Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Sveta Lukić
A SPORT MINT MŰVÉSZET
1965. május 15.
Ezen értekezés második részének végén állapítottuk meg, hogy a legkülönbözőbb műalkotásoknak is megvannak a közös jellegzetességeik. Ami még nem jelenti azt, hogy a művészetet egy bezárt egésznek kell tekintenünk. Noha gyakran találunk ilyen kizárólagos gondolatokat. Mi több, „az örökkévalóság leple alatt” a művészetnek csupán hét ágazata ismeretes. Hagyjuk a filmet – mely nemrégen kerekítette ki ezt a látszólag misztikus számot. Itt nem szeretném előhozni az úgynevezett alkalmazott művészet esetét, habár nagyon is szembetűnő. A sportot választottam ki, amelytől a művészek és a kritikusok kórusban tagadják meg a művészeti státus jogát, olyan hévvel, mintha a filmnél is összehasonlíthatatlanul nagyobb népszerűségre lennének féltékenyek. A tényeket mellőző tagadásaikban azonban nem találtam sok érvet, habár számos, méghozzá igen komoly létezik.
A hét „méltó” művészet esztétikája mindenképpen szaloni és múzeumi, és egy kicsit arisztokratikusan is viselkedik. Számára ebből a távolságból, erről a magaslatról a sportnak nyersnek és durvának kell lennie, a test kultuszának áldozva az emberekben sekélyes vágyódást ébreszt („kenyeret és cirkuszt”!), eltérítve őket az élet fontos kérdéseitől. Mindenekelőtt az biztos, hogy egy ennyire absztrakt esztétika a sportok közül – főleg az előítéletek szemüvegén keresztül – a futballt és, mondjuk, az ökölvívás ismeri és könnyűszerrel megengedi önmagának a felületes információkból eredő torz általánosítások fényűzését. Ami még csodálatosabb, rövidlátóan viszonyul a kultúra történetéhez, elfeledve a sport nagy megbecsülését. Később, a burzsoázia virágzásának időszakában, míg a sport mély álmát aludta, a nagy esztéták – a racionalizmusuk minden pszichológiai okoskodása mellett – szabódás nélkül a szakácsmesterséget meg a partkok, kertek rendezését is felvették művészeti klasszifikációjukba. Ma annál inkább nem volna megengedhető szakadékot vonni a test és a lélek között. Amióta az esztétikában a művészet számára korlátozták a témák fontosságát, nincs többé precíz kritérium az esztétikus (magasabb) és nem esztétikus (alantalsabb) érzések elválasztására.
Tegyük hozzá, határozottabban, hogy a sportok átélésének jellege lényegében megegyezik a művészet befogadásával; azaz minden funkciónkkal angazsálva, de túlnyomóan kontemplatívan, megfigyelőként, esetleg némi kifejezettebb kinetikai érzéssel. Ezzel kiküszöböltük az előzetes főbb tévedéseket, és rátérhetünk a problémára.
Mi a praktikus haszna egy rangadónak? Az egyenes melyik pontját jelenti a sport? Nem áll az ember létének szolgálatában – ebben a sport alacsonyabb és szélesebb formája, a tömeges testnevelés segédkezik, melyről itt nincs szó –, közvetetten eszményi. Tehát a sport a szükségesség szférájába tartozik, megközelítőleg olyan mértékben, mint a nem pragmatikusan értelmezett művészet, ha nincs még ennél is kifejezettebb semlegessége. Mégis, más szempontból nem lehet egyszerűen a mai ember szórakozásának nevezni. Mert általa az emberiség egy újabb komoly játékot ismert meg, mely a maga módján, ez érthető, még közelről sem mindig a legtisztábban fejezi ki az alapvető esztétikai sajátosságokat.
Ha segítségül hívjuk az analógiát, akkor a sportot valahol a színház közelében kell keresni, vagy inkább ott, ahol a „szöveg nélkül” művészetek vannak: a balett mint az élő test jelentékeny, speciális imropvizációval történő lelki játéka, a zene és ennek felfoghatatlan intuitív behatolása az időbe. De a sportban a balett és a zene eggyé lesznek a tér szobrászati felfogásával és a megelevenedett anyag monumentalitásával. Már többször említettem néhány kiindulópontot, mint a művészet elágazásának lényegesebb formáját. Ilyen értelemben oszcillál a sport a mozgás érzéki élvezetétől egészen az élet egy kockázatosabb versengéséig, melyet utol szeretne érni.
Ebben a komoly játékban az anyag mechanikája szenved vereséget, az emberi korlátozottság szűnik meg. De a legnagyobb értékek övezetében a sport nem az erő, s egyáltalán, a mi fizikai erőnk affirmálódásának síkján jut be. A sportolók „alkotó gondolata” úgy átformálja a küzdelmet, hogy azonmód abba a lelki szférába jutunk, ahol minden a szép törvénye alapján jön létre, ahogy ezt Marx is mondaná. És – a sport az ember világban való helyzetének, sorsának, önmagával, másokkal és a természettel szembeni viselkedésének, együttműködésének és szakításának, hanyatlásainak és felemelkedésének lesz sajátos képe. Ez néha mind csillogó játékossággal van átszőve és elárasztva.
Kritikai elemzéskor néhány vitás kérdés vetődik fel, mely mindig egyetlenegy körül forog. Vajon a sportban megfelelő-e az életanyag transzpozíciójának foka, vagy a sport megmarad más jelenségek és tárgyak rangján, amely szépségének van a belső és esztétikailag tanulmányozható aspektusa, de lényegében még nem tartozik a művészetek körébe. Például egy nagy labdarúgó- vagy vízilabda-mérkőzés, asztalitenisz-játszma, 1500 méteres síkfutás, korcsolyázás, hegymászás egészében véve egyenértékű-e a művészet többi, jelentősebb termékével? Én azt hiszem, hogy igen. Az igazi sport nemcsak néhány értékes szemcsét jelent, holmi esztétikailag kifejezett részletet, hanem egy teljes, szintetikus képet és előadást, akár a művészi csúcsokkal való találkozás.
