Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Utasi Csaba
A megtalált ember
1965. november 1.
Korántsem gondosan megrostált, ugyanazon vagy hasonló színvonalon kibontakozó tanulmányokat foglal magában dr. Bori Imre új könyve, de mégis fokozott érdeklődéssel kell olvasnunk, hisz írónk a kötet gerincét képező művekben a mai magyar irodalom néhány jelentős alkotójával foglalkozik, s ez nemcsak azért figyelemre méltó, mert a Németh László értelmezte „rossztfajta” „becsvágy”-tól fűtött és mind inkább pénzszagúvá váló, lagymatagon terebélyesedő vajdasági magyar irodalomban, persze nagy általánosságban, nem divatos a tanulmány (íróink egy része ugyanis úgy találja, érdemesebb összegyűjteni a „verejtékes” kenyérkeresés szertehullott száraz morzsáit, s idétlen könyvet dagasztani belőlük, semmint éveken át – ha kell – dolgozni egy-egy témán; ez utóbbi esetben ugyanis az „ALKOTÁS” nem kifizetődő, a befektetett munka nem térül meg annyira, mintha jótékony csevegésekről nyúzunk le két vagy három bőrt), hanem azért is, mert Bori olyan kérdések megválaszolását tűzte ki céljául, olyan területeket igyekezett megvilágítani, melyekhez objektíve nincsen még távlata. Kétségkívül izgalmas vállalkozás, mondjuk, egy Déry-regényre majdhogynem azon melegében tanulmánnyal reagálni, de ez a hirtelenség, ami épp ebben az esetben nyilvánvaló, igen gyakran hézagokat, sötét pontokat és szükségtelen elhulló, szinte-szinte pozitivista módon és céllal felhalmozott részleteket hagy maga után. Borit olvasva gyakran érzi azt az ember, mintha egy túlságosan terebélyesre sikerült jegyzetanyagba pillantott volna be, mely pontosan rögzíti ugyan a tanulmányozás közben felbukkant élményeket, de a lényegi, esszenciális, mondanivaló még csak lappang benne, elmosódottan, forgácsokban, megszületésre várva. Ha figyelembe vesszük, hogy az Eszmék és látomások ihletője minden egyes tanulmány esetében az a sorokon átizzó szenvedély, mely a mai magyar irodalomtudomány bizonyos megkövesedett, már-már kötelezővé, elengedhetetlenné vált vizsgálódási aspektusainak további egzisztálását szeretné semlegesíteni vagy legalábbis másodrendűvé lefokozni, éspedig olyképpen, hogy a kutatás középpontjába mindig a művet helyezi, illetve a műből kirajzolódó individuumot, akkor érthetővé válik a Bori-féle sietség. Elég emlékeztetnünk arra, hogy a félig-meddig hivatalos, tehát „tekintélynek örvendő” politikus-irodalmárok még néhány évvel ezelőtt is nagyfokú idegenkedéssel, meg nem értéssel fogadták Juhász Ferenc vagy Weöres Sándor egy-egy versét, mondván, hogy túlontúl eltávolodtak a „közmegértés” szentségétől, s ez nagy mértékben csökkenti értéküket. De azóta Magyarországon újra bebizonyosodott, hogy az élni tudó irodalom, tehát az igaz irodalom, még ha ezer abroncs szorítja is, szétfeszíti az érdekelvű, lapos, mindennapokra készült, pedagogizáló esztétikai követelményeket. Nap nap után „buknak le” odaát örökérvényűnék vélt és hirdetett konstrukciók, porladnak el glorifikált, agyonrágott sémák, s épp ezért csak egy kis rosszmájúság kellene ahhoz, hogy Bori könyvének megszületését oly módon indokoljuk, mintha az egyre fokozódó magyar szellemi letisztulás éveiben a szerzőt a másokat megelőzés vágya késztette volna a kötetben szereplő írók és a tanulmányozás fent említett módszere felé. Meggyőződésem, Bori nem konjunktúralovag, s ha műve tartalmaz is immanens célzatosságot, az nem valami jól leplezett dicsőség-áhítatot reprezentál, hanem a tanulmányírónak arról a nagyon érthető és megbecsülendő erőfeszítéséről tanúskodik, ahogyan legigazabb meggyőződése szerint egy-egy író félreértékelt műveit vagy életművének, életfilozófiájának eleddig agyonhallgatott lényegi kérdéseit igyekszik újraértékelni, illetve tisztázni. A történelem folyamán oly sokszor elcédásított és lerongyolt igazság kedvéért, mely annyi műnek és művésznek adhat teljesebb életet.
