Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Danyi Magdolna
A menyegző olvasásához
1975. október 1.
A struktúra
Három strukturálisan jelölt valóságszint hierarchikus szerveződése alakítja a Menyegző világképét: az egzisztenciális látomásé, az azt képszerűen kibontó és továbbfejlesztő, művészileg konkretizáló álomé, és a velük szembehelyezkedő, de általuk mindvégig determinált realitás-igényé. E három valóságszint hierarchikus viszonylatainak egyértelmű meghatározása igen kockázatos feladat, hiszen a Menyegző dramaturgiája szándékosan mossa egybe a kölcsönviszonyok határvonalait; a szerző intenciói szerint is, »minden a kölcsönös deformáció« hatása alatt áll, ennek jegyében történik — hogy végül is mind e valóságszintek fölött a forma győzedelmeskedjék, a drámai »happening«, mely mindeme valóságszintek és viszonylatok dramaturgiai funkcióját formájuk által betöltöttnek/kimerítettnek mutatja.
A Menyegző külső valóságtalajának — strukturálisan is jelölt — ideje és tere: a II. világháború, valahol Franciaországban, ahol Henrik és Laci katona. Ez a külső valóság határozza meg Henrik tudatállapotát, közvetlenül befolyásolja belső világát. Henrik látomása (a nyitókép és a monológ) a világgal meghasonlott, a pusztítástól/pusztulástól megcsömörlött, céltévesztett, magára maradt egyéniség zavarodott tudatállapotát jelöli. Ennek az egzisztenciális zavarodottságnak, elbizonytalanodásnak az erjesztője a világot értelmesnek mutató értékrendszernek a külső világban tapasztalt totális széthullása, lerombolása, melyet az egyén (Henrik) egyszerre kétféleképpen él át: egyrészt, mint az értelmetlenné vált, istentől megfosztott, »kiürült« világban rászakadt kietlen, reménytelen magánytudatának semmi-képét, másrészt, mint egzisztenciális, erkölcsi valószerűtlenséget, mint valamit, ami merőben idegen a létezés valódi természetétől.
E kettős tudat határozza meg Henrik látomását, s e kettős tudat él benne tovább az álomképben is. Megközelítésünknek ezen a szintjén az álomkép Henrik adott tudatállapotának: a magány semmi-képének és a világ valószerűtlenségként való átélésének a színpadi (költői) imaginációja lehet; az egzisztenciális látomás és az álomkép viszonya tehát itt az elvont és a konkrét viszonyának felelne mog. Így az első színpadi kép (»Nyomasztó, reménytelen táj. A homályból egy templom rommá-torzult maradványai vehetők ki«), mely még (először és utoljára) közvetlenül utal a dráma külső valóságtulajára, a dráma világképének metafizikai metaforája lehetne. A rommá-torzult templom képe s az álombeli menyegző-szertartás és az ember-isten megteremtésének vallási-biblikus motívumai éppoly közvetlenül jelzik ezt a fajta kötődést, mint Henriknek az álomban is megmaradó kettős tudata, érzelmi állapotának változatlansága. Ilyen értelemben a Menyegző nem más, mint Henrik művészileg objektivizált (»színre vitt«) nagymonológja.
Ezt az egyszerűsítést az olvasás egyik szintjén feltételezi Gombrowicz drámája, s az egyértelmű viszony-hierarchiát Henrik belső (látomás) és külső világa (álom) között akkor sem kell egészen megtagadnunk, amikor az olvasás egy újabb szintjén a két világ egymásrahatásából bekövetkező kölcsönös deformációk dramaturgiailag önállósulnak és ezáltal kevésbé egyértelmű strukturális viszonyokkal szembesülünk. Henrik álma nem egyszerűen Henrik tudatállapotának képi kibontakoztatása, hanem továbbfejlesztése is. Henriknek álmában nemcsak az egzisztenciális jelen konkretizálódik a szabad asszociációk álomszerű révületével, hanem a valószerűtlen jelen által befolyásolt, alapvető jegyeiben meghatározott kollektív jövő képe is, ahol e valószerűtlenség mintegy önállósulva, törvényerőre lépve teremti meg az emberi létezés és viselkedésmódok új és új alakzatait. Henrik álomképe dinamikus struktúra; kívülről nézve: sokkal inkább történelmi karikatúra, semmint élményszerű káprázata, freudi visszfénye az egyén lehetséges, félt sorsának.
