Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Szűgyi Zoltán
A lélek megszégyenítése
Liliana Cavani: Éjszakai portás
1975. november 3.
VIGILIO MELCHIORRE: AZOKAT A FILMEKET NEVEZHETJÜK POLITIKAI FILMEKNEK, MELYEK NEM A TÖRTÉNELEM GLOBÁLIS INTERPRETÁCIÓJÁT ADJAK, HANEM EGY-EGY JELENSÉG ELEMZÉSÉVEL FOGLALKOZNAK, S EZT A JELENSÉGET IGYEKSZENEK VALAMELY KONKRÉT MINDENNAPI HARCBAN MEGTALÁLNI...
Véget ért a második világháború. A mulató, a kabaré, a »szép film« uralma után kezdett egyre jobban élettel telítődni a film. Míg régebben a politikai hátterű erotizmus egy morális támakörhöz kapcsolódott, happy and-del végződtek a filmek és az erotika csupán kirakati dekorációként szerepelt, most lekerültek a díszítések, leegyszerűsödtek a jelenetek, leegyszerűsödtek a »filmdrámák«. Megjelent a sáros utca, a proletárnő, a munkásruha, az erőszak. A durva, minden szépítés nélkül bemutatott életképek, a szex, a háború borzalmainak iskolapéldái egyengették azt az utat, melynek nyomán a rendezők egyre gyakrabban nyúltak olyan témakörökhöz, melyek a múlt »szép« filmjében szinte elképzelhetetlenek lettek volna.
Japánból szado-mazochisztikus filmek érkeznek.
A filmekben megjelenik a fényűzés-nyomor, a szex, az ártatlanság, az erőszak gyűjteményének a legkülönbözőbb formában való bemutatása.
GLAUBER ROCHA: A SIKERES PRODUKCIÓ TITKA: A SZEX ÉS AZ ERŐSZAK ÖSSZEKAPCSOLÁSA.
P. E. S. GOMES: VADIM (ROGER) FELTALÁLTA AZ AGY ESZTÉTIKÁJÁT.
Az erőszak és a szex sokáig kielégítőnek látszott. Az erőszak továbbra is egyforma eredményességgel tartotta magát, míg a szex önmagában már nem volt érdekes. A nézőit nem lehetett meghökkenteni; egy bordélyházban minden megtörténhet. Kellett valami új, megfoghatatlan, lehetetlen, amit csak látni lehet, amit egy néző szinte sohasem érhet el (és amit a néző követelt saját magának). Elindultak hódító útjukra a perverzitások legszélesebb skáláját bemutató filmek.
Liliana Cavani Éjszakai portásában a szado-mazochisztikus viszony és a politikai téma párosításával találkozunk. Milyen (természetű a kapcsolataik — keresett-e vagy szerves? Vannak, akik azt állítják, a politikához ennek a filmnek semmi köze, mások a szexnek másodlagos vagy csak harmadlagos szerepet tulajdonítanak, és arról vitáznak, eléggé erélyesen lép-e fel a film a fasizmus ellen. Mindkét fél kategorikus. Úgy tűnik azonban, bár fontosnak tartják, sőt a Vita alapjául többnyire ez szolgál, gyorsan átsiklanak a szado-mazochizmus központi jelensége fölött.
Erich Fromm részletesen tárgyalja a szado-mazochizmust mint jelenséget (mint normálisat és mint patologikusat). Bár a szado-mazochizmus nem tisztán a fasizmus jelensége, a fasizmusban nyilvánul meg a legszélsőségesebben.
Az ember, aki az elsődleges, a »mindennapokat« élő világgal való kapcsolatot elvesztette, az új kapcsolatot egy másik ember, egy másik individuum fölötti teljes dominációban keresi, vagy önmaga teljes alárendelésében egy másik egyénnek. Elveszti énjét, identitását, megszűnik az akarat »értelme«, melyet egy másik emberével próbál pótolni, annak objektumává válik. Egyfajta szimbiózis létrehozásán, függő viszony kialakításán fáradozik. Így próbálja megszerezni újra azt az erőt, amit elvesztett, amit az egyén »én«-je tartalmaz. Liliana Cavani fiatal hősnőjének a fogolytáborban eltöltött idő, a lélek megszégyenítése után még volt ereje új kapcsolatot keresni az élettel, önmagával. Férje karmester, nem véletlenül: a fasizmus legnagyobb ellenségének az intellektualizmust tekintette. A kultúra és a művészet volt az az erő, mely visszasegítette az életbe, azonban szado-mazochisztikus hajlamai a náci tiszttel való újbóli találkozásukkor elhatalmasodnak rajta, ereje elhagyja, lelke visszahull korábbi rasbágába: az individuum szétesik. Nemkülönben a másiké. A két individuum leépült egyre, s attól kezdve, bár két lény van jelen, csak egy egyén létezik: kettőjük közös személyisége.
L. MUMFORD: A FASIZMUS IGAZI FORRÁSAIT AZ EMBERI LÉLEKBEN ÉS NEM AZ ÖKONÓMIABAN KELL KERESNI.
A nácizmus valóban pszichológiai probléma, azzal, hogy társadalmi-gazdasági tények formálják a pszichikai tényeket is. A nácizmus gazdasági és politikai probléma, de ideológiai és tömeglélektani hatalom.
ERICH FROMM: A NÁCIZMUS PSZICHIKAILAG FELTÁMASZTOTTA AZ ALSÓ-KÖZÉP OSZTÁLYT. MOBILIZÁLTA EMOCIONÁLIS ENERGIÁJÁT, MELY KÉSŐBB FONTOS ERŐVÉ VÁLIK A GAZDASÁGI ÉS POLITIKAI CÉLOK MEGTEREMTÉSÉÉRT FOLYTATOTT HARCBAN.
A fasizmus racionalizálta önnön abnormalitását: megvalósulván a rend képét ölthette magára. A megváltozott rendbe beilleszkedő fasiszta a rendre háríthatja az abnormalitást — hősnőnk ott megszégyenült, itt is kiátkozott.
L. MUMFORD: A FASIZMUST MEGMAGYARÁZZA A FÖLÉNYSÉG BÜSZKESÉGE, A KEGYETLENSÉG ÉLVEZÉSE, A NEUROTIKUS DEZINTEGRÁCIÓ...
A filmkritikusok, mikor az Éjszakai portásról — vagy más hasonló jelrendszerű filmekről — szólnak, általában a témáról és a felhasznált elemekről vitatkoznak, háttérbe szorul a film mint művészi alkotás, a szereplőik teljesítménye, különböző kiegészítő elemek egész sora, melyek egyébként az értékelés homlokterében állnak.
Az Éjszakai portásról megjelent tömérdek publikáció (attól függetlenül, milyen hozzáállással íródott, negatívnak vagy pozitívnak ítélte meg a filmet, bemutatása mellett vagy ellene kardoskodott), akarva-akaratlan egyetlen célt szolgált: felkavarta a port, a film körül. Ugyanehhez járult hozzá az is — és nem kis mértékben —, hogy a filmet Olaszországban és Németországban betiltották.
Pier Paolo Pasolini olaszországi betiltása miatt nemrég szintén Párizsban bemutatott Saló vagy Sodoma 120 napja című filmjéről már érkeznek a filmkritikák.
THOMAS QUINN CURTIS: EZ A FILM SENKIT SE HAGY HIDEGEN.
Nem porhintés-e a port felkavarni?