Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Juhász Erzsébet
A modern regény poétikája
Stanko Lasić: Struktura Krležinih »Zastava«. Liber, Zagreb, 1974.
1975. június 2.
Stanko Lasić könyve rendkívül jelentős regényinterpretáció, nemcsak a Krleža regényekkel foglalkozó eddigi munkák sorában, hanem ezen túlmenően magában a módszerében is úttörőnek tekinthető a jugoszláv szakirodalomban. Lasić abból a feltevésből indul ki, hogy a Zászlók új állomást jelent Krleža regényírói opusában, benne jut először egyetemes érvénnyel kifejezésre a mű szintjén az írónak az a felismerése, amely szerint »az egységes és egész ember fikció, az Én csak akkor jut el a maga igazságához, ha van képessége (és bátorsága) ahhoz, hogy a maga ellentmondásosságának sokaságát egyidejűleg élje meg, hogy ne oldja fel, hanem vállalja önnön kettősségét. «
»Krleža magát a létezést akarja belevinni a regénybe — írja Lasić —, az ellentétek szüntelen körforgását, áramlását, nyugtalanságot, befejezetlenséget, maga a regény azonban mindezt akadályozza, mert forma, befejezettség, határ, szilárdság, meglét.« Tanulmányában azt kutatja fel, hol és hogyan valósul meg ez az egységként vállalt ellentmondásosság a regényben. Mindenekelőtt megállapítja, hogy a Zászlók fejlődés
regény, ami azt jelenti, vizsgálatában a főszereplő személyiségének különböző megnyilvánulási formáit (ak- tancijalni nivo) kell nyomon követnie, hogy megragadhassa az egész regényre érvényes strukturális rendezőelv konkrét formáit. Hiszen a regénystruktúra rendezőelve nem »absztrakt principium«, hanem »az egyes struktúrák konkrét és elvont szintjeinek egysége, látomás és formula egyszerre.« A Zászlók főhősének személyisége négy strukturális formában fejeződik ki. Ezekre egyenként is érvényesnek kell lennie a regénystruktúra általános rendezőelvének ahhoz, hogy autentikussá váljon annak tartalma. Amikor tehát meghatározza a regényt képező strukturális formákat, egyben alapvető sajátságukat, a bennük rejlő ellentmondásokat is megnevezi:
1. A temporalitás formája: a kontinuitás és diszkontinuitás.
2. A totalitás formája: a történelem értelmébe vetett hit és a létezés fundamentális értelmetlenségének élménye.
3. A költő dialektika formája: Mások és az Én.
4. Az egzisztencia formája: Vágyódás és magányosság.
A regény temporalitását Lasić két szinten vizsgálja meg, a nézőpont (aspektni nivo) és a stílus szintjén. A nézőpont szintjén kimutatja, hogy a főhős időélménye mindenkor kettős: szubjektív és objektív is; a kettő élesen elkülönül egymástól, de ugyanakkor csak együttesen képezhetnek teljes egységet, kompo- zíciós csomópontokat alkotva, amelyeket a múlt és a jelen eseményeinek, a hős mélységi és felszíni időélményeinek szüntelen keveredése tölt fel. Az írói közlések síkja nagyon ritka a regényben, ehelyett Krleza a beszéd antitetikus formáit választja: leíró monológokat és monologikus-dialogikus jeleneteket; ezeken belül pedig a kettősség további építő-romboló formáit teremti meg. (Lasić erre vonatkozó elmélyült vizsgálatai tanulmányt érdemelnének.)
Mivel a Zászlókat a lineáris elbeszélés (narráció) jellemzi, nincs lényeges eltérés a szerkezet (kompozi- ciona linija) és a tartalom (sižejna linija) szintje között. Lasic azonban ezen a síkon is fölfejti a rejtőzködő ellentéteket. Szerkezeti szekvenciákra és tartalmi egységekre osztva a regény eseményvilágát, megállapítja, hogy a mű kétszer annyi tartalmi egységgel rendelkezik, mint ahány szerkezeti szekvenciát foglal magában. Grafikus ábrájukon az utóbbiak legyezőszerű szóródására figyelhetünk fel, ez pedig azt jelenti, hogy a cselekmény és tartalom szintjére (fabu- lativno-kompozicioni nivo) a definiálhatatlan definiáltság jellemző, a tartalom újraértelmezésének állandó lehetősége.
Lasic kimutatja, hogy a totalitás és a külső dialektika strukturális formáiban, akárcsak a temporalitás- ban, Kamill személyisége nem tudja önmagát végérvényesen meghatározni, a regény legmélyebb rétegét az egzisztencia strukturális formája képezi, ez az a fundamentális alap, amely már nem bontható tovább, amelynek önmagában rejlik érvényessége. Ám ha a regénynek ehhez a legmélyebb rétegéhez jutunk, a benne kifejeződő ellentmondásosságot, kettősséget már nem tudjuk mihez kötni, szükségszerű a visszatérés a felszínre. Ez a visszatérés teremti meg a szintézist: ekkor járja át a mű alapjában bennfoglalt elvont tartalom a felszíni rétegeket: a konkrét ellentmondásosságokat. Így válik a regény az »egymással összefüggő rendszerek körforgásává«, így fejezi ki azt a megfoghatatlanságában, tettenérhetetlenségében autentikus tartalmat, amit a lét és az egzisztencia kon- tradiktorikus egysége jelent.
Stanko Lasić tanulmányának jelentősége mindenekelőtt abban áll, hogy maximális következetességgel és elmélyültséggel létrehozott egy, a regény mint műforma vizsgálata számára egyedül adekvátnak mondható: a regény önmagában rejlő értékeinek felfedésére megragadására alkalmas módszert. Ennek köszönhető, hogy ez a könyv több, mint az egész Krle- ža-életműben jelentős helyet elfoglaló Zászlók interpretációja, számos vonatkozásban a modern regény poétikájának meghatározásához ad kulcsot.