Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Danyi Magdolna
A kritika kihívásai
1975. március 1.
Utasi több mint egy évtizedes kritikai munkásságát összegezi a Tíz év után, és egyúttal a Symposion-nemzedék meghirdette és meghonosította irodalmi kritériumok szenvedélyes harcosát és sommázóját is mutatja szerzőnk első kötete. A kötet tanulságainak és jelentőségének falmérését, az általa felvetett és a vele kapcsolatosan felmerülő kérdések tisztázását természetesen nem vállalhatja egy rövid ismertető. Világos a számunkra, hogy csak egy körültekintő, alapos tanulmány foglalkozhat vele érdeme szerint; a helyét és szerepét meghatározó irodalmi és kritikai relációk feltárása egyelőre csupán a vázlatosság igényével végezhető el, hisz nemcsak múlt évi (egyébként kritikai munkákban gazdagnak és színvonalasnak mondható) könyvtermésünk kiugró teljesítménye a Tíz év után, hanem irodalmi fejlődésünk egészének, nagykorúsodó és — ebben fölösleges fukarkodnunk az elismeréssel — nagykorúsodott kritikai gondolkodásunk megkerülhetetlen mérföldköve is. Akármerről közeledünk is irodalmunk időszerű vagy történelmi kérdéseihez, Utasi célratörő tudatossággal és következetességgel végzett kritikai munkásságát minden bizonnyal figyelembe kell vennünk. Megalkuvást nem ismerő, következetes esztétikai igényessége és irodalmunk belső, mélyvízi áramlataira összpontosuló figyelme a kritikai gondolkodás értékdifferenciáló és értékrögzítő szerepét hangsúlyozza itt és most, nyughatatlan oknyomozó szelleme pedig az irodalom kulturális és társadalmi hajszálgyökereit mutatja meg szerteágazó bonyolultságukban; következésképp Utasi esztétikai szemlélete egy pillanatra sem válik, de még csak nem is tűnhet öncélú esztétizálásnak, sohasem kontextus nélküli, sohasem talajtalan.
Utasinak nincs megfogalmazott kritikaelmélete, ami nem jelenti, hogy világosan kirajzolódó, megbízható módon körülhatárolható kritikai modellje sincs. Ellenkezőleg, ez a modell, ha kevésbé árnyalt és kevésbé elmélyült ősformájában is, már az első kritikai írásokban jelen van. Kibontása, a kritikák alapján történő rekonstrukciója alapul szolgálhat az Utasi-féle irodalomeszmény meghatározásához és eme irodalomeszmény sajátos vonásainak, jellemzőinek a rögzítéséhez. Az eredetiség kérdése több oldalról is izgalmas és tanulságos szempontja lehet a kutatásnak, hisz a tüzetesebb elemzések és viszonyítások híján is a melléfogás kockázata nélkül állapíthatjuk meg, hogy Utasi kritikai modellje részleteiben nem tartalmaz az irodalomkritikában eleddig valahol és valamilyen módon meg nem fogalmazott értékkövetelményeiket, újsütetű mércéket, szokatlan megközelítési szempontokat és módszereket, ugyanakkor azonban nem lehet kétséges a számunkra, hogy az ismerős elemeikből összeálló, egységes kritikai magatartássá szerveződő egész — jellegzetesen és félreismerhetetlenül sajátos. Sajátos akkor is, ha a magyar vagy a jugoszláv irodalomkritika szélesebb kontextusába helyezve, és akkor is, ha a jugoszláviai magyar irodalomkritika, illetve a Symposion-kritika relációin belül vizsgáljuk.
Utaltunk már rá, hogy Utasi nem izolálja az irodalmat, értékeit így nem is abszolutizálja, a kulturális értékek szerves részeként tartja számon őket, ugyanakkor viszont magát a kultúrát is sajátosan emberi értékszféraként tételezi, célja mindig az emberi értékek megmutatása, a komplex emberi lényeg konkrét tudatosítása, felszínre hozása, tettenérése. Ezért központi kategóriáivá válnak a teljesség, a tudatosság, a problémafelvetés, az élmény hitelessége, az időszerűség stb. Utasi számára jellemző módon az ember minden értékek maximája, így szükségszerűen külső megközelítési szempontot érvényesít. Szembenézést, emberi-etikusi elkötelezettséget, problémafelvetést és -tudatosítást vár el a költészettől, és kritikája természetszerűen, önnön belső törvényeit követve tesz eleget ugyanezen követelményeiknek. Innen a higgadt megfontoltságon átütő, a színtelen tárgyilagosságot szétfeszítő szenvedélyesség, harciasság, a polemikus hang és a kétkedésekkel terhes, de minden esetben termékeny vívódás, a vitatkozó hajlam, mély környezetének kritikai sémáit és saját következtetéseit is nemegyszer kikezdi. Minden válasz után újabb miértek sorakoznak, végérvényes feleletekre nincs lehetőség, az ítéletek felülvizsgálása mindig időszerű.
