Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Jan Mukarovsky
A költői mű mint értékegyüttes
1975. augusztus 1.
A költői mű a legkülönfélébb értékek sokaságát foglalja magában; de mint művészi kifejezés, az esztétikai értékek kivétetelével mindőjüket nélkülözheti. Akárcsak bármely más nyelvi kifejezésben, a költői műben is jelen lehet az értékek minden válfaja, így például az egzisztenciális értékek (a tények megléte illetve nem-léte), az intellektuálisak (a gondolatok helyessége vagy helytelensége, eredeti vagy kölcsönzött voltuk) vagy az etikái, a szociális, a vallási és más értékek.
Ennek a tanulmánynak nem feladata, hogy pontosan definiálja, leírja és osztályozza a költészet minden lehetséges értékét. Bennünket csupán az egyedül nélkülözhetetlen és domináló érték, az esztétikai és az összes többi viszonya érdekel. Minthogy az utóbbiak közös vonása az esztétikai értéktől való eltérés, esztétikán kívüli értékeknek fogjuk őket nevezni. A költői mű befogadható és elbírálható bármely értéke szempontjából. Vizsgálható, hogy a műben elbeszélt események megtörténtek-e vagy sem; a versben kifejezett érzelmek őszinték-e, vagy színleltek; a mű eszméi helyesek-e, vagy tévesek, eredetiek-e vagy sem; a mű megtestesítette etikai álláspont megegyezik-e a miénkkel, vagy eltér attól. Ám a költői mű művészi jellegének az értékelés egyetlenegy módja felel meg, s ez az esztétikai értékelés, mely egyedül mérvadó. A valóságban az adekvát értékelés kérdése igen összetett: tudniillik az értékelés két típusa, az esztétikai és az esztétikán kívüli, olykor felcserélődnek, s felcserélődésük magából a mű természetéből következik. Így például az önéletírás vagy épp a történelmi regény műfajára jellemző az egzisztenciális (igaz — hamis) és az esztétikai értékelés keveredése. Ezzel analóg példa a képzőművészetben a portré. Lehetnek olyan korszakai a költészet fejlődésének, amelyek — még az esztétikai értelemben »legtisztább« műfajok, például a líra vonatkozásában is — erősen hajlanak az értékelés esztétikán kívüli módozatai felé. Arról se feledkezzünk meg, hogy olvasóból sokféle van; egyesek alkatilag jobban vonzódnak a mű esztétikán kívüli, mint az esztétikai értékeihez, s így is fogadnak be minden művészi alkotást. Mindez azonban mit sem változtat az esztétikai értékek elsőbbségének ismeretelméleti elvén, mely a költői mű és a tényközlés elméleti határvonalát jelzi.
Ha a műalkotás adekvát befogadásában esztétikai értékei az elsődlegesek, világos, hogy alárendelt szerepet játszó többi értékei — mivelhogy önállóak — nem befolyásolják a költői mű mint művészi objektum értékelését. A helyes értékelés számára például irreleváns, vajon a műalkotás tényei megfelelnek-e a valóságnak, vagy sem. A fenti állítás alapján úgy hihetnők, a műalkotást művészi objektumként befogadó és értékelő olvasó kirekeszti látóköréből a mű esztétikán kívüli értékeit. Tévedés — az esztétikán kívüli értékek ui. ilyen esetben is fontos szerepet töltenek be, ha nem is önállóan, a befogadó érzelmi és akarati viszonyulását irányítva, hanem a műalkotás esztétikai szervezettségének összetevőiként. így például az etikai és a szociális értékek a hősök kölcsönös viszonyát megalapozó eszközök lehetnek, epikai művek hőseinek »rangsorolásában« (például a pozitív és a negatív hős ismert ellentéte). Esztétikán kívüli érték lehet az erjesztője a cselekmény kibontakozásának — például azokban a művekben, melyekben »a jó győzedelmeskedik«. Más eszközökkel egyetemben esztétikán kívüli érték adja meg a líra érzelmi töltését. Nagyobbára esztétikán kívüli értékek eltéréseire és ellentéteire egész szerkezet épülhet, különösképpen lírai versé. Az »odaértett« tényleges és a közvetlenül kifejezett hamis értékelés ellentétén alapuló irónia jelentős tényezője lehet a műalkotás esztétikai struktúrájának. Valamely esztétikáin kívüli érték hangsúlyozott hiánya is a művészi szervezettség tényezőjévé válhat. így például a XIX. századi realizmus egyik válfajának alapvető sajátossága az etikai értékelés mellőzése az egzisztenciális értékek javára. Tények közvetlen állásfoglalás nélküli felsorakoztatásával leplezik az etikai értékelést, mely a felsorolás mikéntjében közvetetten jelen van. Az »elhallgatott« etikai értékelés a műalkotáson kívülre vetül, az olvasó reflexióiba. Az olvasónak úgy tűnhet, egészen önállóan, közvetlenül magát a valóságot értékeli. Az egzisztenciális minőségeket ugyanakkor olyképpen emelik ki a realista regények, hogy nagy súlyt fektetnek az elbeszélt események »hitelességére« (szándékosan meglazítva a cselekmény belső szerkezeti összefüggéseit), s a leírásokban magára a »valóságra« (a jelenettagolás véletlenszerűségei és spontán alakítatlansága).
