig ugyanazzal az időszerű emberi, erkölcsi, érzelmi kérdésekkel találkozik a néző, hanem, hogy sohasem lát olyan előadást, amely közömbösen hagyná, amelyben ne találkozna a kor aktuális, tehát a színházi közönséget is érintő, izgató kérdésekkel, s ezeket a korszerű színház formanyelvén, eszközeivel teszik fel, közük a nézővel.
Ezek után logikusan következik a kérdés: volt-e ilyen profilú, egyéni, sajátos, de jellegzetes kérdésfeltevő előadás az Újvidéki Színházban? Volt. Sajnos, csak egy. A Weiss-dráma. Nem mintha ez hibátlan produkció lenne, de ebből érződik legegyértelműbben a rólunk szólás, a nekünk beszélés szándéka, ennek az előadásnak minden nézője úgy érezheti, hogy ő az a Mockinpott nevű kisember, akit egyszercsak váratlanul kiragadnak megszokott, köznapi világából, életritmusából és akivel végigjáratják a kiszolgáltatottságnak, megalázásnak a mockinpotti stációit. A nézőnek az előadásban történő részvételét Dorić rendező végtelenül egyszerűen, köznapian, de igen hatásosan éri el: Mockinpottot a közönség soraiból viszik fel a színpadra. Nem hiszem, hogy van olyan nézője az előadásnak, aki nem gondolt arra, mi lenne, ha Fejes helyett őt vinnék fel, ha neki kellene végigjárni azokat a megpróbáltatásokat, amelyek az előadásbeli Mockinpottra várnak. Így angazsálja ez az előadás a nézőt, ilyen értelemben válik aktuális, a köznapiság értelmében politikai színházzá.
A Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása mellett az évad másik két bemutatója, Ödön von Horváth Mesél a Bécsi Erdő és Artur Kopit Jaj, Apu, szegény Apu, szekrénybe beakasztott tégedet az Anyu, s az én pici szívem olyan szomorú! szintén sajátos, ma is érdekes létkérdéseket vet fel, sajnos, ezek a kérdések egyik előadásból sem fordulnak olyan agresszivitással a néző felé, mint ahogy ezt a Weiss-drámában és megjelenítésében tapasztalhattuk. Horváth a közhelyélet ártalmasságára, a látszaterkölcsiség mély romlottságára akar figyelmeztetni, Kopit tragibohózata viszont a művészet hazugságának, s az emberek közti terror ártalmasságára kívánja felhívni a figyelmet. A kettő közül — elsősorban a mű irodalmi kvalitásai és néhány remek színészi alakítás folytán — a Horváth-mű fordul közérthetőbben, világosabb formában a nézőhöz, kár, hogy az előadásból hiányzik egy-két olyan mozzanat, rendezői ötlet, amely a mű tartalmi aktualitásait közelebb hozná, tudatosítaná bennünk.
Ha a bemutatott művek oldaláról szemléljük az Újvidéki Színház második szezonját, lényegében pozitív értékelést kell adni, ha az előadásokat nézzük, akkor már kevésbé egyértelműen kell nyilatkozni, több ellenvetésünk lehet. Szinte egy az egyben azonos jelenségről van ugyanis szó, mint amiről a szabadkai évad kapcsán már szóltam, arról, hogy a rendezők több-kevesebb szakmai rátermettséggel, ügyességgel csupán közvetítik a drámát, de arra már nem vállalkoznak, hogy a színpad nyelvén, eszközeivel értelmezzék, hogy színpadra fogalmazzák, tehát, hogy viszonyuk kimondottan kreatív, s nem reprodukáló jellegű legyen. Ha viszont azt is nézzük, hogy mivel maradt adósunk a színház, s hogy műsorát is menynyire rendszertelenül valósította meg, akkor kemény szavakkal kell elmarasztalni a színházi vezetést, a színházi kultúra működését.
