Már
kapható
Tanácstalan köztársaság
című
számunk!
2019.
Juhász Erzsébet
A kizárólagosságok megszüntetéséért
Milivoj Solar: Ideja i priča (Aspekti teorije proze). Liber, Zagreb, 1974.
1975. október 1.
Solar tanulmánya, mint ahogyan alcíme jelzi, nem szolgál végleges eredményekkel, nem kész prózaelmélet, vizsgálódása a tárgy néhány főbb aspektusára összpontosít. Abból a tételből indul ki, amely szerint a művészi próza fogalma nem azonos a próza szövegével: ha a művészi prózát csak szövegnek tekintenénk, vizsgálata során nem jutnánk tovább a kifejezésmód analízisén. A művészi próza a szöveg és az olvasó kapcsolatában létezik, ebben a kapcsolatban kel életre a mű meghatározott jelentése, és ez a jelentés (értelem) válik »az esztétikai dimenzió fontos részévé«. Mivel a szöveg értelme az olvasásban valósul meg, nyilvánvaló, hogy a mű nem rendelkezhet egyszer és mindenkorra megadott jelentéssel. Az irodalmi mű tehát az állandó újraértelmezések és átértékelések folyamatában létezik, megvalósulása történelmi jellegű, csak textus és kontextus együtteseként fogható fel. A művészi próza Solar szerint olyan szöveg tehát, amely vizsgálata során elválaszthatatlan kontextusától: »egy meghatározott történelmi korszak által megteremtett tradíció teljességétől.«
Ahhoz, hogy megértsük az irodalom művészetként való felfogásának egész tradícióját, döntő szerepe van a vers és a próza közötti különbségtételnek — állapítja meg Solar. »A próza és a vers különféle megkülönböztetései más-más következtetésekhez vezetnek a művészi irodalom felfogására vonatkozóan.« Solar is a két műfaj közötti különbség meghatározásának segítségével világítja meg a próza műfaji sajátságait. Döntő különbségnek tekinti, hogy a művészi próza az »ábrázolt tárgyi világ« szintjén teremtődik meg, ellentétben a lírával, amely a nyelvi valóság dimenzióját veszi az egyedüli valóságnak. S bár »a művészi próza imaginárius világa szintén csak a nyelv meghatározott öntörvényűségének keretében fogható fel, ezen túl azonban a valóságelemek sajátságos megszervezését is elvégzi, megőrizve ezáltal az ábrázolás és az ábrázolt közötti különbséget.« Következésképp a prózai mű és a valóság kapcsolatának a vizsgálata a műelemzés során megkerülhetetlen. Az irodalom anyaga a nyelv. A valóság tehát csak közvetetten van jelen a VALÓSÁG—NYELV—IRODALOM hármas kapcsolat egyik tagjaként. »A nyelv az emberi tapasztalat univerzuma felé irányul, az irodalom megformálja ennek az univerzumnak egy részét. Ebben az értelemben az irodalmi mű a maga tulajdon világát teremti meg, ez a világ pedig úgy viszonyul a valóságos világhoz, mint minden lehetséges tapasztalat hipotetikus egészéhez.« Az irodalmi mű elemzése során a mű és a valóság kapcsolatának vizsgálata éppoly alapvető fontosságú, mint a mű »belső világának«, »a világ prózában kifejezett struktúrájának« a föltárása.
»A történet (priča) fogalma fontos kategória — írja Solar – bizonyos irodalmi műfajok tanulmányozásában: a történet valami elemi struktúra, sőt azt is mondhatnánk: A GONDOLKODÁS EGYIK FORMÁJA« (kiemelés tőlem: J. E.) »A történet az elbeszélt események bizonyos rend és törvényszerűség alapján való felállításának az eszköze«, amely által azok sajátságos logikát, szerkezeti felépítést nyernek. »A történet aspektusa az egész művészi próza sajátságos interpretálására ad lehetőséget, ez az aspektus magában foglalja a valóság megszervezésének általános törvényeit és a történet történelmi dimenzióit egyaránt, az egyik történelmi idő igazságát, a másiknak pedig a fiktív voltát. E két dimenzió egysége: az irodalomelméleti és az irodalomtörténeti egyúttal arra is figyelmeztet, hogy a novellát és a regényt mielőbb áttekintsük egyrészt a történelmileg érvényes valósággal szembeni viszonyában, másrészt úgy is, mint a valóságnak a műalkotás törvényei szerinti megteremtését.«
A tanulmány másik, címben kiemelt fogalma: az eszmeiség. Az eszmeiség Solar szerint az irodalmi vizsgálódások tradíciójának kulcsfogalma. A mű eszmeiségének fölfedése nélkül fölöslegessé válik az irodalmi mű értelmezése. Márpedig ha elfogadjuk, hogy az irodalom nem azonos a mitológiával, hanem mitológiai alapjai ellenére is képzettség és gondolkodás eredménye, az irodalom értelmezésének aspektusa nélkülözhetetlenné válik. »Az eszmeiség feltárása az irodalmi művekben — írja Solar — nemcsak az irodalom világának megsértését jelenti, hanem azt a törekvést is, hogy ez a világ részévé váljon a mi többé-kevésbé racionális kultúránknak«.
