Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Gerold László
A KÖLTŐ VILÁGNÉZETE A JÓ VERS
Földindulás versszakadás nélkül
1965. július 15.
A címet Halász Gábor Szabó Lőrincről írt ismertetőjéből vettük kölcsön, s ehhez tegyük hozzá azt a közismert kitételt, hogy a jó vers éltető nedvet szolgáltató gyökerei a belső végtelenből táplálkoznak. Zákány Antal varázslatot szolgáltató belső végtelenje fekete bakacsinnal van bevonva. Őt pesszimista költőnek tartják számon. Nem véletlen, hogy ezt a „sötéten látást” alkati sajátságként tudják be és hangsúlyozzák sorra a Zákány-kötetekről megjelent ismertetők.[1]
Nem jelentéktelen talán megemlíteni, hogy e pesszimista költészet művelője egy kicsit mindig perifériára szorított jelensége volt ennek, a vajdaságinak nevezett tájirodalomnak. Körülötte nem tajtékzott a kritika vize, s róla jobbára „tárgyilagos” vagy legalábbis „tárgyilagosnak” induló bírálatokat írtak. Hiszen a költő, aki minden versében és sorában véresen hiszi, hogy ő az örök szenvedő, tiszteletet követelt és csikart ki attól, aki közeledni próbált feléje és költészete felé. S a közeledők soha sem felejtették el kihangsúlyozni Zákány pesszimizmusa mellett nyelvének, stílusának feltörő keresetlenségével együtt a gondos „kertészmunka” hiányát sem. Ezzel öntudatlanul is megkülönböztetve – s egyúttal föléjük emelve – a „negatív önvallomást” író poétát azoktól a céhbeliektől, akik mindenkor és mindenhol egyedül poétának tudják magukat látni és láttatni. Zákány szerepvállalása rokonszenvesebb, majdnem azt írtam: őszintébb és becsületesebb.
A Földinduláskor sorrendben a negyedik kötet,[2] amelyben azonban ez az örökös szerepjátszásból és lankadatlan indulatokból felépített emberi-költői folyamat művészete jelentősi fordulóponthoz érkezett el. Sajátos módon a kötet eddigi ismertetői, recenzensei erre nem tértek ki.[3] A Fölinduláskor pedig egy fejlődés, egy állapot végpontja, amelyen túl minőségileg új költészet vagy az elnémulással egyenlő megrekedés következhet csak be. Ezzel a szerepével válik az új kötet érdekessé, izgalmassá. Mert bármennyire is csak átlagos eredményeket mutat fel ez a fájdalmat önmagának penzumszerűen feladó költészet, mégis elérkezett a művészet jelentős alkotásainak ismérvéig: a teremtés és pusztítás fordulópontot jelentő kettősségéig. Az önmaga pusztításának és teremtésének próbakövéig. Mindez még nem teszi szükségszerűen naggyá, esetleg őszintébbé és újabbá. Mert ahogy egyesek a melegágyak munkásainak pedantériájával képtelenek voltak teremteni és pusztítani, úgy ez a kaffogó, öntetszelgő pesszimizmus is meddő volt. Minden őszintesége és hangossága ellenére is az. Hiszen Zákány örök pesszimizmusa sem volt teljes. Belőle is épp úgy hiányzott a „túlságosan fáj, nem megy” marcangoló fájdalma – ami nélkül pedig nincs jó vers –, mint a bíborló bogyók kertészeinél.
A Földinduláskor hol latens, hol nyíltan kimondott, változást kívánó sorainak azonban előzménye, sejtetése is van:
„Tudom, hogy miért félek!
Félek, mert valamit
látni vágytam,
kívántam, sötét kívánsággal,
őrjöngve, megbomolva,
s mert tisztább lett az,
mint remélni mertem volna –
tiszta hófehér lett –
én, ím, halott vagyok már most,
perceim, éveim
üres mutatványok.
Félek, félek,
valami szörnyeteg átnyalábol!
De, mivel a sötétség adott,
fakír leszek – fakír vagyok –
s a legnagyobb mutatványom
az – hogy élek!"[4]
A változás nem gyökeres. Pontosabban: itt csak a vágyat érezzük; és az indulat lehűlését: az őrjöngve, megbomolva élt élet heve fakír mutatvánnyá aszalódik majd. Itt még csak ígéretekben, a Földinduláskor egyes verseiben pedig már megvalósulásban, tettben is. Az új kötet korántsem jelent gyökeres szakítást és egyértelmű szembefordulást azzal, ami költőnket eleddig sajátosan jellemezte volt. Ehhez túl nagy és erős a háromkötetnyi hagyomány.