Az évad elején a következő műsort ígérte közönségének az Újvidéki Színház: Peter Weiss: Mockinpott úr kínjai és meggyógyíttatása, Brecht: Svejk a második világháborúban, Csehov: Cseresznyéskert, egy Molnár-színmű — valószínűleg az ördög — és egy jugoszláviai magyar dráma. Ebből a Weiss-drámát december végén mutatták be, más nem került színre. Majd mintegy félévi szünet után, a szezon végén gyors egymásutánban közönség elé vitték a Horváth- és a Kopit-darabot, évadzárásig alig háromszor négyszer játszhatták csak őket. Hogy kapkodásról, veszélyes rögtönzésről vagy szervezési kérdésekről van szó, az talán mellékes is. Nem az a baj, hogy nem azt látja a közönség, amit a szezon elején ígért a színház, ez a legkisebb baj, kivált, ha a »beugrott« Kopit-tragibohózat ellen lényeges kifogást nem is emelhetünk, inkább az aggasztó, hogy a szeptembert leszámítva a teljes szezonban mindössze három bemutatót tartottak, tehát pontosan annyit, mint tavaly egy fél évadban. Továbbá tudjuk, hogy egy-egy produkcióból Újvidéken tíz előadást tervezett a színház. A műsor menetében keletkezett óriási vákuumok miatt azonban kénytelenek voltak a már kész előadásokat a tervezettnél többször játszani, amiből egyenesen következik a közönség érdektelensége, ezt a szezon végi statisztika pontosan ki is mutatja. Az újvidéki előadásokat átlagban százhúszan látták, ha tudjuk, hogy az átlag mit jelent, akkor nem nehéz elképzelni, hogy néha harmincan-negyvenen ülték csak a nézőtéren. Nem is beszélve arról, hogy a közönség szervezése, a bérlet rendszer kialakítása lehetetlen ilyen bizonytalan műsorrend mellett. Amiből viszont az következik, hogy az a sokat hangoztatott színházi kultúra kialakítása, amelyre itt Újvidéken nagy szükség van a magyar színház folyamatos működése érdekében, ami a színház egyik legelső és legfontosabb feladata kell, hogy legyen, nem csak késik, hanem a lassan toborozódó közönség bizalmának az eljátszásával még mélyebb pontról indul majd, mint a színházalapítás legkezdetén. Hogy a színház mepróbálta menteni a menthetőt, bizonyítja, hogy az év elején a dotátornak benyújtott műsortervben a már előzőleg meghirdetett Horváth-, Csehov-, Brecht-dráma és a vajdasági szerző műve mellett két fölöttébb kétes értékű mű is helyet kapott, Noel Coward Akt hegedűvel című olcsó bulvárvígjátéka és a krimi matrónájának, Agatha Christie-nek a legismertebb munkája, az Egérfogó. Nem arról van szó, hogy ezek a művek, főleg az Egérfogó esetleg nem játszhatók, hanem arról, hogy a még kialakulatlan művészi profilt ez a két darab esetleg rossz irányba fordítaná, szükségből-kényszerből a színház kiskaput nyitna giccsnek, s ha erre egyszer sor kerül, akkor ezt a gyanús portékát, amely úgy burjánzik, hogy észre sem vesszük, csak egyszerűen mindent benő, elfed, tönkretesz, sohasem irthatnánk ki többé. Azt is értem, hogy a színház a szórakoztató művek bemutatásával a közönség alantasabb ízlése felé kívánt egy engesztelő, nézőteret töltő gesztust tenni, de a kár lényegesen, fölmérhetetlenül nagyobb lett volna, mint a pillanatnyi haszon. Jó, hogy ez a két darab nem került közönség elé az Újvidéki Színházban, ami természetesen nem menti a féléves vákuum miatt a színház illetékeseit. S ha jól látom, még egy vonatkozásban veszélyes a rendszertelen program. A színháznak ugyanis nincs állandó társulata, a színészeket nyilván nemcsak a Rádiószínházból, hanem a Szabadkai Népszínház együtteséből is szeretné szerződtetni, a Rádióval talán nincs baj, illetve más jellegű problémák merülhetnek fel, a szabadkaiakkal, akik hónapokra előre tudják, hogy mikor mit mutatnak be és hogy mikor, hol és mivel vendégszerepeinek, már természetszerűen nehezebb a módosítások után a tervezett módon, ütemben együttműködni. Az egyik színház nem kockáztathatja működését, munkatempóját és tekintélyét a másikban uralkodó szervezetlenség miatt.
