EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2017. december 12. | Gabriella, Johanna, Franc napjaAKTUÁLIS SZÁM:624724. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

idei első,

ZSIBVÁSÁR

című

számunk!

Exjugó lexikon

Kopeczky Csaba

Strip

2013. június 5.



Az „ex-yu régió képregénye hatalom volt és továbbra is az. No, nem „nagy”, mert azért Japán, az usa és Franciaország más súlycsoportban bokszol, ám egyértelműen „regionális”, a belgák és az olaszok edzőpartnereként, dominál a spanyolok, angolok, németek, svájciak fölött, a volt „keleti blokk” országait játszi könnyedéggel messze maga mögé utasítja… Mármint ha a rajzolók száma, munkájuk minősége és eladási eredményeik szolgálnak a helyzetfelmérés mértékegységeként. Mert ma már a hatvanas-, hetvenes-, nyolcvanas évek virágzó egységes piaca romokban hever. Az akkoron hetenként több tízezer példányban eladott lapok, mint a Striptoteka, a Politikin Zabavnik vagy a Modra Lasta, ma már csupán önmaguk árnyékai. Kordej, Ribić, Gera világklasszisok, de van vagy még ötven  elit „légiós” erről az égtájról a szakma élmezőnyében: Gajić, Kerac, Slavković, Tovladijac, Janjetov, Zimonjić, Lebović, Meseldžija, Pahek, Lavrič, Ćurin, a két Kovačević (Bojan és Dražen), Jovanović, Maza, Perović, Pavlović, Pilipović, Radović, Krstić, Brada, Nenadov, Talajić, Bartolić, Sudžuka, Sotirovski méltón léptek a nagy öregek: Lobačev, Maurović, Radilović nyomába. Hála a Panoramának, a Zenitnek, a Pingvinnek, a Strip Artnak, a Mikinek, a Plavi vjesniknek és még több tucat rövidebb-hosszabb életű kiadványnak, az átlag délszláv képregény-kedvelő a világ legjobban tájékozott olvasója volt. Természetesen elsősorban francia–belga és USA-beli, de skandináv, brit, dél-amerikai, olasz, spanyol, francia, kelet-európai (köztük magyar), ázsiai (vietnami és kínai!!) stripekkel, bande dessinéek-kel, comicsokkal, fumettikkel, cómicasokkal ismerkedhetett meg, a kísérletező-alternatív, „arty” munkáktól a remekműveken át a legocsmányabb kommersz szemetekig. Akinek az a név, hogy Alan Ford, nem mond semmit, annak csak nagyon foghíjas ismeretei lehetnek a jugoszláv fiatalok ’70-es évekbeli ellen-popkultúrájáról. Aki nem tartotta kezében a Buksit, az nem ismeri minden idők legjobb magyar nyelven megjelent képregény-lapját…

Ugyanígy, aki még mindig nem akarja észrevenni a civilizációs paradigmaváltást, és továbbra is a Gutenberg-galaxis kényszerpályáján kering, annak hiába beszélnénk transz-, inter- vagy globális médiáról, amelynek szerves része a kilencedik, azaz a szekvenciális művészet. „Ha ma élne, Michelangelo képregényeket rajzolna” – szereti mondogatni az újvidéki Zoran Janjetov, a francia főáramlat élvonalába tartozó rajzoló. S aki még továbbra is meg van győződve róla, hogy a képregény egymás mellé illesztett szöveges „illusztrációkról” szól, s halvány dunsztja sincs a narrációbeli ellipszisekről (azaz a képmezők közti úgynevezett interikonikus térről, amit a képzelet tölt ki), az természetesen arra is hajlamos lehet, hogy az egész nyugat-balkáni képregény-hagyományt és életerős prakszist kultúrtörténeti epifenoménnak tartsa. Pedig hát azok a leginkább olcsó újságpapírra nyomtatott fekete-fehér füzetek útlevelek voltak, mint az a sokak által olyannyira irigyelt „fáklyás-piros”, amellyel utazni lehetett, szabadon, bármikor, mindenhova…


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.