Henrik a maga kettős tudatával vesz részt az álomban, mindvégig tudja: mindez végletesen valószerűtlen, mesterkélt, ő maga pedig végzetesen egyedül van. Tudja, hogy ő hozta létre az álomképet, és hiszi, hogy szét is zúzhatja azt; az álombeli világ mégis fölébe kerekedik, kérlelhetetlen játékrendje számtalanszor olyan helyzet elé állítja, amikor semmilyen érzelem, erkölcs, egzisztenciális tapasztalat nincs segítségére, amikor az álombeli szituáció alapján kell döntenie »okosan« vagy »ostobán«. Ha Henrik »rendező«, ahogyan őt Gombrowicz, a rendkívül tudatos alkotó jellemzi, akkor akárha happeninget rendezne, ahol a színészeknek joguk és kötelességük, hogy szabadon éljenek a szüntelenül demisztifikálódó játékhelyzetekkel.
Az álom alapszituációjában kocsmaként élőtűnő szülői ház így változhat át királyi palotává, megértetvén Henrikkel, hogy az emberfölötti, isteni törvény nélküli világban az emberi akarat, az emberek közötti megegyezés abszolút érvényre jut. S ha ez az álombeli történés még közvetlenül szolgálja is Henrik szubjektív-mitikus vágyképét: a háborúban meghurcolt család eszményének megtisztulását — az álombeli világrend önállósult logikája ismeretlen és befolyásolhatatlan mítoszellenes erőket szabadít fel. A Menyegző álomképében az egyén öntudatlansága helyett, azt mondanánk, a kollektív öntudatlanság szabadul fel. Henrik, apja királyságának akarattalan elárulásával úgy lesz királyi zsarnokká, hogy azt egzisztenciálisan már semmiképp sem választhatta; ezt a szerepet az álombeli emberközösség vaslogikája osztotta ki számára, és Henrik, mert a játék Menyegzőt ígér egy tiszta jegyessel, átváltozást, csodát, a mítosz megújhodását, engedelmeskedik a játéknak, vállalja új szerepét.
Henriktől eltérő módon viselkedik az álomképben a másik hús-vér hős, Laci. A valószerűtlenbe fordult létezés mesterkélt viszonyai őt alig zavarják, mert nem egész egzisztenciájával, hanem passzívan vesz részt az álomban. Sodortatja magát az álombeli történésekkel, nem befolyásolni akarja azokat, hanem felhasználni őket a maga javára.
»Mit számit az, hogy valami nem normális,
Ha mi magunk normálisak vagyunk!
Ezek a székek is valódiak, fából vannak, és a büfében biztosan lesz valami ennivaló...«
— biztatja a megzavarodott Henriiket, rálelve a kívülmaradás egyetlen lehetőségére: alkalmazkodik az új helyzethez, módot talál realitás-igényének kielégítésére.
»Világos! Nem számít, hogy álom, ha egyszer örömet szerzel vele magadnak«.
— valllja másutt még egyértelműbben. Laci tüntető rugalmassággal alkalmazkodik a játék logikájához, egészséges ösztönnel fordítja azt a maga javára, hogy közben megőrizze egzisztenciájának integritását. Halála egyformán következik a játék logikájának önkényességéből és törvényszerűségéből. Halála véletlen, mert számtalan más szituációnak kellett előre nem láthatóan úgy alakulnia, hogy Henriknek ne legyen más, hatalmát és menyegzőjét veszélyeztető ellensége, mint barátja, az álombeli világ rajta kívül egyetlen valóságos hőse; és törvényszerű, mert Laci ösztönös taktikája: kiszolgálni az álombeli világ logikáját, de egzisztenciálisan nem vállalni törvényeit, megőrizve így egy másik rend, a reális világ törvényeihez való hűségét — szükségszerűen vitte őt a pusztulásba. Az álombeli világ megcsúfolta rugalmas alkalmazkodóképességét: Henriknek a szerepéből adódó kérésére, amiről mindketten tudják, hogy nem is gondolta komolyan, öngyilkos lesz.
