Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Juhász Erzsébet
A korszerű marxista személyiségelmélet feladatairól
Tadeusz M. Jaroszewski: Személyiség és közösség. Kossuth, Budapest, 1974.
1975. augusztus 1.
Jaroszewski tanulmánykötete minden filozófiai rendszer egyik leglényegesebb kérdését: a személyiség és közösség viszonyát vizsgálja meg a marxi gondolatkörben. A szerzőnek mindenekelőtt az a célja, hogy rekonstruálja a marxi személyiségelmélet filozófiai alapjait, mivel az elmúlt évtizedek folyamán, sőt olykor még ma is »a marxi humanizmust sok tekintetben egyoldalúan fogták fel, sőt különböző irányokban eltorzították vagy tőle idegen ideológiáktól kölcsönzött gondolatokkal torzították el«.
Jaroszewski abból a tételből indul ki, hogy korunk nem marxista filozófiai rendszerei — a keresztény perszonalizmus különböző irányzatai, valamint az egzisztencializmus — azt vetik a marxizmus szemére, hogy nem szentel figyelmet az emberi személyiség problémakörének. »A kommunizusban olyan emberről van szó — idézi erre a hozzáállásra jellemzőként Jacques Maritainnek, a keresztény perszonalizmus egyik fő filozófusának tételét —, akit előbb meg kell fosztani egyéniségétől, hogy örömet találjon abban, hogy magát az egésznek szenteli.« Sartre a marxizmusnak az egzisztencializmussal való kiegészítésében keres kiutat, szintén arra hivatkozva, hogy a dialektikus materializmus filozófiájából hiányzik a személyiségelmélet. Jaroszewski tanulmánya elutasít minden a marxizmust érintő jogtalan és alaptalan bírálatot, amelyek szerint a dialektikus materializmus úgymond figyelmen kívül hagyja a személyiség problémáját, s bizonyos társadalmi struktúra megvalósítását egyértelműnek tekinti a személyek emancipációjával. Újra felhívja a figyelmet arra, hogy »a marxi eszmény nem szűkíthető le a jóléti társadalomnak valamilyen kommunista verziójára«. A gazdasági és politikai célnak mindenkor csak eszköznek kell lennie »a személyiség emancipációjára és társadalmasítására«. Felfedve a ténylegesen marxista személyiségelmélet filozófiai alapjait, Jaroszewski áttekinti a nem marxista filozófiai rendszereket: a heideggeri és Sartre-i egzisztencializmus, a strukturalizmus és a keresztény perszonalizmus különböző irányzatainak a személyiségelméleteit is. Nem az az elsődleges célja, hogy e személyiségelméletek megoldatlan pontjait »leleplezze«, hanem hogy rámutasson mindazokra az itt szereplő problémákra, amelyek ma még kidolgozásra várnak a marxi személyiségelmélet körén belül. »A marxisták — írja — nem kerülhetik meg és nem is szabad megkerülniük azokat a korunk embere számára olyannyira lényeges kérdéseket sem, amelyekkel bizonyos ideig — mintegy monopolisztikusan — kizárólag az egzisztencializmus, a keresztény perszonalizmus, a pszichoanalízis vagy az amerikai szociológia foglalkozott. Mindezeket a problémákat azonban a marxizmus elméleti és módszertani értékeinek, felismeréseinek talaján kell megoldaniuk.«
Jaroszewski nem tartja elfogadhatónak a nem marxista személyiségelméletek merev elutasítását. »Ez helytelen és társadalmi szempontból káros volna — írja
— (...) a lényeges filozófiai és világnézeti különbségek »elkenése« nélkül kell közösen arra törekednünk, hogy az együttműködés és a párbeszéd légköre alakuljon ki«. Az egzisztencializmus marxi kritikáját adva fölhívja a figyelmet azokra a kérdésekre is, amelyeket a marxizmusnak be kell építenie a maga személyiségelméletébe. Így többek között a következő egzisztencialista tételekre: az egyén felelőssége saját és mások sorsáért, a történelem, az interperszonális viszonyok, a társadalmi intézmények, a kultúra alakulásáért; személyiségét mindenkinek önállóan kell kialakítania; az emberi személyiség szabadsága szubjektív természetű; az értékek és a parancsok közötti különbségtétel szükségessége; a látszat-kommunikáció és a látszat-közösség veszélye, valamint a személyiség elvesztésének a veszélye a tömegtársadalmak homogenizált tömegkultúrájában stb.
A strukturalizmus felismerései közül mindenekelőtt az egzaktságra és objektivizmusra való törekvés elvét tekinti a dialektikus materializmus számára is követendő tudományos módszernek. A keresztény perszonalizmus különböző irányzatainak tételeit bírálva és elemezve Jaroszewski megállapítja, hogy »a katolikusok szocializmus melletti elkötelezettségének a problémája az ún. erkölcsi forradalom kérdésével függ össze«. A katolikusok ugyanis bizonyos szellemi és lelki célokat abszolutizálva elválasztják őket megvalósításuk társadalmi eszközeitől. Ez azonban nem zárja ki, sőt nem is zárhatja ki a két filozófiai rendszer közötti együttműködést. »A magam részéről — írja — nem látnék semmi helytelent abban sem, ha elismernők, hogy (...) bizonyos értelemben a marxizmus is »perszonalista politikai« program. Nevezetesen abban a laikus értelmezésben, amleyben a »perszonalista politika« kifejezés nem jelent semmi mást, csupán a személyes értékek fejlesztésére irányuló törekvést az »evilági« életben, éspedig a társadalmi strukturális átalakulások alapján, nem pedig ezeken túlmenően vagy ezek helyett.«
Jaroszewski tanulmányának jelentősége abban áll, hogy elmélyült, autentikus elemzését adva a nem marxista filozófia rendszerek személyiségelméleteinek, feltárja azokat a horizontokat, amelyek nélkül a marxista személyiségelmélet aligha tudna továbbépülni. Ilyen vonatkozásban tehát a korszerű marxista személyiségelmélet alapvető munkájának tekinthető e mű. »A személyiségre vonatkozó kutatások intenzívebbé tételének szükségessége nemcsak abból adódik, hogy sikerrel kell megvívnunk harcainkat az antimarxizmussal, hanem — és mindenekelőtt — magának a marxista mozgalomnak a gyakorlati szükségleteiből — szögezi le Jaroszewski. — Az új ember kiformálásának, az emberi kapcsolatok tökéletesítésének, a kulturális forradalom tartalmasabbá tételének stb. problémáit nem oldhatjuk meg eredményesen anélkül, hogy ne tisztáznánk saját magunk számára számos, az emberi személyiséggel és fejlődésével összefüggő lényegbevágó kérdést.«
Jaroszewski kiemeli a személyiség és közösség viszonylatában, valamint a közösségen belül létrejövő interperszonális kapcsolatok vizsgálatában azt a marxi személyiségelmélet továbbépítése szempontjából alapvető tényt, amely szerint »az ember személyisége a tevékenység során kibontakozó, viszonylag tartós totális pszichikus struktúra, amely egyúttal »diakrónikus«, dinamikus, nyílt struktúra is (...) Az emberi személyiség olyan struktúrát jelent — mondja —, amely cselekvéseiben, beállítottságaiban, tevékenységeiben, nem tárgyiasult termékeiben, személyközi kapcsolataiban objektiválódik, és éppen e külső megnyilvánulásai folytán lesz megismerhető, közölhető, tehát megragadható az emberi megismerés és magyarázat számára.«