Az Eszmék és látomások legérdekfeszítőbb írása számomra a József Attila egzisztencializmusát taglaló. Lényegbevágónak találom Bori azon állítását, hogy a Döntsd a tőkét, ne siránkozz c. József Attila-kötet „intermezzo volt csupán”, mert ezzel eleve kizárja annak a lehetőségét, hogy egy rideg egyenessel bárki is kettészelje költőnk világát, s netán arra a megállapításra jusson, hogy létezik egy „proletárköltő” József Attila és egy „egzisztencialista”. Hiszen, ha József Attila mindenkor homogén egészet képviselő, de rendkívül bonyolult gondolati-érzelmi fejlődését ilyen egyszerűen, egyetlen mechanikus varázsütéssel kettépattinthatnánk, akkor könnyű volna levonni a végső következtetést: Attila belebetegedett a tőkés társadalmi rend embertelenségébe, s egzisztenciális árnyalású versei a beteg képzeletvilágának, elesettségének a lecsapódásai. Pedig nyilvánvaló – Bori is figyelmeztet erre –, hogy költőnk esetében a legdurvább szimplifikációt követnénk el, ha betegségét egzisztencializmusa okaként s nem okozataként tárgyalnánk.
Bori bebizonyítja, hogy József Attila már a Tiszta szívwel megírásának idején eljutott az „elidegenültség szakadéká”-ig, a, „negatív univerzum”-ig, az „első negatív leltár”-ig, s a felismert abszurdum elől megkísérelt visszafordulni: agitát, pártmunkát végzett, szervezett, teljes lényével mozgalmi életet akart élni. S milyen hévvel és hittel! Egy egész éjszakán át közgazdasági tételeket magyaráz pl. a „tündéri realizmus” írójának, Gelléri Andor Endrének. „Te és a többiek, ti azt hiszitek, hogy a művészet betegség, idegbaj, téboly. Pedig ha van valami, ami egészséges, hát a művészet az. Senki se egészségesebb az igazi, marxi művésznél. Mert az épít, mint az orvos, mint az építész! Egy világot épít fel! S egyetlen se lehet tudás, tervszerűség és közgazdaság nélkül!” – idézi föl Gelléri a beszélgetés egy részletét, s e néhány sorból is érezzük (egyáltalán nem fontos, szó szerint idéz-e Gelléri), hogy ilyen maradéktalan, sütős hittel és odaadással csakis azok szállhatnak harcba egy-egy ideavilág realizálásáért, akik már megérezték a közömbösség fojtogató súlyát, a világ abszurditását, és már rég nem tudnak kicsinyes görcsösséggel mindennapi evő-ivó-alvó esztendőkért fohászkodni a sorshoz, a születésnapi „tiszta szívből hosszú életet” banalitása hidegen hagyja őket, s a tét csupán az, vajon a megőrülés vagy halál helyett sikerül-e istent és hazát találniuk, hogy vállalhassák az életet. S mindig megkapaszkodnak valamiben, csodálatos energiapazarlással küzdenek, hogy aztán egy ponton százszorta nagyobb hévvel törjön föl belőlük a minden fölöslegességének érzése. Bori finom érzékkel vezeti végig tanulmányát, ám a vállalást illető fejtegetései, ha nem mondanak is ellent egymásnak, de annyi bizonyos, hogy homályosságot hagynak maguk után. A mű elején még határozottan állítja, hogy költőnk vállalja a „semmi ágán” való egzisztálást, de később – szerinte – éppen erről momd le: a filozófiai öngyilkosság után a vonat kerekei alá veti magát. „Azt hiszem, plasztikusabban, szemléltetőbben kellett volna szembeállítania a Tiszta szívvel periódusának s a dübörgő, nagy szavalatok utáni százszor súlyosabb korszaknak egzisztencialista elemeit, ugyanis a Tiszta szívvel „nincsen”-eiből azt érezzük, hogy a költő a világot tartja és érzi abszurdnak, de önmagával, a saját létével még nem fordult szembe; sőt talán a mindenkori nagy költők szeretnivaló illúziója is lobog ebben a versben, tudniillik, hogy épp az élete, a vére árán sikerül majd értelmessé átlényegítenie a világot. Pártmunkás, agitáló, szervező korszaka után épp ez az illúzió, az utolsó nagy kártya esett kútba, s a „bűn nélküli bűnösség miatti szenvedése már azt példázza, hogy megkezdődött nála az önemésztés, az önmagától való eltávolodás keserves időszaka, amikor nem vállalhatja tovább az életet, csak vonszolja sebzetten, menekülőn (verseinek minden bízó villanása a lehető legtragikusabb optimizmust jelenti immár) az őrület, illetve a fokozatosan közelítő, erjedő-érdeklődő halálgondolat felé.