Füst Milán esztétikájának egyik központi kategóriája az indulat, amelyről ezt írja: „ha... van a műben, az alkotás ezzel igazolja magát.” Zákány első három kötetében tengernyi indulat van, s a könyvek teljes mértékben mégsem igazolják önmagukat. Éppen ezért. Képzeljünk csak el egy költőt, aki a túlfűtött indulatok lankadatlan hevével hirdeti: ...„sípján rekedt / énekesmadár gubbaszt, / a lelkén búfelleg ül, / szárnyain ólom...”[5] Költőt, akinek lantján csak egy húr van, aki egy „harsogó élet” zajongó vásárába tévedt, egy állandóan a magány társaságában levő „idegen bolygólakót”, aki váltig hiszi, hogy az Élet a szeretetet tagadta meg tőle, hogy nem több egy vesszőnél, „mely eltörhet porig, / anélkül, hogy fájatná a földet",[6] s aki csak „millió éves” korában ismerte meg az asszonyt. Hiszen ahogy a „simára gyalult életek, ragyogóra esztergályozó érzések, döccenők, ficamok és kitörések nélkül gördülő olajozott mondatok”[7] nem egyebek eszményített igénytelenségnél, úgy ez az indulatszavakból és felkiáltásokból font egyhúros kétségbeesés lelkülete és világa is igénytelenéggé törpül. Milyen a játék, a hullámzás nélküli, sima indulatkolosszus? Valótlan. Ahogy Illyés mondaná: „Amelyik tárgynak nincs árnyéka s vetülete, azt nem láthatom a térben: a valóságban.”[8]
Hogy Zákány költészetét a Földinduláskor-ig mégsem negálhatjuk teljes mértékben, az inkább emberi, mint költői fedezetének tudható be. Annak a nagy-nagy, végtelenül őszinte hitnek, amelynek rendületlenül áldoz, és amely tehetségének köszönve a vers kivetítésében is érezhetővé, nyilvánvalóvá válik. Zákánynak éppen tehetsége és szándékai biztosítják sajátos helyét egy nemzedékben és kapcsolatát az utána jövőkkel.
Fentebb afféle fordulópontnak mondtam az új kötetet. Ez a HIT minőségi változásában demonstrálódik. Zákány pesszimizmusában mind nagyobb teret követel a kétségbeesés mellett immár a kétkedés is. Ha eddig szinte kizárólag a látványba feledkezett költő volt, a vészjósló látnok, most ismeri már a bohóc keserű tréfálkozását is: „hitvány pojáca, ki a tragédiába / csörgő sapkával lép be...”[9] – tud belépni. A Végtelen az ősz (Zákánynál már a címben benne van az egész vers!) c. versben olvashatjuk:
„Fordul, arányul, mint egy álom,
bennem egy törött, sajátos messzelátón
át kétféle világ, kétféle nézet”[10]
A Földinduláskor-ban a rendíthetetlen pesszimizmus tört meg, lett kétféle, hangos és lemondó, kérkedő és csúfolkodó. A hahó-pesszimizmus rezignációvá módosul, az indulatok kiabáló hangoskodásából, ami néha a romantikus pátoszig ívelt fel, a Földinduláskor egyes soraiban fanyar, önmagát szánó, lemondó mosoly, groteszk szájelhúzás maradt csak; eddig: „Valaha, amikor / sírni látott, / sírt velem az úr” – most: „Láttál már tehenet / mászni a fára? / És egeret...”
Természetesen szó sincs arról, hogy költőnk pesszimizmusa tűnt el, hiszen a bohócok a legnagyobb peszimisták, a tarka ruha és a csörgő sapka egy sajátos szellemi repertoárt szavatol, sőt követel meg a viselőjétől. De a pojáca mutatványos szellemi barikádja óvóhely is annak a számára, aki így énekel:
„A Sors morcos,
buta úr – ezermester...
Nem s olyan rég
hóhér volt, ügynök, lelkipásztor,
de elbukik egy bizonyos esetben,
mert látszatra szép,
de férges törzseket pártol...”[11]
Különben nem csak a Sors bukik el egy bizonyos esetben, a sorskérdések poétájának „felnőtt, komor világra” néző két ablakocskáján is furcsa ábrák jelennek meg:
...„nem volt költő, se vasöntő, se gulyás –
talán nagyot akart ostobán is?...
Föl jutni egy magas csillagképbe?