Nyilván ezek nagyon súlyos vádak, amelyeket esetleg csak enyhíteni lehet azzal, hogy fiatal intézményről van szó, a színház sok megoldatlan külső problémával küzd, kezdve a szükséges játéklehetőségek zavartalan biztosításától, a színészek szabadidejének az egyeztetésén át a szabad rendezők angazsálásáig vagy mit tudom még meddig, mindez némi magyarázattal szolgálhat, de semmiképpen sem mentheti a színház illetékeseit. Mert hogy vagy szervezetlenségekről vagy nemtörődömségről van szó, azt a színházi újság példája is bizonyítja. A hat bemutató közül kettőre nem készült el a műsorfüzet, illetve az ezt helyettesítő színházi újság. Mi több a Kopit-dráma előadására még mindig nincs a közönség alapvető tájékoztatását szolgáló újság vagy színlap. S emellett a plakátok is késve, közvetlenül a bemutatók előtt kerülnek ki az utcákra.
Nem vádaskodás, kákán csomót kereső akadékoskodó fontoskodás mondatja mindezt, hanem a színház szeretete, az új színház — gazdagodó színházi kultúránk — féltése, a színháznak önmaga — tehát a közönség — iránti felelősségének az ébresztgetése. Lényegében olyan mulasztásokról van szó, amelyek aránylag könnyen kiküszöbölhetők, föltéve, ha a színházi apparátus minden egyes csavarja erre törekszik, ezt mindennél fontosabbnak tartja. Előre precízen kellene már most rögzíteni az 1975/1976. évi szezon műsorát, fixálni a színészekkel, a vendégrendezőkkel, a szabadkaiakkal a közös munkát, a pontos terminusokat, s akkor talán már az annyira fontos bérletrendszert is beindíthatnák, az előző évad lemaradását is behozhatnák. Végre beindulhatna a zökkenőmentes színházi gépezet. Ez esetleg azzal is járna, hogy a jugoszláviai magyar szerzők iránti kötelezettségének szintén eleget tehetne a színház, hiszen szégyen lenne, ha három évadon át egyetlen jugoszláviai magyar drámát sem játszanának, természetesen nem a minden áron, tehát a minőség árán is történő ősbemutatóra gondolok, hanem az írók és a színház — az utóbbi alakuló sajátos profiljának az ismeretében történő — együttműködésének, legszívesebben azt írnám közös műhelymunkájának első eredményeként létrejött várva várt bemutatóra, az igazi színházavatásra.
Fejezetzáróként talán még a közönségről kellene néhány szót ejteni. A színház egyik alapvető feladata a színházba járás szokásának a kialakítása. Jó, hogy ezt széles fronton, az iskoláktól a gyárakig folytatják, keresik a lehetőségeket. De talán tudva a munka nehézségeit, szükségszerű hosszútávúságát, nem ártana elgondolkozni azon, hogy a színház iránt máris érdeklődők, ezek nyilván értelmiségiek, — noha köztük is vannak, akiknek munkájuk alapján a közönség soraiban lenne a helyük, s még a színház tájára sem néztek — és főleg a leendő értelmiségiek, tehát a diákság közönséggé szervezésével egy biztos alapot kellene teremteni. Azt mondani sem kell, hogy a közönség többi rétegét senki sem kívánja mellőzni, ellenkezőleg, minél előbb megnyerni kell a színház számára, de nyilván hosszabb folyamatról van szó, az is logikus, hogy a siker nem a teljes szervezési front szélességében várható, méghozzá nem egyidőben, s az is evidens, hogy a diákság képezte közönségbázis nem jelentené feltétlenül a műsor elintellektualizását.