Laci halálában ugyanaz az álombeli logika győzedelmeskedik az önmegismerésre és a világ átlátására igényt tartó realitás-érzék fölött, amely Henriknek, teremtő képzeletét felszabadítva történelmi távlatokba vetítette egzisztenciális létbizonytalaságát. Henrik álmában — elfödve előtte/előttünk a valóságos és a mesterkélt, a lehetséges és a valószerűtlen, a tényszerű és a képzeletbeli határait, érintkezési pontjait, az alakuló forma önmegismerési aktusán át, az önkényes formálódás kockázatának vállalásával — az előítéletekké merevedő erkölcsi, vallási, filozófiai, politikai és esztétikai mítoszokról való gondolkodás vált lehetővé, s ezáltal legyőzetésük, emberközelbe-hozásukkal humanizálásuk is.
A drámai beszéd
Drámai »happeningnek« neveztük Gombrowicz Menyegzőjét, s azért »happeningnek«, ha idézőjelben is, mert a dráma struktúráját kibontó rendezőelv, az álomszerűség, a harsány játékosság — bárha a dráma rendkívüli szigorral/tudatossággal megszervezett is, ahol minden jel-eszköznek pontosan kimért hatáskeltő funkciója van a dramaturgiai jel együttesben —, megőrzi/felfed valamit az asszociatív szabadossággal alakuló happening játékelvéből. Eljátszott, megrendezett happening, mondanánk, ha ez nem lenne logikai nonszensz.
»A Menyegző a forma drámája«, írja Gombowicz, s ha az eddigiekben ezt a dráma struktúrájában értelmeztük, a drámai beszéd felől a gombrowicz gondolatot árnyaltabban tudjuk megvilágítani. Ahogyan a Menyegző struktúrájában a kölcsönös deformációk közepette alakuló álomszerűség a domináló valóságszint, úgy a drámai beszédben a mesterkéltség, a torzítás, a paródia. A beszéd itt nem az értelmes kommunikáció lehetőségét szolgálja, és természetesen, távolról sem valamilyen drámai történet nyelvi stilizálását (ahogyan Gombrowicz írta: »Ha Shakespeare egyik drámájában valaki azt kiáltotta volna az apjának, »te disznó«, a dráma abban állna, hogy a fiú megsérti az apját; amikor azonban ez az itt következő darabban történik, a dráma a sértést elkiáltó alak és saját kiáltása között játszódik le...«), a beszéd itt felrobbantja, szétzúzza a mindennapi kommunikáció nyelvi konvencióit. Ebben a törekvésében, mely a dráma struktúráját szolgálja, éppoly radikális, akárcsak a beszéd ösztönösségére, spontaneitására építő happening, bár vele éppen ellentétes irányba halad: a nyelvi konvenciók eltúlzásának, s ezáltal parodisztikus eltorzításának irányába.
A Menyegző hősei, Henriket és Lacit kivéve, nem hősök, hanem szerepeket alakító elképzelt alakok, akik a konkrét drámaszituációtól függően alakítják/modulálják szerepüket, sohasem »adják önmagukat«, sohasem őszinték, mindig mesterkéltek. Meg sem kísérlik — ez az út már fellépésük előtt végképp bezárult, hiszen álombeli figurák —, hogy szerepüket, hangjukat a valósággal szembesítsék, sem a múltbelivel, a hiteles emlékezés révén, sem a megváltozott valósággal, az önmegismerés és helyzetfelmérés által (egyetlen alkalommal kerül sor erre, a dráma végén, amikor az anya-szerep álarca mögött egy pillanatra, mint látni fogjuk, felbukkan az autentikus anya-arc); szavalnak, olyképpen alakítják szerepüket, hogy alakításuk a többi szereplő által veszélyeztetett drámai helyzetük fölé emelje őket. Alakoskodnak, ahogyan azt a szituációk változása, »hogy az szégyenüket ne hozza«, megköveteli tőlük, az alakoskodás mértékét csak annyira túlozva el, hogy szerepük azért mindig felismerhető maradjon. Ezért beszélnek, beszélhetnek hol versben, hol prózában, hol választékos irodalmi nyelven, hol népiesen, hol fennkölten, hol vulgárisan ugyanazon szereplők. A szerepjátszásnak, a mesterkéltségnek ez a törvényszerűsége Henrikre is vonatkozik, sőt, mint az álombeli világ irányítójának, megteremtőjének, neki és fiktív ellenlábasának, a Részegnek jut ki az alakoskodás legszélesebb szerep-skálája. (Jellemző példa erre a Részeg-Diplomata jelenete.)