S beleverte fejét bús,
emberi kis dolgok felszínébe –
amelyen túl: minden földindulás...”[12]
Ez csak, esetleg, világosabban megfogalmazott ars poetica, mint ami az Amikor a fa..., a Kánikula, a Borostás nap, a Sirály, szép testvérem vagy a Vendégem, a történelem című verse sorainak sikeres („a sors / el van foglalva: / egy kedves, de törött éjfekete / kandúrlábat ápol.”) vagy kevésbé sikeres („készíts nekik koncentrátot...”) groteszk képeiben nyilvánul meg. Azzal, hogy a pesszimista ars poetica fanyarsággal itatódik át, csak új dimenziókat kap, bővül a költő és a világ viszonya. Ennek eredménye az igazabb, kevesebb pózzal készült és többsíkúbb önelemzés. Sajátos paradox: a léhűtött indulatú vers forróbb, nagyobb meleget áraszt, mint a túlhevített, de egyhúrú alkotás. Az unalomig hangoztatott szenvedés a Földinduláskor-ban ötlettel, játékkal, meglepő fordulatokkal telítődik, gazdagodik, s ez lenne a könyv legnagyobb értéke. Amely izgalmasabb belső utazásaival, inkább költője, mintsem a költészet számára jelent eddig islmeretlen eredményeket és új magasságokat.
Zákány költészetének horizontján új dolgok vannak készülőben, ezt sejteti a költő, aki három és fél köteten át belefeledkezve a látványba most érez magában elég erőt a kígyóbőr levedlésére, egyfajta poézis temetésére.
Végtelenül kényelmetlen írni arról a költőről, aki bár lehiggadva, de szomorkásán eddigi poézisét készül temetni, aki harsány pesszimista sorai után keserű ízzel a szájában jut el – négy kötettel a hóna alatt – művészetének válaszútjáig. Hálátlan dolog kispapnak lenni az ennyire egy emberre tartozó szertartásnál, s csak az mentheti a kritikust, hogy tettén szándéka mutat túl. Ez pedig azonos a költőével: mihamarabb túljutni a metamorfózis stádiumain és kitermelni a minőségileg új költészetet, amely nem hasonlít az előbbire. Megteremteni a másikat, az értékesebbet. És Zákány tehetsége erre a nagy vállalkozásra van eléggé életerős.
Mert nem kell elfelejteni: „Az ember lehet pesszimista, a vers solha!”[13] – s ehhez idézzük újra Halász Gábort: „a költő világnézete a jó vers.” S Zákány most érkezett el arra a pontra, hogy világnézetét jó verssé érlelje.
A Földinduláskor pedig még csak egy ezután következő versszakadás nyitánya lehet. Zákány érzi, hogy cselekedni, írni kell, de azt is tudja, hogy nem a Magány himnuszát:
„Mit gondol, számoljunk, hangoson százat?
Megőrjít, hogyha semmi sem történik
rögtön! Lőjön a szemébe e vigyorgó hallgatásnak!!!"[14]
[1] Juhász Géza: Akit az ínség ütött állon... (Híd, 1965/3), Végel László: A nagy ambíciók nyomában (Magyar Szó, 1965. május 9.), Kovács T. Ilona: Keserű fintor (Magyar Szó, 1965. május 16.), Pastyik László: Kritikai szöveg (Ifjúság).
[2] Fönt és alant… Testvériség-Egység, Újvidék, 1954, Napfény a sárban, Forum, Novi Sad, 1959, Varázslat, Forum, 1964 és Földinduláskor.
[3] Pastyik László „pörsenésében” kissé felelőtlenül, visszatekintés nélkül stagnációt emleget. Végel pedig a tőle idegen kompozíciós szabatossággal a három tényezőre bontható Zákány-költészetnek a kortársainál érdekesebb voltát emeli ki, noha lényegében elmarasztal. Juhász Géza hosszabb, majdhogy a tanulmány felé közelítő ismertetője a lényegesebb jegyek felmutatása mellett meglepően kurtán, egy közbevetéssel foglalkozik csak a Földinduláskor kiteljesedő groteszkségével, csúfolódó hangjával. Míg Kovács T. Ilona impressziószerű írásában az előzmények ismertetése nélkül éppen a „bohóc keserű fintorát” találja fontosnak megemlíteni.
[4] Én vagyok az... (Varázslat 49. old.).
[5] Sárba fogva (Napfény a sárban, 9. old.).
[6] Fönt és alant… (i. m. 91. old.).
[7] B. Szabó György: Rapszódia négy szólamra az emberről… Híd (1962, 7–8).
[8] Illyés Gyula: A pesszimista versekről (Ingyen lakoma II., 96., Szépirodalmi Kiadó, Budapest, 1965).
[9] Lehetnék (Földinduláskor, 18.).
[10] Végtelen az ősz (Varázslat, 29.).
[11] Beszélni a fákhoz… (Földinduláskor, 50.).
[12] Földinduláskor (u.a. 55.).
[13] Illyés Gyula i. h.
[14] Kísértetes éjjel… (Földinduláskor, 66.).