Fejes, Romhányi és a többiek
A tavalyi Play Strindberg után a Weiss-dráma, egészen más stílusban ismét szép példáját mutatta fel a korszerű színháznak, jó érzékkel ötvözte a népi, a vásári komédiák világát, harsányságát, a pantomimmel és a tragikomikum korszerűnek tartott színpadi valőrjeivel. A harmónia azonban nem mindig teljes, nem mindig kifogástalan. A keretjáték jelenete kissé hosszúra nyújtott, a bemutatón még hiányzott belőle az a spontaneitás, amely az efféle komédiázásnak a hitelességét, természetességét adja. S ezenkívül a főhős pantomimjéből is talán kissé több van a szükségesnél, így némileg lassul a játék tempója. De Dorić rendezésének legnagyobb hibája, hogy mivel, úgy látszik, túl sokat foglalkozott a főhőssel, kissé elhanyagolta a darab másik igen fontos alakjának pontosabb, határozottabb értelmezését, s magára hagyta a Wurstot alakító színészt. Erénye viszont, hogy a választott stílust következetesen alkalmazta, nem riadt vissza attól, hogy az előadás formanyelve esetleg idegen, szokatlan lesz a közönségnek, vállalta a kihívás kockázatát, és jól tette, mert mind tartalmi, mind pedig formai szempontból jelentős produkcióval sikerült gazdagítania szellemi, színházi életünket.
A másik két előadás redezése — Bambach Róbert és Vajda Tibor munkája — több kívánni valót hagyott maga után. De mindkét előadásnak valóban nagyon fontos mozzanata, hogy fiatal rendezők erőpróbájaként készült, s mindkét előadás nyilván nagyon tanulságos állomás lesz a két rendező további munkájában. A Mesél a Bécsi Erdő című Horváth-dráma Bambach Róbert rendezéséről nagyon nehéz megnyugtató biztonsággal véleményt mondani, lévén, hogy az előadásból a gyakori és végtelenül nehézkesen, hosszú kínos szünetekkel járó színváltozás folytán hiányzik a folyamatosság, megannyi jelenetre, mozaikkockára hullik szét, zavaróan szaggatottá válik, s a néző bosszankodása mellett elsősorban a rendezői koncepció hiányérzetét kelti. Tény, hogy igen sikeres részletei, jelenetei vannak az előadásnak, de a hosszadalmas színváltozással ezek vagy teljesen elvesztik hatásukat vagy jelentős mértékben halványabb emlékként élnek csak a nézőkben. Vitathatatlan továbbá az is, hogy Bambach rendezőnek sikerült néhány színész teljesítményét rendkívülivé fokozni, ugyanakkor viszont a főszereplő egysíkúbb, szürkébb alakítást nyújtott, a szerep lehetőségei alatt maradt. A rendezés — és a színészek — sikere az előadás néhány hosszabb jelenetének jól eltalált, jól érzékeltetett hangulata is. A részletek arra engednek következtetni, hogy Bambachtól idővel érdekes, színvonalas előadásokat várhatunk, de arra már munkája, pályája legkezdetén ügyelnie kell, hogy mindig határozott koncepciója legyen, amit nem csak ő érez, hanem a közönséggel is éreztetni tud.
A kilométeres hosszú című Kopit-darabot Vajda Tibor állította színpadra. Ez a harmadik rendezése az Újvidéki Színházban, s ez sem sikerült hibátlanra, de ebben van a legtöbb jó részlet, majdnem az egész második felvonás ilyen. A három rendezés mostmár mind egyértelműbben jelzi Vajda hibáit és erényeit. Jó, hogy tisztelője az irodalomnak, ez eleve megóvja attól, hogy giccsek színpadra állítására vállalkozzon, de irodalomtisztelete rendezéseinek akadálya is, mert úgy tetszik, azt hiszi, hogy az előadás minden nézője a dráma hallatán hozzá hasonlóan reagál, maradéktalanul érti és élvezi a mű minden árnyalatát. S ezért mintha feleslegesnek tartaná a színpad eszközeivel nyomatékosítani, értelmezni a drámát, attól tart, hogy megsérti az irodalmat, ha színpadilag értelmezi, kibontja a művet. Ez egy nyilatkozatából is kiderült, belesleges doppingszereknek minősítette a színpadi rájátszásokat, holott csak arról van szó, hogy másként kell tudatosítani a drámai művet, ha színpadra kerül, mint ha olvassák. Ezek után elég nehéz eldönteni, hogy Vajda tartózkodik a színpadi komikum harsányabb eszközeitől vagy nincs érzéke hozzá, de tény, hogy mind a három rendezéséből éppen az eszközök harsánysága hiányzik, a színpadi komikumból van kevesebb a kelleténél. Ez a Kopit-mű előadásában azt eredményezi, hogy a darab különféle drámaparódiai vonatkozásai elsikkadnak, s helyettük inkább egy fiatalember tragikomikus sorsa kel életre a színen, kissé éppen azzá lesz, amit többek között Kopit is parodizál. Az sem lehetetlen azonban, hogy ez az előnytelen egyszerűsítés a színészként is fellépő rendező kettős szerepéből adódik.