Noha, mint láthattuk, az esztétikán kívüli értékeknek a költői műalkotás szervezettségében nagy szerepük van, ez mindaddig könnyen szem elől téveszthető, amíg a költészet esztétikán kívüli értékeinek skálája megegyezik az adott értékeknek az olvasó által a gyakorlati életben tapasztalt szokásos rendijével. Ebben az esetben ugyanis a mű értékeinek rendje és hierarchikus rétegeződése mindenképpen értelmezhető a társadalmi valóságtól függően — és egyáltalán nem a mű struktúrája felől. Nagyon érdekes felfedezésekhez juthatnánk az esztétikán kívüli értékek strukturális teherbírását illetően pl. egy régebbi keletű műalkotás utólagos rekonstruálásával, feltéve, hogy az esztétikán kívüli értékeknek a korabeli olvasó számára mérvadó skálája azóta érezhetően megváltozott. Megtörténhet, hogy a regény hőseinek a mű hordozta, s a mű strukturális szervezettségének egészébe beépített etikai vagy épp szociális értékek alapján felállított belső viszonyrendszere ellentmondásba kerül az olvasó számára érvényes etikai és társadalmi értéknormákkal. S így ugyanaz a hős, amely a műalkotásban, megfelelő erkölcsi kvalitásai alapján, pozitívnak bizonyosul, a gyakorlatban érvényes megváltozott értékelés tükrében negatívnak minősül. A hősök műbeli szociális minősítésének ellentmondhatnak az új társadalmi értéknormák. Más esetekben viszont egy új látásmód a morális eszmét, amely felé, a szerző szándékával összhangban, a cselekmény mint végcélja és megoldása felé halad, nyomatékos ellenpontnak veheti. A mű hordozta esztétikán kívüli értékek mindeme esetekben teljesen különválnak a gyakorlati életben használatos értékektől, s csupán a mű esztétikai szervezettségének tényezőiként hatnak.
Mindeddig csupán a műalkotásban fellelhető esztétikán kívüli értékeknek a mű strukturális szervezettségének egészéhez való viszonyát vettük figyelembe. De már az esztétikán kívüli értékeknek egy régebbi keletű alkotás rekonstrukciója alkalmával megmutatkozó szerkezeti jelentősége sejtette, hogy az olvasó számára érvényes — külső — értékrend belejátszik abba, hogyan fogadjuk be a mű belső szervezettségét. A külső és a belső értékek mindenütt összefüggenek. Ez a viszony azonban mindaddig rejtett és a struktúrára nézve semleges, amíg a kétféle értékrend megegyezik. Amint különbség mutatkozik a mű és az olvasó szokásos értékelésmódja között, ez a viszony a művészi szervezettség tényezőjévé lép elő. Egyes költői művek ezt a különbséget éles ellentétté mélyítik. Így például az úgynevezett művészi idealizmus magasabbrendű — tehát: vágyott — belső etikai értéket állít szembe a gyakorlatban érvényes értékeléssel. Ezzel szemben más irányzatok, teszem azt a dekadencia vagy a sátánizmus, a mindennapi életben visszásnak számító, esetleg határozottan negatív minőségeket állítanak a pozitív és magasrendű értékeket megillető helyre. Vannak azonban olyan esetek is, amikor a műben adott esztétikán kívüli értékelésmód ütközése a rajta kívül esővel nincs ugyan előtérben, ám a műalkotás szervezettségének implicit előfeltétele. Egész irodalmi műfajok alapulnak ilyen előfeltételen, például a történelmi regény, a parasztregény és általában a sajátos környezetet, bemutató regények. Így például a »parasztregény« belső értékskálája nem azonos a közösségével, amelynek szánták. A regény szereplőinek értékskálájával rendelkező parasztok szemében ez nem a parasztélet regénye lenne, hanem egyszerűen csak regény, minden közelebbi meghatározottság nélkül. Már maga az elnevezés — »paraszt«-regény — tartalmazza az esztétikán kívüli értékek skálájának a kettősségét. Talán fölösleges is külön hangsúlyozni, hogy a műben adott, a meghatározott környezet jellemzését szolgáló értékelésnek nem kell megegyeznie az illető környezet tényleges értékrendjével, lehet teljesen fiktív is. Érdekes példái az ilyesfajta eltérésnek Gobineau Ázsiai novellái. Először is: a könyv Kelet különböző népeinek elbeszélőművészetéből merít (Perzsiából, Afganisztánból, a Kaukázus vidékéről), úgyhogy már magában a kötetben a különböző szemléletek, s ezzel együtt az eltérő értékrendek konfrontálódása következik be.
