EX a facebookon
MEGRENDELÉS / ELŐFIZETÉS
galéria / fórum Galéria Fórum
ÚJ Symposion
EX
Támogatók






PLPI
2017. december 13. | Luca, Otília, Lúcia, É napjaAKTUÁLIS SZÁM:625432. látogató
Aktuális EX címlapajánlás

 

Már

kapható

idei első,

ZSIBVÁSÁR

című

számunk!

Exjugó lexikon

Anonimus - Boris Popović - Marko Tasić

Yugo

2013. június 5.

 

 

A legnépszerűbb jugoszláv gyártmányú gépkocsi. 32 kilowattos, 45 lóerős, 900 köbcentis, hossza 3940, szélessége 1580, magassága 1390 mm. A gyártását 1983 környékén kezdték, és úgy tűnik, nem áll szándékukban berekeszteni. A motor 45–65 lóerő között variál, a hátsó matricák pedig a következőek: 45, 55, 65, 60efi, 45a, 55a, 45ax, 55ax, 55ex – a magasabb számot viselők drágábbak. Tanulság: szedd le a szomszéd matricáját, és vegyél olcsóbbat.

Arról híres, hogy sokat – akár több évet is – kell rá várni, miután az ember befizette a vételárat. Meg arról is, hogy a gyártó cég, a Zastava, a vásárlóival meglepetésjátékot játszott: „Találja ki, milyen autót kap majd!”. Szemre mind egyforma volt ugyanis, de a változó minőségnek hála, volt olyan, ami alig pár évig futott, vagy csak 30.000 kilométert, egy másikkal meg tíz-tizenöt évig se volt gond, akár 150.000 km-t is bele lehetett hajtani – ennek szerencsés tulajdonosa a következő autó vásárlásakor is csak erre esküdött.

A kilencvenes évek elején az amerikai filmekben is elkezdett megjelenni. Bruce Willis vezeti a Die Hard harmadik részében, megjelenik Brandon Lee alatt A hollóban. A Start Flag című, mindenki számára tökéletesen ismeretlen és föllelhetetlen filmben állítólag megelőznek vele néhány vw Caravelában ülő pasit, mire az egyikük megjegyzi: „Nem tud ez a Volkswagen gyorsabban menni? Nézd, mi előzött meg bennünket…”. Steve Martin Fergeteges forgatás című opuszában a főszereplővel együtt kerül a plakátra. A legtöbbet mégis a Dögölj meg, drága Mona! című recens hollywoodi filmben szerepel, ahol egy egész település lakossága csak Yugót vezet. Mindehhez nagyban hozzájárult egy New Jersey-i kereskedő ügyes reklámfogása, aki imigyen hirdette üzletét: „Ha 30.000 dollárnál drágább autót vásárol, ingyen kap mellé ajándékba egy Yugót!”[1]

Az évszázad üzletének nevezett Yugo-biznisz elég dicstelenül kezdődött. A belgrádi tévé egyenes adásban közvetítette a „kis jugókkal” megrakott szerelvény indulását a bari kikötő felé, ahonnan Amerikába hajóztak volna. Az ünnepség fényét magas rangú vendégekkel igyekeztek emelni, noha tudni lehetett, hogy az autók nem készültek el teljesen. A szerelvény másnap vissza is érkezett a gyárba, hogy még beépítsék a hiányzó részeket. A YU-mitológia része az a – valószínűleg apokrif – történet, amely szerint egy új példány tulajdonosa nem tudta lenyitni az ablakot, és miután megbontotta a kárpitozást, ott a Vörös Lobogó (Crvena Zvezda) gyár egyik munkásának üzeetét találta: „amilyen a fizetés, olyan a tekerés”.


(RAJSLI Emese fordítása)






[1] Lásd még Féderer Ágnes A pocsék autók Mona Lisája című cikkét a Népszabadság 2007. szeptember 16-i számában. Az Egyesült Államokban is forgalmazott Yugo a maga alig négyezer dolláros árával potom befektetésként kínálta magát, ám az első balesetek után a biztosítótársaságok hallani sem akartak a kocsiról. Vö. „Yugo. Or not.” (A felelős szerkesztő lábjegyzete.)


EX Symposion 2004 All rights reserved ©  |  Főszerkesztő: Bozsik Péter  |  Kiadja az EX Symposion Alapítvány  |  bozsik@exsymposion.hu  |  Webdesign: Pozitív Logika Kft.