A három előadás díszleteit belgrádi vendégművészek készítették. Dušan Ristićnek a vásári színjátszás játékterét, kellékeit felhasználható megoldásai groteszkségükkel kiválóan segítették Dorić rendezői elképzeléseit, Vladislav Lalicki színpadképe a Horváth-mű megjelenítésében és Vladislav és Todor Lalicki megoldásai a Kopit-drámában a hét tervező képessége alatti teljesítmény, csak részleteiben jó munka, több vonatkozásban azonban inkább gátolta, mint segítette az előadások kibontakozását.
kinevető, karikírozó, tanulmány számba menő, kiváló alakításában. Érdekes, ami a szabadkaiak játékából olyan sűrűn hiányzik, felemás, a figura karakterizálása, jellemábrázolása, arra az újvidéki társulatnál sok szép példát találunk. Ezek közé tartozik Fejes és Romhányi remeklései mellett — Romhányi a Mockinpott úrban is jeleskedik — F. Várady Hajnalka Marianneja a Bécsi Erdő egyszerre szánandó és együgyűségéért elítélendő naivájának szerepében, amely szintén az évad legjobb teljesítményei közé sorolható. A Horváth-dráma előadásából korrekt alakítást láttunk még Korica Miklóstól, bár egysíkúbb, mint a darab főszerepe, kissé mintha a szabadkai Brecht-dráma narrátor szerepe kísértené itt meg, továbbá, Nagygellért Jánostól, Tusnek Ottiliától, Ferenci Jenőtől, N. Kiss Júliától, Fischer Károlytól és Horváth Józseftől. A Weiss-drámában Fejes és Romhányi mellett Ferenci és Horváth teljesítménye említendő. Kopit tragibohózatából viszont mindenekelőtt Vajda Tibor kiszolgáltatottságot és ébredő tiltakozást érzékeltető játéka volt figyelemreméltó, kár, hogy a gyilkosságba süllyedő állatiságot már nem érzékeltette kellően. Tusnek, bár eddigi legjobb újvidéki teljesítményét nyújtotta, elmaradt a szerep lehetőségei mögött, komikuma nem volt eléggé erőteljes, magával ragadó, mulatságosan-hátborzongatón agresszív.
Az évad egyetlen nagyobb színészi bukása is ehhez az előadáshoz fűződik. Pribilla Valéria ugyanis szinte semmit sem mutatott fel abból a kétszínűsködő, naiv és groteszk érzékiségből, ami a póruljárt csábító lányt jellemzi, végtelenül egysíkúra, s ezáltal funkció nélkülire sikeredett a fiatal színésznőnek ez a teljesítménye, de ezért nyilván a rendezést is terheli a felelősség.
Hogy mit ígér az Újvidéki Színház következő évadja, valóban nehéz megjósolni, egy azonban megdönthetetlen tényként áll mindenki előtt, az új színház elsősorban színészi teljesítményei folytán szép jövő előtt áll, ha másért nem, néhány remek színészi alakításért érdemes volt életrehívni ezt az intézményt, s épp ezért nem ártana talán már a következő szezonban arra törekedni, hogy a színházban néhány színészből álló minitársulat alkalmazására legyen mód, a zavartalan munkához feltétlenül szükség van egy ilyen együttes-magra.
A Mockinpott úr ruháit tervező Vesna Radovićot a mű és az előadás szellemének a teljesebb követési, kifejezési szándéka vezette, a népi színjátszás és a bohóctréfák hagyományos jelmezeinek ötvözése beleilleszkedett az előadás stiláris képébe. Annamária Mihajlović ruhái ezzel szemben kivétel nélkül nagyon szépek, de a Horváth-drámában a stílushűség mellett kissé túl szépek is voltak, szebbek, mint amit ez a világ, a bécsi külváros megérdemel, a Kopit-darabban viszont a szükséges komikumot, harsány megoldásokat hiányoltuk.