Bori tanulmányának, úgy vélem, az ad kivételes jeléntőséget, hogy az életműből kiragadott példákon be tudta bizonyítani, József Attila nem is annyira „proletárköltő” (egyáltalán mit jelent e szó: azt, hogy a proletariátus énekese volt, vagy azt, hogy proletár családban született és nevelődött; az első esetben nagyon, nagyon homályos és sápadt a fogalom, hisz legnagyobb, legmegrázóbb verseiben nem a „munkások dalát” énekli, a másik értelmezés pedig a legkiáltóbb butaság volna, mert a származás gépies agyonértékelése, tudniillik, hogy valaki proletár- vagy polgárcsaládban született-e, ötödrangú kérdés az életmű kvalitásait illetően), sokkal inkább csak ember és költő, akinek útját különös diszpozíciói és vereségekkel zsúfolt élete szabták meg.
Az Eszmék és látomások többi tanulmányáról, melyekben Borinak kevésbé sikerült szinte tapintható emberközelbe hozni munkájának tárgyát, de egyúttal önnön egyéniségét is, csak általánosan, a munkamódszer szem előtt tartásával kívánok szólni. Bori az írás hevületében gyakran megfeledkezik arról, hogy – tanulmányról lévén szó – első számú feladata az analízis, s hosszas „leltározásba kezd”, idézetet idézetre halmoz, mondhatnánk így is: dokumentációs kitérőket létesít, néha teljesen fölöslegesen. A Regénykép – negatívban c. tanulmányában pl. ahelyett, hogy azonnal rátérne az elemzésre, szükségesnek tartja a Déry-féle bevezetőt mozzanatról mozzanatra újfent megidézni, mintha anélkül állításait nem hihetnénk el, de egy kicsit úgy is, mintha az egymásba kapaszkodó idézetek nélkül tapodtat se tudna tovább haladni. Nemcsak a bevezető passzust, az egész munkát is citátumok uralják. Meggyőződésem, hogy egy fele akkora terjedelmű, de gondosabban, szigorúbbam megszerkesztett tanulmány többet mondhatott volna. Az az érdekes, hogy a lineáris stúdium (Bori a regényhőssel együtt utazik X.-be, s az utazás élményeit közli velünk) végén Bori is fontosnak találja megemlíteni, hogy korántsem merítette ki „a mű szövetének gazdagságát”, de ennek okát nem tárja föl, illetve amit felhoz (...gyorsan rá kellett döbbenni arra, hogy ebben a regényben minden mozzanat a maga ellentétével együtt van jelen, a pozitív a negatívban is adott, a fehérben felsejlik a fekete, az életben a halál, a szervesben a szervetlen, a tájban az ember, a tárgyakban a lélek és fordítva...) nyilván minden igazán nagy alkotásra vonatkoztatható, már-már közhelyként hangzó igazság, s így valójában nem a G. A. úr X.-ben bonyolultságát bizonyítja, hanem Bori idéző-duzzasztó módszerébe harap.
Hasonló hibának érzem, hogy Bori a Változatok a Bolyai-témára c. tanulmányban, részint Németh László-idézetekkel, részint a némethi Bolyai-tanulmányok mozzanatainak átmesélésével, oldalakat szentel a két Bolyai portréjának megrajzolására, csak azért, hogy később állást foglalhasson a Bolyaiakról szóló drámákkal szemben.
Bori elragadtatja magát, s még mielőtt letisztulna benne az élmlémy, sietve végigfut az olvasmányon és rengeteg gondolkodásra serkentő részletet emel a vizsgálódás térségébe, de mivel műveiben teljességre törekszik, s egyik elve az, hogy minél kevesebb asszociációnak, gondolati magnak szabad kárba vesznie a megmunkálásban, nem időzik soká a felszínre hozott értékeknél, tovasiet, hogy minden felfedezett mozzanatról szólhasson. Bízvást állíthatjuk, hogy ezért lazulnak föl tanulmányai, s azt is, hogy Bori még nem érte el azt a nívót, mely képességeinek tetőpontját jelezné.
Ha összehasonlítjuk Az ember keresése és az Eszmék és látomások c. kötetet, meggyőződhetünk róla, Bori Imre néhány év alatt olyan nagy fejlődésen ment át, hogy az iránta vialó viszonyulásból eleve ki kell zárnunk a hajbókoló, ízléstelenül magasztaló hangnemet.