Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Vlaovics József
A nagyok esztétikája
(Anri Ažel: Istorija filmske estetike, Jugoslovenska kinoteka, Beograd, 1965.)
1965. november 1.
Eisenstein úttörő elméletei és gyakorlati munkássága folyamán nem csupán a montázs-attrakció filmesztétikai kategóriájának és az érintkező képek új értelem-hevévé kisülő elméletének elismeréséért verítékezett. Eisenstein elsősorban alkotott, amikor elméleti felfedezéseit papírra, filmjeit szalagra rögzítette. A mű elméleti savát-borsát, leszűrt esszenciáját egy filigrán edényecskében is fel lehet szolgálni, de az alkotás monumentális cselekedetét máris megfejtük. Sadoul és Mitry polemikájából egyébként is kiviláglik, hogy pl. a Patyomkin cirkálóban a legkevésbé zakatol a montázs-attrakció gépezete, s nem utolsósorban a két utolsó eisensteini mű mutatja a harsány ellenpontoktól feszülő elmélet zseniális ösztönösségű alkotói túlhaladását, kitöltését.
Henri Agel könyvének kétségbevonhatatlan előnye, hogy lapjai, fejezetei, érdeklődésre számítva, egymásnak feleselnek. Jean Mitry teoretikusi szenvedélyére figyelünk fel a francia esztéta azon vitájában, ahol Eisenstein montázselméletének életességére gondolva felrója a fiatal kritikusoknak, hogy mesterségesen tagadják a montázsnak, a montázs elvének meglétét az újabb keletű filmekben. A modern film egy lényeges problémáját veti fel. Azt hisszük, igaza van, amikor a mozgó kamera folytonosságteremtő aktusában véli felfedezni az új montázst. Már nem a pántlikametsző olló szerepében, de egy új drámai kontinuitás korszakváltó megjelenésében. Persze nem kell okvetlenül ehhez a kifejezéshez ragaszkodni, különben is, Eisenstein egyaránt tudomásul veszi a montázs jelenlétét a költészetben és a japán kabuki színházban, mint általánosabb, nemcsak a filmépítésben levő alapvető esztétikai, szerelő műveletet. Aki egyébként nem hiszi, hogy más volt a némafilm és most egészen más a hangosfilm, érdemes elgondolkodnia a montázs tanulságos metamorfózisán, amelyre ugyan a filmtechnika fejlődése során került sor, de nem elsősorban a hang megjelenése, hanem sokkal belsőbb szükségletű, szervesebb fejlődéstörvények érvényre juttatása következtében. A klasszikusokra vonatkozóan Agel könyvében még egy következetlenséggel találkozunk, amiért nem csupán a szerző felelős, ez a felfogás is a köztudatban él. Vagy talán nem is ellentmondásról van szó, hanem inkább az imént mondottakhoz kell fűzni adalékul azt, mekkora jelentőséget tulajdonított Balázs Béla a közelképnek, helyesebben az emberi arc premier plánjának. Annak az esztétának a meggyőződéséről van szó, akinek elméletét oly szorosan fűzzük Eisenstein filmművészeti filozófiájához. De mondom, igazolja az a felfogás is, hogy a kép, a filmépítmény „sejtje” – ahogy Eisenstein proklamálja – egy egész világot jelenthet, amelynek nemhogy csökkenne, de szinte lezárul teljessége, ha merészen kiugrik a film folyamatosságából. Talán csak nem úgy gondolják egyesek, hogy Eisenstein gyakorlati munkásságának rokonvérűbb vetülete Balázs elmélete, mint a Rettenetes Iván rendezőjének művészi hitvallása, mert ami azt illeti, a szóban forgó film igazán a közelképek jegyében készült.
Henri Agel könyvének fogyatékosságául rójuk-e fel, hogy a nagyok utáni teoretikusoknak (tehát a modern film elméletének) ugyanaz a helyszűke lett osztályrésze, mint a nagyokat megelőzőeknek. A töltőtoll-kamera szókovácsa, Alexandre Astruc azt a már közismert paradoxális kijelentést tette, hogy a film lassacskán megszabadul a vizuális zsarnokságtól, az öncélú képiségtől, a közvetlen mesemondástól, a konkrétumtól, hogy olyan finom és árnyalt írássá váljék, amilyen a leírt szó tud lenni. Így jelölte meg a francia kritikus és rendező azt a gátszákadást, amely nagy erővel tört ki a már sematizmussá, dogmákká és nyelvtani szabályokká merevült szókincs medréből. Astruc nem tréfált – Bergman, Antonioni, Kawalerowicz, Truffaut, Godard, Resnais, Francesko Rossi, mindahányan a modern filmírás mesterei! Resnais-nál pl. a költői szöveg és a kamerázás – a lélek medrébe igyekvő lávafolyás! Vagy Godard-nál a kihívóan sok beszéd, a művészetek verbális és vizuális idézése az anekdoták egymást kergető elsütése, a mitológiai témákra írt viták! Mintha a művészetek ősközösségét keresnénk a filmen. Ennek valóban nem született még meg az esztétikája.