Utasit bizonyos értelemben az álértékek tagadására építő kritikusnak is nevezhetnénk — és a kritikusok ilyen típusából, habár mindannyian nagyon is tisztában vagyunk vele, milyen sok »művecske« lát napvilágot irodalmunkban, kevés akad a vidékünkön. (Szándékosan használtuk itt a vidék kifejezést, hisz épp a Vidék és a vidékiesség jellemzője, hogy tudatosodott provincializmusa és a provincializimus elleni harca is inkább értékrögzítő magatartásra készteti.) Utasi habozás nélkül választja a rázósabb, több kellemetlenséget rejtegető, fokozottabb energiabefektetéssel és nem egyszer energiapazarlással járó utat — az értékekért vívott harc számára elválaszthatatlan az álértékek elleni harctól. Különös hevítettségű, a modorosságot és a művészietlenséget könyörtelenül leleplező stílusparódiák is születnek így: vitriolos szellemességük tanulságul és követendő példaként szolgálhatna vidékünkön a műfaj hivatásos gyötörgetői számára. Egy korszerűtlen, túlhaladott és ezenfelül felszínes magatartást ostoroz szerzőnk fáradhatatlanul, hisz a műalkotás az ő számára mindig egy magatartás kiteljesítője, vagy kudarca. És különösen érdekesnek, jellemzőnek is kell tartanunk, hogy az álértékeknek szinte naponta hadat üzenő, magabiztosan viaskodó kritikusunknak nem erénye az értékek megerősítése; ilyenkor szenvedélyes oknyomozása lelkesedésbe csap át és ez a lelkesedés elhomályosítja, háttérbe szorítja a különben mindig élesen pattogó miértjeit. Így kerülhet sor aztán a furcsa paradoxonra, hogy a felismerést, a problémafelvetést és a tudatosságot makacsul számon kérő kritikus dicséretében eljut a szeretni váló ember és költészet kategóriájáig. Csöppet sem véletlen, hogy Utasi ilyen vallomást tesz egyhelyütt: »Mert a közepes verseket, ha már hozzájuk nyúlsz, óhatatlanul méricskélned, osztályoznod, csomagolnod kell: a társasjáték íratlan szabályai ugyanis megkövetelik a körültekintő ráfogást vagy az elmarasztaló hűvös ítéletet. Harmadik lehetőség nincs: a közepes verset nem lehet igazán szeretni.«
Egy remekül megszerkesztett és irodalmunkban mindenképp kimagasló helyet érdemlő kritikai kötet méltatójának talán nem épp a legillendőbb dolog felhívni az olvasó figyelmét arra, hogy szerzőnk első könyvét tartja a kezében. A Tíz év után egyáltalán nem szorul rá, hogy első kötetként tartsuk számon, legszívesebben magunk is megfeledkeznénk e tényről, hisz csorbítani látszik jelentőségét, érettségét. A szembenézés Utasi-féle követelményét azonban, úgy hisszük, nekünk is érvényesítenünk kell; amúgy is hézagos ismertetőnk végképp csonka maradna, ha nem figyelnénk fel rá, az önmagával szemben támasztott követelmények milyen szigorúságát sugározza a gyűjtemény. És tévednénk, ha olyasmit feltételeznénk, hogy ez a szigorúság csak az első köteteket váró vállveregetős közhangulattal dacol; nem, a szembeszegülés gyökerei itt is mélyebbre vezetnek, Utasi igényessége, környezetünkben már-már kihívónak mondható igényessége sokkal szélesebb frontot nyit, az újból és újból általánosan is elharapódzó igénytelenséget veszi célba. Nehéz lenne most eldönteni, hogy telitalálata vagy az első kötetek hagyományosan elnézőbb fogadtatása-e az, ami elnyomja bennünk a kihívása iránti érzékenységet. Minit ahogy nehéz lenne egyértelműen eldönteni azt is, csupán a kritikánknak irodalmunktól való elfordulását hangoztató vád cáfolata-e a kötet, vagy egyúttal a közvetlen feladatát még mindig nem kellő tudatossággal és célirányos módon ellátó irodalomkritikánk, pontosabban: műértékelésünk kritikája is. Legyünk akár írók, akár szerkesztők vagy kritikusok, tisztán, a legcsekélyebb lelkiismeretfurda1ás érzete nélkül aligha örülhetünk ennek a könyvnek.