Emellett mindegyik elbeszélés művészileg kiaknázza a műben adott és az európai olvasó számára megszokott szemlélet közötti eltérést. Így például két egymással szorosan öszetartozó jelenetben ugyanannak a hősnek a cselekedete az olvasó etikai elvei szerint előbb morálisan elítélendő, aztán helyeselhető. A mű világában azonban a hős és környezete szemszögéből nincs ellentmondás, mindkét tette pozitív.
A költői mű esztétikán kívüli értékeinek kérdése tehát nagyon összetett. Még összetettebbé lesz, ha a költészet gyakorlati hatását, szerepét is figyelembe vesszük. A költészet funkciója elfogadtatni a társadalommal egy meghatározott értékrendet. A költői alkotásnak mint művészi kifejezésnek lényegi funkciója, mint mondottuk, az esztétikai funkció. Emellett a költői mű számtalan más funkcióval is rendelkezhet, például etikai, szociális, vallási funkcióval. Igaz ugyan, hogy a költészet esztétikán kívüli funkciója szorosan összefügg az esztétikán kívüli értékek kérdésével, de a kettőt nem szabad összetévesztenünk. A műalkotás hatása ui. nem csupán a műalkotásról függ, hanem közegének, ami maga a társadalom, befogadóképességétől, meghatározott értéktípus iránti befogadókészségétől, s úgyszintén a társadalom értékelési módjától. A társadalom felruházhatja a műalkotást a költői szándéktól eltérő funkcióval is. Különösen régebbi korok vagy távoli égtájak alkotásait, melyek a befogadótól eltérő társadalmaknak íródtak; de megtörténhet ez a kortárs és hazai környezetben fogant művek befogadásakor is.
A költészet esztétikán kívüli funkciója valójában nem a poétikának, hanem a költészetszociológiának a problémája. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a műalkotás művészi szervezettségénenk elemzésekor elhanyagolható e funkció, hiszen már a mű létrejöttében jelentős szerepet játszhat a költő elképzelése a mű hatásáról. A műnek szánt szerep így a művészi struktúra összetevője lesz. Arra is van példa, hogy a költő alkotása »célszerűségét« tudatosan és művészileg kiaknázza. Jurij Tinyanov erről (Anarchisták és újítók című könyvének Irodalmi tény című fejezetében )a következőket mondja: »A műalkotás strukturális szervezettségének alapjaiba beépíthető egyféle előrelátása is a konstrukció későbbi rendeltetésének. Legegyszerűbb példa erre, az élőbeszéd-szerűség jelenléte a szónoki beszédben vagy a retorikus költészetben«. Ez a műalkotáson belül meglévő irányultság, mely szervezettségének összetevőjévé válhat, a poétika kérdése, ez kétségtelen. De a műalkotás befogadói közösségre gyakorolt hatásának, e szociológia problémának a vizsgálatában is számolnunk kell azzal a lehetőséggel, hogy a mű szervezettségében esztétikán kívüli értékek és esztétikán kívüli funkciók alkalmazhatók; és ennek a lehetőségnek a következményeivel is. Valamint a szociológiai kutatásnak azzal, hogy az esztétikai érték átalakítja az esztétikán kívüli értékeket, s úgyszintén azzal is, hogy a költői műalkotás látszólag teljesen külsőleges felhasználását a társadalom részéről a mű »alkalmatos« volta válthatta ki.