Solar prózaelméleti vizsgálódásainak alapvető fontosságú eredménye, hogy különválasztja az irodalomfilozófiát, az irodalomtudományt és az irodalomkritikát, s ezzel járhatóvá teszi a marxista irányultságú irodalomkritika számára a fejlődés útját. »Maga az eszme nem tartozik a mű világába — szögezi le —, hanem hozzáad ehhez a világhoz egy más, új értelmet, olyan értelmet, amelyet az irodalmi alkotás »lefordít« a filozófia nyelvére«. Amikor tehát a mű végső értelme, a benne foglalt eszmeiség után kutatunk, már nem az irodalomtudomány vagy az irodalomkritika, hanem az irodalomfilozófia területén járunk. A mű eszmeiségének felfedése ezek szerint sohasem lehet az irodalmi alkotás egészének bizonyos gondolkodási tétel, politikai program szerinti leszűkítő értelmezése. Az eszmei analízis szintetikus és értékelő, és mindig a mű konkrét elemzésén alapul. Végső konklúzióként tehát »az a tézis, amely szerint a művészet tartalma az eszmeiség, annyit jelent: a művészet tartalma a megismert és megformált valóság.«
Solar tanulmánya rámutat a marxista irányultságú eszmei-tartalmi kritika legfőbb céltévesztésére is. »Az eszmei analízis — írja — mint azoknak az ideáknak az elemzése, amelyek képviselve vannak a műben — mindig szükségszerűen ideológiai analízissé válik, amely az eszmei értékeket az ideológiai háttér alapján határozza meg«. A marxista irányultságú tartalmi analízis pedig végkövetkeztetéseiben mindig irodalomfilozófiává válik irodalomtudomány helyett. E céltévesztések gyökeréig hatolva mondja a következőket: »A marxizmus nyílt filozófiája nem rendelkezik semmilyen biztos »receptte1« az egyes irodalmi alkotások értékeinek osztályozására, és nem is kell alárendelnie önmagának az irodalomtudományt. A tarrendelnie önmagának az irodalomtudományt. A tartalmi analízis és a formálisan marxista típusú ideológiai irodalomkritika kölcsönös kapcsolata olyan kapcsolat, amely az ún. pozitivista irodalomértékelés tradíciójából következik, ebben az esetben azonban a pozitivizmust nem szabad filozófiai orientációnak tekintenünk, hanem olyan fajta irodalmi elemzésnek, amely a legtágabb értelemben érvényesítette azt a tézist, hogy a mű értelme kizárólag az alkotóra tartozik, és az alkotó életének szociológiai és pszichológiai analízise alapján rekonstruálható.«
Solar tanulmánykötete azokat az aspektusokat adja meg, amelyek megalapozzák egy olyan prózaelmélet megszületését, amely leszámolva az eddigi kizárólagosságokkal, magában foglalja a műnek, mint öntörvényű egésznek az analízisét, de ezen túlmenően számot tud adni az alkotás és a valóság kapcsolatának lényeges vonatkozásairól is.
Solar nem tekinti tudományos diszciplínának a prózaelméletet, hanem csak sajátságos irodalomelméletnek, amely azonban nemcsak a prózát, hanem közvetve az egész irodalmat is meghatározza. Ahogyan a művészi próza nem pusztán szöveget jelent Solar gondolkodásában, hanem textus és kontextus együttesét, úgy maga az irodalom sem létezik izoláltan, csak kontextusával együtt, amelyet első fokon az európai kultúra irodalmi tradíciója határoz meg, ezen túlmenően pedig az összemberi tevékenység és tudás egésze.