Mégis, téves volna teljes mértékben absztrahálni a sportkülső „fabuláját” és drámaiságát, vagyis az eredményért meg a precízen meghatározott pontozó-, méter-, másodperctábla szerint elért, mind jobb helyezésért való harcot. A hősiesség és tágabban értelmezve a vitalitás, melyeknek nem fontos feltétlenül szépeknek lenniük, néha erőszakosan győzedelmeskednek a sportban. Ugyanúgy nem szabad elhallgatnunk a közönség szükségszerű, primitív „vele” vagy „ellene” szurkolói elhatározását. Ez mind valószínűleg nem az esztétikai valorizáció érdekében történik, de a sportolók és a közönség körében jelentős mozgatóerő szerepét tölti be. Kétségtelenül, bizonyos engedményekről van szó, mondjuk a szórakozásnak vagy az ép testben ép lélekkel kifejlesztett küzdőszellem hasznos szolgálatának tett engedményekről.
Nincs kizárva, hogy esztétikai puritanizmussal ellenkezik majd a sport néhány sémája, többek között maguk a technikai szabályok, mert aprólékos formaságaikkal és moralizmusukkal időközönként meghiúsítják az egész művészi lendületet. Leginkább a bírók, „a rend és az igazság” megszemélyesítői meztelenítik le őket a küzdőtéren, a művészetek számára ismeretlen, naiv, majdhogy nyers szubjektivizmussal töltve meg,
Ellenben, egy sportolónak tökéletesen ismernie kell a játék törvényeinek lényegét, mint a művésznek is a felhasznált anyag törvényeit. Ily módon még nem ezek lennének a legdöntőbb ellenvetések. Közülük leglényegesebb az, amely a sportjátékok improvizációs jellegére céloz. Számára túl nyíltnak, fixálatlannak tűnik a sport, a véletlen megengedhetetlen hányadaival. A formalitás szempontjából a szabályok bármennyire is szigorúak, kliséi nem érintik a majdnem önkényes esztétikai valóságot – jelentéktelen a szövegük és betartásuk. Valóban, úgy tűnhet, hogy a szabályokkal regulázott „tartalom” keretében, a sport megengedi az előrelátatlan felvillanó tömegének megjelenését, márcsak azzal a ténnyel is, hogy előttünk élő emberek vannak akcióban. Ők bukválisan egész énjükkel, affektusukkal és kedvetlenségükkel, konstitúciójukkal és kulturálatlanságukkal benne vannak az akcióban. És mindez nem ismeretlen a közönség előtt.
De ez csak a dolgok látszata. A párduci intuíciók vagy a fizikai erő utolsó atomjai mögött, a látszólagos biológiai és megfontolatlanság mögött, az emberi reakció ugyanazon típusa áll, mint a művészetben. Egy hamis közvetlenségről van szó, mely nagyon közvetett, a maga módiján „racionális” és racionializált. Benne tárulnak fel a tapasztalatok, az edzések és az alkotói probléma sokféle megoldásainak kínjai. Az „előzetes kiválasztás”, azután a mesterség elsajátítása, és végül a sport olyan mértékben hatol be tehetséges képviselőinek „vérébe”, hogy felszabadítja őket a „pályán” történő aktuális kreációra.
Éppen a véletlenek szeszélyei hozzák a napvilágra a sport eredeti esztétikai sajátosságát. Ez a titok, amely körül más művészetek is szorgoskodnak, és lehet, hogy azt még csak a színház tudja valamelyest a legértelmesebb pillanatokban megoldani. Villámszerűen, adekváltsága szerinti felsőbbséggel az élő sportember szabad és harmonikus reagálása valamely új környezetben, magához a léthez, az élet forrásához közelít bennünket. Nyomában vagyunk annak, mely rendszerint egészében visszahozhatatlan, megismerhetetlen, „abszolút”. Ezért a színelőadások és a sportmérkőzések páratlan győzelmüket gyors halállal fizetik. Ez az átélés hihetetlen intenzitása! A stadionban egyik pillanatban az emberek ezrei némulnak el, hogy a következőben a taps, a sóhaj, a protestálás viharos katarzisa törjön ki. És az, ami ekkor mint esztétikai érték jelenik meg, ismét nem maga az élet, nem a harc meg a verekedés, és nem is elméleti megismerés,hanem transzponált játék a labdával, a kesztyűvel való harc stb. Tehát, az élet árnyéka, rekreáció, művészet. A művészet „csalása” immanens kérdése vagy kiáltása (miért nincs mindig így? hová megy az a pillanat az idő sodrával? és hasonlók) a sportban kissé mellőzöttek, utólagosan, az intuíció után jelentkeznek, mely bennünket végig abszolút elkápráztat és átjár. Ez egy cseppet sem árt az „üzenetnek”, melyet a sport poézise hordoz magában.
A közönség részére a sport mágikus vonzóerejének okát miért ne láthatnánk egyszer valahogy ekképpen is? Miért ne állapítanánk meg, hogy a sport a leghozzáférhetőbb, s nem értelem nélküli; egyszóval mélyen igazolt művészet. Más lapra tartozik, hogy az esztétika fejlődésének mai fázisiában még nem vizsgálták ki a művészet azon területeit sem, amelyek már jobban kirajzolódtak, mint a sport.
Fordította: O. M.