Amikor a költői mű funkciójának a kérdését tárgyaljuk, úgy véljük, indokolt megemlíteni egy vele szorosan összefüggő jelenséget, a költészetnek a társadalomban való elterjedését. Vannak korszakok, amikor a költészet a társadalom számos tagjához, több szociális környezetbe és rétegbe eljut, de vannak egészen másféle korok is, amikor a költészet befogadása egy egészen szűk olvasói körre korlátozódik. A költészet ilymódon leszűkült hatókörét olykor magának a költészetnek a számlájára írják, válságként értelmezik. De idézzük csak emlékezetünkbe a költészet elterjedése és társadalmi szerepe közötti kapcsolatról mondottakat, s megértjük, hogy a költészet művészi lényegét sem egészen széles, sem egészen szűk elterjedtsége nem érinti; elterjedtsége attól függ, esztétikán kívüli funkciói kisebb vagy nagyobb nyomatékot kapnak: végtére is, egyugyanazon művészi alkotás társadalmi elterjedtsége is koronként változó. A műalkotást adekvát módon befogadni és esztétikai funkciójában értelmezni — mindig kevesek képesek. Táborukat nem egy társadalmi réteg adja, hanem elsősorban a társadalmi réteg egyéneinek veleszületett tulajdonságai, valamint speciális felkészültségük.
Az egyes, térben, időben együtt élő (nemzeti és kortárs) művészetek értőinek csoportja más-más. Minden művészetnek megvan a maga közönsége. A költészet, akárcsak a többi művészetek, ha kizárólag a művészet esztétikai hatását tartjuk szem előtt, alig terjedhet a maga speciális befogadói közegének határán túl. Valamely művészeti ág erőteljes kisugárzása és elterjedése mindig az illető művészet valamely esztétikán kívüli funkciója felerősödésének köszönhető. Ezért az olvasóközönség számbeli csökkenése esetén nem beszélhetünk a költészet válságáról, hanem csupán funkciói eltolódásáról. Így például a szimbolista költészet azzal még nem lesz értéktelenebb más költészeteknél, hogy csak egy korlátozott számú olvasóra támaszkodik. Ezt, végül is, a szimbolista költészetnek a költészet további fejlődésére gyakorolt hatása is bizonyítja.
Mindaz, amit e tanulmányban elmondtunk, nem a dolgok állásának végső meghatározása, sokkal inkább vita az irodalomkutatás azon irányaival, amelyek a költészet egy meghatározott szituációját és egész fejlődését azoknak az értékeknek a helyzetéből vagy fejlődéséből kiindulva magyarázzák, melyek az irodalmat befogadó társadalmi közösség tudatában élnek. Így pl. a költészet fejlődését egyesek úgy fogják fel, mint az intellektuális értékek fejlődésének puszta visszatükröződését (az irodalom története mint az eszmék története) stb. Különbséget kell tenni a költészet esztétikán kívüli értékeinek változása és ezeknek a társadalmi közösség tudatában és gyakorlatában való fejlődése között. A költői mű esztétikán kívül értékei beleilleszkednek művészi szervezettségébe, s alárendeltek a műalkotás fejlődését befolyásoló törvényszerűségeknek. Hogy a műalkotás esztétikán kívüli értékeinek egy meghatározott együttese fedi ugyanezen értékeknek a köztudatban és a társadalmi gyakorlatban fennálló rendjét — lehetséges ugyan a fejlődés egy adott pillanatában, de nem feltétlenül szükségszerű és nem változatlan. A fejlődés egy újabb szakaszában felválthatja a költészetnek az értékek egy egészen más együtteséhez való szorosabb kötődése. Követelésünk, hogy az irodalom fejlődésének vizsgálata a műalkotás művészi szervezettségéből induljon ki, nem zárja ki az esztétikán kívüli értékek tanulmányozásának szükségességét úgy a műben, mint rajta kívül — de mindig rá vonatkoztatva. Igenis fontos, hogy a strukturális elemzés a szervezettség tényezőiként kezelje a költői műalkotás esztétikán kívüli értékeit, s úgyszintén, hogy a szociológiai kutatás figyelemmel kísérje a költészet művészi szervezettsége (ideértve az esztétikán kívüli értékeket is) és a gyakorlatban uralkodó értékek fejlődése közötti összefüggést. Éppen csak hogy a műben jelenlevő esztétikán kívüli értékeket sohasem szabad automatikusan azonosítanunk a műalkotáson kívül érvényben levő analóg értékekkel.
Fordította Danyi Magdolna