Egyetlen kivétel a szerepjátszás, a szavalás e kötelező szabálya alól: Laci, aki mindvégig »önmagát adja«, akinek beszéde, hallgatólagosan semmibevéve az egymásnak feleselő színjátszást, megőrzi természetességét. Törvényszerű, mert így a leghatásosabb, hogy rajta teljesedjék be az, amit Henrik a szerepbeszélgetések során újra meg újra tapasztal: hogy a szavak árulói lesznek a beszélőnek, akaratától függetlenül új irányba terelik a beszélgetést, új helyzetet teremtenek. Ahogy Henrik mondja:
»... Hátunk Mögött áruló szövetséget kötnek a szavak,
És már nem mi mondjuk őket — ők mondanak
minket,
Elárulják gondolatunkat amely szintén elárulja áruló érzéseinket, ó mennyi árulás.
Szüntelen árulás, árulás!«
Henrik tudatmonológjára felel a:
»Részeg (felkapja a szót): Ügy van, árulás Egy áruló: Árulás! Le a királlyal!
Le a királlyal!«,
amikor is tettszerűen bekövetkezik az, amiről Henrik szólt, — az »árulás« szó tényleges árulást eredményezett.
A kimondott szó, mely a dráma álombeli világában nem az emberek közötti értelmes kommunikációt szolgálja (»Senki sem ért semmit« — mondja Laci az apa-kocsmáros királlyá változása során), szuggesztivitásával hat, a forma akaratával/erejével, azzal, hogy objektivizál valamit, egy új helyzetet, ami ugyan képtelenség, logikátlanság, de ami abban a pillanatban — a kimondás pillanatában — egyetlen lehetőség, hogy az ezt megelőző képtelenségnek, logikátlanságnak fölébe kereskedjék, hogy a játék folytatódhasson, előre-hátra kapcsolódva megszervezze önmagát, művészi érvényességre jusson. Az apa-kocsmárost megszorult helyzetében fennkölt stílusa menti meg, általa, a játék logikájából következően, ő objektíve királlyá lesz, ahogyan majd a második felvonásban félelme növekedésével párhuzamosan szüremlik be királyi stílusába a paraszti táj szólás — királyi erejének gyengülését objektivizálva, trónfosztását előrevetítve.
Ezért kell szükségszerűen befejeződnie a drámának Laci halálával, akinek, mert kimondta, öngyilkos lesz: öngyilkosnak kellett lennie, s ezzel a játék tovább-nem-folytathatóvá vált, abszolutizálódott a szó objektivizációs (művészi) hatalma. Logikájának felmagasztosulásával a játék egyúttal lehetetlenül is.
Itt, a játék epilógusában, miután Henrik Laci halála bekövetkeztével levonja a játék utolsó rá vonatkozó szabályát és elítélteti önmagát, szólal meg először az autentikus, menedéket kínáló anya-hang:
»Gyermekem, ne izgasd föl magad, hagyd ezt az egészet Henrik, ezt én mondom neked, én, az anyád. Nem tudsz végre normálisan beszélni? Nem tudsz úgy megcsókolni, ahogy szoktál?«
Az Anya itt kilép anya-szerepéből, kivonja magát az álombeli világ játékrendje alól, szembeszegül a forma akaratával (s hogy erre lehetősége nyílt, az nyilvánvalóan következik a Menyegző egyik hangsúlyos motívumának, a család mítoszának, s ezen belül az anya szerepének Henrik (s közvetve Gombrowicz) világképében való központi jelentőségéből) — szükségszerűen hatástalanul, hogy e hatástalanság lemérésekor ismételten a forma diadala legyen érzékelhetővé.