EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2024. október 4. | Ferenc, Hajnalka napjaAKTUÁLIS SZÁM:1302328. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

Tanácstalan köztársaság

című

számunk!

11. évfolyam 119. szám

Podolszki József

A stíluselemzés új lehetőségei

Kapitány Ágnes—Kapitány Gábor: Stílus és szemé¬lyiség. Valóság, 1975. 2.

1975. március 1.

»A stílus maga az ember« — hirdette Buffon, aligha fel tételezhető azonban, hogy a francia természettudós megörülne a tézisét szó szerinti értelemben is bizo­nyító modem pszichológia kutatási eredményeinek. Buffon a »raison« híve és hirdetője volt, következés­képp számára az ember az értelem előírta normák következetes és fegyelmezett alkalmazója, logikusan cselekvő, aki »álmában sem« engedelmeskedik és en­gedelmeskedhet személyisége rejtett és homályba vesző ösztöneinek. A tudatalatti fogalmát nem is ismerték még akkoriban. Ma már tudjuk, hogy Buf­fon félreismerte az embert, és tudjuk azt is, hogy — talán épp Freud, Jung és Adler felületesen befoga­dott hatására — a jóindulatú iskolai stilisztikák is félreismerték Buffon szállóigévé vált mondását, amikor fejlécük alá mottóul biggyesztették. De félre­ismerték a stílus jelentőségét és szerepét is, a stilisz­tikai analízis és a lélekelemzés frigye nem bizonyult a legszerencsésebbnek, a lélek semmire sem vezető vájkálása felé sodorta a kutatásit. Nem véletlen hát, hogy a stilisztikai elemzést mégsem az alkotó személyisé­géhez legjobban hozzátapadó pszichologizáló irányzat viszi diadalra az irodalomtudományban, hanem az információelmélet strukturalista alkalmazása. Egy­szeriben a stílus hírértéke kerül a figyelem közép­pontjába és úgy tűnik, ha statisztikailag is rendsze­rezni tudjuk az egyes szemantikai mezőkön belül ér­vényesülő stilisztikai alapegységeket, birtokába ju­tunk a műértékelés egyik megbízható mércéjének. De mielőtt még a hír tudományára támaszkodó struktu­ralizmus megvívta volna kemény küzdelmét a stilisz­tikával, váratlanul ismét közbeszól a pszichológia, a gyökeresen megújhódott, Piaget, Vügotszkij, Rubinstein megalapozta pszichológia: a személyiség maga a stílus — foglalja össze kutatásai eredményeit.

Mire kötelez és kötelez-e bennünket egyáltalán vala­mire ez az úljabb pszichológiai felismerés? (Természe­tesen az irodalomkritikára és a műértékelésre gon­dolunk elsősorban.) Szilárd meggyőződésünk: ezúttal nem az irodalomtudományból jogosan kiátkozott, pszichologizmus, hanem egy megújhódott pszicholó­giai szempont kínálja fel segítségét az irodalomtudo­mánynak és mindazoknak a tudományágaknak, ame­lyek az emberi viselkedés és az emberi alkotás valamelyik formáját tanulmányozzák. A hírértékekkel és szemantikai mezőkikel kicirkalmazott irodalmi kulisszák mögül előlép a kulisszákat tartó ember. A mű­alkotás művészi-eszítétikai hírértékének komplex vi­szonyrendszere egyszeriben a konkrét emberi szemé­lyiség komplex értékrendszereként tárul fel előttünk, felmutatva a stílus, vagyis 'az irodalom kulturális és, ami a legfontosabb, emberi hátterét. Ha jól értelmez­zük pszichológusainknak az emberi jelenség lelki-szellemi szintjét megfejteni és megmagyarázni igyekvő erőfeszítéseit — és reméljük, hogy igen — akikor az emberi személyiséget (és némi akrobatikával az em­beri közösségeket is) a remekművekben kiteljesülő ér­ték-viszonyrendszerekhez kell hasonlítanunk. Ez pe­dig, gondoljuk meg, azt jelentené/jelenthetné, hogy stílusuk alapján tipologizálhatókká válnak a minden esetben bizonyos meghatározott értékszférákat érvé­nyesítő és érvényesíteni igyekvő alkotók (művek) — de akár így is írhatnánk: művek (alkotók) —, a tí­pusarányok pedig egy-egy közösség, mikro- és makrocsoport kulturális értékhierarchiájának a tipológiá­jához is elvezethetnek; az irodalom is megbízható és közvetlen értesülésekkel szolgálhat egy kulturális szint és történelmi léthelyzet értékjellemzőire vonat­kozólag, arról nem is beszélve, hogy a műalkotástípu­sok elterjedtségének és hatásintenizitásának összeveté­se a konkrét korban és közösségben párhuzamosan érvényesülő készség- és képességtípusok elterjedtsé­gével és hatásintenzitásával, komplexitásában is megragadhatóbbá teheti a műalkotás egyébként minden valószínűség szerint továbbra is lefordíthatatlannak bizonyuló hírértékét.

Ezek, persze, csupán lehetőségek, ellenőrzésre váró lehetőségek, következésképp korántsem állítjuk, hogy ez a műértékelés egyedül üdvözítő útja. És azt sem, hogy a szemiotikai elemzések egy csapásra feleslege­sekké válnak, mihelyt beigazolódik a most felsejlő út járható volta. Pusztán arról van szó, hogy újabb ter­mékenyítő hatásokra számíthatunk, tovább mélyít­hetjük és gazdagíthatjuk az esztétikumot ostromló vizsgálódásainkat. Ugyanakkor megnyugtatásul mindazoknak, akik netalán a szemiotika és a struktura­lizmus egyoldalú elvetését olvasták volna ki glosszánkból, sietünk leszögezni, hogy az újabb kísérletek nem eshetnek a régi hibába, nem kerülhet sor olyas­mire, hogy a hírelméleti módszereket kiszorítsák a pszichológiaiak, azokat pedig a szociológiaiak és így tovább. Illetve nem lenne célravezető és áldásos, ha így fognánk fel az újabb lehetőségeket. Ideje végér­vényesen megállítani az irodalomtudomány csak egyes tudományokkal kacérkodó körhintáját, levetkőzni a kizárólagosságot, lomtárba dobni az egyetlen irány­ba terelő szemellenzőket. Nemcsak a különféle tudo­mányágak elégtelen fejlettségi szintje vezetett a köl­csönvett módszerek elvulgarizálódásához az irodalomtudományban, hanem az irodalomtudomány tar­tózkodása is a többirányú tájékozódástól, többoldalú kötődéstől; vagyis saját természetét tagadta meg, pontosabban, tárgya, az irodalom természetét, a komplexitást. Az újabb lehetőségektől — mondiuk ki: a szintézis igényétől — nem az önmegtagadás újabb változatát, hanem felszámolását várjuk.


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.