Az Újvidéki Színház legjelentősebb egyéni teljesítményeit a színészi alakítások között találjuk. Remek, megisméthetetlen nagy alakítás Fejes Györgyé a Weiss-dráma címszerepében. Az előadás szarajevói sajtóvisszhangja és a megérdemelt színészi díj ezt a teljesítményt már az összefoglaló előtt méltán kiemelte. Ez a szerep és ez az alakítás végérvényesen bebizonyította Fejes színészi nagyságát, rendkívüli képességeit, azt a tehetségét, hogy jó, őt ügyesen irányító rendező keze alatt nagyszerű teljesítményekre képes, hogy a színészi transzformációnak végtelenül magas fokát tudja elérni, s hogy valóban szívvel-lélekkel színész. Elég felidézni a szerbhorvát lapok kritikáit, hogy lássuk, Fejes személyében olyan színészünk van, aki rövid idő alatt az egész jugoszláviai magyar színjátszás felé tudta fordítani a szakma figyelmét. De kiváló volt Fejes a Horváth-dráma nyugalmazott cs. és kir. lovassági kapitányának szerepében is, jól érzékeltette az üres és buta pózolást, ami ezt a tisztet jellemzi. Az évad másik remek, Fejesével mérhető alakítását Romhányi Ibitől láttuk a Bécsi Erdő változó korú, szereleméhes, ősbuta trafikosnőjének életrekeltésében. Romhányi a figura és a darab szellemének szoros összefonódását példázta a részleteiben is nagyon kifejező, a butaságot ábrázoló és ugyanakkor kinevető, karikírozó, tanulmány számba menő, kiváló alakításában. Érdekes, ami a szabadkaiak játékából olyan sűrűn hiányzik, felemás, a figura karakterizálása, jellemábrázolása, arra az újvidéki társulatnál sok szép példát találunk. Ezek közé tartozik Fejes és Romhányi remeklései mellett — Romhányi a Mockinpott úrban is jeleskedik — F. Várady Hajnalka Marianneja a Bécsi Erdő egyszerre szánandó és együgyűségéért elítélendő naivájának szerepében, amely szintén az évad legjobb teljesítményei közé sorolható. A Horváth-dráma előadásából korrekt alakítást láttunk még Korica Miklóstól, bár egysíkúbb, mint a darab főszerepe, kissé mintha a szabadkai Brecht-dráma narrátor szerepe kísértené itt meg, továbbá, Nagygellért Jánostól, Tusnek Ottiliától, Ferenci Jenőtől, N. Kiss Júliától, Fischer Károlytól és Horváth Józseftől. A Weiss-drámában Fejes és Romhányi mellett Ferenci és Horváth teljesítménye említendő. Kopit tragibohózatából viszont mindenekelőtt Vajda Tibor kiszolgáltatottságot és ébredő tiltakozást érzékeltető játéka volt figyelemreméltó, kár, hogy a gyilkosságba süllyedő állatiságot már nem érzékeltette kellően. Tusnek, bár eddigi legjobb újvidéki teljesítményét nyújtotta, elmaradt a szerep lehetőségei mögött, komikuma nem volt eléggé erőteljes, magával ragadó, mulatságosan-hátborzongatón agresszív.
Az évad egyetlen nagyobb színészi bukása is ehhez az előadáshoz fűződik. Pribilla Valéria ugyanis szinte semmit sem mutatott fel abból a kétszínűsködő, naiv és groteszk érzékiségből, ami a póruljárt csábító lányt jellemzi, végtelenül egysíkúra, s ezáltal funkció nélkülire sikeredett a fiatal színésznőnek ez a teljesítménye, de ezért nyilván a rendezést is terheli a felelősség.
Hogy mit ígér az Újvidéki Színház következő évadja, valóban nehéz megjósolni, egy azonban megdönthetetlen tényként áll mindenki előtt, az új színház elsősorban színészi teljesítményei folytán szép jövő előtt áll, ha másért nem, néhány remek színészi alakításért érdemes volt életrehívni ezt az intézményt, s épp ezért nem ártana talán már a következő szezonban arra törekedni, hogy a színházban néhány színészből álló minitársulat alkalmazására legyen mód, a zavartalan munkához feltétlenül szükség van egy ilyen együttes-magra.